2011-10-13, 11:50
Medlem
Juxtaposition666s avatar
Jag orkar inte rota i tråden, men jag skrev om detta och nu får jag det bekräftat. Det känns bra. Här kommer den svenska versionen av nyheten:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/bre...rndom-granskas
Citera
2011-10-23, 07:27
Medlem
ANDERS BEHRING BREIVIK - från födsel till 22 juli

"En splittrad familj, en brokig uppväxt, turbulenta ungdomsår,
ekonomiska problem och misslyckade företag.
Här är historien om "vestkantgutten" som blev terrorist."

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...eabb/index.php
Citera
2011-10-23, 13:10
Medlem
Mannuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
ANDERS BEHRING BREIVIK - från födsel till 22 juli

"En splittrad familj, en brokig uppväxt, turbulenta ungdomsår,
ekonomiska problem och misslyckade företag.
Här är historien om "vestkantgutten" som blev terrorist."

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...eabb/index.php
En ganska fattig artikel. Vad fick vi veta? Ja, han bodde bara med sin mor, han startade en massa företag som gick i konkurs, och han lyckades inte riktigt åstadkomma något alls förutom en terrorattack under sitt liv. Men det säger ju inte så mycket om vad han var för person, varför han blev som han blev, etcetera.

Men tack för att du länkade artikeln!
Citera
2011-10-23, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
En ganska fattig artikel. Vad fick vi veta? Ja, han bodde bara med sin mor, han startade en massa företag som gick i konkurs, och han lyckades inte riktigt åstadkomma något alls förutom en terrorattack under sitt liv. Men det säger ju inte så mycket om vad han var för person, varför han blev som han blev, etcetera.

Men tack för att du länkade artikeln!
Verkar finnas en mycket längre och djupgående artikel i pappers bilagan men det hjälper ju inte oss som inte är i Norge.
Citera
2011-10-23, 16:43
Medlem
Moments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Tror faktiskt inte att judar blir frimurare..

Jodå. Bla våran egna tv-jude Robert Aschberg är en frimurare
Citera
2011-10-28, 18:54
Medlem
Lantbruks avatar
Jag har nu läst igenom Breiviks manifest en andra gång, och har försökt att analysera hans psyke. Jag känner igen mig i honom och kan på många sätt identifiera mig med honom.

Man blir tagen för given, man blir inte respekterad, man sköter sig men betraktas ändå som ett missfoster av ens nära och av samhället i stort. Lägg där till en regim som för en politik där det som man håller kärast av allt - sitt land - hotas att tas ifrån en.

Kanske är det något fel på mig, men jag har alltid identifierat mig mer med dom "onda" karaktärerna i diverse filmer och TV-serier, snarare än dom "goda" karaktärerna. Jag minns att jag, när jag var liten, tyckte synd om och litegrann sympatiserade med Scar i Lejonkungen. Vill man förstå Breiviks mentala kollaps (och personer som mig och mitt psyke) på ett enkelt sätt, så kanske ögonblicket från Lejonkungen där Scar låter Mufasa falla ner till sin död kan förklara en del:

http://www.youtube.com/watch?v=Co27a...eature=related (3:13 --->)

Ögonblicket när Mufasa stirrar in i Scars blick, och vädjar för sitt liv, är den första gången som Scar känner att hans bror respekterar honom. Första gången någonsin som hans arroganta och präktiga och populära bror, bemöter honom med respekt. Utmattad av otacksamheten och respektlösheten som han bemötts med, jämfört med den berusande känsla av makt som han känner i detta läge, är det som gör att han låter sin bror falla till sin död, istället för att rädda honom.

En liknande psykologisk process (där man kan jämföra Scar med Brevik, och Mufasa med AUF-ungdomarna) tror jag kan ligga bakom massakern.
Citera
2011-10-28, 19:01
Medlem
Juxtaposition666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Jag har nu läst igenom Breiviks manifest en andra gång, och har försökt att analysera hans psyke. Jag känner igen mig i honom och kan på många sätt identifiera mig med honom.

Man blir tagen för given, man blir inte respekterad, man sköter sig men betraktas ändå som ett missfoster av ens nära och av samhället i stort. Lägg där till en regim som för en politik där det som man håller kärast av allt - sitt land - hotas att tas ifrån en.

Kanske är det något fel på mig, men jag har alltid identifierat mig mer med dom "onda" karaktärerna i diverse filmer och TV-serier, snarare än dom "goda" karaktärerna. Jag minns att jag, när jag var liten, tyckte synd om och litegrann sympatiserade med Scar i Lejonkungen. Vill man förstå Breiviks mentala kollaps (och personer som mig och mitt psyke) på ett enkelt sätt, så kanske ögonblicket från Lejonkungen där Scar låter Mufasa falla ner till sin död kan förklara en del:

http://www.youtube.com/watch?v=Co27a...eature=related (3:13 --->)

Ögonblicket när Mufasa stirrar in i Scars blick, och vädjar för sitt liv, är den första gången som Scar känner att hans bror respekterar honom. Första gången någonsin som hans arroganta och präktiga och populära bror, bemöter honom med respekt. Utmattad av otacksamheten och respektlösheten som han bemötts med, jämfört med den berusande känsla av makt som han känner i detta läge, är det som gör att han låter sin bror falla till sin död, istället för att rädda honom.

En liknande psykologisk process (där man kan jämföra Scar med Brevik, och Mufasa med AUF-ungdomarna) tror jag kan ligga bakom massakern.

Jag tror det har att göra med att Breiviks far togs ifrån honom och att hans mor och syster inte hade någon egentlig känslomässig anknytning till ABB. En psykolog ansåg ju att han borde omhändertas från mammans hem. Istället beslutade en domstol att trycka bort pappan och lämna Breivik i sin psykstörda mammas våld.

Det kommer en rapport snart i den delen.
Citera
2011-10-29, 08:08
Medlem
Ny bild på Anders Behring Breivik

http://data.fuskbugg.se/skalman02/44257270_Breivik.jpg
Citera
2011-10-29, 12:11
Bannlyst
Jag ber om ursäkt om jag frågar något som har tagits upp (jag sökte på Breivik + Göteborg men hittade inget relevant)

I Göteborg har vi ju ett par skulpturer av en konstnär som heter "Bård Breivik", jag vet inte hur vanligt namnet Breivik är i Norge, men dom borde vara släkt (man kan se likheter både fysiskt och andra saker)

Anders Behring Breiviks morbror/farbror?

Jag tycker det är intressant eftersom Göteborg ju oundvikligen är ett starkt Frimurarfäste och har starka kopplingar till Norge.

Någon som vet?
Citera
2011-10-29, 13:27
Medlem
Breivik verkar vara ett vanligt efternamn i Norge.
Frimurarna i Breiviks släkt var troligtvis inte några Breivikare utan de var sannolikt Behringare. Åtminstone de som var medlemmar _samtidigt_ som ABB år 2008.
Det finns ingen med efternamnet Breivik i frimurarlistorna från 2008 men två personer bär efternamnet Behring.
Dock vet jag ej om dessa säkert är släktingar.
Senast redigerad av NothingToLose 2011-10-29 kl. 13:30.
Citera
2011-10-29, 13:53
Medlem
Hoppsan! Där talade jag visst osanning. Jag har inte kollat upp Breivik i listorna. Var säker på att jag gjort det men kollade nu och ser att det visst finns ett antal Breivikare. T.o.m. en med samma förnamn som pappan men det är naturligtvis inte han.
Citera
2011-10-29, 15:11
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Ny bild på Anders Behring Breivik

http://data.fuskbugg.se/skalman02/44257270_Breivik.jpg

Wow, steroiderna gjorde verkligen inte gott för Breviks hår. På bilderna tagna ett år innan massakern såg det helt annorlunda ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in