Resultat: .
0%
röster
2014-06-23, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Som MFF:are är ju Hoffenheim-Hannover två givna matcher på nästa säsongs fotbollskalender? Hoppas de två vännerna får spela på samma kant i de matcherna.

Hade varit så jäkla underbart!
Citera
2014-06-24, 12:34
Medlem
marc0p0l0s avatar
Första omgången till Bundesliga:
Bayern – Wolfsburg
Dortmund – Leverkusen
Hannover – Schalke
Gladbach – Stuttgart
Hoffenheim – Augsburg
Hertha – Werder
Frankfurt – Freiburg
Köln – HSV
Paderborn – Mainz

Några riktigt sköna matcher där. Bayern tar emot CL-jagande Wolfsburg, Dortmund mot Leverkusen, Hamburg får se hur de står sig mot "nykomlingen" Köln.

Mitt Braunschweig öppnar mot Düsseldorf i 2.liga, tuff match.
Citera
2014-06-24, 16:09
Medlem
Har någon info om Karl Hopfner? jag har inte hittat så mycket info om honom. Han hade tydligen gjort ett väldigt bra jobb för Bayern, och är en stor orsak till att klubben har så sund ekonomi o.s.v. Men kan någon ge en lite längre analys? det hade uppskattas enormt.
Citera
2014-06-24, 16:29
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Har någon info om Karl Hopfner? jag har inte hittat så mycket info om honom. Han hade tydligen gjort ett väldigt bra jobb för Bayern, och är en stor orsak till att klubben har så sund ekonomi o.s.v. Men kan någon ge en lite längre analys? det hade uppskattas enormt.

En man som är något olik de övriga i Bayern han står så nära, mest av allt i hans sätt att agera mot offentligt. Överlag har Hopfner väldigt sällan gjort offentliga uttalanden och knappast några av den provocerande karaktär Hoeneß och Rummenigge tycker om att göra. Har inget emot media per se, men ogillar till viss del att stå i rampljuset. Det motto han går efter är "Pengar skjuter mål. Det är min fasta övertygelse. Och kvalitet kostar." Alla spelarkontrakt och sponsordeals sedan 80-talet har gått igenom Hopfner innan Hoeneß fått dem, därför han även har levt något i skymundan från all cred, han har inget emot att Hoeneß har fått den.

Han har bland annat en utbildning som "business manager" och jobbade inom industri innan han gick till Bayern 1982. Beckenbauer tycker Hopfner är ett "finansgeni" och att han har haft minst lika stor del i att bygga upp klubben som Hoeneß och Rummenigge. Vissa grupperingar har höjt "ett varningens finger" för att han saknar direkt erfarenhet som fotbollsspelare vilket inte skulle göra honom till en bra efterträdare till Hoeneß. Personligen tycker jag det är skitsnack, då han har sett varje match sedan 80-talet och kan klubben bättre än någon annan i världen.

Finns inte så mycket mer att säga om Hopfner. Han kommer nog inte att förändra sin image, utan vara samma gamla gråa finansgeni utan större karisma, vilket inte behöver vara helt fel. Avslutningsvis kanske man även bör säga att han, likt Hoeneß, kommer ifrån den tyska "köpmannatraditionen" och inte storkapitalismen. Detta är nog en stor anledning till varför Bayerns finanser sköts så bra, även om pengar skjuter mål, så måste pengarna vara sunt finansierade.

En väldigt fåordig man, på frågan hur han fick jobbet vid Bayern, trots att han saknade fotbollsbakgrund, svarade Hopfner enbart: "Jag ansökte om det."
Senast redigerad av marc0p0l0 2014-06-24 kl. 16:32.
Citera
2014-06-24, 17:33
Medlem
Grus-Kalles avatar
Bra inlägg om Karl Hopfner, marc0p0l0.

Hans föregångare, Robert Schwan, var den som lade grunden för det arv som Hoeneß och Hopfner har fört vidare med den äran. Schwan, aktiv i FCB:s management 1964-77, brukar nämnas som den förste professionelle och avlönade managern inom tysk fotboll.

Eftersom han hade en dubbelroll som FCB manager och Beckenbauers personliga manager så fick han gå när Beckenbauer gick till NY Cosmos 1977. Hans position intogs av Walter Fembeck, som redan var finanschef. Managerpositionen övertogs av Hoeneß efter ettochetthalvt år och sedan efterträddes Fembeck av Hopfner 1983.

De på insidan kallar det kontinuitet, medan de på utsidan kallar det gubbvälde...fast framgången ger FCB:s stabila managementstruktur definitivt rätt. Få se om Hopfner blir lika kortvarig som Fembeck, han har i alla fall ett förordnande till 2016 som president.

Robert Schwan var ingen direkt blygsam herre, hans mest kända citat är: „Ich kenne nur zwei vernünftige Menschen: Robert Schwan am Vormittag und Robert Schwan am Nachmittag.“
Citera
2014-06-24, 18:57
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Bayern – Wolfsburg
Dortmund – Leverkusen
Hannover – Schalke
Gladbach – Stuttgart
Hoffenheim – Augsburg
Hertha – Werder
Frankfurt – Freiburg
Köln – HSV
Paderborn – Mainz

Några riktigt sköna matcher där. Bayern tar emot CL-jagande Wolfsburg, Dortmund mot Leverkusen, Hamburg får se hur de står sig mot "nykomlingen" Köln.

Mitt Braunschweig öppnar mot Düsseldorf i 2.liga, tuff match.

Ska också bli intressant att se om Paderborn håller i högsta ligan. Kanske skönt att få börja hemma mot Mainz.

Sedan måste man ju följa RBL's framfart i 2.BL. Blir det match mot Bayern i BL 2015-2016?
Citera
2014-06-24, 19:20
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Bayern – Wolfsburg
Dortmund – Leverkusen
Hannover – Schalke
Gladbach – Stuttgart
Hoffenheim – Augsburg
Hertha – Werder
Frankfurt – Freiburg
Köln – HSV
Paderborn – Mainz
Härligt att få möta Schalke hemma i första omgången. S04 kommer alltid med många fans och om vädret är som det brukar i Augusti kommer det att bli riktig feststämning. Om nu bara Hannovers ultras slutar tjura...

Självklart en svår match men knappast omöjligt att knipa en poäng eller t.o.m. tre som i hemmamatchen förra hösten.
Citera
2014-06-25, 00:58
Medlem
Citat:
En man som är något olik de övriga i Bayern han står så nära, mest av allt i hans sätt att agera mot offentligt. Överlag har Hopfner väldigt sällan gjort offentliga uttalanden och knappast några av den provocerande karaktär Hoeneß och Rummenigge tycker om att göra. Har inget emot media per se, men ogillar till viss del att stå i rampljuset. Det motto han går efter är "Pengar skjuter mål. Det är min fasta övertygelse. Och kvalitet kostar." Alla spelarkontrakt och sponsordeals sedan 80-talet har gått igenom Hopfner innan Hoeneß fått dem, därför han även har levt något i skymundan från all cred, han har inget emot att Hoeneß har fått den.

Han har bland annat en utbildning som "business manager" och jobbade inom industri innan han gick till Bayern 1982. Beckenbauer tycker Hopfner är ett "finansgeni" och att han har haft minst lika stor del i att bygga upp klubben som Hoeneß och Rummenigge. Vissa grupperingar har höjt "ett varningens finger" för att han saknar direkt erfarenhet som fotbollsspelare vilket inte skulle göra honom till en bra efterträdare till Hoeneß. Personligen tycker jag det är skitsnack, då han har sett varje match sedan 80-talet och kan klubben bättre än någon annan i världen.

Finns inte så mycket mer att säga om Hopfner. Han kommer nog inte att förändra sin image, utan vara samma gamla gråa finansgeni utan större karisma, vilket inte behöver vara helt fel. Avslutningsvis kanske man även bör säga att han, likt Hoeneß, kommer ifrån den tyska "köpmannatraditionen" och inte storkapitalismen. Detta är nog en stor anledning till varför Bayerns finanser sköts så bra, även om pengar skjuter mål, så måste pengarna vara sunt finansierade.

En väldigt fåordig man, på frågan hur han fick jobbet vid Bayern, trots att han saknade fotbollsbakgrund, svarade Hopfner enbart: "Jag ansökte om det."

Det var ett väldigt bra och innehållsrikt inlägg. Man tackar.
Citera
2014-06-28, 00:02
Medlem
Ferry31s avatar
Vilket Bayernfan här på forumet var det jag diskuterade med när vi var helt oense om vem som var bäst mellan Robben och Müller för typ 1 år och några månader sedan? Lite kul att bägge gör fantastiskt ifrån sig just nu i VM, men bara en av dem spelar sitt livs fotboll, så jag undrar om du som jag diskuterade med vidhåller att Müller är bättre?

Skämt åsido. Tycker Müller passar utmärkt som striker annars och det är väl där han borde spela eftersom han är målfarlig. Bättre på att avsluta än att lägga upp kreativa anfall dessutom. Tror han kommer bli mer och mer av en striker med tiden och slutas att användas som offensiv mittfältare eller ytter, där han inte riktigt hör hemma.
Citera
2014-06-28, 11:26
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Vilket Bayernfan här på forumet var det jag diskuterade med när vi var helt oense om vem som var bäst mellan Robben och Müller för typ 1 år och några månader sedan? Lite kul att bägge gör fantastiskt ifrån sig just nu i VM, men bara en av dem spelar sitt livs fotboll, så jag undrar om du som jag diskuterade med vidhåller att Müller är bättre?

Skämt åsido. Tycker Müller passar utmärkt som striker annars och det är väl där han borde spela eftersom han är målfarlig. Bättre på att avsluta än att lägga upp kreativa anfall dessutom. Tror han kommer bli mer och mer av en striker med tiden och slutas att användas som offensiv mittfältare eller ytter, där han inte riktigt hör hemma.
Tycker inte Thomas Müller passar som en ensam forward, han behöver de ytor som skapas av en sådan istället. Ett 4-4-2 eller 4-3-3 passar honom betydligt bättre än 4-2-3-1 eller 4-1-4-1. Därför är det egentligen väldigt imponerande att han är så bra, trots att varken Bayern eller Tyskland på något sätt anpassat sitt spelsystem till just hans kvaliteter. Killen kommer bäst till sin rätt när han får en lite tillbakadragen anfallsroll och kan röra sig över större ytor, men den där märkliga rollen ”falsk nia” ger jag inte mycket för.

Att han skulle vara en dålig framspelare är inte sant, han brukar år efter år ligga i toppen av Bundesligas assistliga. Visst lyckas passningarna inte alltid, men när de gör detta blir det ofta mål eller en solklar målchans.

Avseende Robben tycker jag du har fel! Han har inte spelat sitt livs fotboll, det gjorde han under slutet av hösten innan den puckade Augsburgmålisen skadade honom. Det finns en nivå till.

Annars gläds jag med dig, det är två fortfarande lite underskattade spelare vi talar om. Av någon märklig anledning så har många svårt att se deras stora kvaliteter. Andra verkar reta sig på deras personligheter, men det är två verkliga vinnarskallar vi skriver om. Självklart syns detta på planen i deras agerande, både positivt och negativt. Är två spelare som, trots att de kan vara utmattade i slutet av en match, utan tvekan gör en 60-70-metersrush i full speed för en målchans.
Citera
2014-06-28, 21:17
Medlem
Lekmands avatar
Sascha Reither (31) som en gång vann Bundesliga med Wolfsburg återvänder till sin ursprungsklubb Freiburg från Fulham för 350 000 euro. I och med detta har man fyra mycket duktiga ytterbackar: Christian Günter (21), Oliver Sorg (23), Mensur Mujdza (29) som trots tidigare skada gjorde ett mycket bra VM för Bosnien, samt då Sascha Reither. Günter och Sorg presterade så bra under Mujdzas skada att de blev uttagna till landslaget, och nu får de konkurrera med två oerhört erfarna spelare.

Mike Hanke, som under sin första säsong i Freiburg hade en hel drös med småskador - som att bryta tummen när han cyklade - väljer att fortsätta med klubben. Detta trots att Freiburg har gått ut på presskonferens och sagt att man till nästa säsong ska göra sig av med bland annat Hanke. Fattas bara att även Diagne stannar.

Här kan man läsa lite om det som antagligen satte Diagne ur balans. Han ville ha en speciell bil, men kom inte överens om priset med bilhandlaren, och därefter blev det rättegång.
Citera
2014-06-28, 21:50
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand

Mike Hanke, som under sin första säsong i Freiburg hade en hel drös med småskador - som att bryta tummen när han cyklade - väljer att fortsätta med klubben. Detta trots att Freiburg har gått ut på presskonferens och sagt att man till nästa säsong ska göra sig av med bland annat Hanke. Fattas bara att även Diagne stannar.
Svårt att veta om Hanke någonsin kan hitta tillbaka till gammal fin form igen. Typiskt en sådan spelare som peakade tidigt i karriären för att sedan dala i form och bli mer eller mindre bortglömd. Att Hanke besitter stort fotbollskunnande är det nog dock ingen som tvivlar på. Men frågan är om ens Streich halvt magiska tränarkunskaper räcker till i det här fallet. Kanske om han nu får en försäsong och säsong utan skador och det klaffar med resten av truppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in