Citat:
Ursprungligen postat av Juxtaposition666
Det som inte tas upp i reportaget är att en psykolog tryckte hårt på att moderns hemmamiljö var mycket olämplig när ABB var 4 år gammal och att ABB borde omhändertas omedelbart. Tolkas av mig som att modern var olämplig vårdnadshavare då hon var symbiotisk eller på annat sätt psykiskt sjuk.
Kan du berätta varför du misstänker detta?
Det jag känner till är att en psykolog gjorde flera hembesök hos familjen och att han eller om det var en hon, då tyckte att ABB var hyperaktiv, lite "off" samt att samspelet mellan mor och barn inte fungerade så bra men
varför har jag inte läst någonstans.
Man ska komma ihåg att mamman levde ensam med två små barn som säkert inte alltid var de bästa vänner, pappan bodde i ett annat land, för av okänd anledning så tog det slut mellan paret, ABB var troligtvis inne i treårstrots eller hade precis gått igenom denna utvecklingsfas, grannarna klagade på att de hörde att det bråkades i lägenheten (men erbjöd de sig att hjälpa familjen eller var de bara sura på dem?), mamman hade sitt arbete att sköta så att familjen skulle kunna ha råd att fortsätta bo i den finare delen av staden o.s.v.
Mamman ber själv om hjälp när ABB är liten så det är inte så att hon försöker dölja något för barnavårdsnämnden. Hon ber om hjälp men får ingen hjälp.
Barnavårdsnämnden tycker att ABB ska bo hemma hos en annan familj. Jag kan mycket väl tänka mig att det inte fungerar så bra och att lille ABB blir ännu mer "mammig" när han först blir av med sin pappa och att man sedan skiljer honom från hans mamma. Han vill väl vara hemma med sin riktiga familj och inte lämnas bort till främmande människor och sova över hos dem. Och det är naturligt om mamman i det läget längtar efter sin son och att det är svårt att lämna bort honom. Först skiljsmässan och sedan lämna bort sitt barn till en främmande familj.
Om mammans egen mamma är psykiskt sjuk så bevisar det väl nästan att mamman förmodligen hade mindre stöd än hon behövde. Då hade hon inte mamman att gå till och prata med eller få hjälp av i kriser. Mamman kanske till och med var tvungen att ta hand om sin egen mamma och hjälpa henne med olika praktiska saker på grund av sjukdomen. Men det här vet vi inget om. Det blir bara spekulationer.
Vi ska också komma ihåg att barnavårdsnämnden gjorde besök även senare hemma hos familjen och då såg man inte längre några problem, inte några orsaker till att flytta Breivik från hemmet. Så utan deras hjälp tycks krisen ha gått över.
Systern i USA vill inte prata med Geir Lippestad. Nu spekulerar jag vilt här men kan det vara så att hon inte litar på honom? Att hon vill ge sin version till polisen och att hon inte vill att den ska kunna förvrängas? Hur som helst är jag väldigt nyfiken på att höra vad hon hade att säga till polisen. Hon som har bott med ABB under hans uppväxt. Kanske kan hon hjälpa till att räta ut några frågetecken.