2012-04-17, 16:40
  #2245
Medlem
KuKluxKlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simon-e
"Han kunde inte ställa bilen där han hade tänkt så kraften blev inte lika stark i bomben"

"Han hade tänkt spränga huset när det var mer folk men eftersom hans leveranser blev försenade försenades tillverkningen av bomben och det hann bli semester"

"Breivik blev försenad till ön därför att Muhammed hade vält sin last med varor mitt på vägen och sedan tror jag att det var vägbygge också eller liknande som försenade honom ännu mer."

"Breivik hade med sig dunkar med brännbar vätska men han hittade inte sin tändare."


Efter 8 ars planering. Han ar forutom ond ocksa helt javla dum i huvudet.

Nej, han har tidigare sagt att han var rädd att polisen var honom på spåren. Därför blev han tvungen att dra av bomben, och sätta sin plan i verk, även om det hunnit bli semester.
Citera
2012-04-17, 16:41
  #2246
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Det finns gränser för hur mycket man ska bemöta censurparanoiker.

Hur det än är med den saken så har man ju i.o.m med detta sätt att efterskriva/förmedla vad som sägs, öppnat för spekulationer och tvivel.

Och det är ju inte bra.
Citera
2012-04-17, 16:42
  #2247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Det är ytterst märkligt att försvaret och rätten utan invändningar låter Breivik hålla tal och ödsla tid med irrelevanta vittnen, och vore så inte fallet vore det allt annat än censur.

Mannen befinner sig inte i en talarstol som många verkar tro. Faktumet att man har begått ett hemskt brott innebär heller inte att man kan göra anspråk på rubriker och sändningstid för ens egna syften, som både ni och ABB verkar förutsätta. Detta är en rättsprocess, och syftet är att avgöra huruvida, och i vilken grad, Breivik är skyldig till de påstådda anklagelserna.

Självklart är motiv och avsikter centrala för processen. Man måste också bedöma allvaret i den nödsituationen som Breivik ingrep i för att rädda stora delar av Europas befolkning.
Citera
2012-04-17, 16:43
  #2248
Medlem
ArneKlyftigs avatar
ABB bör ruttna i fängelse, dessa ungdomar dog för en politisk ideologi om solidaritet. Fruktansvärt.

Dock tycker jag att Jan Helin motsäger sig en hel del i chatten tidigare idag ;

Citat:
Jan Helin:
Jag är inne på din linje. Det finns två typer av kritiker mot att vi ger honom utrymme och rapproterar ingående om hans mottiv. Dels de som bara tycker att det är otäckt. Men också de som delar Breiviks världsbild om att mångkultur är det största hotet mot vårt samhälle. De vill kunna tänka så utan att förknippas med Breiviks terrorism. Det må så vara. Och kritik mot mångkulturella samhällen bör kunna diskuteras. Men det gör det bara ännu viktigare att noga genomlysa Breiviks tankevärld och värderingar. De som delar dem, utan att vilja associeras med hans terrormord, får kanske ångest av denna rapportering. Men det är inget jag som utgivare kan väga in i vad som är relevant att publicera.

Problematiken Jan är att man får ej diskutera mångkulturen i Sverige och du är en av de skyldiga till detta, och nu kommer den diskussionen alltid vara förknippat med illdådet i Norge.

Jag ger en eloge till det Norska rättsystemet, det har en väldig sund syn på hur man ska behandla en människa oavsett hur grymma och oförlåtliga handlingar denne har gjort.

Mina tankar går återigen till våra norska bröder och en sådan tragedi är något jag inte önskar min värsta fiende. 77 stycken människors familjer får aldrig tillbaka sina barn.

Fy fan säger jag bara.

Hoppas det kan få detta överstökat så vi slipper se han hånle när bomben detonerar.
Citera
2012-04-17, 16:43
  #2249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajskrim
Så du tycker alltså att det på allvar är en intressant fråga i dagsläget huruvida han kommer att bli dömd eller ej? Helin (det var väl honom du citerade) liksom jag anser att det är rätt givet. Därmed är inte den frågan det mest intressanta i rättegången, utan snarare vilken påföljden blir och annan information som dyker upp. Däremot är det väl mycket riktigt att principen bör gälla.

Till 99,99% så kommer han bli dömd och troligen på starka grunder. Om du säger att han är skyldig är det inte så många som bryr sig. Inget illa ment, men ingen vet ju ens vem du är. Helin är dock chef för Sveriges största tidning. Om han går ut med att folk är skyldiga innan dom faller, då är vi jävligt farligt ute. Betydligt värre än ABB's historier.
Citera
2012-04-17, 16:44
  #2250
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gimmesmokes
Håller med att det inte har någon relevenas i juridisk synpunkt.

Många tar upp detta. Tydligen är det så att i norskt rättsväsende har en åtalad alltid rätt att förklara sitt handlande oavsett om det är relevant för att få en fällande dom. Därför har ABB rätt att gå ganska mycket "off topic" så länge han kan knyta sina berättelser till att de har relevans för förklaringen till hans agerande.
Citera
2012-04-17, 16:46
  #2251
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajskrim
Så du tycker alltså att det på allvar är en intressant fråga i dagsläget huruvida han kommer att bli dömd eller ej? Helin (det var väl honom du citerade) liksom jag anser att det är rätt givet. Därmed är inte den frågan det mest intressanta i rättegången, utan snarare vilken påföljden blir och annan information som dyker upp. Däremot är det väl mycket riktigt att principen bör gälla.
Det farliga är att han uttrycker detta innan domen har fallit. Även om sannolikheten är stor att han kommer dömas så är ingenting klart ännu. Helin's trovärdighet bara sjunker och sjunker.
Citera
2012-04-17, 16:47
  #2252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Många tar upp detta. Tydligen är det så att i norskt rättsväsende har en åtalad alltid rätt att förklara sitt handlande oavsett om det är relevant för att få en fällande dom. Därför har ABB rätt att gå ganska mycket "off topic" så länge han kan knyta sina berättelser till att de har relevans för förklaringen till hans agerande.

Tvärtom är det helt relevant. Han hänvisar till nödvärn (höll på att skriva nördvärn). Om en person hade dödat Hitler och hamnat i rättegång, så hade den personen fått hänvisa till samma paragrafer. Då måste man visa upp den strukturen som leder fram till att man dödar personen. Annars hade den som dödat Hitler blivit dömd också.
Citera
2012-04-17, 16:47
  #2253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneKlyftig

Hoppas det kan få detta överstökat så vi slipper se han hånle när bomben detonerar.
Han hånler inte åt någon.
Citera
2012-04-17, 16:49
  #2254
Medlem
Ajskrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Till 99,99% så kommer han bli dömd och troligen på starka grunder. Om du säger att han är skyldig är det inte så många som bryr sig. Inget illa ment, men ingen vet ju ens vem du är. Helin är dock chef för Sveriges största tidning. Om han går ut med att folk är skyldiga innan dom faller, då är vi jävligt farligt ute. Betydligt värre än ABB's historier.
Så Helin hotade alltså rättsstaten nu? Dessutom i högra grad än Breiviks historier. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4ligen_misst%C3%A4nkt Det råder ju i alla fall inget tvivel om vilken misstankegrad som passar in i sammanhanget.
Citera
2012-04-17, 16:49
  #2255
Medlem
DrLECTERs avatar
Läs först tidigare inlägg

https://www.flashback.org/t1848174p122

Efter dagens rättegång stärks min uppfattning om Breivik.
Han är i krig som en militant nationalist.

Han har valt att inte bara prata idéer utan även handlat.

Balansen mellan det de flesta tycker är ett demokratikst samhälle
där tycker Breivik att samhället av i dag är förda bakom ljuset av de folkvalda.

Speciellt socialdemokraterna då dessa har varit i maktställning samt representerat
den vänstra sidan i politiken.

Anders Behring Breivik går inte att prata omkull i en rättegång utan den som
kan debattera med honom och få honom att vidareutveckla sina motiv
måste själv kunna lika mycket.
Vi kan hoppas på att åklagare, namndemän och domare klarar detta.
Citera
2012-04-17, 16:50
  #2256
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Han hånler inte åt någon.

NEJ verkligen inte. Finns inte mycket att hånle som situationen ser ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in