2012-11-10, 11:54
Medlem
ladydahmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FJLG
Nöjd och nöjd.
Man kan ju inte se ut hur som helt och ändå kräva att folk ska bli attraherade av en.
Utseendet har betydelse! Sen att ladyn försöker hävda motsatsen gör det inte till sanning.

jag kräver inte att folk ska attraheras av mig. Det gör nog ingen feminist. Tvärtom, jag skiter fullständigt i om folk tänder på mig eller ej. Jag är inte här för att behaga eller locka till mig män (kuk). Men jag förstår att om man själv lever efter den måttstocken (kvinnors knullbarhet) så är det svårt att relatera till kvinnor som faktiskt inte bryr sig.

Kuk får jag tillräckligt ändå. (uppenbarligen)
Citera
2012-11-10, 11:57
Medlem
ladydahmers avatar
Citat:
Finns det ens bevis för att Ladyn är en kvinna?
Hon kanske är en sån där hen? Har någon ens sett hennes fitta? Det enda feminina med henne är ju hennes stora pattar. Men det kan man ju fixa till idag.

Jag efterlyser feminister som ser ut som kvinnor. Gärna med kjol och klänning.
Rakade lena ben och inga buskar under armarna.
Jag har väldigt svårt att ta feminismen på allvar när de som kämpar för kvinnors rättigheter inte ens ser ut som kvinnor.

Tina Rosenberg ex. ser ut som en karl. Är hon flata också? Skulle inte bli förvånad.

är det inte märkligt att man bara kan se ut som en riktig kvinna om man ändrar på det som naturen gav en? Är det inte märkligt att kvinnors naturliga kroppar inte är kvinnliga nog utan att de måste förändras för att duga? Förklara logiken i det. Hur kommer det sig att jag, i min naturliga kropp, inte ser ut som en kvinna?
Citera
2012-11-10, 12:04
Medlem
ladydahmers avatar
Citat:
Tack, de orden värmde.

Men nu när jag sett din bild så förklarar det ju iallafall lite. Du är antagligen ganska missnöjd med hur du ser ut (tycker inte jag att du ska vara dock men vet hur det är att inte passa in i size =/modell-normen) så därför hakar du på tåget här, där en annan ful och tjock kvinna kränks.

Du får någon att peka på: "Titta på henne! Hon är hårig! Hon är okvinnlig!" och så får du känna sig lite bättre samt får den där bekräftelsen av övriga flashbackmän att DU, ja DU, iallafall är en RIKTIG KVINNA. Du ser iallafall inte ut SÅDÄR. Värmer det gott i magen?
Citera
2012-11-10, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är inte värre att veta vem man hotas av än att utsättas för anonyma hot som man inte kan bedöma allvaret bakom.

Det vet jag - eftersom jag upplevt båda typer.

De anonyma på grund av att de åsikter jag framfört på nätet.

Gäller inte det båda sidor menar du?

Vilken respekt anser du att Ström och hans gelikar själva visat.

När det framförts skit, hot och uthängningar i kommentarerna på Ströms blogg - då ansåg han att det var okej..

Varför är det inte okej när han drabbas av missnöje? Varför måste hans motståndare uppträda städat och sopa rent kring honom?

Edit:
Hot anonymt eller på andra sätt är enligt min uppfattning inte okej - oavsett åt vilket håll de riktas. Det är lågt och sådana metoder ställer jag mig inte bakom.
Vem som än drabbas så är det gissel att leva med, och har Ström drabbats av verkliga hot - och detta inte bara är ännu en PR-kupp så har han min förståelse för att han känner starkt obehag inför det.

Men vart har Har Ström skivit något hatiskt eller inte visat respekt? Om någon skriver massa könsord i han kommentarer brukar dom ju raderas när han får syn på det.
Citera
2012-11-10, 12:32
Medlem
Föresten Lady Dahmer, så jävla fet och ful är du inte. Lite överviktig möjligtvis.

Men sluta tro att det är mäns fel att du kännt press på att vara "snygg", det är bara det eget.
Citera
2012-11-10, 12:51
Medlem
ladydahmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realrecognizereal
Föresten Lady Dahmer, så jävla fet och ful är du inte. Lite överviktig möjligtvis.

Men sluta tro att det är mäns fel att du kännt press på att vara "snygg", det är bara det eget.

Jag vet att jag ser bra ut, tjock dock, men jag har ett ganska normativt utseende: höga kindben, tjockt långt blankt hår, jämn olivhy, vita raka tänder, fylliga läppar, midja osv.

Vi feminister skyller inte på män. Det är en förenkling. Vi talar om (samt "skyller på") patriarkala strukurer och könsnormer och dessa upprätthålls av BÅDE män och kvinnor. (Det är ju bara att titta i den här tråden, där kvinnor ägnar sig åt att håna och trycka ner andra kvinnor) Och dess normer förtrycker och begränsar BÅDE män och kvinnor. (jag hänvisar till Pelle Billing om man vill läsa mer om mansnormer)

Att jag känner press är för att jag lever i ett samhälle som dels lär kvinnor att vårt värde sitter i vår knullbarhet och vårt yttre (igen, denna tråd är ett ypperligt exempel) och dels för att bara en typ av kvinnor får synas och dels för att kvinnor som kliver utanför normen bestraffas och nedvärderas. (osv)

Min dotters fyraåringa förskolekompisar vet redan vad som gäller liksom. Hur man ska se ut som flicka och hur man inte ska se ut. Vi lär oss tidigt och det påverkar vår självbild.
Citera
2012-11-10, 14:25
Medlem
NotEnoughCowBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladydahmer
Vi feminister skyller inte på män. Det är en förenkling. Vi talar om (samt "skyller på") patriarkala strukurer och könsnormer och dessa upprätthålls av BÅDE män och kvinnor. (Det är ju bara att titta i den här tråden, där kvinnor ägnar sig åt att håna och trycka ner andra kvinnor) Och dess normer förtrycker och begränsar BÅDE män och kvinnor. (jag hänvisar till Pelle Billing om man vill läsa mer om mansnormer)

Men hur mäter man dessa strukturer och könsnormer? Är det tendenser och mönster i samhällets organisering och kulturella representation man tittar på? För om det är fallet så kan man ju hitta maktstrukturer och mönster på många andra områden än just män/kvinnor - områden som kanske inte vore så bekväma att diskutera...

---

Något underligt är det dessutom att kalla strukturen för patriarkal om den stöds av båda könen och dessutom drabbar båda könen negativt. Patriarkalt syftar på att den både genereras hos männen och upprätthålls av männen...
Citera
2012-11-10, 14:32
Medlem
ladydahmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotEnoughCowBell
Men hur mäter man dessa strukturer och könsnormer? Är det tendenser och mönster i samhällets organisering och kulturella representation man tittar på? För om det är fallet så kan man ju hitta maktstrukturer och mönster på många andra områden än just män/kvinnor - områden som kanske inte vore så bekväma att diskutera...

---

Något underligt är det dessutom att kalla strukturen för patriarkal om den stöds av båda könen och dessutom drabbar båda könen negativt. Patriarkalt syftar på att den både genereras hos männen och upprätthålls av männen...

nej, med patriarkat menas en könsmaktordning där mannen är överordnad och kvinnan underordnad; vilket kort och gott innebär att männen som grupp innehar större delen av den ekonomiska och strukturella makten i samhället. De regler och normer som finns i samhället hjälper till att upprätthålla partiarkatet. (på gruppnivå, inte individnivå)

Och ja, det finns massvis med strukturer utanför kön. T.ex klass.
Citera
2012-11-10, 14:34
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Jag vet att jag ser bra ut, tjock dock, men jag har ett ganska normativt utseende: höga kindben, tjockt långt blankt hår, jämn olivhy, vita raka tänder, fylliga läppar, midja osv.

Att jag känner press är för att jag lever i ett samhälle som dels lär kvinnor att vårt värde sitter i vår knullbarhet och vårt yttre (igen, denna tråd är ett ypperligt exempel) och dels för att bara en typ av kvinnor får synas och dels för att kvinnor som kliver utanför normen bestraffas och nedvärderas. (osv)

Min dotters fyraåringa förskolekompisar vet redan vad som gäller liksom. Hur man ska se ut som flicka och hur man inte ska se ut. Vi lär oss tidigt och det påverkar vår självbild.

Det där måste också bero på var man växer upp och vilka föräldrar man har för jag upplever det inte på samma sätt som du. När jag själv var liten tänkte jag på andra saker än utseende. Min sons vänner verkar inte lägga särskilt mycket tid och energi på det heller. De är ett kompisgäng med både tjejer och killar och de har full fokus på sina intressen som inte alls har något med utseende att göra.

Tack för svar förresten Jag läste några av inläggen här där man kommenterar ditt utseende. Det är så löjligt och patetiskt så man tar sig för pannan. Det gör bara bort sig själva så jag tycker inte ens du borde svara på det.
Citera
2012-11-10, 14:39
Medlem
ladydahmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Det där måste också bero på var man växer upp och vilka föräldrar man har för jag upplever det inte på samma sätt som du. När jag själv var liten tänkte jag på andra saker än utseende. Min sons vänner verkar inte lägga särskilt mycket tid och energi på det heller. De är ett kompisgäng med både tjejer och killar och de har full fokus på sina intressen som inte alls har något med utseende att göra.

Tack för svar förresten Jag läste några av inläggen här där man kommenterar ditt utseende. Det är så löjligt och patetiskt så man tar sig för pannan. Det gör bara bort sig själva så jag tycker inte ens du borde svara på det.

jo, min egen dotter har inte fattat grejen än, men det beror ju antagligen på att jag i stor mån lyckats hålla henne undan utseendepressen. Men jag ser en tydlig trend bland just småflickor, vikten av att vara fin eller ha fina kläder. Det upplevde jag själv som liten och det ser jag hos ungarna idag. (ej alla dock). Medvetenheten går ner i åldrarna och idag vill, enligt undersökningar, var fjärde sjuårig flicka banta! osv.

Jag förstår inte hur man kan tycka att det är ok? För tittar man på hur folk resonerar i den här tråden så verkar många vara väldigt snabba på att värdera varandra utifrån vikt och yttre. Jag har mött väldigt lite motargument här men desto mer kommentarer om hur ful, fet och okvinnlig jag är. Jättemärkligt. Och ännu märkligare när det kommer från mina medsystrar. (som faktiskt borde veta bättre)
Citera
2012-11-10, 14:43
Medlem
NotEnoughCowBells avatar
Citat:
nej, med patriarkat menas en könsmaktordning där mannen är överordnad och kvinnan underordnad; vilket kort och gott innebär att männen som grupp innehar större delen av den ekonomiska och strukturella makten i samhället. De regler och normer som finns i samhället hjälper till att upprätthålla partiarkatet. (på gruppnivå, inte individnivå)

Och ja, det finns massvis med strukturer utanför kön. T.ex klass.

Ja, jag håller med dig till stor del angående strukturer i samhället. Det jag menar är att man kan finna andra maktstrukturer som väldigt få öppet skulle vilja diskutera då det är för kontroversiellt. T.ex. judars priviligierade ställning i samhället som jag anser är strukturell.

Med samma metodik som man använder för att bevisa just mäns position i samhället och hur det sker på ett strukturellt, kollektivt, plan kan man påvisa just hur judar har fördelar och mer makt och inflytande (som grupp) i de flesta västerländska samhällena. Det som stör mig med feminister är just att de inte vill använda samma sorts kritik och analys mot just judarna.

De kan tillämpa teorin mot just klass, kön, sexualitet, religion och etnicitet (etnicitet där judar aldrig ingår utan får endast utsuddas till gruppen »vit«). Och det är väldigt oroväckande att inte vilja röra det ämnet med tång. Vilket jag tycker tyder på feministers generella smala syn på världen och hur de undviker vissa frågor.
Citera
2012-11-10, 15:14
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Vad är det som händer nu? Ska ni flytta till något litet ställe som heter Segersäng?
Varför ska ni flytta ut på landet för? Jobb?
Jag är bara rent nyfiken
Finns det ens nån matbutik där?
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2012-11-10 kl. 15:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in