2012-06-02, 19:31
Medlem
Varför har Dråsa lagt ned sin twitter & blogg?
I sitt sista twitter gick hon hårt åt GW eftersom han pekade ut Drbrasa som gärningsman!
Citera
2012-06-02, 19:49
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNemo
Nu var det inte just mig du gav dig på, men när du fäller kommentarer som "Jävla trams" och "när man börjar komma dragande med rent strunt om psykologi i allmänhet så kan man lika gärna knipa käft helt" utan att komma med källor som styrker dina påståenden så finns det inget för Preputiet (eller någon annan) att bemöda sig om att bemöta, utöver din högst personliga och till synes ogrundade åsikt.

Med andra ord, dina inlägg tillförde noll och ingenting till diskussionen. Med detta som bakgrund är det ganska magstarkt av dig att påstå att någon borde knipit käft helt.

Med hänseende till psykopati inom näringsliv och liknande miljöer (vilket var en av de saker som Preputiet kommenterade) är detta mycket riktigt ett kontroversiellt ämne. Denna relativt färska studie (från 2010) visade dock att psykopatiska drag var vanligare inom corporate business än inom en referenspopulation:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20422644

The prevalence of psychopathic traits-as measured by the Psychopathy Checklist-Revised (PCL-R) and a Psychopathy Checklist: Screening Version (PCL: SV) "equivalent"-was higher than that found in community samples.

I studien ovan var det 5.9% som nådde en så hög poäng (minst 13 av 34) att deras score kunde indikera "potentiell" eller "möjlig" psykopati, att jämföra med 1.2% i en referenspopulation. 3.9% nådde scorer på minst 30, vilket i forskningssammanhang är en tröskel för psykopati.

Dock är t o m dessa siffror fortfarande relativt blygsamma jämfört med fängelsekunder, där studier visat att 15% av populationen når en score på 30 eller högre. Men siffror på uppåt 4-6% inom corporate business-miljöer torde ändå kunna fungera som en tankeställare.
Angående psykopater på högre befattningar inom näringslivet har Sven Å. Christianson (psykiatern) sagt att det inte stämmer, vad som hävdats i massmedia (och i den studie du reffar till) under senare år. Där fattas nämligen ett par viktiga komponenter: bristen på långsiktig planering och fysisk brutalitet. Psykopaten kan nämligen (enligt SÅC) inte avhålla sig från att bruka våld (och då räknas inte det måttliga våld som ML påstås ha gjort bruk av i en konflikt med f.d. hustrun) när omständigheterna blir prövande, han kan inte heller hålla fast vid en plan under längre tid, det är han för impulsiv för. SÅC säger vidare att vissa psykopatiska drag är vanliga hos näringslivstoppar: okänslighet och bristande medkänsla inför andra personer: de är hårdhudade helt enkelt, vilket kan vara till nytta ibland.

Han säger också att kvinnliga psykopater brukar välja en "verkställare" som partner. De muskler hon inte själv är född med.

Huruvida SÅC bör betraktas som en tungviktare i sammanhanget undandrar sig mitt bedömande, likaså huruvida ML eller ÅW uppfyller en meningsfull andel av psp-kriterierna. Jag kan tänka mig att Knutte Ninja tyckte att det började likna de trådar som översvämmas av den ena Wikipediadiagnosen efter den andra, med fullständiga amatörer som draglok och påhejare. Sådant kan jag också bli lite trött på ibland.

Min inställning är att sådana här "diagnoser" kan vara kul i måttliga mängder. Men om de tillåts överväga i diskussionen (vilket de inte gjort i detta fall), tenderar de att dölja mer än de demonstrerar - vem orkar iaktta ett antal amatörer som med våld försöker pressa in ett objekt i Wikipediadefinitionen av "psykopat"? Därmed inte sagt att ni inte skulle vara medicinare eller sakna en sådans grundläggande kunnande inom psykiatri.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2012-06-02 kl. 19:53.
Citera
2012-06-02, 20:14
Medlem
Från sidan 433 i tråden. Hur pass bindande i laglig mening är det första kontrakted ML skrev under på det här huset i Djursholm? Om säljarna skrivit under, hade han förbundit sig att köpa huset då? Kan det här huset vara en anledning till branden? Visste ÅW om detta nya hus?

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Det skulle tydligen fortsättas att handlas kåkar in i det sista (s 288-289):

Citera
2012-06-02, 20:17
Medlem
Flor-Idas avatar
Man ser i kontoutdragen för Dr Rent att det utbetalats runt 27500 kr varje månad märkt som "Lön ÅW". Har Åsa alltså fått lön för att sköta markservicen för Brasan? Eller för att ta hand om Ell och Puma? Som värsta Hollywoodfrun som får lön av maken för att finnas till hands.
Citera
2012-06-02, 20:24
Medlem
the saints avatar
Citat:
Angående psykopater på högre befattningar inom näringslivet har Sven Å. Christianson (psykiatern) sagt att det inte stämmer, vad som hävdats i massmedia (och i den studie du reffar till) under senare år. Där fattas nämligen ett par viktiga komponenter: bristen på långsiktig planering och fysisk brutalitet. Psykopaten kan nämligen (enligt SÅC) inte avhålla sig från att bruka våld (och då räknas inte det måttliga våld som ML påstås ha gjort bruk av i en konflikt med f.d. hustrun) när omständigheterna blir prövande, han kan inte heller hålla fast vid en plan under längre tid, det är han för impulsiv för. SÅC säger vidare att vissa psykopatiska drag är vanliga hos näringslivstoppar: okänslighet och bristande medkänsla inför andra personer: de är hårdhudade helt enkelt, vilket kan vara till nytta ibland.

Han säger också att kvinnliga psykopater brukar välja en "verkställare" som partner. De muskler hon inte själv är född med.

Huruvida SÅC bör betraktas som en tungviktare i sammanhanget undandrar sig mitt bedömande, likaså huruvida ML eller ÅW uppfyller en meningsfull andel av psp-kriterierna. Jag kan tänka mig att Knutte Ninja tyckte att det började likna de trådar som översvämmas av den ena Wikipediadiagnosen efter den andra, med fullständiga amatörer som draglok och påhejare. Sådant kan jag också bli lite trött på ibland.

Min inställning är att sådana här "diagnoser" kan vara kul i måttliga mängder. Men om de tillåts överväga i diskussionen (vilket de inte gjort i detta fall), tenderar de att dölja mer än de demonstrerar - vem orkar iaktta ett antal amatörer som med våld försöker pressa in ett objekt i Wikipediadefinitionen av "psykopat"? Därmed inte sagt att ni inte skulle vara medicinare eller sakna en sådans grundläggande kunnande inom psykiatri.

När det gäller SÅC, skulle jag undvika att lägga någon större vikt vid vad han säger. Som bekant är han en av pajasarna, som lyckades få Quick felaktigt dömd för flera mord.

Quicks försvarsadvokat på Newsmill:

Citat:
Quick enligt Christiansson - seriemördare eller seriefigur?

http://www.newsmill.se/artikel/2010/05/10/quick-enligt-christiansson-seriemordare-eller-seriefigur
Citera
2012-06-02, 20:32
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
När det gäller SÅC, skulle jag undvika att lägga någon större vikt vid vad han säger. Som bekant är han en av pajasarna, som lyckades få Quick felaktigt dömd för flera mord.

Quicks försvarsadvokat på Newsmill:

http://www.newsmill.se/artikel/2010/05/10/quick-enligt-christiansson-seriemordare-eller-seriefigur
Han må vara pajas i vissa avseenden, men han har också tydligt, med reson och med källor demonstrerat att Quick har ett seriemördarpsyke. Även om denne aldrig lyckats mörda någon, har det varit bra nära ett par gånger, minst.

Men det där är en annan tråd.
Citera
2012-06-02, 20:35
Medlem
Yoga-Millans avatar
Någon juridiskt kunnig person här, får gärna ge ett svar på om detta verkligen har juridisk bärighet. För i min värld kan man inte sitta hemma och skriva en personlig överenskommelse mellan parter om att inte längre vara betalningsansvarig för banklån mm. när du undertecknat lånehandlingar hos banken.
Man borde rimligtvis då snarast se om lånehandlingarna är något banken går med på att skriva om.
AVTAL: FÖRDELNING AV TILLGÅNGAR (daterat 2012-02-05) (från fup)
Bankmannen säger så sent som 2012-03-19 (FUP a s.222)

Alla lån är underskrivna av Åsa och Magnus gemensamt. Lånen är tagna av deras respektive
enskilda firmor. I banken kallas man för medlåntagare.

Senast redigerad av Yoga-Millan 2012-06-02 kl. 20:42.
Citera
2012-06-02, 20:43
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
Någon juridiskt kunnig person här, får gärna ge ett svar på om detta verkligen har juridisk bärighet. För i min värld kan man inte sitta hemma och skriva en personlig överenskommelse mellan parter om att inte längre vara betalningsansvarig för banklån mm. när du undertecknat lånehandlingar hos banken.
Man kan i princip kvitta A mot B ("del av vår börda mot del av vår frukt"). Sedan ska det vara utskrivet, helst bevittnat och definitivt signerat.

Om sedan myndigheter anar oråd på något vis, kan det ju tänkas bli någon form av rättslig förhandlingsfråga.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2012-06-02 kl. 20:55. Anledning: interpunktion
Citera
2012-06-02, 21:01
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Man kan i princip kvitta A mot B ("del av vår börda mot del av vår frukt"). Sedan ska det vara utskrivet, helst bevittnat och definitivt signerat.

Om sedan myndigheter anar oråd på något vis, kan det ju tänkas bli någon form av rättslig förhandlingsfråga.
Men när du ansöker om lån så bevilljas du det på vissa kriterier tex. pantföreskrivning, likviditet, soliditet mm
För om jag står för halva lånet på ditt hus för att lånet ska bli bevilljat, kan jag ju inte ändra villkoren för bankens överenskommelse med mig. Banken har kanske krävt två betalningsansvariga ?
Citera
2012-06-02, 21:05
Medlem
Citat:
Men när du ansöker om lån så bevilljas du det på vissa kriterier tex. pantföreskrivning, likviditet, soliditet mm
För om jag står för halva lånet på ditt hus för att lånet ska bli bevilljat, kan jag ju inte ändra villkoren för bankens överenskommelse med mig. Banken har kanske krävt två betalningsansvariga ?

Det rimligaste är väl ändå att banken måste godkänna att någon annan tar på sig skulden.

Annars så skulle man ju kunna skriva av sina skulder till vem som helst som kanske håller sig undan men sätter sitt namn på ett papper. Det går ju inte. Då skulle ju namnunderskrifter säljas som smör i solsken från vissa håll.
Citera
2012-06-02, 21:09
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyForFools
Från sidan 433 i tråden. Hur pass bindande i laglig mening är det första kontrakted ML skrev under på det här huset i Djursholm? Om säljarna skrivit under, hade han förbundit sig att köpa huset då? Kan det här huset vara en anledning till branden? Visste ÅW om detta nya hus?
Om säljarna hade hunnit skriva på/ banklån kollade mm. hade det säkert varit bindande. Men i just det fallet tror jag att det var en skenmanöver för att få bort fokus från Kevinge branden, så otroligt viktigt för ML att peta in det kontraktet just samma datum som branden. Någon märkligt taktik som säkert ska användas i försvaret.
Citera
2012-06-02, 21:15
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Tibli
Det rimligaste är väl ändå att banken måste godkänna att någon annan tar på sig skulden.

Annars så skulle man ju kunna skriva av sina skulder till vem som helst som kanske håller sig undan men sätter sitt namn på ett papper. Det går ju inte. Då skulle ju namnunderskrifter säljas som smör i solsken från vissa håll.
Ja jag tycker så med, men ville ha mer på fötterna - för mig verkar det pappret helt meningslöst juridiskt
OM det är det - vad var då syftet med det avtalet? - Är det ett medvetet desperat försök från ÅV att skydda en del pengar OM allt brakade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in