2012-04-24, 21:05
Medlem
drautdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
http://www.dn.se/nyheter/varlden/har-ar-behring-breiviks-krav

Tack och då var det avklarat.

ERROR ERROR ERROR ERROR
Senast redigerad av drautden 2012-04-24 kl. 21:09.
Citera
2012-04-24, 21:07
Medlem
drautdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drautden
Tack och då var det avklarat.

Dator i cellen för att kunna redigera manifestet.
Penna och papper för att skriva ett tal.
Slippa äta halalkött.
Att få bära uniform.
Att få bära röda kläder.
Slippa fotograferas och lämna fingeravtryck.
Tillgång till Wikipedia.
En rad – icke kända – politiska krav ”bortom allt förnuft”.

Fast jag går ett steg längre
Citera
2012-04-24, 21:29
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Jag har för mig att Breivik nämnde (förra veckan, minns ej exakt) att man "måste" döda fler än 12, annars är det för lite, för låg nivå. Det där att han (i manifestet kan tänka) skriver om tusentals förrädare som ska avrättas är mer imageskapande snack, dimridåer, jargong och lek med tanken. Som hans Knights Templar-grej mm. Lite l'art pour l'art för en terrorist.

Eller så rör dessa tusen tals döda det kommande kriget, den årslånga kamp han ser framför sig. Ett europeiskt befrielsekrig. Det blir så vitt jag kan se inte av, nu förändras världen ändå. Krigen är slut. Breivik var old school. Men han kommer att ses som något slags portalgestalt ändå tror jag. En blodig fördansare. Eller kanske snarare en avslutande symbolfigur för den gamla energin, en som satte punkt för det krig som inleddes med Nato-bombningen av Serbien 1999 (som han såg som en krigsförklaring mot det traditionella, kristna Europa och plutokratisk främjande av muslimer i form av Nato-stödet till Bosnien).

Ok, antagen i så fall att han var nöjd med att döda alla 600 på Utöya, "bara" 69 dog och hans viktigaste mål missade han. Även vid regeringskvartet var antalet offren (och deras "kvalitet" om man får säga så ) mycket mindre än förvantat. Anser han att han fullbordade sitt uppdrag och kommer att figurera i historiaböcker som terroristen som räddade Europa ? Tror inte det, utan snarare att han vet att han misslyckades och därför försöker presentera massakern ännu värre än det redan är. Det ultimata slag mot hans uppblåsta ego kommer bli när han mentalsjukförklaras.
Senast redigerad av urkinha 2012-04-24 kl. 21:45.
Citera
2012-04-24, 21:32
Medlem
raxtoren4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Ok, antagen i så fall att han var nöjd med att döda alla 600 på Utoya, "bara" 69 dog och hans viktigaste mål missade han. Även vid regeringskvartet var antalet offren (och deras "kvalitet" om man får säga så ) mycket mindre än förvantat. Anser han att han fullbordade sitt uppdrag och kommer att figurera i historiaböcker som terroristen som räddade Europa ? Tror inte det, utan snarare att han vet att han misslyckades och därför försöker presentera massakern ännu värre än det redan är. Det ultimata slag mot hans uppblåsta ego kommer bli när han mentalsjukförklaras.

Detta håller jag med om. Men då ska man veta att en psykiskt sjuk aldrig anses sig själv vara "sjuk" så han kommer ta det som en attack utan ett uns av sanning. Vilket är förklarligt, om du, Urkinha, döms till mentalsjukvård idag för ditt beteende skulle du säkerligen vara lika förvånad.
Citera
2012-04-24, 21:37
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raxtoren4ever
Detta håller jag med om. Men då ska man veta att en psykiskt sjuk aldrig anses sig själv vara "sjuk" så han kommer ta det som en attack utan ett uns av sanning. Vilket är förklarligt, om du, Urkinha, döms till mentalsjukvård idag för ditt beteende skulle du säkerligen vara lika förvånad.

Jo, men jag har inte dödat 77 människor. Han kommer anse det som en politiskt motiverad straff (vilket iofs kan också stämma). Men som tidigare lampros sa, det viktigaste är vad för uppfattning kommer världen att ha av honom, inte hur hans självbild ser ut.
Senast redigerad av urkinha 2012-04-24 kl. 21:39.
Citera
2012-04-24, 21:39
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Men okej, om vi nu säger att de som var på ön var barn. Vad i helvete hade barn på ett politiskt sommarläger att göra?

Korrekt fråga. Utöya-besökarna var med andra ord inga lekande barn utan seriösa ungdomspolitiker. Breivik ansåg dem därför vara legitima mål i kriget. Ungefär som de allierade ansåg att bombning av civila i tyska industristäder var legtitima mål eftersom dessa civila var del i rustningindustrin som arbetare mm.

Det moraliska åsido, det var metod i Breiviks modus operandi. Det var en terror-motoffensiv i ett krig. Så ni som rasar mot Breivik, inse att det är ett krig och inse vem som startade det = de som lanserar aggressiv mångkultur, propagerar för antinationalism och basunerar ut en anti-vit agenda. Dvs regimen, eliten och MSM.
Citera
2012-04-24, 21:49
Medlem
aragonhunds avatar
"De anhöriga satt och grät öppet när obduktionsprotokollen lästes upp" citat Expressen.
Anser att Norsk media och svensk samt det norska domstolsväsendet sjunker djupare och djupare mot botten. Fattar de inte att det lyser igenom att folk fattar de är en samling betalda gråtorskor.?
Så fult så fult
Citera
2012-04-24, 21:51
Medlem
mathlcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Jo, men jag har inte dödat 77 människor. Han kommer anse det som en politiskt motiverad straff (vilket iofs kan också stämma). Men som tidigare lampros sa, det viktigaste är vad för uppfattning kommer världen att ha av honom, inte hur hans självbild ser ut.

Nej, men det är din egen subjektiva morala uppfattning att det inte är okej att döda 77 personer. Därför är det lika relevant som att Breivik anser sig ha rätt att göra det.
Citera
2012-04-24, 21:54
Medlem
DarthNickes avatar
Jag har missat rättegångarna helt och hållet men planerar att se nästa.

Jag har två frågor:

Är det imorgon, eller när är nästa rättegång?

Och ni som sätt live, vad tycker ni om andras uppförande mot Breivik varit? Har det varit äcklade blickar eller kommentarer i salen?
Citera
2012-04-24, 21:57
Medlem
Jag har fortfarande inte fått svar på när han har skrattat i rätten, som inte handlar om hans wow-spelande eller andra saker som vem som helst skulle skrattat eller lett åt. Det blir jättekonstigt när man påstår något och inte kan förklara hur man menar.
Citera
2012-04-24, 21:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DarthNicke
Jag har missat rättegångarna helt och hållet men planerar att se nästa.

Jag har två frågor:

Är det imorgon, eller när är nästa rättegång?

Och ni som sätt live, vad tycker ni om andras uppförande mot Breivik varit? Har det varit äcklade blickar eller kommentarer i salen?
Dom sänder inte live. bara rapportering från rättegången i text.
Snart kanske dom sänder live när man hör vittnen
Citera
2012-04-24, 22:03
Medlem
DarthNickes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Dom sänder inte live. bara rapportering från rättegången i text.
Snart kanske dom sänder live när man hör vittnen

Jaha, jag trodde dom visade allt med kameror.
Det blev genast ytterst ointressant.

Hoppas det blir live tv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in