2011-12-22, 15:43
Medlem
Juxtaposition666s avatar
'Psykologen som följde pojken rapporterade att han var passiv, ängslig och log avvisande - som följd av moderns problem. Hela familjen var i behov av hjälp och pojken borde få ett fosterhem, hette det då.'

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle14118448.ab
Citera
2011-12-22, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juxtaposition666
'Psykologen som följde pojken rapporterade att han var passiv, ängslig och log avvisande - som följd av moderns problem. Hela familjen var i behov av hjälp och pojken borde få ett fosterhem, hette det då.'

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle14118448.ab

Hm... Jag är ändå skeptisk. Det är inte så konstigt om Breivik tycktes passiv och ängslig när en främmande människa (psykologen) kom hem till dem för att sitta där och studera allt han gjorde.

Hur ler man avvisande? Breivik har själv talat om att han ler när han är nervös så kanske var det samma när han var liten och det kanske var sådana nervösa leenden som psykologen tolkade som avvisande leenden.

Modern bad själv om hjälp med avlastning då och då så att barnavårdsnämnden senare föreslår fosterhem kanske inte är så konstigt? I stället för avlastning någon helg ibland med ett rännande hit och dit så kanske man tänkte att fosterhemsplacering var ett bättre alternativ för Breivik?
Citera
2011-12-22, 23:19
Medlem
Styvfadern verkar vara trevlig, varm och har en medmänsklig inställning.

Pappan däremot verkar vara psykopat. Mycket gnäll på alla andra än honom själv som lämnade sin son och inte var särskilt intresserad av kontakt med honom heller. Bara att kalla sin son för missfoster talar för sig självt.

Sådana här psykiska störningar grundläggs tidigt i barndomen och styvfadern kom in när Breivik var 12. Breivik levde 12 år utan någon manlig förebild och däri finns nog mycket av svaret till varför han blev som han blev.

Dokumentärfilm där en journalist träffar pappan och styvfadern.
http://svtplay.se/t/103478/dokumentarfilm
Citera
2011-12-22, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Styvfadern verkar vara trevlig, varm och har en medmänsklig inställning.

Pappan däremot verkar vara psykopat. Mycket gnäll på alla andra än honom själv som lämnade sin son och inte var särskilt intresserad av kontakt med honom heller. Bara att kalla sin son för missfoster talar för sig självt.

Sådana här psykiska störningar grundläggs tidigt i barndomen och styvfadern kom in när Breivik var 12. Breivik levde 12 år utan någon manlig förebild och däri finns nog mycket av svaret till varför han blev som han blev.

Dokumentärfilm där en journalist träffar pappan och styvfadern.
http://svtplay.se/t/103478/dokumentarfilm
Brukar det inte vara tvärtom när det gäller psykopater? Alltså att de utåt sett verkar vara mycket trevliga och sympatiska om man inte känner dem så väl? Tål att tänkas på i alla fall.
Citera
2011-12-22, 23:41
Medlem
Mohaves avatar
1. Fadern. Tycker han verkade hyfsat normal. Han ville - om man får tro hans berättelse - ha vårdnad om Anders och drev det till och med till domstol. Men förlorade där och modern fick ensam vårdnad. Som han sa "Det var mycket ovanligt att fäder fick vårdnad om barn efter skilsmässa på den tiden. Det stämmer säkert. Sedan jobbade han ju utomlands under lång tid. Inte konstigt att kontakten med sonen blev dålig då. Nu är han ångerfull över att han inte tog fler initiativ för att få en bra kontakt med sonen.

2. Styvfadern.
Han påstår sig ha tyckt om och haft en god relation med Anders. Samtidigt säger han i förbigående saker som får en att tvivla på detta. Han berättar ironiserande om hur dålig styvsonen var när han övningskörde med honom. Och påstår sig aldrig ha läst Breiviks manifest där han utpekas som en känslokall sexmissbrukare. Inget som styvfadern förnekar. Snarare skryter han om att han var så mycket bättre än styvsonen på "damer" och hur han kommenterade utseendet på de få "damer" som Anders träffade. Här har vi en tvättäkta grandios psykopat.

3. Modern. Vägrade medverka i programmet. Vill bli lämnad i fred och vill inte prata med media överhuvudtaget. Respekt! Samtidigt finns det många indikationer på att hon inte var en bra mor. Hon klarade inte av att ta hand om sina barn. Tidigare kontakter med barnavårdsmyndigheterna som aldrig ledde till någonting. En historia av psykiska problem i hennes släkt där hennes egen mor fick en diagnos som liknar den som ABB nu fått.

Min bedömning: Fadern hyfsat vettig. Styvfadern högfungerande psykopat. Modern knepig på nåt sätt.
Citera
2011-12-23, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Min bedömning: Fadern hyfsat vettig. Styvfadern högfungerande psykopat. Modern knepig på nåt sätt.
Just precis. När pappan sticker och mamman inte riktigt orkar med barnen då får den nya mannen ett ganska stort inflytande över familjen. Jag säger bara vapen- och krigsintresset, uniformerna, kvinnosynen...
Citera
2011-12-23, 07:42
Medlem
Och samtidigt som jag postade inlägg här så publicerades detta på VG:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10024868

Vilket sammanträffande.

Citat:
Moren til Anders Behring Breivik (32) reagerte på at han kjøpte våpen og snakket om en forestående borgerkrig, men trodde ikke det skulle ende som det gjorde 22. juli.
Citera
2011-12-23, 08:02
Medlem
Mohaves avatar
Jag förstår att mamma Breivik håller en låg profil nu. Hon känner nog att hon ligger nära till att bli åtalad för medhjälp till mord.
Citera
2011-12-23, 11:13
Medlem
Vi vet att han avlivade 77 oskyldiga människor.
Min slutsats är att han är helt normal...
Citera
2011-12-23, 11:48
Medlem
Juxtaposition666s avatar
Oskyldiga? Såvitt jag vet betraktas brottsoffer i Skandinavien alltid som medskyldiga. Ingen rök utan eld. Det här var människor som tillhörde det system som dömde ABB att bo med en psyksjuk mor. Resultatet var tydligt och klart mätbart.
Citera
2011-12-23, 11:55
Bannlyst
Jag lyssnade på radio i morse, där sa en Norsk psykiatriker (tror jag) att Breiviks upplevelse av att han ständigt är övervakad inte behöver visa att han skulle vara paranoid, utan snarare visar på mer verklighetsförankring än hos dom som gjort den analysen. Det tycker jag är klockrent.

Vi är ständigt övervakade.

Jag menar att Breivik måste ha någon typ av dissociativ störning för att kunna göra det han har gjort, men...ja...
Citera
2011-12-23, 15:54
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave

2. Styvfadern.
Han påstår sig ha tyckt om och haft en god relation med Anders. Samtidigt säger han i förbigående saker som får en att tvivla på detta. Han berättar ironiserande om hur dålig styvsonen var när han övningskörde med honom. Och påstår sig aldrig ha läst Breiviks manifest där han utpekas som en känslokall sexmissbrukare. Inget som styvfadern förnekar. Snarare skryter han om att han var så mycket bättre än styvsonen på "damer" och hur han kommenterade utseendet på de få "damer" som Anders träffade. Här har vi en tvättäkta grandios psykopat.

Fick också ett dåligt intryck av denne man. En styvfar som tryckte ner sin styvson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in