Citat:
Ursprungligen postat av
johnny-the-rocker
Måste inleda med att säga att jag imponeras av mångas sparande (och inkomster) i tråden.
Själv har jag nästintill varit utan inkomst under många år, pga psykisk sjukdom. Jag är nu på banan och har sedan tre månader tillbaka ett jobb med fast månadslön. Får ut ca 18 500 kr och har sparat 6k/mån av min tre första löner. Planerar att spara ihop till en buffert på 40-50k till en början.
Men sen då? Hur ska jag spara när jag har min buffert?
Tänk på att många som skriver i den här tråden också oftast även är intresserade av att spara (precis som att gräsrökare hänger på cannabisforumet och backpackers hänger på reseforumet). Således blir nog den generella sparnivån i tråden hög i jämförelse mot exempelvis medelsvensson.
Jag tycker du tänker bra med att spara in en buffert på 40-50k. Vad jag själv hade gjort i din sits är följande:
- Spara ihop till 40K buffert. 20k utav dessa ligger och är "tillgängliga" på ett vanligt konto. De andra 20K placerar du någonstans med LÅG risk. Ett exempel kan vara en räntefond.
Vad gäller frågan angående vad du ska göra efter du sparat ihop till din buffert beror på en rad olika faktorer såsom ålder och planer framåt i tiden.
Vill du köpa en bostadsrätt?
- En idé kan då vara att fortsätta spara pengar tills du har till kontantinsatsen vilket är 15% av bostadens kostnad. Hur mycket detta blir i reda pengar tar du reda på genom att gå in på exempelvis hemnet och kika på en bostad du kan tänkas vilja köpa om ett par år.
Tänk på att risken att köpa bostadsrätt just nu är tämligen hög och mycket pekar på att vi kommer se en sättning(värdeminskning) om några år. Ett mål skulle kunna vara att försöka spara ihop pengar så att du kan köpa en bostadsrätt vid en eventuell bostadsdipp/krasch.
- En annan idé, om det inte finns någon anledning för dig att gå in på bostadsmarknaden, är att börja investera pengarna på börsen. Detta görs, om du har dålig koll, främst genom att köpa fonder.
För att detta ska vara aktuellt bör du ha en sparhorisont på minst 10 år.
2 vettiga fonder:
- Avanza Zero
- Spiltan investmentbolag
Jag sparar själv runt cirka 6000 SEK per månad. Ibland mindre och ibland mer beroende på hur månaden ser ut.