Citat:
Ursprungligen postat av
xeezer
Har någon info om Karl Hopfner? jag har inte hittat så mycket info om honom. Han hade tydligen gjort ett väldigt bra jobb för Bayern, och är en stor orsak till att klubben har så sund ekonomi o.s.v. Men kan någon ge en lite längre analys? det hade uppskattas enormt.

En man som är något olik de övriga i Bayern han står så nära, mest av allt i hans sätt att agera mot offentligt. Överlag har Hopfner väldigt sällan gjort offentliga uttalanden och knappast några av den provocerande karaktär Hoeneß och Rummenigge tycker om att göra. Har inget emot media per se, men ogillar till viss del att stå i rampljuset. Det motto han går efter är "Pengar skjuter mål. Det är min fasta övertygelse. Och kvalitet kostar." Alla spelarkontrakt och sponsordeals sedan 80-talet har gått igenom Hopfner innan Hoeneß fått dem, därför han även har levt något i skymundan från all cred, han har inget emot att Hoeneß har fått den.
Han har bland annat en utbildning som "business manager" och jobbade inom industri innan han gick till Bayern 1982. Beckenbauer tycker Hopfner är ett "finansgeni" och att han har haft minst lika stor del i att bygga upp klubben som Hoeneß och Rummenigge. Vissa grupperingar har höjt "ett varningens finger" för att han saknar direkt erfarenhet som fotbollsspelare vilket inte skulle göra honom till en bra efterträdare till Hoeneß. Personligen tycker jag det är skitsnack, då han har sett varje match sedan 80-talet och kan klubben bättre än någon annan i världen.
Finns inte så mycket mer att säga om Hopfner. Han kommer nog inte att förändra sin image, utan vara samma gamla gråa finansgeni utan större karisma, vilket inte behöver vara helt fel. Avslutningsvis kanske man även bör säga att han, likt Hoeneß, kommer ifrån den tyska "köpmannatraditionen" och inte storkapitalismen. Detta är nog en stor anledning till varför Bayerns finanser sköts så bra, även om pengar skjuter mål, så måste pengarna vara sunt finansierade.
En väldigt fåordig man, på frågan hur han fick jobbet vid Bayern, trots att han saknade fotbollsbakgrund, svarade Hopfner enbart: "Jag ansökte om det."