Citat:
Ursprungligen postat av Mandi74
Jag har inte heller skrivit något om tvång.
Barn leker med vad de har, om en genusfeminist inte köper bilar till sin son tex så begränsar man ju barnet och låter det knappast leka med vad det vill.
Men det kan man göra utan att genusuppfostra sina barn, anser mer det handlar om att lära barnen att våga vara sig själva och att det inte finns något annorlunda.
Sen anser jag att man inte kommer någonstans genom att klä sin son i klänning eller ha flickor till att leka med bilar, att avköna barnen gör dom bara förvirrade. Pojkar är pojkar och flickor är flickor, dom ser olika ut och är olika, inget dom ska behöva skämmas för.
Alltså helt ärligt nu. Du är som en sån där som skriker att moderaterna vill tvinga alla att jobba tills de är 75 år för att moderaterna går ut med förslag om att folk som vill ska få göra det. Det är väldigt arbetsamt att diskutera med en sådan person. Vi tar detta igen och läs igenom det jag skriver ordentligt.
Att uppfostra barnen genusmedvetet innebär att man försöker att introducera en vidare lek. Man presenterar alltså både bilar och dockor till sitt barn för att signalera att det är okej att leka med både bilar och dockor. Det är inget tvång, inget krav utan bara valmöjlighet.
Att uppfostra barnet genusmedvetet innebär att man är medveten om normerna och anser att de är individhämmande och förminskande av människans förstånd vilket gör att man vill uppfostra barnet så att barnet själv utvecklar sin personlighet och sina intressen.
Män och kvinnor, pojkar och flickor är olika helt korrekt. De som uppfostrar sina barn genusmedveten vill inte ändra på det utan istället vill de brädda bilden av manligt och kvinnligt. De vill att män som gillar att baka inte ska behöva skämmas och gömma sina intressen i risk för att betraktas som omanliga. De vill inte att kvinnor ska kallas okvinnliga för att de inte rakar benen eller tycker om att laga mat.
Män och kvinnor är olika, människor är olika. en förälder som är genusmedveten vill att sitt barn ska få utforma sin personlighet och intressen utifrån sina egna val, inte utifrån samhällets syn på kön.