Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Det viktiga är väl att inte hindra dem från att göra det de vill. Det är väl bara bra om man inte styr in dem i att leka med det ena eller andra utan istället låter barnen själv välja.
Men det är stor skillnad mellan att medvetet styra in dem i genus tänk mot att låta dem välja fritt.
Vad gäller religion är det precis samma nyckelord som är viktigt, att ge barnen frihet att välja. Sen påverkas alltid barnen av sina föräldrars ideologier och det är inget fel med det så länge man som sagt inte hindrar sitt barn från att tycka och tro annorlunda.
Jag förstår vad du menar men är det inte det inte inom normal uppfostran att uppmuntra visst beteende och att göra vissa saker. Neka något är aldrig okej men det vad jag läst och förstått inte de genusuppfostran går ut på utan att presentera vidare lek eller helt enkelt köpa alla sorters leksaker.
Jag har tex en son och en dotter. Sonen är äldre och dottern yngre. Jag uppmuntrar min son att syssla med matte och läsa matematiska tal för att han tycker att det är kul. Jag har köpt både lelsaksapis, bondgård, lego och robotar till honom. Han väljer vad han vill leka med vilket oftast blir lego.
Kontentan är alltså inte tvång utan möjlighet. Valet är sedan fritt.
Sen kan jag tycka att vissa leksaker är helt idiotiska och fullständigt fjantiga. Men det säger jag inte så barnen hör.