Citat:
Ursprungligen postat av taags
Breivik mördade av politiska övertygelser, varför vill så många få honom deklarerad som galen? Är det för att underlätta sörjandet?
Muslimska terrorister mördar det mesta, men klassas aldrig som psykopater utan bara terrorister, eller har jag fel?
Man kan väl mörda massor av människor utan att vara psykiskt sjuk?
Psykiskt sjuk i juridisk mening avser t ex inte psykopati eller antisocial personlighetsstörning. De flesta mördare är inte psykiskt sjuka.
Då det är psykisk sjukdom handlar det vanligen om psykos, mani eller depressionstillstånd.
Jag har läst större delarna av ABBs manifest men inte det rättspsykiatriska utlåtandet.
Jag skulle
gissat att inte är psykiskt sjuk i lagen mening.
Däremot är det helt uppenbart att han är "störd" eller "avvikande". Det är en ytterligt liten del av mänskligheten som är kapabla till den handling han begått. Utöver de psykopatiska delarna med känslokyla och våldsberedskapen så finns andra drag, ex tvångsmässighet, megalomani (tempelriddare). Inga av dessa är "galen" men kan kallas avvikande, störd, ond, omänsklig eller vad man föredrar.
Terrorister brukar sällan ens utredas psykiatriskt av domstol. I de fall man tittat på "profilen" för en terrorist så brukar de inte ha psykostillstånd. Däremot finns ofta narcissism, självkänsleproblem osv.
Som tur är så är ABB, terrorister, seriemördare osv den 99,9 procenten. De har en olycklig kombination av defekter som gör dem kapabla till mycket onda handlingar.