2012-04-20, 01:40
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Jo han får väl säckvis med kärleksbrev från tokiga brudar nu, ska bli intressant och se hur hans fängelsevistelse blir, om man får veta dvs.

Ja, det är just vad han får minsann...många stolpskott till små donnor som verkar vara
jävligt impade av den skjut- och sprängglade "tempelriddaren"... Och inget hellre vill
än att bli påsatta så fort som möjligt av densamnme...

"Han jagas av kvinnliga fans"

"En kvinna har gripits efter att ha försökt ta sig in till ABB och hävdat att hon är terroristens
flickvän. Men tyskan är bara en av många som trånar efter massmördaren som fått
hundratals brev. Och själv har han lagt ned 1000 kr på att hitta kärleken - i Östeuropa."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/breivikrattegang/article14701902.ab
Citera
2012-04-20, 01:41
Medlem
aragonhunds avatar
Härlig dokumentär.
Kunde dock inte hjälpa att jag lite drog på smilbanden när jag såg och fick höra att Norges elitförband inom ppolisen "råkade" lasta sin lilla båt för tungt och med för många poliser så att båten höll på att sjunka innan de nådde ön
En privatperson fick åka ut och dra dem in till ön, men Delta styrkans ledare tyckte inte han hade någon skuld i polisens inkompetens.
Underbart att se varför norrmän gång på gång gör sig förtjänt av de s.k norgehistorierna.

Vad det gäller rättegången så fattar jag inte varför han överhuvudtaget är så foglig och svara på åklagarens ständigt återkommande idiotfrågor. Personligen hade jag bara hållt tyst och lett med min charm. En charm som absolut Breivik också har.
Citera
2012-04-20, 01:46
Medlem
mathlcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanWarfare
Vill man förstå nåt om personen Breivik och varför det blev som det blev så säger den detaljen ganska mycket.

Den detaljen säger knappt någonting. Det här är långt mer komplext än så.
Citera
2012-04-20, 01:48
Medlem
mathlcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinoRojo
Är du på riktigt? Ungefär lika intelligent som att fråga vad konsekvenserna skulle bli om Hitler återuppstod från de döda eller om hundar kunde prata.

Är du störd? Vad är det för fel med att diskutera teorier? Vad tror du man gör inom vetenskapen? Jävla idiot.
Citera
2012-04-20, 02:05
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aragonhund
Härlig dokumentär.
Kunde dock inte hjälpa att jag lite drog på smilbanden när jag såg och fick höra att Norges elitförband inom ppolisen "råkade" lasta sin lilla båt för tungt och med för många poliser så att båten höll på att sjunka innan de nådde ön
En privatperson fick åka ut och dra dem in till ön, men Delta styrkans ledare tyckte inte han hade någon skuld i polisens inkompetens.
Underbart att se varför norrmän gång på gång gör sig förtjänt av de s.k norgehistorierna.

Vad det gäller rättegången så fattar jag inte varför han överhuvudtaget är så foglig och svara på åklagarens ständigt återkommande idiotfrågor. Personligen hade jag bara hållt tyst och lett med min charm. En charm som absolut Breivik också har.

Finns nog inget att smila åt vare sig dokumentär eller Breiviks handlingar, finns inget att glädja sig över. En liten tanke för dig.., i vår har det inte rapporterats om överfallsvåldtäkter i Oslo, har den minskat till det närmaste 0, eller har media i Norge skiftat fokus ?

Vad tror du ? (det finns ingen orsak att smila åt Breiviks "äventyr")

Sedan med polisen.., är Svensk polis så mycket bättre rustad för ett vansinnes dåd, historiskt sätt ?
Citera
2012-04-20, 02:08
Medlem
Lantbruks avatar
I en annan tråd skrev jag detta:

"""

Jag känner att jag återigen vill erbjuda en reflektion kring allt det här. Den här gången tänkte jag redovisa en väldigt enkel "manual", ett slags regelverk, som Breivik borde ha läst innan 22/7. Tidigare i tråden nämnde jag Roland Weisselberg, den tyska munken som satte eld på sig själv i protest mot islamiseringen av Tyskland och Europa. Både Breivik och Weisselberg drevs alltså av samma motiv, men rent operativt agerade de helt motsatt; Breivik mördade andra medans Weisselberg mördade sig själv. Breivik gjorde det rätta i den meningen att han fick ut sitt budskap, men samtidigt misslyckades han i den meningen att det han gjorde var moraliskt förkastligt, samtidigt som Weisselberg agerade på ett moraliskt försvarbart sätt, dock utan att få ut sitt budskap.

Vad både Breivik och Weisselberg inte förstod var att man måste beakta bägge dessa aspekter, om ens manifestation ska betraktas som lyckad. Man kan sammanfatta det såhär:

Maximal uppmärksamhet____________________________________Minimalt Lidande

Breivik hamnar extremt långt vänsterut på skalan, medans Weisselberg hamnar extremt långt högerut på skalan. Breivik är ett oförglömmligt monster medans Weisselberg är en bortglömd hjälte. Bägge misslyckas de med sitt "uppdrag" - att få till stånd en förändring.
Vad man måste tänka på är att hitta ett sätt att kringgå den här polariseringen, och genomföra en manifestation där man kan åtnjuta uppmärksamhet utan att utsätta andra människor för lidande.
För att detta ska lyckas måste man dock betänka medias makt i sammanhanget, hur de hugger som hyenor när det kommer till oppositionell terrorism samtidigt som de medvetet tystar ner oppositionella martyrer. Mitt förslag är följande; skenterrorism. Få säkerhetsmyndigehterna och media att tro att ett terrorattentat kommer att ske (skicka exemeplvis in ett hot att du ska spränga en byggnad eller vad som helst), eventuellt utlös en bomb där du vet att ingen kommer till skada. Det är DÅ, när alla strålkastarljus är riktade mot dig, som du genomför en självmordsmanifestation, exempelvis utanför riksdagshuset. Smart, eller hur?

"""

Nu när media och politiker försöker använda Breivik-kortet mot alla oss andra som delar hans åsikter om mångkulturalism och invandring (men som ogillar hans terroraktion), så kan det ju vara intressant att spekulera i om samma etablissemang (och dess medföljande etablissemangslojalister) skulle vara lika ivriga att länka samman oss med Roland Weisselberg?

Breiviks politiska försvarstal är ju klockrent, men media och politiker (som drivs av en agenda) bedömer ändå att man kan, och bör, offentliggöra det han säger eftersom det, i relation till terrordådet, troligen väcker mer avsmak än sympati, vilket således kan skada den pro-europeiska oppositionen. Men vad skulle hända om Breivik istället hade tänt eld på sig själv? Skulle ivrigheten att offentliggöra åsikterna i så fall vara lika påtaglig?

Vad tror ni?
Senast redigerad av Lantbruk 2012-04-20 kl. 02:10.
Citera
2012-04-20, 02:18
Medlem
mathlcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Vad tror ni?

Det största problemet med ditt tänkande är att det saknar en analytisk tankegång. Du antar så många saker att dina slutsatser är helt meningslösa.
Citera
2012-04-20, 02:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Finns nog inget att smila åt vare sig dokumentär eller Breiviks handlingar, finns inget att glädja sig över. En liten tanke för dig.., i vår har det inte rapporterats om överfallsvåldtäkter i Oslo, har den minskat till det närmaste 0, eller har media i Norge skiftat fokus ?

Han har ju sagt upprepade gånger under rättegången att det var exakt det han ville.

Han lyckades ju in i minsta detalj med sin plan.

Har du hängt med överhuvudtaget?
Citat:
Sedan med polisen.., är Svensk polis så mycket bättre rustad för ett vansinnes dåd, historiskt sätt ?
Vilka historiska sätt? Menar du historiskt sett?
Senast redigerad av Kalohux 2012-04-20 kl. 02:24.
Citera
2012-04-20, 02:22
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Jag misstänker att det har att göra med vad för typ av människor du befattar dig med, som finner återanvänd extremhögerretorik så pass övertygande. Den sanna tragedin är nästan att det finns människor i den här tråden som upplever ABB som elokvent och artikulerad.
Jag har faktiskt kallat honom välartikulerad, men det är givetvis fel ordval. Vad jag menat är att han, till skillnad från ex. andra massmördare genom historien, har ristat in en tämligen bred politisk ordskala på hjärnhinnan, men det säger faktiskt ingenting om hur vältalig han är, så jag tar tillbaks det.

OnT: Någon som vet specifikt hur länge den här rättegången skall hålla på?
Citera
2012-04-20, 02:26
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Breiviks politiska försvarstal är ju klockrent, men media och politiker (som drivs av en agenda) bedömer ändå att man kan, och bör, offentliggöra det han säger eftersom det, i relation till terrordådet, troligen väcker mer avsmak än sympati, vilket således kan skada den pro-europeiska oppositionen. Men vad skulle hända om Breivik istället hade tänt eld på sig själv? Skulle ivrigheten att offentliggöra åsikterna i så fall vara lika påtaglig?

Vad tror ni?

Weisselberg känner jag inte till, men tackar för delgivningen av honom, förhoppningsvis kommer jag iallafall att "skumma" mig in på honom.

Är enig, Breivik fäktar allt vad han kan i sitt försvar, han gör det även skickligt, trots att frossar (enligt min mening) i mera goore.

Breivik o "tänt eld" : Nej.., då hade nog etablismanget haft ett öppet mål, utan det motstånd som Breivik ger.
Citera
Medlem
aragonhunds avatar
Citat:

Du menar kanske historiskt sett??
Ja jag är av den uppfattningen att svensk polis absolut är bättre rustat. Men framför allt tror jag att svensk "kling och klang" har mer gärna än att överbelasta en båt genom att de läser på typ instruktionsboken hur mycket man bör maxlasta respektive båt med. Jag tror också att gemene norsk har en avsevärt betydligt mindre hjärna än människor över lag här i Norden.

Därför förvånar det mig att Breivik lyckades så bra som han gjorde. Antar dock att han fått bra tips och råd eventuellt från tex Sverige. Breivik är därför lite av en paradox. Skulle tro det var lite av hans vita gener som gjorde att han ändå hade mod och talang till att genomföra en nästan hjälteinsats.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krigsbarn
Jag har faktiskt kallat honom välartikulerad, men det är givetvis fel ordval. Vad jag menat är att han, till skillnad från ex. andra massmördare genom historien, har ristat in en tämligen bred politisk ordskala på hjärnhinnan, men det säger faktiskt ingenting om hur vältalig han är, så jag tar tillbaks det.

OnT: Någon som vet specifikt hur länge den här rättegången skall hålla på?

10 veckor var det väl sagt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in