Tidigare artikel 5/8 2013 som jag konstigt nog har missat.
Breivik mottog beslutet om förflytting tidigare i sommar, som svar på hans ansökan om att bli överförd till Skien fängelse. I beslutet fastslår Kriminalvården att Skien fängelse är i bättre stånd till att erbjuda fängelseuppehälle med särskilt hög säkerhet för Breivik än det Ila är. Breivik har flera gånger klagat över fängelseförhållandena på Ila. I januari anmälde han fängelsechefen Knut Bjarkeid och justitie- och beredskapsminister Grete Faremo (Ap) för fängelseförhållandena, som han beskrev som «sadism satt i system».
Det är Asker och Bærum polisområde som utreder anmälan från Breivik.
Polisinspektör Kjersti Lauvsnes säger till NTB att politiet har arbetat med att inhämta relevant dokumentation och gå igenom detta, och att de räknar med att komma med ett avgörande inom loppet av «tidig höst».
Assisterande direktör Jan-Erik Sandlie i Kriminalomsorgsdirektoratet understryker inför NTB att förflyttningen inte bara har samband med Breiviks klagomål, och säger att det är rutin att resurskrävande intagna flyttas på med jämna mellanrum.
http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...yttes-pa-igjen
Inte
bara men till väldigt stor del!

Jag är övertygad om att de vet om att de gör fel och jag hoppas att Breivik får upprättelse. Låt honom få möjlighet att studera precis som andra fångar får och låt honom få skriva brev och utbyta åsikter så som andra fångar får göra. Inga tilläggsstraff i efterhand för det är inte värdigt en rättsstat!