2011-11-29, 20:44
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adoniram
Skulle han någonsin bli frisk och inse vad han har gjort ligger väl självmordssannolikheten på minst 50 procent.
Vid diagnosen paranoid schizofreni är väl ett tillfrisknande som sådant i princip uteslutet, och detta då speciellt med tanke på att den i ABBs fall måste betecknas som kronisk, då sjukdomsstarten ligger vid 16 års ålder.

Möjligtvis så kan man väl med neuroleptika och annan medicin få psykosen att gå ur den akuta fas den verkar befinna sig i sedan ett år. Frågan är väl dock med tanke på det långa sjukdomsförloppet, om det gör någon större skillnad för hans sjukdomsinsikt, och för hans verklighetsuppfattning. Jag tvivlar.
Citera
2011-11-29, 21:11
Medlem
fredrikdenstores avatar
Att aset slipper straff är helt otroligt!. Har rättsläkarna hotats av sekten, eller vad är det frågan om!? Hoppas att kräket snart blir "friskförklarad" och utsläppt så pöbeln får ta hand om aset!
Citera
2011-11-29, 22:06
Medlem
Zikniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrikdenstore
Att aset slipper straff är helt otroligt!. Har rättsläkarna hotats av sekten, eller vad är det frågan om!? Hoppas att kräket snart blir "friskförklarad" och utsläppt så pöbeln får ta hand om aset!

Jag tror inte att tillsvidareinlåsning på en rättspsykiatrisk avdelning med andra som är lika knäppa (och kanske invandrare ) nödvändigtvis är lindrigare än fängelse.
Citera
2011-11-29, 22:51
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziknik
Jag tror inte att tillsvidareinlåsning på en rättspsykiatrisk avdelning med andra som är lika knäppa (och kanske invandrare ) nödvändigtvis är lindrigare än fängelse.

Nej, inte jag heller - plus att nu kan han inte få tidsbestämt straff. Å andra sidan så tror jag aldrig han har haft en chans att komma ut, oavsett om han bedömdes psykiskt sjuk eller inte.

Ärligt talat så vet vi inte speciellt mycket om vad läkarna baserade sin diagnos på. Paranoid verkar han i alla fall - men schizofren? Kanske, kanske inte. Det finns ju en del seriemördare som har fått den diagnosen och som "fungerat" i det "verkliga" livet.
Citera
2011-11-29, 23:00
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziknik
Nej. Jag tänkte samma tanke också. Livstids daglig anal påsättning av sinnessjuka 200 kg tunga Mohammed på rastgården? Är det Norges planerade hämnd?
Citera
2011-11-29, 23:51
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Ärligt talat så vet vi inte speciellt mycket om vad läkarna baserade sin diagnos på. Paranoid verkar han i alla fall - men schizofren? Kanske, kanske inte. Det finns ju en del seriemördare som har fått den diagnosen och som "fungerat" i det "verkliga" livet.
Det är sant, men från det lilla de sagt om intervjuerna, bla att, "Han ser sig själv som den mest perfekta riddaren sedan andra världskriget. Och han tror att hans världomspännande organisation, Knight Templer, ska ta över Europa. Han ser sig också som en framtida regent i Norge. Han anser sig utvald av högre makt att ha bestämmanderätt over vem som skall leva och vem som skall dö, och han anser sig utvald att frälsa Norge och Europa" så verkar ju inte diagnosen helt gripen ur luften. Jag antar att vad tiden lider så kommer vi att få höra mer om hans vanföreställningar.
Senast redigerad av Byline 2011-11-29 kl. 23:55.
Citera
2011-11-29, 23:57
Medlem
TiberiusGracchuss avatar
Det skulle vara intressant att läsa den rapporten, men min spontana uppfattning är att det är en felaktig bedömning.

I DSM IV är diagnoskriterierna för schizofreni följande...

(1) Vanföreställningar - Check!
(2) Hallucinationer - Knappast va?
(3) Desorganiserat tal - Nej
(4) Gravt desorganiserat eller katatoniskt beteende - Nej
(5) Negativa symptom - ?

Två av dessa kriterier ska uppfyllas, och det ska inte handla om tillfälligheter, drogbruk osv. Ett kriterium räcker om vanföreställningarna är "bisarra" eller om hallucinationerna är röster som kommenterar ens tankar o beteenden, eller två röster som samtalar med varandra.

En bisarr vanföreställning är en vanföreställning som är uppenbart orimlig och som inte kan förstås eller härledas från vanliga livserfarenheter. Ex. en bisarr vanföreställning är att tro att en främling har tagit ut ens organ och ersatt dem med någon annans organ, utan att det lämnat några ärr. En icke-bisarr vanföreställning är att tro att man är övervakad av polisen.

Att tro på PK-konspirationer och krig mellan det kristna Europa och islam är att ha en vanföreställning men inte en bisarr sådan imo, med tanke på att dessa ideologiska vanföreställningar massproduceras av politiska rörelser.

I så fall beror det på hur man tolkar "negativa symptom", men det kan vara sådant som att man har ett kraftigt begränsat känslomässigt uttryck med dålig ögonkontakt och reducerat kroppspråk, eller ex. att man med språket uttrycker sig väldigt korthugget, eller ex. att man kan sitta väldigt länge utan att intressera sig för någonting. Min bild av Breivik, som förstås är högst begränsad, är att han inte lider av några tydliga negativa symptom.

Och som helhetsintryck så är inte min bild att Breivik skulle vara schizofreni. Men norska rättspsykiater har uppenbarligen gjort den bedömningen och de är ju långt mer kompetenta än jag, men om de tolkat hans vanföreställningar som bisarra och detta är grunden för att de anser han vara patologiskt sjuk så kan jag inte hålla med. I så fall finge man ju klassa halva Flashback som schizofrena...
Citera
2011-11-30, 00:44
Medlem
Är det Norge det är fel på? Alla tycks bli galna där. Nu står det på VG Nett att tre personer har knivskurits utanför en kyrka i Oslo ikväll. Minst en är förd till sjukhus med ambulans.
Är det inte väldigt mycket våld där nu?
Citera
2011-11-30, 00:48
Medlem
Mohaves avatar
Inget fel på Norgefolket.Ett broderfolk!
De har liknande problem här om vi har här. Idioter finns överallt.
Citera
2011-11-30, 01:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfavargen
En liten undring, var det någon som trodde att Breivik var frisk i psyket?

Det var nog ganska många experter som bedömde Breivik vara tillräckligt frisk för att dömas till fängelse. Att han kanske istället kommer att dömas till vård överraskar nog många.

Man får inte blanda ihop psykiska störningar, att man har nån form av defekt men ändå har hyfsad koll på det man gör och förstår konsekvenserna av sitt handlande, med att vara allvarligt psykisk sjuk och inte vara medveten om det man gör. Det sistnämnda brukar i regel krävas för att dömas till vård. Det förstnämnda gör det inte.

Läkarna verkar ha tagit stort intryck av hans prat om tempelriddare. En avgörande faktor är förstås hur hårt Anders tror på detta. Om detta bara är en fasad, eller om han verkligen är en tempelriddare i sin värld. Fast ser man till historien så har många politiska rörelser och religioner börjat med enstaka galningar som levt i "sina egna världar". Men vissa rörelser har fått många anhängare, och synsättet på dem har ändrats med tiden. Hur galna de än verkat i början.

Försök se objektivt på religioner som Islam och Kristendom. Folk har dödat i dessa religioners namn, och de har gjort det för att de trott på olika sagoväsen med goda eller onda egenskaper, som antingen belönar dem eller straffar dem. Vissa har till och med hört dessa sagoväsen tala till dem i deras huvuden eller genom uppenbarelser.

Muslimen ber 5 ggr om dagen till ett sagoväsen han aldrig sett och vars existens aldrig har bevisats. Men ändå "vet" muslimen att varelsen finns. Många muslimer kan till och med döda för denna varelses skull. Kristna går till kyrkan för att de "känner" närvaron av ett gudomligt väsen. Men ingen kristen har någonsin sett detta. De "vet" ändå. Hade det rört sig om enstaka person som betett sig så här så hade han/hon med stor sannolikhet fått en diagnos. Men är man tillräckligt många, då slipper man en diagnos. I vissa fall har sådana här personer blivit så många att de styr hela länder, som i t ex Iran eller Saudi-Arabien.
Senast redigerad av -Info- 2011-11-30 kl. 01:17.
Citera
2011-11-30, 02:16
Moderator
-Info-s avatar
Här är några experter som är överraskade över diagnosen:

Citat:
Två psykiatriker ställde diagnosen paranoid schizofreni på Breivik – något som förvånar flera kollegor.

– Jag är överraskad, som så många andra, säger psykologiprofessor Svenn Torgersen till Dagbladet.no.

– Det är svårt att förstå att Breivik har kunnat planlägga så systematiskt i ett tillstånd av paranoid schizofreni, säger han.

- - -

Svenske psykiatrikern Ulf Åsgård är också överraskad över diagnosen, framför allt då han efter att ha läst Breiviks manifest inte kan se att han lider av hallucinationer.

– Hallucinationer är för mig det främsta symptomet i den här diagnosen, säger han till Aftenposten.
Han tycker inte heller att Breivik lider av vanföreställningar.

– För mig har han mer en personlighetsstörning, säger Åsgård.

http://www.expressen.se/nyheter/1.26...eiviks-diagnos

Men de har å andra sidan inte träffat A B B. Kanske ändrar de uppfattning om de träffar honom.
Citera
2011-11-30, 02:22
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiberiusGracchus
Det skulle vara intressant att läsa den rapporten, men min spontana uppfattning är att det är en felaktig bedömning.

I DSM IV är diagnoskriterierna för schizofreni följande...

(1) Vanföreställningar - Check!
(2) Hallucinationer - Knappast va?
(3) Desorganiserat tal - Nej
(4) Gravt desorganiserat eller katatoniskt beteende - Nej
(5) Negativa symptom - ?

Två av dessa kriterier ska uppfyllas, och det ska inte handla om tillfälligheter, drogbruk osv. Ett kriterium räcker om vanföreställningarna är "bisarra" eller om hallucinationerna är röster som kommenterar ens tankar o beteenden, eller två röster som samtalar med varandra.

En bisarr vanföreställning är en vanföreställning som är uppenbart orimlig och som inte kan förstås eller härledas från vanliga livserfarenheter. Ex. en bisarr vanföreställning är att tro att en främling har tagit ut ens organ och ersatt dem med någon annans organ, utan att det lämnat några ärr. En icke-bisarr vanföreställning är att tro att man är övervakad av polisen.

Att tro på PK-konspirationer och krig mellan det kristna Europa och islam är att ha en vanföreställning men inte en bisarr sådan imo, med tanke på att dessa ideologiska vanföreställningar massproduceras av politiska rörelser.

I så fall beror det på hur man tolkar "negativa symptom", men det kan vara sådant som att man har ett kraftigt begränsat känslomässigt uttryck med dålig ögonkontakt och reducerat kroppspråk, eller ex. att man med språket uttrycker sig väldigt korthugget, eller ex. att man kan sitta väldigt länge utan att intressera sig för någonting. Min bild av Breivik, som förstås är högst begränsad, är att han inte lider av några tydliga negativa symptom.

Och som helhetsintryck så är inte min bild att Breivik skulle vara schizofreni. Men norska rättspsykiater har uppenbarligen gjort den bedömningen och de är ju långt mer kompetenta än jag, men om de tolkat hans vanföreställningar som bisarra och detta är grunden för att de anser han vara patologiskt sjuk så kan jag inte hålla med. I så fall finge man ju klassa halva Flashback som schizofrena...

schizofreni
• vanföreställningar, t ex om att vara förföljd, stå under påverkan av yttre krafter etc,
• hallucinationer, t ex i form av upplevelsen av en röst som fortlöpande kommenterar ens egna tankar och handlingar,
• desorganiserat tal, t ex i form av att personen ofta tappar tråden eller talar osammanhängande,
• katatont eller annat påtagligt desorganiserat beteende,
• negativa symtom som t ex känslomässig avflackning, uppenbart ologiskt tänkande och viljelöshet.

Enligt DSM-IV ställs diagnosen schizofreni om individen under åtminstone ett halvårs tid uppvisat symtom av ovan nämnda slag i kombination med markant sänkt funktionsnivå ifråga om arbete, sociala kontakter eller personlig hygien. För att diagnosen ska ställas måste individen under minst en månad av denna period ha befunnit sig i en s k aktiv fas av sjukdomen, då han eller hon under större delen av tiden uppvisat minst två av symtomen ovan. Denna aktiva fas av sjukdomen kan föregås av en s k prodromalfas med lindrigare symtombild och efterföljas av en s k residualfas då en del av symtomen kvarstår. Prodromal- och residualfaserna utmärks främst av s k negativa symtom (se ovan) eller andra symtom i försvagad form.

http://www.psykologiguiden.se/www/pa...up=schizofreni
http://www.psykologiguiden.se/www/pa...okup=parafreni

Skriv inte nej om du inte har träffat personen och lär dig vad de olika kriterierna betyder först.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-11-30 kl. 02:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in