Citat:
Vad gäller Borchgrevink så kan man misstänka att han brukar få sådana här beställningsjobb:
Citat:
Citat:
Aage Borchgrevink anmeldte Halvor Tjønns bok Muhammed, slik samtiden så ham i Tjønns egen avis Aftenposten onsdag. To uker før boken slippes. Det er mye usagt i denne anmeldelsen.
Det usagte er en kunst Borchgrevink er vel kjent med fra sitt arbeid i det
tidligere Sovjetunionen. Der betød kontekst alt: Visse premisser var gitt, og måten man opererte på ga bare mening for de innvidde. Bare de visste hva som egentlig sto.
Min fetning: Betyder det att Borchegrevink jobbat i Sovjetunionen? Är inte det lite för ironiskt? Nynorsk är inte lätt att fatta - kan någon förklara för en enkel själ; jobbade B. i Sovjet?
Citat:
"Så är Breivik-lägenheten stylad inför försäljning"
http://m.db.no/2013/06/11/nyheter/in...salg/27647956/
Lägenheten som Breivik bodde i tillsammans med sin mor, har lagts ut till försäljning med ett taxeringsvärde på 3,7 miljoner norska kronor. Eftersom Breivik har avsagt sig arvsrätten
kan inte pengarna för lägenheten gå till brottsoffrens skadestånd. Större delen kan i
stället komma att gå till Breiviks syster och hennes barn i Los Angeles samt till välgörande ändamål.
Han tänker verkligen på allt. Man blir motvilligt imponerad.
Citat:
Det mest förvånande är väl att hotsamtalet som ringdes in i mars 2011, där inringaren berättar detaljerat om ett manifest, hotar Gro Harlem Bruntland och pratar om att skjuta AUF-are, inte togs på allvar trots att han blev vidarekopplad till en högre uppsatt som arbetade på regeringskansliet och att post-it-lappen med namn och nummer på den person som ringde in blev liggande på en hylla och sedan oturligt nog blev till aska när regeringsbyggnaden senare sprängdes.
Var detta något slags rop på hjälp av kommendör Breivik eller kan man tänka sig att det var någon annan som kände till det hela?
Att ge falskt namn och ett engångsnummer, förutsättande att det var Anders B. Breivik, är väl å andra sidan ganska givet - men j*vligt riskabelt att ÖHT ta kontakt. Har panelen några åsikter och förslag i detta - hela grejen känns lite för fantastisk för att jag personligen skall finna någon anledning till att göra en sån grej.
Citat:
Och varför drogs inte SÄPO in när Breivik hämtade ut aluminiumpulver på Schenker i Karlstad?
Hade ett långt samtal med en av arbetskamraterna (från Balkan om det nu spelar någon roll) där han tyckte att det var så väldigt märkligt att kommendör Breivik inte blev upptäckt - men hämtar inte killarna i pyroteknikforumet ut ganska mycket (?) med sådant ganska regelbundet?
Den firman jag jobbar i hämtar ut eller får fraktat till oss metallpulver då och då - det ska medges att det är små mängder (eller små och små, jag vet inte riktigt, det kommer i *väldigt tunga ganska små kartonger som är helt misshandlade av den inplastade metallen som tynger inuti - väger kanske runt +12 kg).
Märker SÄPO sådant direkt? De har väl inte sådan järnkoll (aluminiumkoll, ha... ha... )?
Och om kommendör Breivik var på norska säkerhetspolisens radar, vad är det som säger att inte 100% av alla EDL:are, skribenter på diverse antiislamiseringssidor - skribenter här - är det?