2012-04-18, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mawizda
Han spelade på aktier ett tag och försökte bygga upp ett stort kapital för att genom det kunna sprida sin agenda, tyvärr förlorade han ganska mycket tillslut och då valde han istället att göra detta. Jag tvivlar på att han är rik just nu.

Han har 2-3 miljoner norska kr
Citera
2012-04-18, 16:31
Medlem
mr.mister89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chester.Molester
Runt 2040 kanske norrmännen är en minoritet men redan 2020 har norrmännens levnadssett och seder redan dött ut. Samma för Sverige tyvärr. Tänk bara, vår nationaldag är nästintill utdöd, skolavslutningar i kyrkor dör ut, diskrimineringsombudsmännen knullar oss i röven så fort vi öppnar munnen etc...

Du menar den nationaldag som vi år 2005 gjorde till en helgdag, som blev till förordnad salutering först 1996? Ja, tänk vad mycket bättre Svenska flaggans dag var, allt är invandrarnas fel...
Citera
2012-04-18, 16:33
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molin1986
Han har 2-3 miljoner norska kr

Vart får du de uppgifterna ifrån? Strax efter dådet kom det ju uppgifter att han var helt pank när det väl var dags att begå dådet.
Citera
2012-04-18, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Dom har spridnings-förbud. Så knappast troligt att man kommer få se dem, tyvärr.

Det censureras, och censureras och censureras.

De kunde lika bra gått ut i media och sagt att "Breivik gjorde rätt - ska ni sätta skräck i ett helt land soffliggare ska ni göra som i den här filmen".
Citera
2012-04-18, 16:35
Medlem
Chester.Molesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Vart får du de uppgifterna ifrån? Strax efter dådet kom det ju uppgifter att han var helt pank när det väl var dags att begå dådet.
Om inte jag minns fel så har jag läst att han förlorade alla sina pengar i flera dåliga affärer. För att sedan ha råd med sina planer lånade han sedan en stor summa pengar. För inte har han tänkt att betala tillbaka dem.
Citera
2012-04-18, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mawizda
Nu vill jag inte försvara Breiviks påståenden, men jag tycker du har fel där. De senaste 150-200 åren kanske det där stämmer någorlunda på, men kollar du hur det var desförinnan kan man knappast säga samma sak. Vidare har han förklarat varför det inte fungerar att undvika konflikt nu i Skandinavien och Europa, huruvida detta stämmer är ju sedan en annan sak - men man får ju se det ur hans perspektiv.

Alltså vad har jag skrivit är vad man säger till management studenter utomlands om det skandinaviska management stilen och som jag anser ligga, om inte 100%, ganska nära verkligheten...
Alltså att den svenska ”kulturen” kännetecknas av konflikt undvikande, konsensus beslut, respekt för majoritets beslut, artigt lyssnande av motparters synpunkter och åsikter, lyssnande även av dem med lägre social status, mm.

Dessförinnan var det som bekant annorlunda...men det verkar finnas belägg för att i de gamla germanska stammarna rådde en viss "urdemokrati" i mening "plattorganisation" som man skulle säga idag...

Att han anser att "den skandinaviska modellen" eller sätt att vara inte funkar är uppenbart och det är precis vad jag menar: han är inte försvarare av den skandinaviska "kulturen" utan vill helst byta den med en autoritär totalitär stat där han själv ser sig som ledare och domare över fel och rätt...Han är definitionsmässig en fascist. Efter att det finns några muppar som finner tilltålande hela idén får det vara men kom inte och säg att han är svensk eller norsk kultur försvarare! Bara retorik som låter bra för de lättlurade!
Citera
2012-04-18, 16:40
Medlem
Mer blaj från Breivik...

Efter säger Breivik vilja rädda inte bara den norska kulturen, utan den europeiska. Alltså ska man tolka rätt betraktar han sig som ”europé” och försvarare och främjare av europeisk kultur i stort. Och Naturligtvis har han i sin stor lärdom, listat ut raskt, vad folk som har sysslat hela sitt liv med och inte lyckas lista ut…. nämligen vad en Europé är och vad består den Europeiska kulturen av. Vad finns gemensamt mellan en grek, en tysk, en engelsman, en skotte, en maltes, en svensk, en bretton, en finna och en turk och vem är dem är mest ”europé”?… Folk med olika traditioner, religion, syn på familjen, syn på staten, syn på maten och musik….och som dessutom alldeles nyligen i historisk perspektiv slaktade varandra i stort skala i kungens, gudens, eller nationens namn.
Vad är han säger sig vilja förena? Och vilka kulturinslag från resten av Europa vill han sätta stopp för och vilka vill han ”tillåta”? Eller tro Ni inte att han skulle, om han fick bestämma, försöka ”reglera ” vad som är Europeisk?

Det hade varit bättre om han hade sagt: Ok, Det blir vi Norrmännen och eventuell några tusen svenskar som jobbar åt oss (bara för att förnedra dem och ge igen för gammal ost) men inga fler. Men vill man kunna dra fördel av EU ska man också ta smällen. Man kan inte i alla läge och alla gånger dra med, för stunden, ”vinnare” á la WW2 eller?
Senast redigerad av xkorpion 2012-04-18 kl. 17:11.
Citera
2012-04-18, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jole25
Svikare? På vilket sätt? För att han inte stödjer mord på barn? När jag läser sådana inlägg som du skriver så hoppas verkligen att SÄPO har dig under bevakning. Jag vill inte ha människor på gatan som i framtiden mördar mina barn.....
Nu tolkar du in saker som jag inte menar. Det var fördomsfullt av dig.
Citera
2012-04-18, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Three47
Det censureras, och censureras och censureras.

De kunde lika bra gått ut i media och sagt att "Breivik gjorde rätt - ska ni sätta skräck i ett helt land soffliggare ska ni göra som i den här filmen".

Det är ju helt normalt att videor som visar brottet och används vid rättegången beläggs med spridsningsförbud. Det är inget specifikt med just det här fallet.
Citera
2012-04-18, 16:51
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Nu tolkar du in saker som jag inte menar. Det var fördomsfullt av dig.

Vad exakt menar du med svikare då? Jag har ingen större koll på Fjordmans skriverier så jag har inngen aning om vad han skulle ha svikit för något.
Citera
2012-04-18, 16:52
Medlem
croxzs avatar
Nu diskuteras det om han ska hindras från att göra sin hälsning också. Har jag fel eller är det en form av romersk salut han gör? Som står för kamp typ? Klart som fan alla reagerar när media beskriver det som en "högerextremistisk" hälsning.
Citera
2012-04-18, 16:56
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devilzeus
Är det bara jag som får enorma Brott och Straff vibbar av ABB? Hans retorik, om inte hans mål, är ju snarlik Raskolnikovs.

Var bra många år sedan jag läste boken, men håller med dig till viss del. Visst påminner retoriken lite om Raskolnikov. Undrar förövrigt vad ABB tycker om Fjodor Dostojevskij.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in