2012-05-31, 12:45
Medlem
javeliners avatar
Hej,

Jag har funderat på en sak då jag diskuterade sparande med en del kollegor på lunchen. Fick reda på att ganska många faktiskt gör av med hela lönen samma månad, och därav nästan är tom på fickan till slutet av månaden.

Jag själv sparar 13,000:- i månaden, varje månad. Det räcker att bli över så att säga. Blickar gärna framåt och känner att likviditet är något att prioritera.

Nu till frågeställningen, är det verkligen så vanligt att man gör av med hela lönen samma månad? Och vad är egentligen "snittsparandet" för 1 person i Sverige idag per månad?

Mvh
Javeliner
Citera
2012-05-31, 12:48
Medlem
Fettopappas avatar
Jag sparar ungefär 200-300 i månaden
Citera
2012-05-31, 12:51
Medlem
3-8000 ungefär, beror lite på, men det brukar hamna där någonstans. Aldrig under 3000.

* Skulle aldrig falla mig in att gör av med hela lönen samma månad, det låter sjukt otaktiskt att inte ha pengar sparade.
Senast redigerad av TheOak 2012-05-31 kl. 12:53. Anledning: tillägg
Citera
2012-05-31, 13:05
Medlem
Jag lyckas spara runt 3000 - 5000.
Dock så reser jag en hel del så mycket pengar av dom som jag inte sparar går åt resor. Dubai, NYC, London osv.
Sen bor jag själv också så jag är glad att jag lyckas spara mina 3000 - 5000 iaf

Men det är bra att du kan spara 13000kr. Är alltid bra att ha pengar när man ska handla bostad osv.
Citera
2012-05-31, 13:13
Medlem
Deralnocors avatar
Jag tjänar som en städerska så när jag har betalt alla räkningar lån osv har jag ca 5000 kvar, så brukar klara spara undan 2000 varje månad, men måste knapra på sparkontot allt som oftast för vissa månader saknas det lite
Citera
2012-05-31, 13:37
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Mellan 8000-12000kr
och då lever jag ganska bra med, snålar dock mer än vad jag behöver ;/
Citera
2012-05-31, 13:45
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javeliner
Nu till frågeställningen, är det verkligen så vanligt att man gör av med hela lönen samma månad? Och vad är egentligen "snittsparandet" för 1 person i Sverige idag per månad
Jag skulle tro att det är betydligt vanligare än man tror, genomsnittligt sparande ligger nog på under tusenlappen. Själv har jag ingen fast summa jag sparar kontinuerligt utan jag gör en bedömning från månad till månad. Vill jag köpa något (som inte kostar allt för mycket) så gör jag det för lönen jag får in, känner jag inget behov av att köpa kapitalvaror lägger jag undan pengarna på ett sparkonto. Tanken är att sparkontot inte ska röras och de pengar som finns kvar i slutet av månaden sätts över till detta konto.

Tråden fyller f.ö. ingen funktion om ni inte anger både nettolön samt vad ni sparar så att man får fram ett procentuellt värde och ser vad ni har för levnadskostnader. Det är ganska stor skillnad på att tjäna 12K och spara hälften varje månad jämfört med att ha en nettoinkomst på 34K och spara undan samma summa.
Citera
2012-05-31, 13:46
Medlem
Försöker spara runt en tusenlapp i månaden men med min halvkassa lön och köplust så är det svårt.. Dock aldrig under 500. Värt att nämna är väl att jag får ut typ 10 efter skatt, så marginalerna är inte så stora...
Citera
2012-05-31, 13:48
Medlem
Såhär gör vi på två pers.

Inkomst på ca 35-40k netto, beroende på hur mycket jag orkat jobba över
Räkningar/hyra på ca 10k
Mat för ca 5k
Fickpengar 5k vardera
Brukar lägga ca 5k varje månad på saker som vi behöver, typ cyklar eller diskmaskin.
Resten går till sparande, alltså ca 10k i sparande. Ibland har man inte fått ut alla 40 men då har vi inte slösat lika mycket och därmed sparat minst 10k, vilket är gränsen för vad vi vill lägga undan.
Citera
2012-05-31, 14:07
Medlem
herbsngarlics avatar
Jag arbetar 75 % och sparar oftast ca 10k, förra månaden var jag dock sjuk och det var heller inte mkt ob så då fick jag bara ut 12. Denna månad fick jag ut dryga 18 så då la jag undan 10k direkt. Jag väntar inte till månaden är slut med att föra över dem till sparkontot utan gör det på en gång och budgeterar sedan med resten jag har.

Jag vet folk som inte sparar alls utan gör av med hela pengen, mestadels på skit. Så gjorde jag också en gång, när jag var 18. Det känns som att man är omringad av barn.
Citera
2012-05-31, 14:11
Medlem
dartagnas avatar
En annan intressant fråga är vad ni gör med era sparpengar?
Citera
2012-05-31, 14:14
Medlem
herbsngarlics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dartagna
En annan intressant fråga är vad ni gör med era sparpengar?

Tänkte ta det där jävla körkortet någon gång. Förr hade man inga pengar men en massa tid, nu har man en massa pengar och ingen tid. Fail.

Annars ska jag resa och i framtiden kommer det jag vill ha kosta, ska dra och jobba utomlands också och eventuellt plugga inför det. Så det blir hårt arbete ett par år för att finansiera mitt framtida liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in