2012-04-18, 13:56
Medlem
EggByEggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Kipketer
Han framstår som en megalomanisk person som inte drar sig för att dupera och och manipulera. Det han säger behöver inte vara vad han verkligen tycker, utan han kanske uttrycker sig så för att det ger bättre effekt genom att addera till martyr-bilden. Egentligen tycker han säkert att han är en storartad hjälte och ledare.

Men om alla vet vad han "egentligen" tycker spelar det ingen roll vad han säger. Alls. Och då blir det ointressant att följa hans resonemang. Jag tycker att han nog har givit ett ganska anspråkslöst och samlat intryck under rättegången, och köper inte att han "egentligen" är en fascistisk nynarcissist, eller vad det nu ska heta på nyspråk.
Citera
2012-04-18, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
I dag är jag inte lika imponerad av Breiviks svar som jag var igår.
"Breivik er rød i fjeset når rettsbetjentene kommer bort for å ta på ham håndjernene. " hans självbild håller nog sakta men säkert på att krackelera.
Citera
2012-04-18, 13:57
Medlem
EggByEggs avatar
Citat:
I dag är jag inte lika imponerad av Breiviks svar som jag var igår.

Håller med. Men idag sätter åklagaren fingret på en öm punkt, nämligen det påstådda nätverket runt honom, och han är nog särskilt reserverad för att inte göra sig till åtlöje. Han är inte dummare än att han förstår att hemmagjorda ordensdräkter och låtsatskompisar kan få folk att dra på smilbanden.
Citera
2012-04-18, 13:58
Medlem
voOys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GimPher
"Breivik er rød i fjeset når rettsbetjentene kommer bort for å ta på ham håndjernene. " hans självbild håller nog sakta men säkert på att krackelera.

Enligt vem? Jag tror hans självbild aldrig kommer rubbas så han faktiskt har gjort vad han kunde för att rädda sitt land.
Citera
2012-04-18, 13:59
Medlem
Citat:
Men är han narcissist då? Kanske lika korkat det med?

Narcissist är ju i sin ordning att vara och det är ju många lite till mans utan att definieras som sjuka av samhället. ABB gillar nog sig själv, lite väl mycket kanske. Men "nynarcissist " finns det inget som heter och då menar jag inte bara att ordet inte finns.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voOy
ABB har en del rad vettiga poänger. Jag tycker det är rätt skönt att han äntligen får tala till världen och jag känner också att det var helt klart värt att offra framtidens landsförrädare för att få komma till tals.

Ledsen gott folk, men den norska massmördaren när nog smartare än någon av er, och det känns betryggande att det finns sådana människor kvar - människor som inte bara låter sin omgivning fallera. Folk som sätter ner foten när någon inkräktat på ens territorium. FREE ABB!

Det ar sadana har inlagg som skrammer mig. Dock tror jag en javla massa personer haller med dig. Innerst inne hoppas jag nog att om ca 80ar star det i vara historiebocker att Breivik var en hjalte som forsokte forhindra ett nytt krig.. En small rakt pa kaften for oss, aven om jag med storsta sannolikhet kommer vara dod.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GimPher
Han bär skottsäker väst under kostymen. Att han blir röd behöver inte ha med hans psyke att göra. Det kan vara att det är varmt i lokalen.
Citera
2012-04-18, 14:02
Medlem
VG
Citat:
Anders Behring Breivik: Jeg forstår at dette er viktig for deg, men det er to år siden jeg har lest det kompendiet, men det som er en cellekommandør i det, det er et forslag fra min side, og man kan bruke det på begge måter.

NRK
Citat:

Breivik sier han forstår at den doble begrepsbruken kan fremstå som forvirrende. Han understreker at det er to år siden han skrev kompendiet.

Aftonbladet skriver inget alls.

Vem ska man kunna lita på?
Citera
2012-04-18, 14:05
Medlem
voOys avatar
Citat:
VG

NRK

Aftonbladet skriver inget alls.

Vem ska man kunna lita på?

Ingen givetvis. Live kan du lita på om de inte censurerar annars får du tänka själv.
Citera
2012-04-18, 14:06
Medlem
Eddie.Hs avatar
Ang kvinnosynen så var det ju intressant men knappast överraskande. Aftonbladet har nu gått ut med hans åsikter, och ändå är man upprörd över pressen och beskyller dem för censur och vinkling. Varför kan man undra, är det inte det ena så är det det andra.

Kanske några av er börjat öppna ögonen för vilken sned människosyn ABB faktiskt har där han sitter och försvarar sig. Han gör ett bra jobb att hänga sig själv och ta död på sitt eget syfte bara genom att alienera sina beundrare och hela tiden ändra historia. En mycket underhållande utveckling må jag säga.
Citera
2012-04-18, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EggByEgg
Breivik: - Jeg har et ønske om at flere skal engasjere seg i kampen for å redde Norge og Europa. Dette har ikke noe med meg å gjøre, jeg er jo bare en fotsoldat.

Låter inte som urtypen för en narcissist, direkt.

Där ligger nog kärnpunkten. En vilja att "rädda Norge" undan att befolkningen skall utspädas av invandrade folkslag. Han har troligen rätt i att högre nativitet hos de invandrade på sikt kommer innebära att de blir det dominerande ursprunget av medborgare.

En del motsätter sig en sådan utveckling, andra tycker att vem som helst skall få bosätta sig och leva i landet även om det efter 200 år skulle kunna komma att ha en mer muslimsk inriktning.

Folk är fria att tycka vad de vill om det. Men det som inte är OK är att utöva terror och avliva oskyldiga enbart som ett verktyg till att väcka uppmärksamhet, och att som Beivik tycks göra, se till att återväxten in i de politiska rörelser som understödjer en politik som han är emot, hindras genom att döda sådana som kan tänkas bli ämnen att föra sådan politik i framtiden. Det är givetvis en helt horribel handling han utfört.
Citera
2012-04-18, 14:08
Medlem
SwingKidds avatar
Jag förstår fortfarande inte varför man skulle vilja kalla in Mulla Krekar? För att visa på att det visst finns en muslimsk konspiration och det var därför helt okej att skjuta ihjäl ungar på camping?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in