2018-01-02, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArleighBurke
Då förtydligar jag mig, AEGIS är konstruerat för att försvara sig mot Sovjetiska massiva anfall mot Amerikanska hangarfartyg. Inte ens Sovjetunionen kunde skjuta 100 robotar som då skulle ankomma i samma sekund. Aegis kan sättas in mot 100+ robotar, då man i huvudsak skjuter semiaktiva radarrobotar så belyser man målet enbart i slutfasen med belysningsradar ( DDG-51 klass har 3 st belysningsradar och CG-47 klass har 4 st).
Man har även aktiva radarrobotar ( SM-6) + i framtiden ESSM Block II.

ءDet är inte ett bevis om du tror det! Du måste kunna resonera hur du öht skulle kunna bekämpa missiler.

Med tanke på över 125 försvunna F-14 plan som här påstås (med hänvisning till amerikanska källor) att slagits sönder p.g.a olyckor, bör en människa hur Ormen Långes F-18 ska jaga några kryssningsmissiler om en olycka uppstår på banan. Tänk bara på vilken stress det måste vara att känna så många mål närma sig.

Indicier som någon av tekniska skäl åberopat , förklarar inte andra faktorer. Jag undrar hur man ska hålla uppe sina E-2or?
Citera
2018-01-02, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
ءDet är inte ett bevis om du tror det! Du måste kunna resonera hur du öht skulle kunna bekämpa missiler.

Med tanke på över 125 försvunna F-14 plan som här påstås (med hänvisning till amerikanska källor) att slagits sönder p.g.a olyckor, bör en människa hur Ormen Långes F-18 ska jaga några kryssningsmissiler om en olycka uppstår på banan. Tänk bara på vilken stress det måste vara att känna så många mål närma sig.

Indicier som någon av tekniska skäl åberopat , förklarar inte andra faktorer. Jag undrar hur man ska hålla uppe sina E-2or?
Aegis är konstruerat för detta, och har dels på grund av detta exporterats för mycket stora summor till ett antal olika flottor.
Iran kan inte på långa vägar mätta kapaciteten som Aegis har, man kan dessutom skjuta ner ballistiska robotar från många av Aegis fartygen.

Angående F-14 så handlade det om 141 st flygplan som förstörts totalt över en tidsperiod på över 30 år, och då av totalt 633 st flygplan som tillverkades under en period av 22 år.
Den F-14A som blev nedskjuten av SA-2 under Gulfkriget 1991 är även den med i siffran 141.
Det blir en förlustsiffra på 22% vilket är ganska normalt för den aktuella tidsperioden, och den verksamhet som F-14 användes i - flygbasering på hangarfartyg som är det farligaste du kan syssla med inom flygbranschen.

Superhornet kan minst ta 6 st AMRAAM per flygplan, och i dagsläget så har man närmre 50 st Superhornet E/F/G på sina hangarfartyg.
Man har idag även Standard SM-6 på många av sina Aegis fartyg, och som kan verka på mycket stort avstånd från eget fartyg, den kan få målinformation från tex E-2D eller P-8A.
Senast redigerad av ArleighBurke 2018-01-02 kl. 16:24.
Citera
2018-01-02, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
En av anledningarna till att jag fastnat i denna tråd är att på mitt jobb håller vi oss med en persian (inte helt olik Borat) som ideligen pratar sig långt bort i ovett kring Irans storhet och fruktansvärda styrka, han brukar placera Irans militära förmåga och slagkraft bland världens top 3. Vår egen Borat kan emellanåt erkänna att USA- eller Ryssland, håller viss kunskap kring det ena eller andra men att Iran ligger strax bakom och håller på att utveckla något ännu bättre. Det är ett nöje att under raster konfrontera honom med sådant jag fått lära mig här.

Jag läser noga vad kunniga skribenter som Praetori, Jecke, Boatsman, ArleighBurke, T-80U med många fler, beskrivande berättar och på vår (din, min och IR5's alltså) idiotnivå förklarar vad vi har att arbeta med. Många gånger har dessa skribenter förklarat hur enkla projektiler dessa ballistiska robotar är- de har typ dynamit i spetsen och eld i baken när de skickas upp i vädret. De är mycket enkla att lokalisera och därmed ett av Aegissystemets enklaste saker att hantera.

Hangarfartyget håller sig med skyddseskort om minst 6 stycken Aegisfartyg vilka behandlar minst 100 (det kanske är 120 eller 170?) inkommande föremål var och samtidigt. Betänk; ett Aegisfartyg /100 farliga grejer x 6 fartyg= minst 600 bekämpade grejsimojs i samma stund. Systemet räknar inte ned utan fylls ideligen på vilket gör att skyddet bara matar vidare utan att någonsin ta stop- hela tiden minst 600 möjliga uppdrag att bekämpa vilka behandlas efter prioritet. (hastighet, avstånd och vapentyp)

Irans tröttballistiska scudmissiler är inga som helst bekymmer även om de samtidigt tänder stubinen till 1000 stycken av dem. Borat på jobbet blir galen då jag berättar om sådana här saker och börjar, precis som man ibland kan se här, fantisera iväg om domedagsvapen i grottor och bergssalar men om sådana dumheter kan jag berätta någon annan gång...

Iran kommer inte att använda Scud för att träffa ett hangarfartyg. Ett hangarfartyg hålls aldrig i viken då all flyg på fartyget inte ens kommer kunna lyfta.. Speciellt inte om mineringar sker..

De här dumheterna du skriver är hjärntvätt och ogrundade Hercules- fantasier som mer låter som Star Wars filmer än riktiga strider.

Din Borat som ni säkert skrattar åt, gillar att du skrattar åt honom. Vi iranier gillar att sänka fartyget med leende på dess besättnings läppar ..
Citera
2018-01-02, 16:35
Medlem
Citat:
Iran kommer inte att använda Scud för att träffa ett hangarfartyg. Ett hangarfartyg hålls aldrig i viken då all flyg på fartyget inte ens kommer kunna lyfta.. Speciellt inte om mineringar sker..

De här dumheterna du skriver är hjärntvätt och ogrundade Hercules- fantasier som mer låter som Star Wars filmer än riktiga strider.

Din Borat som ni säkert skrattar åt, gillar att du skrattar åt honom. Vi iranier gillar att sänka fartyget med leende på dess besättnings läppar ..
Hur många fartyg har Iran sänkt? Ange nationalitet, tonnage, situation, position och eskort på sänkta fartyg.
Citera
2018-01-02, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArleighBurke
Aegis är konstruerat för detta, och har dels på grund av detta exporterats för mycket stora summor till ett antal olika flottor.
Iran kan inte på långa vägar mätta kapaciteten som Aegis har, man kan dessutom skjuta ner ballistiska robotar från många av Aegis fartygen.

Angående F-14 så handlade det om 141 st flygplan som förstörts totalt över en tidsperiod på över 30 år, och då av totalt 633 st flygplan som tillverkades under en period av 22 år.
Den F-14A som blev nedskjuten av SA-2 under Gulfkriget 1991 är även den med i siffran 141.

Superhornet kan minst ta 6 st AMRAAM per flygplan, och i dagsläget så har man närmre 50 st Superhornet E/F/G på sina hangarfartyg.
Man har idag även Standard SM-6 på många av sina Aegis fartyg, och som kan verka på mycket stort avstånd från eget fartyg, den kan få målinformation från tex E-2D eller P-8A.

Jag förstår det, men ett Superhornet lyfter aldrig för att söka efter inkommande missiler i en isolerad zon. Du tror att detta är Irak-kriget.

Om man får upp flera är det smartare att hålla sig längre bort och E-2 håller man långt borta. Dessutom riskerar man aldrig sina E-2or.
De kommer beskjutas på långa avstånd.. förlorar du ögat så är det kört..
Citera
2018-01-02, 16:42
Medlem
Citat:
Jag förstår det, men ett Superhornet lyfter aldrig för att söka efter inkommande missiler i en isolerad zon. Du tror att detta är Irak-kriget.

Om man får upp flera är det smartare att hålla sig längre bort och E-2 håller man långt borta. Dessutom riskerar man aldrig sina E-2or.
Vilket öga har Iran som ska kunna lokalisera en CSG? Nu pratar vi inte inom viken.
Citera
2018-01-02, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Underwood
Vilket öga har Iran som ska kunna lokalisera en CSG? Nu pratar vi inte inom viken.

USA har baser innanför viken. Man lämnar inte bara viken!!
Iranska flottan finns utanför viken.. titta på kartan.
Citera
2018-01-02, 17:49
Medlem
Citat:

Skriv inte om sådan du saknar kunskap om. Ett hangarfartyg kommer ständigt att ha jakt uppe som fjärrskydd + att man har fler flygplan i beredskap på hangarfartyget.
Hangarfartyg har 4 st E-2C eller 5 st E-2D, de kan se minst 300-400 km med sin radar, man kommer alltid att ha minst 1 i luften samtidigt.

USN har idag över 50 st operativa P-8A och de kan även ha koll på luftrummet, med kommande uppgradering så har man en mycket avancerad radar med mycket stor kapacitet.
Citera
2018-01-02, 17:58
Medlem
Wishies avatar
Citat:
USA har baser innanför viken. Man lämnar inte bara viken!!
Iranska flottan finns utanför viken.. titta på kartan.
Säg mig, vad består Irans högsjöflotta av? Fartygstyp och numerär, tack
Citera
2018-01-02, 18:06
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
En av anledningarna till att jag fastnat i denna tråd är att på mitt jobb håller vi oss med en persian (inte helt olik Borat) som ideligen pratar sig långt bort i ovett kring Irans storhet och fruktansvärda styrka, han brukar placera Irans militära förmåga och slagkraft bland världens top 3. Vår egen Borat kan emellanåt erkänna att USA- eller Ryssland, håller viss kunskap kring det ena eller andra men att Iran ligger strax bakom och håller på att utveckla något ännu bättre. Det är ett nöje att under raster konfrontera honom med sådant jag fått lära mig här.

Jag läser noga vad kunniga skribenter som Praetori, Jecke, Boatsman, Ormen Långe, ArleighBurke, T-80U med många fler, beskrivande berättar och på vår (din, min och IR5's alltså) idiotnivå förklarar vad vi har att arbeta med. Många gånger har dessa skribenter förklarat hur enkla projektiler dessa ballistiska robotar är- de har typ dynamit i spetsen och eld i baken när de skickas upp i vädret. De är mycket enkla att lokalisera och därmed ett av Aegissystemets enklaste saker att hantera.

Hangarfartyget håller sig med skyddseskort om minst 6 stycken Aegisfartyg vilka behandlar minst 100 (det kanske är 120 eller 170?) inkommande föremål var och samtidigt. Betänk; ett Aegisfartyg /100 farliga grejer x 6 fartyg= minst 600 bekämpade grejsimojs i samma stund. Systemet räknar inte ned utan fylls ideligen på vilket gör att skyddet bara matar vidare utan att någonsin ta stop- hela tiden minst 600 möjliga uppdrag att bekämpa vilka behandlas efter prioritet. (hastighet, avstånd och vapentyp)

Irans tröttballistiska scudmissiler är inga som helst bekymmer även om de samtidigt tänder stubinen till 1000 stycken av dem. Borat på jobbet blir galen då jag berättar om sådana här saker och börjar, precis som man ibland kan se här, fantisera iväg om domedagsvapen i grottor och bergssalar men om sådana dumheter kan jag berätta någon annan gång...

Det är, i sanning, fantastiskt att man kommer från en fattig teokratisk diktatur, som inte kunde slå Irak på 8 års krigande, och som grundligt har förstört alla tillstymmelser till sekulär framgång, och ändå fabulerar om hur man kan slå världens genom tiderna starkaste militärmakt.

Jag vet inte hur många gånger man tjatat sig blå i synen om att herrar iranier borde läsa på om sovjets massiva insatser på trådstartsämnet, till ingen som helst nytta.
Citera
2018-01-02, 18:14
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Säg mig, vad består Irans högsjöflotta av? Fartygstyp och numerär, tack
  1. 36000 atomspeedboats med MIRVade kärnvapenrobotar (en iransk konstruktion bestående av en halv SCUD-robot, sammansvetsad med en halv SS-18 som man köpt av Ryssland i hemlighet (och nej, det blir inte för tungt för en speedboat (du kan inte sånt här))).
  2. 77 miljarder km tunnlar under havsbottnen, där man har särskilda undervattens T-55or, som kan skjuta hål på hangarfartygets skrov underifrån med en specialkonstruerad drönarharpun från Teherans Tekniska Dagcenter.
  3. 307 mullor som specialutbildats i att kasta besvärjelser.
  4. Ayatolla Kohmeinis gulnade gamla nylonkalsonger som sprider en sådan grotesk stank att hangarfartyget helt enkelt smälter.
  5. En gigantisk slangbella som kan slå ut mål 3000 km ut i havet medelst specialgjutna plastprojektiler (tillverkade av gamla överblivna paradisnycklar som blev kvar från Irans mer eller mindre misslyckade 80-talskrig).

Och innan du skriver att det inte bara är fartyg med i listan så får jag upplysa om att vi talar om asymmetriska taktiker här, varvid man helt enkelt tager vad man haver!
Citera
2018-01-02, 18:15
Medlem
Jeckes avatar
Citat:

http://www.welovetheiraqiinformationminister.com/#quotes
"The Americans, they always depend on a method what I call ... stupid, silly. All I ask is check yourself. Do not in fact repeat their lies."
"We have destroyed 2 tanks, fighter planes, 2 helicopters and their shovels - We have driven them back."
"I have detailed information about the situation...which completely proves that what they allege are illusions . . . They lie every day."
"Yes, the american troops have advanced further. This will only make it easier for us to defeat them"
"I have detailed information about the situation . . . which completely proves that what they allege are illusions . . . They lie every day."
"They are retreating on all fronts. Their military effort is a subject of laughter throughout the world."
"Now even the American command is under siege. We are hitting it from the north, east, south and west. We chase them here and they chase us there. But at the end we are the people who are laying siege to them. And it is not them who are besieging us."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in