Resultat: .
0%
röster
2013-01-19, 18:23
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Javi lär nog gå före DvB mot i CL mot Arsenal. Ja.
Jag är inte lika säker på det.
Fast spelet skall ju inte hålla till där.
Citera
2013-01-19, 18:52
Medlem
motvalls avatar
Lite sen, inte ens på resa kan jag släppa BL/Bayern…

Guardiola till Bayern var en positiv nyhet för hela Bundesliga, som andra här varit inne på. I kombination med hösten fina resultat i de olika europeiska turneringarna visar det att man nu nått en ny nivå inom tysk fotboll. Att vi som följer den vetat detta länge är en sak, men nu har resten av världen fått ett tydligt bevis på att detta är läget idag i fotbollsvärlden.

Det mest positiva för själva laget är att det ger en vilja att visa sina fotbollskunskaper för den nye tränaren och detta redan denna vår. Man vill och behöver visa sin klass helt enkelt. Att få spelare med hög nivå på sitt fotbollskunnande att öka sin motivation är inte alltid så enkelt. För detta behövs något extra, som en ny tränare av världsklass. Finns alltid en risk i en storklubb som Bayern att enskilda spelare inte presterar 100% varje enskild match. Skillnaden mot att ena dagen möta Hoffenheim i serielunken och andra dagen möta lag som Arsenal i Champions League är stor.

Mitt intryck av Guardiola är att han har varit duktig på att just få spelarna motiverade varje match oavsett motstånd, så duktig på detta att denna förmåga fick dem att även bli det i det spanska landslaget. Var si och så med detta innan. Tror att det i mycket var denna typ av orsaker som gjorde att han rensade ut i Barcelonas trupp när han tillträdde där och mindre de enskilda spelarnas kvaliteter. Om något sådant kommer ske i FC Bayerns är svårt att sia om, även för oss som följer laget. Handlar mer om omklädningsrummet än om planen, om det har man dålig koll numera. Klubben är ganska stängd nu för tiden i det avseendet vis av lärdomen, för annat var det förr. Att det däremot finns starka karaktärer vet vi dock.

Spelmässigt så tror jag inte att så mycket kommer förändras, vissa existerande saker förstärks och andra tonas ner, men grundkonceptet med ett väl utvecklat passningsspel som börjar bakifrån kommer att bestå. Uttalanden från klubben uttrycker också detta. Lag som Bayern och Barcelona tvingas ha en sådan spelstil, de möter i allmänhet klart sämre lag i sin liga som backar hem och måste då föra matcherna, vilket man ju gör bäst med att hålla bollen inom laget. Är klubben ett dominerade lag ekonomiskt och medialt i sitt land, måste man också visa det på fotbollsplanen. Att han däremot kommer att försöka förbättra detta passningsbaserade spel är självklart, Guardiola är Guardiola.

Detta blev lite lång, så del 2 kommer strax. Bayern/Guardiola.
Senast redigerad av motvall 2013-01-19 kl. 19:19.
Citera
2013-01-19, 19:15
Medlem
motvalls avatar
En sak är jag övertygad om kommer att hända, för det talar inte bara spanjoren utan också det att Sammer nyss anställdes. FC Bayern kommer att satsa ännu mera på unga spelare, både utveckla sina egna talanger och försöka värva andra från främst Tyskland eller närområdet. Ytterligare satsningar på ungdomsakademi och liknande blir det säkert. Till viss del är detta en nödvändighet eftersom konkurrensen från andra BL-klubbar ökat, men vilken talang vill inte komma till Guardiola, Sammer, Rummenigge och Hoeness lag? Ett lag som år efter år redan tidigare skapat stora spelare!

Min känsla är att han velat bli Bayerns tränare ganska länge, antagligen så har han därför följt laget en hel del det senaste åren och har på så sätt skaffat sig en hel del kunskaper och åsikter. I varje fall kommer han göra det nu när allt är officiellt. Någon form av ”plan” och strategi finns säkert i hans huvud, det är ingen vild gissning att denna också är förankrad hos klubbens ledning. Varje ny tränare gör någon slags förändring, återigen en självklarhet. Vi får se vad Pep gör?

En annan sak jag är säker på kommer hända är att det blir massor med spekulationer om vilka spelare som ska bort och vilka som ska in. Jag kommer inte att deltaga mycket i sådana diskussioner eftersom detta uppenbarligen inte är något som gynnar den nuvarande truppen hos ”mitt” lag. De har idag en hel del som krävs av dem under våren och behöver få koncentrera sig på detta.

Det blir en spännande nästa säsong och det är en minst lika spännande som pågår. Jupp Heynckes är också en tränare med hög kvalitet. Hoppas verkligen att han självmant valt att pensionera sig, för det kommer att krävas en del av honom de närmaste månaderna. Förväntningarna på laget har inte direkt minskat nu!
Citera
2013-01-19, 22:17
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
En sak är jag övertygad om kommer att hända, för det talar inte bara spanjoren utan också det att Sammer nyss anställdes. FC Bayern kommer att satsa ännu mera på unga spelare, både utveckla sina egna talanger och försöka värva andra från främst Tyskland eller närområdet. Ytterligare satsningar på ungdomsakademi och liknande blir det säkert. Till viss del är detta en nödvändighet eftersom konkurrensen från andra BL-klubbar ökat, men vilken talang vill inte komma till Guardiola, Sammer, Rummenigge och Hoeness lag? Ett lag som år efter år redan tidigare skapat stora spelare!

Min känsla är att han velat bli Bayerns tränare ganska länge, antagligen så har han därför följt laget en hel del det senaste åren och har på så sätt skaffat sig en hel del kunskaper och åsikter. I varje fall kommer han göra det nu när allt är officiellt. Någon form av ”plan” och strategi finns säkert i hans huvud, det är ingen vild gissning att denna också är förankrad hos klubbens ledning. Varje ny tränare gör någon slags förändring, återigen en självklarhet. Vi får se vad Pep gör?

En annan sak jag är säker på kommer hända är att det blir massor med spekulationer om vilka spelare som ska bort och vilka som ska in. Jag kommer inte att deltaga mycket i sådana diskussioner eftersom detta uppenbarligen inte är något som gynnar den nuvarande truppen hos ”mitt” lag. De har idag en hel del som krävs av dem under våren och behöver få koncentrera sig på detta.

Det blir en spännande nästa säsong och det är en minst lika spännande som pågår. Jupp Heynckes är också en tränare med hög kvalitet. Hoppas verkligen att han självmant valt att pensionera sig, för det kommer att krävas en del av honom de närmaste månaderna. Förväntningarna på laget har inte direkt minskat nu!
Sammer har satt igång planer på att bygga ut träningsanläggningen på Säbner Straße med en speciell anläggning bara för ungdomar.

Heynckes har sagt nyss att det är inte självklart att han kommer pensionera sig i Maj.
Citera
2013-01-20, 12:30
Medlem
TKD_1337s avatar
Thorsten Fink har bekräftat att han kommer fortsätta med sitt 4-3-1-2 med Son och Rudnevs på topp och van der Vaart som spelfördelare.

Matchen mot Hamburg blir förövrigt Wiesingers första match som tränare för Nürnberg.
Citera
2013-01-20, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Thorsten Fink har bekräftat att han kommer fortsätta med sitt 4-3-1-2 med Son och Rudnevs på topp och van der Vaart som spelfördelare.

Matchen mot Hamburg blir förövrigt Wiesingers första match som tränare för Nürnberg.
:-)

Angående Son, såg lite lösa rykten om att han var på gång till PL. Eller har jag inbillat mig detta?
Någon som vet hur det ser ut på den fronten?

Häng min son ... Känns som HSV måste behålla han, nästan.
Citera
2013-01-20, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rummenigge
:-)

Angående Son, såg lite lösa rykten om att han var på gång till PL. Eller har jag inbillat mig detta?
Någon som vet hur det ser ut på den fronten?

Häng min son ... Känns som HSV måste behålla han, nästan.
Inte inbillat dig något, det stämmer. Dock har HSV sagt att man inte tänker sälja honom mitt under säsongen. Kanske händer något till sommaren men HSV jobbar på en förlängning med honom.
Citera
2013-01-20, 14:56
Medlem
cyberkalles avatar
Minns jag helt fel om det var Tottenham som var intresserade av Son.
Citera
2013-01-20, 15:06
Medlem
fchansas avatar
Vad är det för match Bayern spelar mot Aachen just nu. Nån slags charity eller ?
Citera
2013-01-20, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fchansa
Vad är det för match Bayern spelar mot Aachen just nu. Nån slags charity eller ?
Igen? Dom har redan spelat 1-2 såna denna säsong :[
Citera
2013-01-20, 15:18
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laas
Igen? Dom har redan spelat 1-2 såna denna säsong :[

Gomez, Boateng och Robben har gjort 5 mål tillsammans hittills så det är ju inte b-laget precis......
Citera
2013-01-20, 15:40
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fchansa
Jupp det är det.
Allt för att hjälpa Aachen och deras ekonomi.
Vi patetiska Bayrare hjälper ju dom som behöver om vi bara kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in