2013-06-10, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DagsForEnRiesen
Breivik är bara ett äckligt djur som förtjänar att leva sitt liv lång bort från samhället. Likaså bör alla ni som ser upp till honom.

Ge mig ett bra argument till varför det är okej att döda X antal oskyldiga människor, så tar jag tillbaka min kommentar!
Ingen som sympatiserar med Breivik tycker att det är okej att döda oskyldiga människor.
Citera
2013-06-10, 21:43
Medlem
Fossilens avatar
Citat:
Breivik är bara ett äckligt djur som förtjänar att leva sitt liv lång bort från samhället. Likaså bör alla ni som ser upp till honom.

Ge mig ett bra argument till varför det är okej att döda X antal oskyldiga människor, så tar jag tillbaka min kommentar!

Man kan väl se upp till att han vågar stå för sin sak och göra något åt det han anser vara fel. Att han slåss för förändring.

Tycker samma sak om alla extremister även om jag inte nödvändigtvis håller med.
Citera
2013-06-11, 00:57
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Geert Wilders varnar ju också för Islamiseringen av Europa men Geert är ju mycket smartare genom att skriva en bok som heter "Marked for death", hålla föredrag och ge fan i att spränga byggnader i luften och skjuta rödingar.

Hade Breivik varit smartare så hade han kunnat ge ut sitt manifest i alla fall utan att göra som han gjorde, men nu har han gjort som han har gjort och belagts med evig munkavle och isolering.

Breivik = klantarsle!
Citera
2013-06-11, 02:28
Medlem
Citat:
«Det var en gang en sommer»
Forfatter: Vidar Kvalshaug
Oversetter:
Forlag: Gyldendal

Det er den første, men sikkert ikke siste, 22. juli-boka for barn. Tonen er stort sett dempet, enkel og opplysende.

Denne nokså regntunge sommerdagen, forteller forfatteren, tørket ungdommene teltene sine på et regntungt Utøya. Jonas Gahr Støre fisket makrell på Sørlandet, Geir Lippestad seilte inn i Oslofjorden med familien sin. Og forfatteren selv var i Molde med kone og barn for å høre jazz. De tre barna skulle spise pizza med mor og mormor, da pappa Kvalshaug kom løpende og var veldig alvorlig...

Boka er illustrert med fotografier: Av et bombet regjeringskvartal, av en teltleir, av forfrossen ungdom med tepper rundt seg og av en ung Gro Harlem Brundtland med gitar.

Vi får høre om World of Warcraft, som ikke trenger å være farlig, men kan være det om du spiller det døgnet rundt. Om Breiviks hat til innvandrere, med et «Du har kanskje selv noen i klassen din med foreldre fra et annet land» etc. Om Breiviks forgjeves forsøk på å bli rik, fordi de ikke hadde penger under oppveksten.

Vi får høre om fireåringen som bare bodde med sin mor, om faren som forgjeves prøvde å få foreldreretten, om Barnevernet som var involvert, det rare smilet hans, og psykologer som reagerte på at gutten ikke lekte. Dette er snapshots fra Aage Storm Borchgrevinks «En norsk tragedie» (2011).
http://m.db.no/2013/06/10/kultur/anm...7574741/?www=1

Tips på godnattsaga för barnen? Nä, vidrigt är vad det är. Och återigen berättas Borchgrevinks sagor som om de vore verklighet. Fy fan.

Aage Borchgrevink har alltså skrivit boken En norsk tragedie, där han bland annat antyder att Breivik blivit utsatt för sexuella övergrepp samt beskriver Breivik som ond och misslyckad genom i stort sett hela boken.

Vad gäller Borchgrevink så kan man misstänka att han brukar få sådana här beställningsjobb:
Citat:
Aage Borchgrevink anmeldte Halvor Tjønns bok Muhammed, slik samtiden så ham i Tjønns egen avis Aftenposten onsdag. To uker før boken slippes. Det er mye usagt i denne anmeldelsen.

Det usagte er en kunst Borchgrevink er vel kjent med fra sitt arbeid i det tidligere Sovjetunionen. Der betød kontekst alt: Visse premisser var gitt, og måten man opererte på ga bare mening for de innvidde. Bare de visste hva som egentlig sto.
http://www.document.no/2011/03/muhammed-og-aftenposten/

* Anmeldelse = recension

Lite bakgrundshistoria
Citat:
Den usynlige krigen, Aage Storm Borchgrevink (Dokumentar og fakta -- Reiseskildringer) - Cappelen Damm

Da Sovjetunionen gikk i oppløsning, erklærte republikken Tsjetsjenia seg som selvstendig nasjon. Det var opptakten til den blodige konflikten med Russland, som har forvandlet Kaukasus til en voldsom krigssone utenfor medienes søkelys.

I 2005 og 2006 foretok Aage Borchgrevink to reiser i området. I Den usynlige krigen forteller han historiene til menneskene han møtte.
http://www.cappelendamm.no/main/kata...=9788202247942
Citera
2013-06-11, 02:30
Medlem
Citat:
Svensk professor i etterretningsanalyse sier Anders Behring Breivik kunne vært stoppet før angrepet 22. juli.
Se video: http://www.nrk.no/nyheter/1.11072172
Citera
2013-06-11, 02:32
Medlem
Citat:
Anders Behring Breivik arver ikke moren

Morens leilighet legges ut for salg

Terrordømte Anders Behring Breivik (34) har frasagt seg all arv etter sin avdøde mor.
http://touch.vg.no/article.php?artid=10117450
Citera
2013-06-11, 02:52
Medlem
Citat:
Expert: Breivik hade kunnat stoppas

Varningssignalerna var flera. Och Anders Behring Breiviks namn låg på norska säkerhetstjänstens bord.

Varför upptäcktes inte hans förberedelser, frågar sig Wilhelm Agrell, professor i underrättelseanalys och nu gästprofessor på Försvarshögskolans centrum för asymmetriska hot- och Wilhelm Agrell varnar för fyrkantighet och för att inte ha ett öppet sinnelag. Även om man bara har sett vita svanar i sitt liv är det farligt att dra slutsatsen att det inte existerar någon svart, påpekar han.

”Breivik var helt enkelt tillräckligt fel i förhållande till de kollektiva förväntningarna för att utan större svårighet kunna undgå detektering”, skriver Wilhelm Agrell som varnar för att svenska Säpo kan begå samma misstag.[/b]
Läs mer: http://www.dn.se/nyheter/varlden/exp...unnat-stoppas/

Det mest förvånande är väl att hotsamtalet som ringdes in i mars 2011, där inringaren berättar detaljerat om ett manifest, hotar Gro Harlem Bruntland och pratar om att skjuta AUF-are, inte togs på allvar trots att han blev vidarekopplad till en högre uppsatt som arbetade på regeringskansliet och att post-it-lappen med namn och nummer på den person som ringde in blev liggande på en hylla och sedan oturligt nog blev till aska när regeringsbyggnaden senare sprängdes.

Och varför drogs inte SÄPO in när Breivik hämtade ut aluminiumpulver på Schenker i Karlstad?
Citera
2013-06-11, 05:04
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:

Vem har påstått att man tycker det är okej att döda X antal oskyldiga människor för att man ser upp till Breivik!?
Citera
2013-06-11, 21:20
Medlem
"Så är Breivik-lägenheten stylad inför försäljning"

http://m.db.no/2013/06/11/nyheter/in...salg/27647956/

Lägenheten som Breivik bodde i tillsammans med sin mor, har lagts ut till försäljning med ett taxeringsvärde på 3,7 miljoner norska kronor. Eftersom Breivik har avsagt sig arvsrätten kan inte pengarna för lägenheten gå till brottsoffrens skadestånd. Större delen kan i
stället komma att gå till Breiviks syster och hennes barn i Los Angeles samt till välgörande ändamål.
Citera
2013-06-11, 23:11
Medlem
Bladderblads avatar
Citat:
Vad gäller Borchgrevink så kan man misstänka att han brukar få sådana här beställningsjobb:
Citat:
Citat:
Aage Borchgrevink anmeldte Halvor Tjønns bok Muhammed, slik samtiden så ham i Tjønns egen avis Aftenposten onsdag. To uker før boken slippes. Det er mye usagt i denne anmeldelsen.
Det usagte er en kunst Borchgrevink er vel kjent med fra sitt arbeid i det tidligere Sovjetunionen. Der betød kontekst alt: Visse premisser var gitt, og måten man opererte på ga bare mening for de innvidde. Bare de visste hva som egentlig sto.

Min fetning: Betyder det att Borchegrevink jobbat i Sovjetunionen? Är inte det lite för ironiskt? Nynorsk är inte lätt att fatta - kan någon förklara för en enkel själ; jobbade B. i Sovjet?

Citat:

Lägenheten som Breivik bodde i tillsammans med sin mor, har lagts ut till försäljning med ett taxeringsvärde på 3,7 miljoner norska kronor. Eftersom Breivik har avsagt sig arvsrätten kan inte pengarna för lägenheten gå till brottsoffrens skadestånd. Större delen kan i
stället komma att gå till Breiviks syster och hennes barn i Los Angeles samt till välgörande ändamål.
Han tänker verkligen på allt. Man blir motvilligt imponerad.

Citat:
Det mest förvånande är väl att hotsamtalet som ringdes in i mars 2011, där inringaren berättar detaljerat om ett manifest, hotar Gro Harlem Bruntland och pratar om att skjuta AUF-are, inte togs på allvar trots att han blev vidarekopplad till en högre uppsatt som arbetade på regeringskansliet och att post-it-lappen med namn och nummer på den person som ringde in blev liggande på en hylla och sedan oturligt nog blev till aska när regeringsbyggnaden senare sprängdes.
Var detta något slags rop på hjälp av kommendör Breivik eller kan man tänka sig att det var någon annan som kände till det hela?

Att ge falskt namn och ett engångsnummer, förutsättande att det var Anders B. Breivik, är väl å andra sidan ganska givet - men j*vligt riskabelt att ÖHT ta kontakt. Har panelen några åsikter och förslag i detta - hela grejen känns lite för fantastisk för att jag personligen skall finna någon anledning till att göra en sån grej.

Citat:
Och varför drogs inte SÄPO in när Breivik hämtade ut aluminiumpulver på Schenker i Karlstad?
Hade ett långt samtal med en av arbetskamraterna (från Balkan om det nu spelar någon roll) där han tyckte att det var så väldigt märkligt att kommendör Breivik inte blev upptäckt - men hämtar inte killarna i pyroteknikforumet ut ganska mycket (?) med sådant ganska regelbundet?

Den firman jag jobbar i hämtar ut eller får fraktat till oss metallpulver då och då - det ska medges att det är små mängder (eller små och små, jag vet inte riktigt, det kommer i *väldigt tunga ganska små kartonger som är helt misshandlade av den inplastade metallen som tynger inuti - väger kanske runt +12 kg).

Märker SÄPO sådant direkt? De har väl inte sådan järnkoll (aluminiumkoll, ha... ha... )?

Och om kommendör Breivik var på norska säkerhetspolisens radar, vad är det som säger att inte 100% av alla EDL:are, skribenter på diverse antiislamiseringssidor - skribenter här - är det?
Citera
2013-06-11, 23:46
Medlem
Bladderblads avatar
Citerar mig själv här för att klargöra:
Citat:
Och om kommendör Breivik var på norska säkerhetspolisens radar, vad är det som säger att inte 100% av alla EDL:are, skribenter på diverse antiislamiseringssidor - skribenter här - är det?
Det är alltså inget hot, bara en liten undran över hur många man då har på dessa terrorlistor. Det måste ju finnas miljoner potentiella terrorister på deras* listor vid det här laget. Oavsett vilken sida de tjänar.

Av vad jag läst av ABB:s manifest så verkar han ju ha täckt upp rätt bra för sig, inte verkat mer aggresiv och "terroristisk" än andra med hans politiska inriktning... Fast å andra sidan är det väl också rimligt att anta att han undanhållit en hel massa saker i manifestet såväl som ändrat en hel del beskrivna händelseförlopp i dagboksdelen.
----------------
*) SÄPO, norska SÄPO, amerikanska och engelska motsvarigheter etc etc.
Citera
2013-06-12, 22:28
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose

Undra om det påverkar priset att Breivik har bott där. Det är lite som att sälja Hitlers Mercedes, något som en del personer skulle betala rejält med pengar för. Mäklaren kan vara kreativ här.

"Historisk lägenhet till salu"
"Tidigare bebotts med en av norges mest omskrivna personer"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in