Citat:
Ursprungligen postat av Effe81
Jag hade själv gärna hört hans argument även om jag står långt ifrån honom ideologiskt. Däremot förstår jag den norskastaten då det inte är deras uppgift att sprida det.
Instämmer till fullo.
Jag vill själv höra Breiviks argumentation, men jag har samtidigt full förståelse för att den norska statens uppgift i detta fallet knappast består av att sprida hans förvirrade propaganda. Domstolen ska i första hand reda ut om han är skyldig till själva gärningen/-arna (och därvidlag har ju Breivik redan erkänt). Därutöver ska domstolen fastställa om gärningsmannen var straffrättsligt tillräknelig vid tidpunkten för dådet, alltså om han har sett syner och fått för sig att han dödade hemska troll eller beväpnade "islamister" i någon form av självförsvar. Till sist ska domstolen utmäta påföljd.
Ingenstans står det, eller finns det några särskilda regler om, att Breivik fritt ska få tillfälle att sprida sin propaganda eller sina politiska/ideologiska uppfattningar under rättegången, oavsett hur mycket det är själva målet för hans stora personliga "uppoffring"!
Breivik är ett livsfarligt jävla djur och han bör därför låsas in tills dess att han är helt harmlös; alltså i stort sett död och begraven! Om det sedan sker på sinnessjukanstalt eller kriminalvårdsanstalt är egentligen helt oväsentligt för min del. Men att påstå att han inte visste vad han gjorde den 22 juli i somras är helt befängt!