2012-04-16, 23:40
Medlem
Snapcounts avatar
Det var ju lite undrande i tråden tidigare om kvinnan som ringde till polisen, om hon överlevde eller ej. Hon klarade sig, dessvärre såg hon när Breivik dräpte hennes pojkvän.

Norska tv2 har fått en "prat" med henne : http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/22-juli-terror-oslo-og-utoya/renates-noedsamtale-med-politiet-ble-avspilt-i-retten-3757073.html
Citera
2012-04-16, 23:42
Medlem
SummaSummarums avatar
Jag såg nyss detta klipp från Russia Today med ett utdrag från rättegången, är det någon som vet var man kan se hela inspelningen?

Breivik trial video: 'Norway killer' claims self-defense, cries in court
http://www.youtube.com/watch?v=lGwRKY0NzKM
Citera
2012-04-16, 23:54
Medlem
Är det av någon särskild anledning dom flesta i rättsalen bär någon konstig form av kostym(?) eller vad det kallas.
Citera
2012-04-17, 00:00
Medlem
Denna rättegång har sådant politiskt maktspel över sig och dess eftereffekter kommer troligtvis vara av enorma proportioner även om få tycks märka det nu, orkar inte gå in på allt.

Men en rolig sak jag tycker verkar intressant är att dom drar upp historia om ABB har varit aktiv i spelet wow under ett års tid i rättegången, skulle inte bli förvånad om vi ser moralkärringar kliver fram inom nåt års period och kräver förbud på dessa typ av spel, - "se bara vad som hände med Breivik"..

Om detta inträffar på en sådan låg nivå kan vi ju bara fantisera om vad som händer i det djupare politiska efterspelen...
Citera
2012-04-17, 00:04
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effe81
Då han får sprida sitt budskap så belönar man hans gärning. Till 99,999% så hade ingen här hört talas om honom eller om hans åsikter om han inte hade genomfört dådet. Genom att då att ge han en mölighet att få tala om sina åsikter inför världens kameror så belönar man honom. Om han vill få ut sina åsikter så är det upp till honom att se till att de kommer ut, och inte den norskastatens uppgift.

Jag förstår det resonemanget, samtidigt verkar det finnas ett stort allmänintresse i att höra vad han har att säga. Jag kan tänka mig att folk tycker det är otillfredsställande att låta mördaren förbli ett mysterium som måste tystas. Jag förespråkar att allmänhetens vilja avgör, och bortser helt från Breiviks inställning, oavsett om den är positiv eller negativ. Det kommer dessutom exponera honom på ett sätt som förmodligen minskar den kultstämpel han har fått bland vissa pappskallar, och jag tror han kommer framstå som än tokigare.
Citera
2012-04-17, 00:06
Medlem
nitinitis avatar
Varför står han och heilar om han är en judekramare?
Citera
2012-04-17, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Jag förstår det resonemanget, samtidigt verkar det finnas ett stort allmänintresse i att höra vad han har att säga. Jag kan tänka mig att folk tycker det är otillfredsställande att låta mördaren förbli ett mysterium som måste tystas. Jag förespråkar att allmänhetens vilja avgör, och bortser helt från Breiviks inställning, oavsett om den är positiv eller negativ. Det kommer dessutom exponera honom på ett sätt som förmodligen minskar den kultstämpel han har fått bland vissa pappskallar, och jag tror han kommer framstå som än tokigare.

Jag hade själv gärna hört hans argument även om jag står långt ifrån honom ideologiskt. Däremot förstår jag den norskastaten då det inte är deras uppgift att sprida det.
Citera
2012-04-17, 00:18
Medlem
aragonhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Skall bli oerhört spännande att få ta del av Mulla Krekar och hans meningsfränders vittnesmål... Smart av ABB att kalla dem, verkligen. Skall också bli spännande att se hur mycket av dessa vittnesmål som görs tillgängliga! Oerhört intressant om en tre, fyra riktigt väderspända skägglurkar står i vittnesbåset med fradga i munnen och hetsar mot Väst och mot både kristenheten och Norge på ett sätt som blir jävligt jobbigt att hantera för dem i vars intresse det ligger att utmåla muhammedanismen som en "fredens och kärlekens religion"....

Tack för inlägget!
Äntligen en till som fattar varför ABB kallar dem han kallat.
Det känns lite som ett Schack-spel hela den här farsen och det är nog faktiskt så att aBB ligger ett par drag före motståndarna. Detta har nog börjat så smått gå upp för dem och därför väljer de att inte sända rättegången.

Känns ju nästan som i Sverige Här sänds bara det som först gokänts i Pravda eller SVT.
Citera
2012-04-17, 00:23
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effe81
Jag hade själv gärna hört hans argument även om jag står långt ifrån honom ideologiskt. Däremot förstår jag den norskastaten då det inte är deras uppgift att sprida det.
Instämmer till fullo.

Jag vill själv höra Breiviks argumentation, men jag har samtidigt full förståelse för att den norska statens uppgift i detta fallet knappast består av att sprida hans förvirrade propaganda. Domstolen ska i första hand reda ut om han är skyldig till själva gärningen/-arna (och därvidlag har ju Breivik redan erkänt). Därutöver ska domstolen fastställa om gärningsmannen var straffrättsligt tillräknelig vid tidpunkten för dådet, alltså om han har sett syner och fått för sig att han dödade hemska troll eller beväpnade "islamister" i någon form av självförsvar. Till sist ska domstolen utmäta påföljd.

Ingenstans står det, eller finns det några särskilda regler om, att Breivik fritt ska få tillfälle att sprida sin propaganda eller sina politiska/ideologiska uppfattningar under rättegången, oavsett hur mycket det är själva målet för hans stora personliga "uppoffring"!

Breivik är ett livsfarligt jävla djur och han bör därför låsas in tills dess att han är helt harmlös; alltså i stort sett död och begraven! Om det sedan sker på sinnessjukanstalt eller kriminalvårdsanstalt är egentligen helt oväsentligt för min del. Men att påstå att han inte visste vad han gjorde den 22 juli i somras är helt befängt!
Citera
2012-04-17, 00:26
Medlem
FittLisas avatar
Breivik i handfängsel.
Lee Harvey Oswald i handfängsel.

It was inevitable that someone as politically motivated as Oswald would eventually reveal his political self that tragic weekend. A man like Oswald needed a stage to show the world he was a true revolutionary. But he did not do this by confessing. Instead he showed his commitment to his ideals by a clenched fist salute, a symbol of left-wing radicalism, as he was paraded around the Dallas police station.

Chavez hälsar.
Paul Taylor hälsar.
Black Panthers hälsar.
Breivik hälsar igen.

Till sist.
Adolf Hitler hälsar. Ser du någon likhet? Berätta gärna!
Citera
2012-04-17, 00:27
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aragonhund
Tack för inlägget!
Äntligen en till som fattar varför ABB kallar dem han kallat.
[...]
Mulla Krekar och dylika är helt i nivå med Breivik! Lika befängda och verklighetsfrånvända!

Om man påstår att sådana stolpskott representerar hela den muslimska världen och alla muslimer så kan man lika gärna hävda att Breiviks antiislamistiska tankesätt är representativt för alla norrmän!? ... Är det det kanske??
Citera
2012-04-17, 00:31
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Mulla Krekar och dylika är helt i nivå med Breivik! Lika befängda och verklighetsfrånvända!

Breivik nämner Krekar i sitt manifest.., det kan bli ett intressant möte mellan dessa herrar i rätten.

Edit : En rättelse, menar i sitt videomanifest, skriften har jag ingen aning om.
Senast redigerad av Snapcount 2012-04-17 kl. 00:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in