Citat:
Ursprungligen postat av realrecognizereal
Föresten Lady Dahmer, så jävla fet och ful är du inte. Lite överviktig möjligtvis.
Men sluta tro att det är mäns fel att du kännt press på att vara "snygg", det är bara det eget.
Jag vet att jag ser bra ut, tjock dock, men jag har ett ganska normativt utseende: höga kindben, tjockt långt blankt hår, jämn olivhy, vita raka tänder, fylliga läppar, midja osv.
Vi feminister skyller inte på män. Det är en förenkling. Vi talar om (samt "skyller på") patriarkala strukurer och könsnormer och dessa upprätthålls av BÅDE män och kvinnor. (Det är ju bara att titta i den här tråden, där kvinnor ägnar sig åt att håna och trycka ner andra kvinnor) Och dess normer förtrycker och begränsar BÅDE män och kvinnor. (jag hänvisar till Pelle Billing om man vill läsa mer om mansnormer)
Att jag känner press är för att jag lever i ett samhälle som dels lär kvinnor att vårt värde sitter i vår knullbarhet och vårt yttre (igen, denna tråd är ett ypperligt exempel) och dels för att bara en typ av kvinnor får synas och dels för att kvinnor som kliver utanför normen bestraffas och nedvärderas. (osv)
Min dotters fyraåringa förskolekompisar vet redan vad som gäller liksom. Hur man ska se ut som flicka och hur man inte ska se ut. Vi lär oss tidigt och det påverkar vår självbild.