Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
men ge er. klart som fan han är psykstörd. han är empatibefriad, eremit (11 års "självstudier" på wikipedia låter friskt), har psykopatisk människosyn och dito självuppfattning. men frågan är om han är i rättslig mening tillräknelig. jag vet inte svaret på det men det sitter ju en klase hjärnskrynklare på rättegången som säkert kan bilda sig en uppfattning om den saken. skulle gissa att en hel del av deras utlåtande kommer grunda sig i huruvida hans påstådda organisationer och cell-strukturer är ett fantasifoster av en riktig koko-hjärna eller ett ideologiskt delmål - dvs ett medvetet fantasifoster som han vill ska få en spin-off effekt och locka fler till illdåd.
klart är att det är skillnad på olika diagnoser och deras förhållande till straffrättslig juridik.
hehe: håller me dig! Det är bara så att jag anser att han är riktigt farlig! Varför pläderar jag på att han ska föras med munkavel och kedjad och han ska tjäna sitt straff isolerad?
Jo. Det är så att mannen är enligt min åsikt inte alls galen i den juridiska relevanta mening och är dessutom en bra manipulatör, en duktig propagandist och en påläst agitator, dessutom som vi vet är han beredd att gå lång för att ”implementera” sina idéer. Risken är stort att han dra till sig kriminella, de social fördärvade och psykopater som lär finnas på samma anstalt.
Man måste påminna sig att mördare, våldtäktsmän och andra brottslingar som efter någon veckas militärträning ingick i speciella bataljoner (Einsatzgruppen) i nazisternas SS-förband var de som begick de värsta krigsbrotten I Europa. Att för övrigt alla är kapabla till sådana handlingar har psykiatrin kartlagd. Att de flesta blev nedjagade och avrättade efter kriget hjälpe inte de 20-22 miljoner civila offer i Europa.
Vad som måste göra med Breivik är att grilla honom ”ordentligt” om hans kontakter, nätverk och ideologiska förebilder. Som sagt lalaren Breivik är, förutom att prata med en massa oriktigt blaj, ytterst farligt för det Norska Samhället. D.v.s. om de är kära sitt nuvarande politiskt och socialt system.