2011-11-30, 14:38
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline

Likt huvudpersonen i filmen A Beautiful Mind, så kanske Breivik gått på möten och haft täta brev eller telefonkontakter med sina fantasifoster?
Beskrivningen av hur en psykos ser ut i filmen A Beautiful Mind har väldligt lite koppling till verkligheten.

Synhallucinationer är betydligt ovanligare vid schizofreni än hörselhallucinationer, och då de förekommer är det knappast så att de bygger upp en totalrealistisk drömvärld befolkad med riktiga personer och händelseförlopp.
Senast redigerad av swimp78 2011-11-30 kl. 14:41.
Citera
2011-11-30, 14:52
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Jag är lite skeptisk ja och fler med mig.

Visst kan diagnosen vara helt åt helvete, men jag skulle akta mig att totalt förkasta den.

Allt vi har är bilden av Breivik som han vill presentera sig själv till omvärlden - vi vet inte hur han är när man sitter en och en i ett litet utan en stor publik som lyssnar. Schizofreni innebär inte per automatik att man alltid går runt och pratar för sig själv liksom. De flesta människor kan åtminstone sätta upp en fasad i perioder.

Vi får som sagt se vad underlaget till diagnosen vilar på och om de andra sju psykiatrikerna håller med.
Citera
2011-11-30, 15:14
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
En ganska bra sammanfattning, och jag håller med. Allt som har kommit ut än så länge tyder på att ABB inte är i närheten av tillräckligt störd för att få fängelseförbud.

Jag tror detta beslut beror på:
1. Läkarna är fascinerade av honom och förstår inte hans tankar, så de vill undersöka honom närmare.
2. Läkarna vill ha ett livstidsstraff, något som om jag förstått det rätt inte är möjligt i fängelse.
3. Läkarna känner sig lite rädda att en friskförklaring skulle tolkas som att de nästan håller med ABB om hans åsikter. Med detta beslut slipper de försvara sig mot alla "Asså vadå säger ni att han inte är sjuk eller??"
4. Läkarna har så dålig koll på omvärlden att de tolkar Breiviks omvärldsanalys som en vanföreställning, när den egentligen troligen är närmare sanningen än deras egen (om de nu har en).

Vilket skitsnack och du har väl ingen kompetens att avgöra om han är sjuk eller inte.
Ditt citat är dessutom till en som inte vet vad orden innebär eller betyder, så visst lek vidare med något som inte är i närheten kunnigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Remloff
Tänker också som du. Att han är skev och störd är en sak - schizofren paranoia en annan.
Antingen har stollen kroniska hallucinationer - eller så hade han detta sjukdomstillstånd vid tillfället, vilket krävs för att fängelsestraff inte ska komma i fråga. Oavsett vilket, går nu hjärnorna varma. 7 hjärnskrynklare till ska granska utlåtandet.

http://www.fvn.no/lokalt/---Underkje...--2165879.html

Källa tack!
7 stycken psykiatriker ska uttala sig om utredningen och de här två som utrett Breivik är Norges främsta och mest kompetenta. Och äntligen fanns det en sinnessjukdom som dom sällan har på en människa i dagsläget. Man kan tydligen leva med att tro man ska bli regent och bestämma över vilka som ska dö enligt en del och vara frisk. Jag har sällan sett ett värre spektakel än den här sinnessjuka Breivik-.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-11-30 kl. 15:18.
Citera
2011-11-30, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juxtaposition666
Addera en analys av ABB som 4-åring så kanske jag kan köpa något här. Han är 4 år då en psykolog skriver en skarp analys där han rekommenderar omedelbart omhändertagande.

Detta kan då grunda sig på signaler om övergrepp från en störd och symbiotisk moder.

I det läget kan ABB ha utvecklat en parallell värld han flytt till för att fly övergreppen. Allt därefter, ideologi och ordenssällskap, är konsekvenser av denna 'root cause' och därmed irrelevanta för att förstå det egentliga problemet?

Hört om avskärmade autistiska barn någon gång? Lätt även för en psykolog att feltolka barnet och speciellt på 1980-talet då man inte visste så mycket om autismspektrumstörningar som man gör idag. Kan nog vara lätt att misstolka barnets bristande förmåga till socialt samspel som att barnet avskärmar sig för att det varit med om något otäckt. Annorlunda ögonkontakt är vanligt och kan misstolkas som att barnet tittar bort för att det skäms för något. De kan vara känsliga för kroppskontakt och ha svårt att ens ta någon i hand. Lätt att misstolka. Sedan finns det de barn som tvärtom vill sitta i någons knä jämt och går fram och kramar okända människor på stan. Vill klappa på folk o.s.v. Och ja, det kan vara så extremt när man är liten och sedan med tiden kan en del personer lära sig hur man bör uppföra sig även om de inte tycker om det.
Fast givetvis kan det vara så att han har blivit utsatt för övergrepp så jag är mycket osäker här i mina gissningar.
Citera
2011-11-30, 15:28
Medlem
swimp78s avatar
Breivik är ju inte mer sinnessjuk än de andra som tillhöra samma counter-jihad-rörese.
Citera
2011-11-30, 16:08
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Breivik är ju inte mer sinnessjuk än de andra som tillhöra samma counter-jihad-rörese.
De kanske också sitter hemma på sitt pojkrum och syr egendesignade uniformer och spelar tv-spel hela dagarna samtidigt som de glömmer bort att sköta sin hygien. Och de stackarna får sig aldrig lite mus till livs då de anser sin kropp vara ett tempel som inte får besudlas. <ironi>

Nej, Breivik är uppenbart rejält psyksjuk, de som härjar här på FB dock delar jag upp i tre grupper...

1. Troll med för mycket egentid framför datorn
2. SD's begåvningsreserv, i övrigt se punkt 1
3. Folk som faktiskt har något bakom pannbenet fast deras ideologier inte delas av de flest av oss. De är dock inte psyksjuka, och de nöjer sig med att tala vitt och brett om sin övertygelse under anonymiteten som erbjuds på Internet, med skulle aldrig gå ut och börja skjuta på folk
Citera
2011-11-30, 16:28
Medlem
Remloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Källa tack!
7 stycken psykiatriker ska uttala sig om utredningen och de här två som utrett Breivik är Norges främsta och mest kompetenta. Och äntligen fanns det en sinnessjukdom som dom sällan har på en människa i dagsläget. Man kan tydligen leva med att tro man ska bli regent och bestämma över vilka som ska dö enligt en del och vara frisk. Jag har sällan sett ett värre spektakel än den här sinnessjuka Breivik-.

Från DSM IV, APA. Här i korthet.
http://www.behavenet.com/capsules/di...anoidschiz.htm

A. Preoccupation with one or more delusions or frequent auditory hallucinations.
Det betyder vanföreställningar och hallucinationer. Så du vet. Det är ett krav för att diagnosen ska sättas överhuvudtaget.

Alla de som uttalat sig negativt om Breiviks diagnos är förvånade just för att han inte uppvisar några hallucinationer. Bland dessa finns såväl Ulf Åsgåård som Åsa Eriksson i morse på fyran. http://www.tv4play.se/nyheter_och_de...ideoid=2104637

Vanföreställningar hade han, ja visst, i likhet med flera stollar här som tror att Eurabia är på väg hit och att hela Sverige ska islamiseras om ingen stoppar muselmanerna.

Två av Norges mest kompetenta, säger du? Släng gärna fram en källa på det. NothingToLose länkade fram en ganska ifrågasatt dam. Som en liten parantes (OT, men ändå relevant) var det samma skit med vittnespsykologen Sven-Åke Christianssen i början på nittiotalet, när han gick loss på teorin om bortträngda minnen. Karln var då kung men har nu gjort avbön under bilan.
Vet inte om du orkat dig genom ABBs manifest. Tycker det är rätt tydligt vad han vill åstadkomma. Påminner lite om korstågen på medeltiden. Rätt solklart, inte särskilt förvirrat intryck. Idag är sånt dårskap, kanske för att vi vill att det ska vara det. Att du vill det, är uppenbart. ”Och äntligen fanns det en sinnessjukdom som dom sällan har på en människa i dagsläget.”

Vidare bortser du helt från kapaciteten att sjösätta liknande projekt. En psykotisk paranoid dåre med hallucinationer och röster i skallen, hade knappast kunna bete sig så rationellt och utstuderat som ABB när han begick din gärning.
Att otillräkneliga går fria från straffansvar är ett arv från medeltiden.
Citera
2011-11-30, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remloff
Vanföreställningar hade han, ja visst, i likhet med flera stollar här som tror att Eurabia är på väg hit och att hela Sverige ska islamiseras om ingen stoppar muselmanerna.
Ovanstående är inga vanföreställningar utan ett statistiskt och historiskt faktum. Däremot är det fullt möjligt att han har legitima vanföreställningar, som till exempel om han på allvar tror att han kommer att utropas till kung av Norge och att han styr över icke-existerande arméer. Förutsättningen är dock som sagt att han tror på det här själv och att det inte handlar om den typ av traditionella statements som attentatsmän och upprorsmakare brukar använda i PR-syfte.

Jag kommer att skriva ett längre inlägg för att täcka vad som kommit fram om den psykatriska diagnosen, i båda riktningarna.

Vad jag däremot vill peka på nu är att diagnosen kommer att få omedelbar följd. Enligt uppgifter i dag så är det aktuellt med att ganska omgående föra honom till ett mentalsjukhus där medicinering omedelbart kommer att påbörjas, och tvångsmedicinering om han vägrar. I god tid innan rättegången i vår så kommer att vara ett drogat kolli utan möjlighet att överse sitt eget försvar.

Det är också värt att påpeka att ovanstående inte handlar om att ta ställning till ABB:s handlingar utan om grundläggande rättssäkerhet.
Citera
2011-11-30, 17:16
Bannlyst
Det är synd om Anders Breivik. Tänk att veta att man vilken dag som helst kommer att förstöras för alltid. Tänk att sitta i en liten cell och vänta på sin egen annihilering. Vilket fruktansvärt samhälle det är som kan göra något sånt här. Fy!

Jag blir så hatisk! Det är sådana där som Ola Shubert som är bakom det - jag vet.
Senast redigerad av Tinman 2011-11-30 kl. 17:20.
Citera
2011-11-30, 17:25
Medlem
Cradleoffilths avatar
Det är i mina ögon rätt knepigt att diverse experter omedelbart går ut och luftar sina tvivel angående diagnosen som ställts. Trots allt är det ju just dessa två psykologer som suttit och snackat med denne breivik.

Från ett amatörperspektiv slås jag dock av en sak. Dessa hemliga nätverk med "tempelriddare", kan detta vara hallucinationer? Tänk om breivik sitter och säger i förhör att han pratat med den och den cellen men att man kan belägga att så inte skett? Är den aktuella diagnosen intressant sett ur en sådan synpunkt?
Citera
2011-11-30, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cradleoffilth
Från ett amatörperspektiv slås jag dock av en sak. Dessa hemliga nätverk med "tempelriddare", kan detta vara hallucinationer? Tänk om breivik sitter och säger i förhör att han pratat med den och den cellen men att man kan belägga att så inte skett? Är den aktuella diagnosen intressant sett ur en sådan synpunkt?

Nä men gå och lägg dig! Una-bombaren gjorde ju samma sak för att föra polisen på villospår.
Citera
2011-11-30, 17:44
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Vilket skitsnack och du har väl ingen kompetens att avgöra om han är sjuk eller inte.
Ditt citat är dessutom till en som inte vet vad orden innebär eller betyder, så visst lek vidare med något som inte är i närheten kunnigt.

Jag förstår inte riktigt vad du menar faktiskt. Efterfrågar du psykiatrisk kompetens? Det är väl ändå en självmotsägelse i så fall.

Skämt åsido, ett gott råd till dig är att inte ha för hög respekt för DSM-manualer och ords innebörd.

Det som framkommit i detta fall tycker jag inte räcker för att han ska anses otillräknelig. Jag är dock medveten om att jag inte är tillräckligt insatt för att göra en bedömning, men jag är också medveten om den enorma inkompetens och brist på ödmjukhet som många psykiatrar lider av.

Ville man ha en korrekt bedömning av Breiviks eventuella galenskap så borde man nog fråga folk utan psykiatrisk kompetens istället, det är min åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in