2012-04-17, 13:59
Medlem
Detta skrivs nu på NRK i pausen

Citat:
Psykiatrispesialist Kjersti Narud sier til NRK: - Vi må ha som bakteppe at dette er en person som ikke er frisk. Under forklaringen hans i dag, kunne vi legge merke til at hans tolkninger av folks utsagn viser at han legger en annen mening i det noen har sagt, enn det andre gjerne gjør.

Jaså, är det färdigt nu då att han är psykiskt sjuk? Djävla idiot som sprider sådant via media som en sanning.
Citera
2012-04-17, 13:59
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuss-i-lago
Ja, men då skulle de inte gått dit. Vad tror de han ska säga? "Förlåt jag var jättedum"? Har de levt under en sten? Vi vet alla vad ABB tycker och det han säger bör inte förvåna någon.

Alla har ju vetat att han ska få bygga sitt försvar på nödvärn, då är det såklart att han kommer förklara hur han tänkt.

Just precis, vi vet alla vad han tycker och vill man veta ännu mer kan man läsa hans manifest som finns helt ocensurerat på internet. Det finns liksom ingen mening med att han ska sitta och dra långa haranger om det inte hör till sammanhanget. Snacket om World Of Warcraft igår var helt meningslöst och Breiviks lilla "tal" förstod jag inte ens varför han skulle få hålla. Han tilläts ju hålla något sorts "brandtal" i nästan 60 minuter som inte rörde sakfrågan utan bara handlade om alla onda kulturmarxister som Breivik hängt upp sig på.

Anhöriga och överlevande ska givetvis kunna gå på rättegången utan att behöva genomlida någon privat show av Breivik där han får vädra sina politiska åsikter. Både hans film och hans manifest finns på internet, så jag tycker nog att han mer än tillräckligt fått uttrycka sig.

Några här på Flashback verkar överlag tycka att det är så synd om Breivik och vill hela tiden värna om hans rätt att fritt få uttrycka sig. Det är precis det Breivik vill. Han vill vara i centrum och vill förvandla hela rättegången till någon sorts privat föreställning där han kan stå i sin uniform och styra och ställa. Vi vet alla vad han tycker och tänker vid det här laget och varje gång han försöker få de anhöriga att tacka honom för hans "tjänster" å Norges vägnar, så pissar han dom i ansiktet.

Hela hans uppdrag är ett totalt misslyckande och hans "brödraskap" består antagligen bara av ett par feta britter som sitter arbetslösa hemma och är lite förbannade på pakistaniern nere i kiosken.
Citera
2012-04-17, 14:00
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
http://www.dagbladet.no/2012/03/23/kultur/debatt/kronikk/psykisk_helsevern/lovforslag/20817632/
Intressant!

Men det har man ju gjort vid terroristdåd också. T ex förklarat krig mot en grupp icke-definierade personer som är terrorister och häkta dem och döma dem i militär domstol.
Citera
2012-04-17, 14:03
Medlem
MrMjoelkes avatar
Citat:

Jaså, är det färdigt nu då att han är psykiskt sjuk? Djävla idiot som sprider sådant via media som en sanning.

Ja, jag har också noterat att kommentatorer och journalister är obehagligt öppna med vad de personligen tycker om honom. Pressen är stor på dessa människor men man måste försöka komma ihåg varför man är där och det är för att raportera och inget annat.
Citera
2012-04-17, 14:03
Medlem
VonLidls avatar
Jobbar aftonbladet tillsammans med Breivik? Breivik pratar om medias agenda och om hur de demoniserar, censurerar och förvränger för att passa en viss sida. I samma ögonblick som han säger detta slänger aftonbladet upp en bild på Åkesson på förstasidan där han sägs vara Breiviks inspiration. Bilden tas bort efter en liten stund, men ändå.
Citera
2012-04-17, 14:04
Medlem
KuKluxKlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Episkt collage av Aftonbladet (Anders Idoler enligt AB)

http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/14690951/480/imageColumnDouble/178026bd6ac59/breiviksidolerw.jpg

Ja, man undrar om det är på riktigt.
Citera
2012-04-17, 14:05
Medlem
TheDenverGentlemans avatar
Citat:

Verkar vara ett gäng fruktansvärt inkompetenta psykiater. Deras villrådiga spekulationer verkar inte vara av högre kvalitet än de här på flashback. Debattinläggen av dylika svenska "experter" framstår också som väldigt ofullkomliga.
Citera
2012-04-17, 14:05
Medlem
Astrass avatar
Här är en länk som TS kan lägga upp.

http://live.tv2.no/22-juli-rettssaken-direkte/dag-1/#nav=col_section6+col2_section6+col3_section8

Finns en stream där med gårdagens rättegång från start till slut för dom som vill se.
Citera
2012-04-17, 14:06
Bannlyst
Vem är personen som Breivik har nämnt?
Hennes namn + make + barn?

Är mannen muslim eller vad är det han har nämnt?

(Mannen ser utländsk ut, men pratar ren Svenska)
Citera
2012-04-17, 14:06
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loungepuppy
Han bör väl minnas ungefär som alla andra individer som dödat ett stort antal människor och motiverar det med förtryck.

9/11 terroristerna anser rimligen att de agerade i ngn slags självförsvar, att de offrade sig för mänskligheten, att offren var ett nödvändigt ont i kampen mot ondska och lidande osv. Samma för ex Röda armefraktionen.

Samma retorik som ABB använder.

Skillnaden är väl att gemene norrman inte blivit särskilt aggressivt förtryckt av socialdemokrater, om man jämför med hur mycket skit Irak, Libyen, Palestina, Afghanistan osv fått ta av USA.

Så om man ska minnas ABB på något annat sätt än en simpel terrorist så är det väl att hans "terrorism" var en individuell historia ursprunget ut narcissistisk megalomani.

Om Du skulle hylla honom som före sin tid så antar jag att du förutspår och kanske önskar dig ett fascistiskt samhälle där man med våld betvingar de som inte håller med om ens ideologi.

Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Lägg ner alla amatör-diagnoser på honom! Det är ändå inget du själv kommit fram till.
Fö väljer jag att kuvas av en ideologi med våld, än att kuvas med hjärntvätt! Gör inte du?
Ovanstående hade inget med diagnos att göra. Kolla på ett senare inlägg om mina diagnosfunderingar.
Jag uttalar mig om hans uppgivna motiv. Har du läst hans manifest? Han hävdar ju att:
- Han gör detta för mänsklighetens (åtminstone Europas skull)
- Han jämför sig själv med Al-Quaida i sitt tal idag.
- Han säger att han offrat sig, att han till och med trodde han skulle dö ute på ön. (kallar sig offer inför alla anhöriga i rättssalen alltså...)
- Han beskriver det inte som en religiös plikt, det skiljer honom från muslimska terrorister men inte från IRA; röda armefraktionen Cellule Communiste och andra terrorister som begått mord/massmord.

Nä. Jag lever inte hellre i fascism än i ett samhälle med "PK-media".

Om du tar av dig offerkoftan lite en stund så kan du konstatera att det går alldeles utmärkt för dig att uttrycka dina åsikter här på FB, på din egen blogg osv även om du kanske inte blir publicerad i DN. Även om din kommun satsar 1 miljon på att främja attityder till invandring så är det ingen som hindrar dig att gå med i SD och stå på torget och värva röster. Eftersom vi lever i en demokrati.
Citera
2012-04-17, 14:07
Medlem
Eddie.Hs avatar
Citat:
Vill bara påminna om att vem som helst som vill följa rättegången direkt och se och höra Breivik kan göra det i Oslo. Man hämtar då ett pass i Borgarting Lagmannsrett tror jag att det heter. Det ligger i närheten av tingshuset i Oslo och är Norges hovrätt. Passet gäller bara en dag och till en särskild sal för åhörare med en bildskärm som visar direkt från sal 250 där Breivik sitter. Tror det ska vara runt 140 platser. När man hämtar pass så gäller det till dagen därpå, så man hämtar alltså ett pass en dag i förväg.
Korrekt. Så alla som gråter om censur kan köpa en biljett till Oslo om inte NRK:s rapportering duger!
Citera
2012-04-17, 14:10
Medlem
zupdawgs avatar
Vart kan man se klippen där Breivik pratar och vad som har sagts i rättssalen idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in