2012-04-17, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Nej! Detta är fel.

Vuxna politiker var hans första mål. Men regeringsbyggnaden inne i Oslo rasade inte samman som han hade tänkt. Han kunde inte ställa bilen där han hade tänkt så kraften blev inte lika stark i bomben och dessutom låg det gångar under där han parkerade bombbilen vilket han inte kände till. Det gjorde att kraften riktades neråt också. Stoltenberg fanns inte i byggnaden heller. Dessutom blev Breivik försenad med sin plan. Han hade tänkt spränga huset när det var mer folk men eftersom hans leveranser blev försenade försenades tillverkningen av bomben och det hann bli semester.

Han hade sett ut dagar då vissa politiker skulle tala på Utöja. Den 22 juli var Gro Harlem Bruntland där. Men Breivik blev försenad till ön därför att Muhammed hade vält sin last med varor mitt på vägen och sedan tror jag att det var vägbygge också eller liknande som försenade honom ännu mer.

När Breivik kom till ön så hade Gro Harlem Bruntland redan dragit. En vakt som även var polis blev misstänksam mot Breivik och Breivik ville absolut inte bli stoppad så han sköt vakten och en kvinna i som stod i närheten och hade pratat med vakten om Breivik. Sedan fortsatte han mot husen för att tända på dem så att folk skulle springa ut. Hans plan B var att döda den vuxne AUF-ledaren Eskil Pedersen. Breivik hade med sig dunkar med brännbar vätska men han hittade inte sin tändare. Han hade också mycket ammunition med sig eftersom han tänkte på allt. Om inte en plan fungerade så skulle han ta till en annan. Och det var att döda så många så att han skulle få maximal uppmärksamhet i media vilket skulle leda till spridning av hans manifest och ideologi.

"Han kunde inte ställa bilen där han hade tänkt så kraften blev inte lika stark i bomben"

"Han hade tänkt spränga huset när det var mer folk men eftersom hans leveranser blev försenade försenades tillverkningen av bomben och det hann bli semester"

"Breivik blev försenad till ön därför att Muhammed hade vält sin last med varor mitt på vägen och sedan tror jag att det var vägbygge också eller liknande som försenade honom ännu mer."

"Breivik hade med sig dunkar med brännbar vätska men han hittade inte sin tändare."

Efter 8 ars planering. Han ar forutom ond ocksa helt javla dum i huvudet.
Citera
2012-04-17, 16:34
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Visst är det så, men det är ju samtidigt lite speciellt att man direktsände allting från gårdagen inklusive åklagarens sakframställan, men när den "misstänkte" ska försvara sig så väljer man att inte sända. Det är ju självklart att det kan tolkas som att det finns en agenda som följs oavsett om så verkligen är fallet eller ej. Och därmed spelar det ABB rakt i händerna I och med att den som vill kommer att tolka det som censur.
Sure.

Jag undrar igen hur många som valt att läsa domstolens motivering till tystnaden. Länkades tidigare i denna tråd.

Det ligger inte i domstolens intresse att försöka förhöra en person som samtidigt har sitt livs presskonferens.

Det finns gränser för hur mycket man ska bemöta censurparanoiker.
Citera
2012-04-17, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajskrim
Jo förstår att du är ute och fiskar efter poäng i ordbajseri, men du kan vara lugn, Breivik kommer att bli dömd, starkare bevisning finns knappt. Sedan kan ju du få sitta där och tycka att det är synd, men jag kan försäkra dig om att bevis finns så att det blir över.

Tycker det inte är synd om han blir dömd, så länge det är en rättvis rättegång. Men fortfarande fattar inte alla svartingar här inne att vi har något som kallas rättsstat i Sverige. Man är oskyldig tills motsatsen bevisats i domstol.
Citera
2012-04-17, 16:35
Medlem
Eddie.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajskrim
Jo förstår att du är ute och fiskar efter poäng i ordbajseri, men du kan vara lugn, Breivik kommer att bli dömd, starkare bevisning finns knappt. Sedan kan ju du få sitta där och tycka att det är synd, men jag kan försäkra dig om att bevis finns så att det blir över.
Det är nog ingen som tvekar på att han är skyldig då han inte nekar vad han gjort. Vad man menar är att han ska behandlas som vilken annan åtalad som helst tills dess att en dom satts.
Citera
2012-04-17, 16:37
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Gode gud... Spelar det verkligen någon roll vad ABB säger i rätten?

:

Sjelsagy gjör det annats hade RETTEN inte tillåtet det.

Något annat du vill ha förklarat
Citera
Medlem
P3RK3L3s avatar
På vilket sätt har han behandlats felaktigt egentligen?
Citera
Medlem
Dynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glutamine
Tycka vad man vill om Breivik men rättegången skriker censur.
Men kan ni snälla sluta med det här tramset. Det är inte censur, det är en öppen rättegång men i en rättsprocess råder speciella förhållanden för vad som får och inte får sändas på TV. Breivik ska presentera ett försvar, men väljer istället att föra en förvirrad argumentation för sina personliga åsikter. Det är ytterst märkligt att försvaret och rätten utan invändningar låter Breivik hålla tal och ödsla tid med irrelevanta vittnen, och vore så inte fallet vore det allt annat än censur.

Mannen befinner sig inte i en talarstol som många verkar tro. Faktumet att man har begått ett hemskt brott innebär heller inte att man kan göra anspråk på rubriker och sändningstid för ens egna syften, som både ni och ABB verkar förutsätta. Detta är en rättsprocess, och syftet är att avgöra huruvida, och i vilken grad, Breivik är skyldig till de påstådda anklagelserna.
Citera
Medlem
gimmesmokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Intressant, ja. Men är det relevant ur juridisk synpunkt? Han måste givetvis få försvara sig, men hur lång tid i talarstolen får "vanliga" mördare när de åtalas?

För min del hade de lika gärna kunna spolat fram 9,5 veckor till psykutvärderingarna då de är det enda som är av juridiskt intresse. Det är ju ingen lögn eller överdrift att påstp att ABB är uppenbart skyldig till handlingarna. Frågan är om han anses psykiskt frisk eller ej.

Håller med att det inte har någon relevenas i juridisk synpunkt. Utan menar bara att det är denna veckan som är av personligt intresse för mig. Resterade rättgången anser jag borde va tråkig, då det redan är uppenbart att han är skyldig till massmord.

Om jag fick bestämma så skulle givetvis en person som dödat så många människor så som han fått dödsstraff direkt. Det tycker jag även om jag är islamfientlig och kan hålla med om mycket det Breivik säger.
Citera
2012-04-17, 16:39
Medlem
Ajskrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Tycker det inte är synd om han blir dömd, så länge det är en rättvis rättegång. Men fortfarande fattar inte alla svartingar här inne att vi har något som kallas rättsstat i Sverige. Man är oskyldig tills motsatsen bevisats i domstol.
Så du tycker alltså att det på allvar är en intressant fråga i dagsläget huruvida han kommer att bli dömd eller ej? Helin (det var väl honom du citerade) liksom jag anser att det är rätt givet. Därmed är inte den frågan det mest intressanta i rättegången, utan snarare vilken påföljden blir och annan information som dyker upp. Däremot är det väl mycket riktigt att principen bör gälla.
Citera
2012-04-17, 16:39
Medlem
sinfons avatar
Hyfsat saklig sammanfattning av Sydsvenskan:

http://www.sydsvenskan.se/varlden/--skulle-ha-gjort-det-igen-
Citera
2012-04-17, 16:40
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallbrand
Jag tror du har missat att man direktsände live allt åklagarsidan hade att komma med och att man förbjöd det när det var försvarets tur?

Och att man har ett gäng olika medier som skriver väldigt olika om vad som verkligen sägs inne under vittnesmålen. NRK kommer att spara och editera "filmen" från vittnesmålet senare, men utlämna de delar som dom inte vill skall komma ut.

Så ja, det kallas censur.
Nej. Du kanske har missat att läsa domstolens svar på begäran om att hans försvarstal skulle livesändas? Att de bedömde att det skulle bli svårt för rätten att göra sitt jobb (ställa frågor under en rättegång) med en person som håller sitt livs presskonferens?

De skriver olika. Det är liksom fördelen med yttrandefrihet och flera olika media.
Tidningar och TV har ingen skyldighet att återge någon del av rättegången i sin absoluta helhet. Det var domstolens beslut att inte sända försvarstalet, inte Expressens.

Vem menar du censurerar? Expressen, NRK? Domstolen?

Vilka delar vill inte NRK ska komma ut? Kommer Aftonbladet censurerar exakt samma delar? Låt säga att Avpixlat.info begär in materialet, kommer de redigera materialet och isåfall på vilket sätt?
Citera
2012-04-17, 16:40
Medlem
Om Breivik döms till förvaring, är det då det slutgiltiga straffet?
Dvs att han kommer spendera resten av sitt liv i fängelse, eller kan han be om att få straffet tidsbestämt i efterhand, och är det i sådana fall en rimlig möjlighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in