2012-07-10, 13:47
Medlem
miLLuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandi74
Jag skrev dock mer än man måste.. men det kanske du missade?

Men vem avgör vad som ligger inom ramen för måste? Det måste ju slutligen vara föräldrarnas avgörande. Om en förälder anser att det är ett måste för ett son att ha kortklippt hår blir det då krav för alla att göra så?

Ska uppfostran enbart sträcka sig till livsnödvändiga måsten som att barnet måste duscha, borsta tänderna och äta. Rest skiter man i för att man inte vill hindra ungens vilja.
Senast redigerad av miLLus 2012-07-10 kl. 13:50.
Citera
2012-07-10, 14:05
Medlem
Mandi74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miLLus
Men vem avgör vad som ligger inom ramen för måste? Det måste ju slutligen vara föräldrarnas avgörande. Om en förälder anser att det är ett måste för ett son att ha kortklippt hår blir det då krav för alla att göra så?

Ska uppfostran enbart sträcka sig till livsnödvändiga måsten som att barnet måste duscha, borsta tänderna och äta. Rest skiter man i för att man inte vill hindra ungens vilja.

Man måste inte styra sina barn i vad dom får leka med, hur dom få leka, hur dom får klä sig, hur dom får se ut, hur dom ska se på/behandla andra könet tex.

Man måste ge barnet en bra omvårdnad, lära barnet rätt och fel och att respektera andra.
Citera
2012-07-10, 14:20
Medlem
miLLuss avatar
Citat:
Man måste inte styra sina barn i vad dom får leka med, hur dom få leka, hur dom får klä sig, hur dom får se ut, hur dom ska se på/behandla andra könet tex.

Man måste ge barnet en bra omvårdnad, lära barnet rätt och fel och att respektera andra.

Fast genusuppfostran handlar inte om att tvinga barnen att leka med saker utan introducera många olika saker. Barn leker med vad de vill leka ändå.

Sedan ska tilläggas att alla föräldrar styr sina barn till det som dem anser riktigt och korrekt beteende.
Citera
2012-07-10, 14:24
Moderator
pewpews avatar
Citat:

Häri ligger kärnan till problemet, att barn lär sig att reagera negativt på annorlunda. Detta är det viktigaste vi kan lära våra barn och det kommer att på sikt lära våra barn att våga vara annorlunda själv, om de nu vill det.
Citera
2012-07-10, 16:29
Medlem
Mandi74s avatar
Citat:
Fast genusuppfostran handlar inte om att tvinga barnen att leka med saker utan introducera många olika saker. Barn leker med vad de vill leka ändå.

Sedan ska tilläggas att alla föräldrar styr sina barn till det som dem anser riktigt och korrekt beteende.

Jag har inte heller skrivit något om tvång.

Barn leker med vad de har, om en genusfeminist inte köper bilar till sin son tex så begränsar man ju barnet och låter det knappast leka med vad det vill.

Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Häri ligger kärnan till problemet, att barn lär sig att reagera negativt på annorlunda. Detta är det viktigaste vi kan lära våra barn och det kommer att på sikt lära våra barn att våga vara annorlunda själv, om de nu vill det.

Men det kan man göra utan att genusuppfostra sina barn, anser mer det handlar om att lära barnen att våga vara sig själva och att det inte finns något annorlunda.

Sen anser jag att man inte kommer någonstans genom att klä sin son i klänning eller ha flickor till att leka med bilar, att avköna barnen gör dom bara förvirrade. Pojkar är pojkar och flickor är flickor, dom ser olika ut och är olika, inget dom ska behöva skämmas för.
Citera
2012-07-10, 17:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Barn leker med vad de har, om en genusfeminist inte köper bilar till sin son tex så begränsar man ju barnet och låter det knappast leka med vad det vill.

Men det kan man göra utan att genusuppfostra sina barn, anser mer det handlar om att lära barnen att våga vara sig själva och att det inte finns något annorlunda.

Sen anser jag att man inte kommer någonstans genom att klä sin son i klänning eller ha flickor till att leka med bilar, att avköna barnen gör dom bara förvirrade. Pojkar är pojkar och flickor är flickor, dom ser olika ut och är olika, inget dom ska behöva skämmas för.

Konstigt resonemang - om en genusfeminist inte ger sonen bilar så begränsar hon honom -- men du er inte att det är samma sak om könsrollsbevararen inte ger honom valet/tillgång till klänning och dockor, eller nekar flickan bilar?

Det är alltså helt okej att begränsa bara det är åt "rätt" håll?
Citera
2012-07-10, 17:23
Medlem
Mandi74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Konstigt resonemang - om en genusfeminist inte ger sonen bilar så begränsar hon honom -- men du er inte att det är samma sak om könsrollsbevararen inte ger honom valet/tillgång till klänning och dockor, eller nekar flickan bilar?

Det är alltså helt okej att begränsa bara det är åt "rätt" håll?

Nej, jag har inte skrivit någonstans att någon ska begränsas.. jag tog upp exempel.
Citera
2012-07-10, 17:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, jag har inte skrivit någonstans att någon ska begränsas.. jag tog upp exempel.

Du är alltså med på att det är rätt vettigt om det inte handlar om att ta bort och begränsa, utan om att tillföra och vidga valet/möjligheterna för barnen?
Citera
2012-07-10, 17:39
Medlem
miLLuss avatar
Citat:

Alltså helt ärligt nu. Du är som en sån där som skriker att moderaterna vill tvinga alla att jobba tills de är 75 år för att moderaterna går ut med förslag om att folk som vill ska få göra det. Det är väldigt arbetsamt att diskutera med en sådan person. Vi tar detta igen och läs igenom det jag skriver ordentligt.

Att uppfostra barnen genusmedvetet innebär att man försöker att introducera en vidare lek. Man presenterar alltså både bilar och dockor till sitt barn för att signalera att det är okej att leka med både bilar och dockor. Det är inget tvång, inget krav utan bara valmöjlighet.

Att uppfostra barnet genusmedvetet innebär att man är medveten om normerna och anser att de är individhämmande och förminskande av människans förstånd vilket gör att man vill uppfostra barnet så att barnet själv utvecklar sin personlighet och sina intressen.

Män och kvinnor, pojkar och flickor är olika helt korrekt. De som uppfostrar sina barn genusmedveten vill inte ändra på det utan istället vill de brädda bilden av manligt och kvinnligt. De vill att män som gillar att baka inte ska behöva skämmas och gömma sina intressen i risk för att betraktas som omanliga. De vill inte att kvinnor ska kallas okvinnliga för att de inte rakar benen eller tycker om att laga mat.

Män och kvinnor är olika, människor är olika. en förälder som är genusmedveten vill att sitt barn ska få utforma sin personlighet och intressen utifrån sina egna val, inte utifrån samhällets syn på kön.
Citera
2012-07-10, 18:04
Medlem
Mandi74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du är alltså med på att det är rätt vettigt om det inte handlar om att ta bort och begränsa, utan om att tillföra och vidga valet/möjligheterna för barnen?

Det vettigaste är att låta barnet själv välja. Inte att tvinga på en pojke en docka bara för att han är pojke eller en flicka bilar bara för att hon är flicka.

Citat:
Alltså helt ärligt nu. Du är som en sån där som skriker att moderaterna vill tvinga alla att jobba tills de är 75 år för att moderaterna går ut med förslag om att folk som vill ska få göra det. Det är väldigt arbetsamt att diskutera med en sådan person. Vi tar detta igen och läs igenom det jag skriver ordentligt.

Att uppfostra barnen genusmedvetet innebär att man försöker att introducera en vidare lek. Man presenterar alltså både bilar och dockor till sitt barn för att signalera att det är okej att leka med både bilar och dockor. Det är inget tvång, inget krav utan bara valmöjlighet.

Att uppfostra barnet genusmedvetet innebär att man är medveten om normerna och anser att de är individhämmande och förminskande av människans förstånd vilket gör att man vill uppfostra barnet så att barnet själv utvecklar sin personlighet och sina intressen.

Män och kvinnor, pojkar och flickor är olika helt korrekt. De som uppfostrar sina barn genusmedveten vill inte ändra på det utan istället vill de brädda bilden av manligt och kvinnligt. De vill att män som gillar att baka inte ska behöva skämmas och gömma sina intressen i risk för att betraktas som omanliga. De vill inte att kvinnor ska kallas okvinnliga för att de inte rakar benen eller tycker om att laga mat.

Män och kvinnor är olika, människor är olika. en förälder som är genusmedveten vill att sitt barn ska få utforma sin personlighet och intressen utifrån sina egna val, inte utifrån samhällets syn på kön.

Haha.. ja, jävla moderaterna!

Varför introducera något överhuvudtaget, varför inte låta barnet välja?

Känns inte som att feministerna är så intresserade av individen, för dom är könet och motverkan av könet viktigast. Att medvetet uppfostra pojkar och flickor känns inte direkt jämställt. Varför inte uppfostra flickor och pojkar lika istället?
Citera
2012-07-10, 18:21
Medlem
miLLuss avatar
Citat:
Det vettigaste är att låta barnet själv välja. Inte att tvinga på en pojke en docka bara för att han är pojke eller en flicka bilar bara för att hon är flicka.

Haha.. ja, jävla moderaterna!

Varför introducera något överhuvudtaget, varför inte låta barnet välja?

Känns inte som att feministerna är så intresserade av individen, för dom är könet och motverkan av könet viktigast. Att medvetet uppfostra pojkar och flickor känns inte direkt jämställt. Varför inte uppfostra flickor och pojkar lika istället?

Föräldrar introducerar varje leksak de köper rent automatiskt. Jag kan köpa något till mina barn rent spontant när jag är i en affär för att jag tycker det verkar vara en vettig grej eller ser roligt ut. Går vi i en affär och jag har lovat barnen leksak så väljer de naturligtvis själva, och jag motsätter mig inte deras val även om jag i vissa stunder skulle vilja.

Man uppfostrar inte medvetet pojkar och flickor, man uppfostrar barn. Man uppfostrar de inte till könlösa utan man uppfostrar (i alla fall försöker) könlöst. Alltså utan beaktande av deras genitalier. Man ger bilar till både sina söner och döttrar, man ger dockor till både sina söner och döttrar. Sedan väljer dem om det faller dem i smaken. Min son gillar tex inte dockor, men han är väldigt förtjust i sin kaninnalle (han är sex). Han vågar dock inte ta med sig sin kaninnalle till förskolan eftersom hans kompisar kanske kommer skratta åt honom. Det tycker jag är väldigt synd. Det var också väldigt synd när min son blev utskrattad i förskolan för att han hade en tjejtröja på sig eftersom den var rosa. Nu vill han inte ha rosa längre. Och jag kommer inte tvinga honom men jag tycker det är synd eftersom det var hans favorittröja.

Svårt att säga så mycket om min dotter här, hon gillar bara att sortera saker, hatar andra barn och är för det mesta en katt när man försöker kommunicera med henne. Jag vet inte om det är flickigt eller pojkigt.
Citera
2012-07-11, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ladydahmer
Jag har ett avtal med allt för föräldrar som innebär att jag upplåter annonsplats till dem. De i sin tur har avtal med andra företag. Vilka annonser som visas på min sajt är alltså inget jag styr över. Jag har dock klagat och AFF jobbar på att individualisera annonseringen. Så.

För övrig så måste väl ändå försörjning komma före ideologi? Jag behöver tjäna mitt upphälle precis som alla andra. Om det innebär att upplåta annonsplats för gilette så må så vara. Inget jag ligger sömnlös för.

Klart du inte ligger sömnlös, ert hyckleri är ni helt oförmögna att se, dom feministiska skygglapparna gör sig påminda igen.

Så vad ska du ha för att överge feminismen helt? 50 lök? 200k? En mille?
Du förstår vi som håller på våra principer och inte hycklar ser till att vår försörjning inte krockar med våra ideologiska övertygelser.
Vi förstår nämligen att man då har försakat sin rätt att klaga, om man tjänar pengar på det man klagar på.
Check yourself before you wreck yourself.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in