2012-04-18, 16:56
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JubeliBusken
När man ville bli av med motståndare till staten i Sovjetunionen dömdes de som psyksjuka. Norge, den sista.......

men ge er. klart som fan han är psykstörd. han är empatibefriad, eremit (11 års "självstudier" på wikipedia låter friskt), har psykopatisk människosyn och dito självuppfattning. men frågan är om han är i rättslig mening tillräknelig. jag vet inte svaret på det men det sitter ju en klase hjärnskrynklare på rättegången som säkert kan bilda sig en uppfattning om den saken. skulle gissa att en hel del av deras utlåtande kommer grunda sig i huruvida hans påstådda organisationer och cell-strukturer är ett fantasifoster av en riktig koko-hjärna eller ett ideologiskt delmål - dvs ett medvetet fantasifoster som han vill ska få en spin-off effekt och locka fler till illdåd.

klart är att det är skillnad på olika diagnoser och deras förhållande till straffrättslig juridik.
Citera
2012-04-18, 16:59
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Det är nog snarare så att vittnena är där för att styrka ABB's uttalande och islamiseringen och islams påverkan på Europa.
Men det är ju helt irrelevant för rättegången huruvida europa islamiseras eller ej?
Menar försvaret att han är psykiskt frisk om det stämmer att det är problem med invandring och islamisering?
Om hans högerextremt präglade verklighetsuppfattning skulle vara en psykiskt sjukdom (vanföreställningssyndrom/paranoid psykos osv) skulle ju 80% av de som skriver i denna tråd ha samma diagnos.

Det som möjligen kan anses vara en psykisk sjukdom skulle snarare vara hans självuppfattning, grandiositet osv.

Personligen anser jag inte att han är psykiskt sjuk i juridisk mening. Bara en extremt avvikande person med en olycklig kombination defekta personlighetsdrag.
Citera
2012-04-18, 16:59
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Har det kommit fram någon som helst rapport om hans Intelligensnivå. En inte alltför avancerad gissning är att ABB har en hög intelligensprofil.
Citera
2012-04-18, 17:04
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABB
Breivik - Jeg ser på 21 års fengsel som en patetisk straff. Jeg kommer ikke til å anerkjenne en dom på 21 år. Sånn sett er det jo synd at Indrebø ble sparket, for han er jo en som har riktig syn på dette.

Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Haha, han hånar verkligen hela PK-systemet.
Hur menar du då?
Att man är PK om man inte är för dödsstraff?

Jag trodde PK var "kulturmarxisterna" på DN. Men en majoritet av befolkningen är ju faktiskt emot dödstraff och det existerar knappt i västvärlden längre.

Att ABB är för dödsstraff är ju inte konstigt eftersom han är fascist.
Citera
2012-04-18, 17:05
Medlem
MrMjoelkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Men det är ju helt irrelevant för rättegången huruvida europa islamiseras eller ej?
Menar försvaret att han är psykiskt frisk om det stämmer att det är problem med invandring och islamisering?
Om hans högerextremt präglade verklighetsuppfattning skulle vara en psykiskt sjukdom (vanföreställningssyndrom/paranoid psykos osv) skulle ju 80% av de som skriver i denna tråd ha samma diagnos.

Det som möjligen kan anses vara en psykisk sjukdom skulle snarare vara hans självuppfattning, grandiositet osv.

Personligen anser jag inte att han är psykiskt sjuk i juridisk mening. Bara en extremt avvikande person med en olycklig kombination defekta personlighetsdrag.

Det är väl högst relevant för att förstå den åtalades världsbild. Och lika relevant för övriga världen att se om en demokrati ser rädsla för islamisering som ett tecken på sinnessjukdom.
Citera
2012-04-18, 17:07
Medlem
Citat:
Hur menar du då?
Att man är PK om man inte är för dödsstraff?

Jag trodde PK var "kulturmarxisterna" på DN.
Varför sitter du och antar en massa saker om vad h*n menade med sitt inlägg? Har du ens läst Breiviks försvarstal? Gör det så förstår du antagligen vad h*n menade.

Citat:
Att ABB är för dödsstraff är ju inte konstigt eftersom han är fascist.
Jaså är han fascist nu också! Han är en liberal sionist som inte vill släppa in andra kulturer än den norska i Norge (vilket han också vill ska gälla för alla andra Europeiska nationalstater), det är så långt ifrån fascist du kan komma.
Citera
2012-04-18, 17:08
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citizeninsane
Ju mer klippp-och-klistra-Breivik öppnar sin norska mun, ju mer framstår han som en smågalen högerextrem pajas som haft på tok för mycket vapen i sin närhet.

Det är i varje fall bra att omvärlden får ta del av grabbens orala apkonster. Han gräver ner sig själv och vaccinerar vanligt folk mot sympatier för högerextremister. Platt fall för Breivik, platt fall för högerextremister och platt fall för hatets budbärare.

De enda som efter denna rättegång kommer ha något gott att säga om klippp-och-klistra-Breivik är svagbegåvade extremister som aldrig har tillfört samhället ett skit. Och de fega kräken kommer bara framföra sina åsikter anonymt, förmodligen lätt berusade.

För övrigt är det skönt att höra hur det låter när storhetsvansinne punkteras.
Jag tror du har rätt. Tyvärr så kan det kanske bli så som ABB hoppas i ett avseende.
Att "ultranationalister" inspireras och gör samma misstag:
Tror att deras verklighetsuppfattning inte är bara är rätt utan också ger dem rätten att bruka våld.
Citera
2012-04-18, 17:09
Medlem
En av offrens advokater sa att Breivik gjorde en slags "nazihälsning". Jag blir så trött!
Citera
2012-04-18, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
men ge er. klart som fan han är psykstörd. han är empatibefriad, eremit (11 års "självstudier" på wikipedia låter friskt), har psykopatisk människosyn och dito självuppfattning. men frågan är om han är i rättslig mening tillräknelig. jag vet inte svaret på det men det sitter ju en klase hjärnskrynklare på rättegången som säkert kan bilda sig en uppfattning om den saken. skulle gissa att en hel del av deras utlåtande kommer grunda sig i huruvida hans påstådda organisationer och cell-strukturer är ett fantasifoster av en riktig koko-hjärna eller ett ideologiskt delmål - dvs ett medvetet fantasifoster som han vill ska få en spin-off effekt och locka fler till illdåd.

klart är att det är skillnad på olika diagnoser och deras förhållande till straffrättslig juridik.

hehe: håller me dig! Det är bara så att jag anser att han är riktigt farlig! Varför pläderar jag på att han ska föras med munkavel och kedjad och han ska tjäna sitt straff isolerad?
Jo. Det är så att mannen är enligt min åsikt inte alls galen i den juridiska relevanta mening och är dessutom en bra manipulatör, en duktig propagandist och en påläst agitator, dessutom som vi vet är han beredd att gå lång för att ”implementera” sina idéer. Risken är stort att han dra till sig kriminella, de social fördärvade och psykopater som lär finnas på samma anstalt.

Man måste påminna sig att mördare, våldtäktsmän och andra brottslingar som efter någon veckas militärträning ingick i speciella bataljoner (Einsatzgruppen) i nazisternas SS-förband var de som begick de värsta krigsbrotten I Europa. Att för övrigt alla är kapabla till sådana handlingar har psykiatrin kartlagd. Att de flesta blev nedjagade och avrättade efter kriget hjälpe inte de 20-22 miljoner civila offer i Europa.

Vad som måste göra med Breivik är att grilla honom ”ordentligt” om hans kontakter, nätverk och ideologiska förebilder. Som sagt lalaren Breivik är, förutom att prata med en massa oriktigt blaj, ytterst farligt för det Norska Samhället. D.v.s. om de är kära sitt nuvarande politiskt och socialt system.
Senast redigerad av xkorpion 2012-04-18 kl. 17:13.
Citera
2012-04-18, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Vad exakt menar du med svikare då? Jag har ingen större koll på Fjordmans skriverier så jag har inngen aning om vad han skulle ha svikit för något.
https://www.flashback.org/sp36863585
Citera
2012-04-18, 17:12
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Vi föds inte som tomma kärl och blanka blad. Vårt genetiska arv påverkar vilka vi blir. Mentala egenskaper är ärftliga precis som utseende och fysiska egenkaper.
Aha. Så vi borde kasta ut afrikaner och istället importera asiater för att blanda ut de kaukasiska generna med för att höja intelligens, minska våldsbenägenhet och förbättre akademiska prestationer?
Framförallt skulle vi starta avelsprogram där vi bjöd in Akshenazijudar för att höja den svenska medelintelligensen.

Eller hur ska vi använda vår kunskap om geners betydelse?
Citera
2012-04-18, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polisbrickan
Det går prima att både ha vanföreställningar och vara psykopat, att det existerar komplexa störningar är långt ifrån ovanligt. Jag är även säker på att du inte har någon möjlighet att göra någon som helst korrekt bedömning huruvida han är manipulativ eller inte. Jag skulle dock inte bli ett dugg förvånad om han kontinuerligt ljugit både till höger och vänster, för sin mamma och sina vänner för sin egna vinnings skull - det räcker nog med att kika i hans dagbok för att få det svart på vitt.
En självuppoffrande person, vilket ABB enligt egen utsago är (rätt eller ej), är en direkt motsats till vad som läggs i psykopatibegreppet. En psykopat kan inte drivas av ett kall på det vis som ABB gjort. En psykopat isolerar sig inte i en dataspelsvärld - en psykopat ser till att omge sig med svaga människor som han kan utnyttja för egen vinnings skull. En psykopat ger blanka f-n i sitt folks överlevnad.

Mannen är inte psykopat, det finns inte en psykiater som skulle ställa den diagnosen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in