Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Får höra bilden av vem? Inte feminister väl i alla fall, för de senaste 20 åren har jag snarare hört att kvinnor skall vara motsatsen mot många av de punkter du räknar upp, förutom det där om en karriär? När det gäller kåtheten, så har jag hört feminister lika bestämt klaga över att kvinnor inte får vara kåta till att de förväntas att våra kåta.
Missförstå mig inte, säkert finns det tjejer som känner stress och press, men ideal pumpas ut även ifråga om killar. Varför ger det inte samma utslag hos killar, alternativt om det gör det, varför talas det inte om det ständigt som de görs angående de ideal kvinnor sägs lida under? Och samtidigt känner väl inte alla kvinnor det? Jag är väldigt säker på att min kvinna inte känner press för många av de punkter du räknar upp. Förutom "karriär" och att ta hand om familjen, men det är väl både rätt önskvärt att känna ansvar för det och rimligtvis begränsar sig väl det inte till enbart kvinnorna?
Sedan är min erfarenhet också att de flesta svenska kvinnor kanske lär sig laga cup cakes, men åtminstone de flesta kvinnor jag har träffat har varit sämre på matlagning än vad jag själv är. Undantaget är min nuvarande (samt en till svenskfödd kvinna, men hon hade vietnamesiska föräldrar). Jämför jag med de muslimska invandrarkvinnor jag känner, så verkar det som om många svenska kvinnor har åtminstone gjort avkall på att kunna behärska kokkonsten. Även hushållsarbetet är det si och så med hos många. Inte heller skaffar de flesta svenska kvinnor många barn heller. Så då antar jag att de förkrossande krav så många svenska kvinnor känner bygger på de skönhetskrav som de anser finns? Vilka är dessa krav egentligen, varför anses de vara tvungna att följas, samt hur mycket stress kan det verkligen åstadkomma? Trots allt går inte de flesta kvinnor runt som Dolly Parton.
Fetlagda: Visar på att det fortfarande är lite chockerande att kvinnor inte kan laga mat, det är aldrig en personlig fråga om kunskap utan om att kvinnor som grupp inte kan. Personligen tycker jag att hushållsarbete och matlagning är en grundkunskap som ALLA män som kvinnor borde kunna på en grundläggande nivå, sen att många män som kvinnor inte behärskar att laga pekinganka eller vad det nu kan vara är en annan sak.
Stress och press kommer om man har otur från hemmet eller släkten, annars kommer det från skola och media.
Ett exempel från mitt liv som jag upplevde systematiskt i skolan var att jag som en lugn tjej, fick ofta ta ansvaret för stökiga killen, man sa högt och tydligt man placerades brevid stökiga pojken för att lugna ner honom. "YrAlban du som är så lugn och skötsam lugnar ju ner Kalle, så därför får han sitta brevid dig nu den här terminen eller tills vi byter platser igen!" Detta pågick inte bara en termin för min del utan från lågstadiet till högstadiet. Det fanns lugna pojkar som inte fick det ansvaret, inte en enda gång iallafall inte uttalat. Jag som åttaåring borde inte ha fått det ansvaret på mig.
Sen finns det absolut krav och press på killar som många anser vara minst lika dåliga som den kvinnliga pressen, men jag kommer aldrig kunna ha samma erfarenhet av mäns syn på den pressen de har på sig iochmed bilden av den stereotypiska mannen som stor,stark, välutrustad och höginkomstagare för att kunna försörja familj och dessutom kunna laga bilar och andra pryttlar. Det är hämmande för män. Det pratas om att det aldrig tas upp, kanske inte, men vad jag vet så är ALLA oavsett kön, stereotyper något feminismen vill ta ställning emot. Lika lite som vi vill att kvinnor inte ska ha pressen på att vara på ett sätt vill vi inte heller att män ska behöva pressas till att vara på ett sätt. Det säger inte heller att en "feminim kvinna eller en maskulin man" är fel.
Sen tycker jag att det är förjävligt att män är den största gruppen som lider av alkoholism och som även begår självmord som måste bero på något, män verkar inte intresserade av att ta tag i det, kanske för att män är vana vid att de blir omhändertagna eller för att det helt enkelt är så att män ska hålla käften om "privata" problem. Samtidigt som att det är mer accepterat att kvinnor pratar om sina problem öppet. Det finns inte en enda kvinna vare som uttalad feminist eller ej som anser att det är "rätt åt er snoppdjur att ni lider".
Däremot står jag ändå fast vid om man nu ska lägga värde i och jämföra det ena med det andra, anser jag att stereotypen om att kvinnor inte ska ta plats och vara tysta och rädda om sina kläder så de inte blir smutsiga är mer hämmande än stereotypen av mannen som tar plats och inte ska vara rädd för utmaningar. För man förbjuder kvinnan, men mannen får utforska.
Sen är det inte så att feminism vill försätta män i någonslags slavposition om "de där feministerna tar över", det handlar om att VI män som kvinnor ska ha samma rättigheter SAMT SKYLDIGHETER. Det handlar inte om att män ska ge ifrån sig så vidare mycket, det är inget män kommer förlora på att kvinnor får mer.
Alla kvinnor faller inte offer för "Dolly Parton" ej heller den press, vissa känner knappt av det medan vissa känner sig väldigt pressade av skönhetshetsen. Det är en högst personlig fråga, jag kan inte prata för alla, jag utgår från mig från de jag har omkring mig. Men också det systematiska jag ser i samhället främst media. Oftast är det något man kanske har kämpat sig ifrån när man kommer ur tonåren, jag vet inte, jag är inte där än. Jag hoppas att jag en dag kommer känna att mitt värde inte ligger i min knullbarhet.
http://thehairpin.com/2011/11/women-...o-drink-water/