Citat:
Ursprungligen postat av Mawizda
Nu vill jag inte försvara Breiviks påståenden, men jag tycker du har fel där. De senaste 150-200 åren kanske det där stämmer någorlunda på, men kollar du hur det var desförinnan kan man knappast säga samma sak. Vidare har han förklarat varför det inte fungerar att undvika konflikt nu i Skandinavien och Europa, huruvida detta stämmer är ju sedan en annan sak - men man får ju se det ur hans perspektiv.
Alltså vad har jag skrivit är vad man säger till management studenter utomlands om det skandinaviska management stilen och som jag anser ligga, om inte 100%, ganska nära verkligheten...
Alltså att den svenska ”kulturen” kännetecknas av konflikt undvikande, konsensus beslut, respekt för majoritets beslut, artigt lyssnande av motparters synpunkter och åsikter, lyssnande även av dem med lägre social status, mm.
Dessförinnan var det som bekant annorlunda...men det verkar finnas belägg för att i de gamla germanska stammarna rådde en viss "urdemokrati" i mening "plattorganisation" som man skulle säga idag...
Att han anser att "den skandinaviska modellen" eller sätt att vara inte funkar är uppenbart och det är precis vad jag menar: han är inte försvarare av den skandinaviska "kulturen" utan vill helst byta den med en autoritär totalitär stat där han själv ser sig som ledare och domare över fel och rätt...Han är definitionsmässig en fascist. Efter att det finns några muppar som finner tilltålande hela idén får det vara men kom inte och säg att han är svensk eller norsk kultur försvarare! Bara retorik som låter bra för de lättlurade!