Breiviks grannar slog larm om eventuell vanvård
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/breiviks-naboer-varslet-om-mulig-omsorgssvikt-3609687.html
Citat:
Ensam hemma
Idag berättar Anders Behring Breiviks styvmamma för TV 2 att det var grannar till mamman som först slog larm om vanvård.
Våren 1983 blev hon och Breiviks pappa uppringda av grannar som berättade om mycket bråk och oroade sig för att den fyra år gamla pojken och hans halvsyster ofta var ensamma hemma.
- Vi blev uppringda av grannar till mamman som var mycket oroliga. De berättade om mycket bråk från lägenheten och de var bekymrade över att Anders och halvsystern ofta var ensamma hemma. Även på natten, säger styvmamman till TV 2.
Som TV 2 berättade i går blev det skrivet två orosrapporter av en psykolog som rekommenderade att pojken skulle tas från hemmet.
Hösten 1983 gick Breiviks far och styvmor till domstol för att få vårdnaden om Anders Behring Breivik. Men hans mamma vann.
Bra relation till mamman
- Jag minns att det lades fram en psykolograpport i rätten, men vi vann inte, berättar styvmamman till TV 2. Hon understryker att det inte var någon upprivande förhandling i Oslo tingsrätt.
- Vi hade ett balanserat och bra förhållande till mamman efter att hon vunnit. Anders var hos oss flera gånger efter detta, berättar hon.
Kvinnan, som var gift med Anders Behring Breiviks far på 80-talet, sade att hon har haft kontakt med Anders fram tills han blev vuxen.
- Jag har haft en mycket god relation med honom hela tiden, säger hon.
- Han var helt normal, artig, vänlig och en kontaktsökande pojke. Jag vet inte vad som hänt, säger hans styvmor.
Avokat Ragnhild Torgersen som företräder modern till Anders Breivik Behring vill inte kommentera saken.
Låta honom vara
- Det är speciella upplysningar från de tidiga barnaåren som framkommer. Jag önskar mer efterforskning kring detta, säger Breiviks advokat, Geir Lippestad till TV 2. Breivik utfrågades på onsdagen om sin barndom, men det är inte något som den terroråtalade vill prata om, enligt hans avdokat.
- Min klient vill inte prata om sin uppväxt. Den information jag har funnit har jag fått från dokument. Detta har jag tillbringat mycket tid med, säger Lippestad.
- Det är i varje fall helt klart att han har haft en uppväxt, som för att säga det försiktigt, inte har varit en A4-uppväxt.
Isolerade sig
Under sina levnadsår har den terroråtalade 32-åringen bott på sex olika platser inom ett ganska litet område på västra sidan av Oslo. Grannar och bekanta beskriver en snäll, artig, beläst och intelligent pojke, som isolerat sig mer och mer framför datorn de senaste åren.