2017-06-12, 22:23
Medlem
Jag är 44 år och gift. Vi sparar som familj kanske 5 000 i månaden men det reser och äter vi upp för det mesta. Jag är inte så stressad över det låga sparandet dock då vi har ett par miljoner placerat i främst aktier och lite fonder. Försöker att ta ut så lite som möjligt av kapitalet och istället återinvestera i utdelningsaktier. Hoppas att vara skuldfri inom 10 år. Vi får se.
Citera
2017-06-14, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananjukka
Det är bra jobbat! Själv får jag ut ca 25 000 efter skatt men kan bara lägga undan ca tre-fyra tusen i månaden. Pengar som sen går på en trasig tvättmaskin, fel på en bil eller annat roligt vilket gör det svårt att bygga en buffert. Försöker tänka mer ekonomiskt men det är de små utgifterna jag inte respekterar tillräckligt som gör att jag inte kan lägga undan mer.

Om man struntar i "äta ute" mat, man spelar inte på spel som kräver pengar och inte "dricker ute" på ett tag så gissar jag på att det går att spara ett par tusen i månaden minst!!
Citera
2017-06-27, 09:59
Medlem
Börjar nytt jobb nu efter utbildning och har budgeterat följande

Inkomster
Nettolön: 22.000 kr
Uthyrning av lgh: 8.000 kr

Fasta Utgifter
Ränta på lån: 1.600 kr
Brf Avgift: 2.400 kr
Transport: 800 kr
Gymkort: 300 kr

Kommer spara minst 15.000 men hoppas på att nå närmare 20.000.
Senast redigerad av Although1 2017-06-27 kl. 10:18.
Citera
2017-07-07, 23:16
Medlem
Har ett stadigt sparande på 10.000 per mån därutöver blir det oftast några tuselappar till.
Citera
2017-07-08, 11:13
Medlem
Har legat runt 13+k/månad, men det kommer nog sjunka med ett par tusen nu när jag köper eget. Lön före skatt 31667kr.
Citera
2017-07-08, 14:44
Medlem
Enydrions avatar
Sparar ingenting, lever på mina sparade pengar, och har gjort så några år, får inga bidrag eller någon pension, får betala kvarskatt på femsiffriga belopp varje år...
Citera
2017-07-09, 01:24
Medlem
Enzymers avatar
Ålder: 30
Lön: 40'/månad + bonus på 100'-130'/månad
Digital nomad inom performance marketing och mobile content
Min hemmabas skulle jag säga är Sydney men bor just nu i Santiago

Singel och inga barn

Försöker spara mellan 45'-60' per månad.

Målet är att kunna köpa en bostad när jag flyttar tillbaka till sydney inom 1-2 år. Placerar i aktier. Just nu drygt 50% lågrisk breda index och 50% högrisk.
Citera
2017-07-09, 02:17
Bannlyst
Mod jag uppväger alla one-Liners med råge.

Fram tills 2010 så betalde jag jag 3750Kr/mån efter mängd rabbat jag hade tre barn som skulle ha underhåll fram till dess.
2015 slapp jag ett barn till då kostade ett barn 1280. Nu har jag bara ett barn kvar som ska ha underhålli 6år till.

Men sedan 2015 så sparar jag 1200kr i månaden. OM jag lever om 6år så tänker jag spara 1650kr till vilket är mitt sista underhåll.

Då är jag nästan 60år men den summan blir 2850 i månaden OM jag lever när jag är 60år. Jag har tänk att spara den summan i 60 månader 5år
Det blir 155 000kr Jag tror inte Ni fattar vad fyra knull sedan 1987 har kostat mig ?? Och vad har jag fått tillbaka 3 sura jävla kärringar som vänt barna emot mig?

Sen så ska jag flytta från det här skit landet Portugal är billigt och när jag är 65år har jag rätt till pension och där tänker jag avsluta mina dagar.
Jag har närt en dröm i 30år att dom ska vilja träffa mig det är min sorg. Jag hatade min pappa när jag var ung men när han dog och jag var 27år så ångrade jag som faan.

Bara mitt första barn träffade sin farfar men har var för liten för att minnas honom.

Jag kommer inte lämna ett skit till mina 4 ungar. Nja jag har ju efter levande pension så som det ser ut i dag så får dom ändå dela på 160 000 och jag är bara 54år i dag
så det bör stiga lite.

OJ vad det blev personligt jag har faktiskt öppnat en påskmust från 2016 den var tydligen stark
Topic jag har sparat 1200 sen skolan slutade 2015 då var han 19år
Citera
2017-07-09, 15:32
Medlem
johnny-the-rockers avatar
Måste inleda med att säga att jag imponeras av mångas sparande (och inkomster) i tråden.

Själv har jag nästintill varit utan inkomst under många år, pga psykisk sjukdom. Jag är nu på banan och har sedan tre månader tillbaka ett jobb med fast månadslön. Får ut ca 18 500 kr och har sparat 6k/mån av min tre första löner. Planerar att spara ihop till en buffert på 40-50k till en början.

Men sen då? Hur ska jag spara när jag har min buffert?
Citera
2017-07-09, 15:59
Medlem
wotoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-the-rocker
Måste inleda med att säga att jag imponeras av mångas sparande (och inkomster) i tråden.

Själv har jag nästintill varit utan inkomst under många år, pga psykisk sjukdom. Jag är nu på banan och har sedan tre månader tillbaka ett jobb med fast månadslön. Får ut ca 18 500 kr och har sparat 6k/mån av min tre första löner. Planerar att spara ihop till en buffert på 40-50k till en början.

Men sen då? Hur ska jag spara när jag har min buffert?

Tänk på att många som skriver i den här tråden också oftast även är intresserade av att spara (precis som att gräsrökare hänger på cannabisforumet och backpackers hänger på reseforumet). Således blir nog den generella sparnivån i tråden hög i jämförelse mot exempelvis medelsvensson.

Jag tycker du tänker bra med att spara in en buffert på 40-50k. Vad jag själv hade gjort i din sits är följande:
- Spara ihop till 40K buffert. 20k utav dessa ligger och är "tillgängliga" på ett vanligt konto. De andra 20K placerar du någonstans med LÅG risk. Ett exempel kan vara en räntefond.

Vad gäller frågan angående vad du ska göra efter du sparat ihop till din buffert beror på en rad olika faktorer såsom ålder och planer framåt i tiden.

Vill du köpa en bostadsrätt?
- En idé kan då vara att fortsätta spara pengar tills du har till kontantinsatsen vilket är 15% av bostadens kostnad. Hur mycket detta blir i reda pengar tar du reda på genom att gå in på exempelvis hemnet och kika på en bostad du kan tänkas vilja köpa om ett par år.
Tänk på att risken att köpa bostadsrätt just nu är tämligen hög och mycket pekar på att vi kommer se en sättning(värdeminskning) om några år. Ett mål skulle kunna vara att försöka spara ihop pengar så att du kan köpa en bostadsrätt vid en eventuell bostadsdipp/krasch.

- En annan idé, om det inte finns någon anledning för dig att gå in på bostadsmarknaden, är att börja investera pengarna på börsen. Detta görs, om du har dålig koll, främst genom att köpa fonder.
För att detta ska vara aktuellt bör du ha en sparhorisont på minst 10 år.

2 vettiga fonder:
- Avanza Zero
- Spiltan investmentbolag

Jag sparar själv runt cirka 6000 SEK per månad. Ibland mindre och ibland mer beroende på hur månaden ser ut.
Citera
2017-07-14, 22:01
Medlem
Gold, aktier & fonder och lite krypto.

Den största delen pensionssparar jag i olika fonder.
Och utöver det så Investerar varje månad i aktier via aktieinvest (2000sek).
Det som jag tycker är spännande är att man nuförtiden kan spara varje månad en mindre summa i investerings-guld och silver. Just edelmetaller har jag inte haft i min sparrplan tidigare men jag tycker att det är bra med riskspridningen.
Sedan 2017 har jag även kommit igång och investerar varje månad en liten sumna i krypto valuta mining/trading.
Citera
2017-07-17, 22:31
Medlem
Jag är 23 år gammal, och student, så inkomsterna och sparandet är inte riktigt i den nivå
jag skulle vilja.

Förutom väldigt bra lön nu under sommaren så får jag under terminerna in per månad:

~10.000 kr i studiemedel
~6000 kr från extrajobb
~3000 kr i utdelning från mitt företag

Av dessa så lägger jag 2000 kr i amortering på min bostadsrätt, och 8000 kr till mitt
ISK på Avanza där det mesta pytsas in i aktier, samt några få aktiefonder. Mina aktieaffärer
har hittills gått otroligt bra, så jag räknar med att det är ett smartare val att fortsätta ta fullt CSN-lån
och istället lägga mer pengar på att investera i aktier, då räntan på csn lånet är väldigt låg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in