2012-04-17, 13:43
Medlem
kl. 13.40
Breivik: - Jeg forventer ikke å få noen tilbakemeldinger. Alle mediehus kommer til å sensurere det. De kommer nok til å plukke ut deler for å latterliggjøre meg, men det kommer ikke noe meningsfylt ut av innledningsforedraget.

Stämmer ganska bra med hur svenska gammelmedier hanterar rapporteringen.
Citera
2012-04-17, 13:47
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Lite ironiskt att Breivik som dödad politiska aktivister straffas men politikerna själva som orsakat så mycket lidande för mångkulturens offer inte straffas.

Jag hoppas vi alla kommer minnas Breivik som en massmördare men jag har en hemsk känsla av att framtiden kommer vara mörkare än så och att många kommer säga att Brevik hade fan rätt. Samt att han kommer hyllas som en man före sin tid.
Han bör väl minnas ungefär som alla andra individer som dödat ett stort antal människor och motiverar det med förtryck.

9/11 terroristerna anser rimligen att de agerade i ngn slags självförsvar, att de offrade sig för mänskligheten, att offren var ett nödvändigt ont i kampen mot ondska och lidande osv. Samma för ex Röda armefraktionen.

Samma retorik som ABB använder.

Skillnaden är väl att gemene norrman inte blivit särskilt aggressivt förtryckt av socialdemokrater, om man jämför med hur mycket skit Irak, Libyen, Palestina, Afghanistan osv fått ta av USA.

Så om man ska minnas ABB på något annat sätt än en simpel terrorist så är det väl att hans "terrorism" var en individuell historia ursprunget ut narcissistisk megalomani.

Om Du skulle hylla honom som före sin tid så antar jag att du förutspår och kanske önskar dig ett fascistiskt samhälle där man med våld betvingar de som inte håller med om ens ideologi.
Citera
2012-04-17, 13:47
Medlem
fboba40s avatar
Citat:
Breivik mördade av politiska övertygelser, varför vill så många få honom deklarerad som galen? Är det för att underlätta sörjandet?

Så många är det väl inte? Men en orsak kan vara det du säger. En annan för att underlätta rättsprocessen och procedurerna kring en livstida vistelse på anstalt.
Citera
2012-04-17, 13:48
Medlem
MrMjoelkes avatar
Citat:
Breivik mördade av politiska övertygelser, varför vill så många få honom deklarerad som galen? Är det för att underlätta sörjandet?

Muslimska terrorister mördar det mesta, men klassas aldrig som psykopater utan bara terrorister, eller har jag fel?

Man kan väl mörda massor av människor utan att vara psykiskt sjuk?

Nej inte sörjandet i första hand, utan om man legitimerar ABBs åsikter betyder det att man erkänner att folk kan ha åsikter gentemot hur vår media och politiker beskriver världen. Då är det lättare att på ett sätt omyndigförklara antagonisten för att förlöjliga andras argument.

Om man är muslim finns det alltid förmildrande omständigheter såsom att man är utsatt för förtryck som slöjförbudet i Frankrike tex. Detta legitimerar handlingar som barnmord på europeer men inte på muslimer.
Läs G greiders krönika hur han ser på Merahs barnmord i Frankrike i mars.
Citera
2012-04-17, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
kl. 13.40
Breivik: - Jeg forventer ikke å få noen tilbakemeldinger. Alle mediehus kommer til å sensurere det. De kommer nok til å plukke ut deler for å latterliggjøre meg, men det kommer ikke noe meningsfylt ut av innledningsforedraget.

Stämmer ganska bra med hur svenska gammelmedier hanterar rapporteringen.

Vad betyder det? För oss som inte förstår det norska skriftspråket.
Citera
2012-04-17, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
– Jag förväntade inte att överleva den 22 juli, säger Breivik.
– Det handlade inte om mig, säger han och förnekar att han är narcissist.
Hade ABB varit Amerikan hade hans hyllats till skyarna för ett sådant uttalandet. Människor som är beredda att ta en kula för landet blir ju hjältar där borta.
Och Breivik hoppas att gå samma öde tillmötes som " "frigjøringsheltene" i USA, som ble anerkjent. "
Citera
2012-04-17, 13:54
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter

Att de kommer plocka ut delar för att förlöjliga honom.
Citera
2012-04-17, 13:54
Medlem
MrMjoelkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter

-Dom kommer att plocka delar ur mina svar i syfte att förlöjliga (mig). Ungefärlig översättning.
Citera
2012-04-17, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Han bör väl minnas ungefär som alla andra individer som dödat ett stort antal människor och motiverar det med förtryck.

9/11 terroristerna anser rimligen att de agerade i ngn slags självförsvar, att de offrade sig för mänskligheten, att offren var ett nödvändigt ont i kampen mot ondska och lidande osv. Samma för ex Röda armefraktionen.

Skillnaden är väl att gemene norrman inte blivit särskilt aggressivt förtryckt av socialdemokrater, om man jämför med hur mycket skit Irak, Libyen, Palestina, Afghanistan osv fått ta av USA.

Så om man ska minnas ABB på något annat sätt än en simpel terrorist så är det väl att hans "terrorism" var en individuell historia ursprunget ut narcissistisk megalomani.

Om Du skulle hylla honom som före sin tid så antar jag att du förutspår och kanske önskar dig ett fascistiskt samhälle där man med våld betvingar de som inte håller med om ens ideologi.

Citat:
Stortinget inviteres med dette til å vedta en lov som er spesialkonstruert for Anders Behring Breivik, og som har som mål å holde ham innesperret på livstid om han dømmes til tvunget psykisk helsevern. I sin iver etter å beskytte offentligheten mot en enkelt person, foreslår man nå å vedta en lov som i praksis gjeninnfører livstidsstraffen i Norge - i form av livsvarig isolat - og det uten at domstolen involveres.
http://www.dagbladet.no/2012/03/23/kultur/debatt/kronikk/psykisk_helsevern/lovforslag/20817632/
Citera
2012-04-17, 13:55
Medlem
Kan väll slänga in en länk till
http://publish.tt.se/TTDirekt/output/index/d8b7dd3e-7668-4ddc-9595-1d397d92efee

Följer det hyfsat bra och opartiskt
Citera
2012-04-17, 13:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy

Lägg ner alla amatör-diagnoser på honom! Det är ändå inget du själv kommit fram till.
Fö väljer jag att kuvas av en ideologi med våld, än att kuvas med hjärntvätt! Gör inte du?
Citera
2012-04-17, 13:58
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:

Muslimska terrorister mördar det mesta, men klassas aldrig som psykopater utan bara terrorister, eller har jag fel?

Man kan väl mörda massor av människor utan att vara psykiskt sjuk?
Psykiskt sjuk i juridisk mening avser t ex inte psykopati eller antisocial personlighetsstörning. De flesta mördare är inte psykiskt sjuka.

Då det är psykisk sjukdom handlar det vanligen om psykos, mani eller depressionstillstånd.

Jag har läst större delarna av ABBs manifest men inte det rättspsykiatriska utlåtandet.

Jag skulle gissat att inte är psykiskt sjuk i lagen mening.

Däremot är det helt uppenbart att han är "störd" eller "avvikande". Det är en ytterligt liten del av mänskligheten som är kapabla till den handling han begått. Utöver de psykopatiska delarna med känslokyla och våldsberedskapen så finns andra drag, ex tvångsmässighet, megalomani (tempelriddare). Inga av dessa är "galen" men kan kallas avvikande, störd, ond, omänsklig eller vad man föredrar.

Terrorister brukar sällan ens utredas psykiatriskt av domstol. I de fall man tittat på "profilen" för en terrorist så brukar de inte ha psykostillstånd. Däremot finns ofta narcissism, självkänsleproblem osv.

Som tur är så är ABB, terrorister, seriemördare osv den 99,9 procenten. De har en olycklig kombination av defekter som gör dem kapabla till mycket onda handlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in