2012-04-17, 11:59
Medlem
DickeFixs avatar
Tycker det är att underskatta folket att inte sända ABBs tal i direktsändning. Att yttra sig har alla människor rätt att göra. Det är en skam för vår demokrati och yttrandefrihet och visar att ABB har rätt i en del av sin kritik av vårt samhälle. Detta säger jag trots att jag inte stöder ABBs allmänna främlingsfientlighet där han buntar ihop och dömer människor i grupper som kulturmarxister och muslimer etc. Varje människa ska bara dömas utifrån sitt individuella handlande.

Undrar hur djup hans ideologi egentligen är. När jag läste hans manuskript fick jag känslan att den ideologiska hotbilden han målar upp är bara var ett svepskäl för att leva ut sina datorspelsfantasier IRL och sin fascination för riddare, hemliga ordnar, strid, vapen och bomber. Manifestet är som en spelmanual där både bakgrund, fiender, taktik, regler, vapen och spelpoäng (medaljer, guld- och silversvärd och guld- och silverstjärnor) beskrivs detaljerat. Breivik kallade sitt manifest 2083 troligen utifrån det våldsamma dataspelet Mass Effect, som talar om år 2183. Hans signatur på på Gates of Vienna var "Year2183" som han nog även förknippade med muslimernas belägring av Wien 1683 för att få ett ideologiskt motiv att realisera sitt spelande IRL. De minutiösa förberedelserna för det uppdiktade topphemliga uppdraget som ska rädda hela västvärlden har gett hans annars sysslolösa tillvaro en mening och kan jämföras med en ensamklättrares förberedelser av en bestigning av K2.

sidan 947:"6. Initiation of your operation. This is the big day you have been looking forward to for so long. Countless hours and perhaps years of preparation have rewarded you with this opportunity. Equip yourself and arm up, for today you will become immortal."

Tänk att man kan se så fram emot och tycka det är ärorikt att åka ut till en ö och avrätta försvarslösa barn och ungdomar.

När han vaknar upp ur detta så kommer ångern. Att leva med vetskapen att inte bara fördärvat sitt eget liv utan även livet för ett hundratal ungdomar och deras föräldrar kommer bli den verkliga psykologiska utmaningen. Istället för silversvärd och silverstjärnor får han bara avsky och hat av eftervärlden. Tror inte att han orkar med det ...
Senast redigerad av DickeFix 2012-04-17 kl. 12:02.
Citera
2012-04-17, 12:00
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njsdf
Lika mycket som du gillar att knulla barn.
Varför skulle man inte kunna vara normal och ända vilja höra vad han har att säga. Jag tycker det är intressant att höra hur han fungerar/inte fungerar.
Och utan att höra vad han har att säga så kan vi vanliga aldrig fatta oss en egen bild av hur sjuk han är.

Visst är det så, man måste ju ta sig tid lyssna ifall man vill förstå folk på en djupare nivå. Sedan kan man väl se ifall man känner med personen eller inte.
Blir en så ytlig diskussion om man bara hatar och ignorerar personer, oavsett ifall det handlar om bajenfans, WT's eller massmördare.
Citera
Medlem
Lostinasias avatar
Vet ej om detta har med Breiviks halsning attt gora eller inte

kanske har han tagit inspiration fran detta
http://www.youtube.com/watch?v=mQAOAWD91sI&skipcontrinter=1
Tydligen sa harstammar texten fran en ss-soldats poem.
Ingen aning varfor BloodAxis som uppenbarligen sympatiserar med hogern anvander Breiviks halsning i video.

Ej att forvaxlas med denna gamla tyska stridssang (jag kollade texterna)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ich_hatt%27_einen_Kameraden

Endast spekulation fran min sida.

Ar det alltsa bekraftat att Mulla Krekar ar kallat som vittne, alltsa pa riktigt?
Citera
Medlem
Eddie.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det återstår att se. Rättegången tycks inte hittills peka i den riktningen, såvitt jag kan se.
Allt verkar dock peka på att Breivik planerar att göra klassikern att bli en politisk fånge med bakgrunden att rätten är korrupt för att han inte fick försvara sig i över 70 minuter i sträck.

Därför tycker jag det var bra ändå att han fick prata så pass länge som han fick.
Citera
2012-04-17, 12:01
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=xVdSUoWkSX8
Citera
2012-04-17, 12:02
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMjoelke
Tyvärr får vi bara en version av det som sägs då dedt måste igenom censuren först. Vi får en tolkning genom media. Media som iaf på NRK ger uttryck för vad de personligen tycker om ABB och totalt partiskt. Detta kallar jag inte ocensurerat.

Det jag menade var att just de åsikter har ju inte censurerats.
Citera
2012-04-17, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinasia

Ar det alltsa bekraftat att Mulla Krekar ar kallat som vittne, alltsa pa riktigt?

Var har du fatt dessa uppgifter ifran? Jag hoppas verkligen det sker.
Citera
2012-04-17, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinasia

Ja, det är det.
Citera
2012-04-17, 12:03
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konane
Någon som har en sammanfattning över vad som hänt idag? Tittar på livesändning via svtplay nu men har missat under morgonen.
Jag har läst lite live uppdateringar men svårt att få en bild över det ändå.
Det finns inte så mycket att säga. En av nämndemännen har uteslutits och ska bytas ut samtidigt som ABB påbörjat sitt försvar. Längre har dom inte kommit.
Citera
2012-04-17, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinnagrannis
http://www.youtube.com/watch?v=xVdSUoWkSX8

http://www.youtube.com/watch?v=AFUnQKN6Z6s
Citera
2012-04-17, 12:05
Medlem
Citat:
Vittnena
Åklagarna planerar att kalla 98 vittnen, 61 av dem skadades vid terrorangreppen den 22 juli. Även försvaret har släppt en vittneslista med 34 namn. På listan finns bland andra islamisten mulla Krekar, samt bloggaren "Fjordman" - av Breivik nämnd som inspiratör. Mulla Krekar och två andra kallade islamister anses kunna stärka försvarets linje om att Breivik hade fog för sin åsikt att Europa är på väg att tas över av muslimer. flera av försvarets vittnen är expertvittnen med medicin och vård som specialitet. De ska stärka försvarets linje om att Brevik är tillräknelig.

http://svt.se/2.22584/1.2769258/sa_gar_rattegangen_mot_breivik_till
Citera
2012-04-17, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Ja, det är det.

Vilken fars det kommer bli. Krekar kommer framställa Breiviks bild. Förklara att Europa är kört för snart har det fötts tillräckligt många muslimer, förhoppningsvis får han även in att kalla någon norrman eller polis för smutsig hund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in