• 35 031 online
  • 1 202 838 medlemmar
  • 62 242 056 inlägg
2012-06-10, 12:21
Medlem
Dr-Watsons avatar
Det är nog bra att vara ute i mycket god tid, då det kommer att vara ett stort mediaintresse, och förmodligen ganska många åhörare.
Citera
2012-06-10, 12:25
Medlem
Postvagnens avatar
Jag läser tidningen dagens medicin där det rapporteras om precis allt som läkare gör. Kan inte påminna mig att jag har läst en rad eller ens en bokstav om Dr Brasa och / eller Grandiåsa och deras bravader. Vad kan det bero på? En tanke som slog mig är att det måste finnas (numera) f.d. kollegor till honom som sitter på mycket bra info. En del har framkommit i tråden men det borde finnas mer?

Kan det vara så att eventuell information om Brasa från fd kollegor tas upp först i hovrätten efter att man ser hur det har gått i tingsrätten ??
Senast redigerad av Postvagnen 2012-06-10 kl. 12:33.
Citera
2012-06-10, 12:31
Medlem
https://twitter.com/#!/DrAsasambo
Citera
2012-06-10, 12:42
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egget88
https://twitter.com/#!/DrAsasambo
Snyggt ser att du genast fick flera följare varav några kända namn
Citera
2012-06-10, 13:03
Medlem
Precis som några skribenter tidigare har noterat skulle Telefonplan-historien, SL-biljetten och omständigheterna därikring må bra av mer genomlysning. Har nu läst FUP:en mm. ett antal varv och tycker det verkar vara en Puma ...förlåt... hund begraven där i allmänhet och avseende Broder Frans i synnerhet.

Broder Frans uppger i förhöret att han inte kan/vill svara på frågan om DrBrasa och han har affärer ihop. Noterar dock efter lite surfande (tror det finns nämnt tidigare i tråden också) att både Broder Frans och hans polska fru har "Nisse" (DrBrasas högra hand) i sin kompislista. Broder Frans har jag träffat och han är skärpt och vad jag förstått var det även en smula Bror Duktig-varning på honom i skolan. Noterar också att DrÅsa finns med på Nisses kompislista.

DrBrasa har tidigare haft affärer ihop med Broder Frans. I dokumenten (ej FUP:en, se längst upp sid 228 i tråden) ang. DrBrasas tidigare fru nämns att han köpt aktier/allokerat pengar för aktieköp i Broder Frans betallösningsföretag. Företaget blev omskrivet då de (officiellt i alla fall) erhöll ca. 20 MSEK i investering och hamnade i Polen. Broder Frans och ytterligare en broder (som utbildar sig till pilot) arbetade på plats i Polen. Någon extremt lysande affär verkar det inte ha varit dock för bröderna. Broder Frans jobbar numera som projektledare i Stockholm (troligen IT-utveckling) inom försäkringsbranschen (!)

DrBrasa tar också upp att Broder Frans brukar låna bil av DrBrasa, och nämner t.ex. mopedkollisionen i city där Broder Frans ska ha varit förare. Broder Frans återkommer hyfsat frekvent även i samtalsslistorna hos DrBrasa under februari.

Det finns även en koppling mellan Broder Frans och S-Å-L (han i reverscaset där DrBrasa anklagas för att ha förfalskat en revers). I domen (se sid 228 i tråden) står att S-Å-L överfört pengar till DrBrasa och hans exfrus konto för att de sedan skulle köpa aktier i Broder Frans företag.

Hade Broder Frans överhuvudtaget inte haft affärer ihop med DrBrasa hade han med fördel kunnat svara blankt nej på frågan om detta i förhöret utan vill inte svara vilket är "smart" om han inte har helt rent mjöl i påsen med DrBrasa. Ett nej som hade visat sig inte stämma hade ställt honom i riktigt dålig dager. Nu hamnar bollen istället hos polisen att påvisa eventuella samrören.

Jag tror inte för en sekund att DrBrasas besök i trakterna kring Broder Frans den aktuella kvällen bara var för att lämna en bil eller avlägga en trevlig familjevisit. Broder Frans och DrBrasa har haft affärer ihop och varför om man är superupptagen DrBrasa göra sig omaket att åka ut till Broder Frans för familjevisit/lämna en bil just denna dag? Nej, något är inte som det ska här. Jag sällar mig till de som anser att DrBrasa försökt förmå någon annan att göra detta, stå för alibin etc. men att de backat ur och DrBrasa tvingats göra mycket mer själv än han tänkt från början. Min personliga åsikt är att Broder Frans om inte annat vetat om att det var fanstyg på gång, vilket stärks av hans spydiga attityd i förhöret med honom och att bygg-Nisse m.fl. förekommer i hans sociala kontext vilket är märkligt med tanke på att de inte är två personer som är sannolika att träffas/umgås såvida det inte finns gemensamma nämnare.
Citera
2012-06-10, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postvagnen
Jag läser tidningen dagens medicin där det rapporteras om precis allt som läkare gör. Kan inte påminna mig att jag har läst en rad eller ens en bokstav om Dr Brasa och / eller Grandiåsa och deras bravader. Vad kan det bero på? En tanke som slog mig är att det måste finnas (numera) f.d. kollegor till honom som sitter på mycket bra info. En del har framkommit i tråden men det borde finnas mer?

Kan det vara så att eventuell information om Brasa från fd kollegor tas upp först i hovrätten efter att man ser hur det har gått i tingsrätten ??

Det hedrar väl både tidningen "Dagens Medicin" och kollegor väl?
Och att man är rimligtvis inte kan betraktas som skyldig till ngt brott överhuvudtaget förrens man dömts i domstol och domen vunnit laga kraft.
Följer man denna tråd kan man få för sig att det ML och DrÅsa är skyldig till lite av varje redan men där det mesta bygger på rykten och förtal från andra i samma tråd med syften av olika slag.
Samt delar tagna ur en fup som bygger på en indiciekedja som inte provats av domstol.

Jag tror att ev. fd. kollegor kommer att vara tacksamma att de haft vett och omdöme att hålla klaffen i fallet om och när ML frikänns enbart dömd till dagsböter för häleri för ett antal snickerimaskiner för några tusenlappar och för ev. lindrigt ekobrott för ytterligare några tusenlappar.

Enligt fupen är ju just det som åklagaren kan visa och bevisa på riktigt.

Häleri är numera rätt lätt att anklagas för och hamna i, alldeles särskilt när man erbjuds billiga varor och har lite kontanter i fickan!
http://www.stoldskyddsforeningen.se/...FecumAodomvmVg
Citera
2012-06-10, 13:39
Medlem
Postvagnens avatar
En möjlig förklaring är att läkare (generellt) Har så mycket hållhakar på varandra. Om så är fallet med Dr Brasa får framtiden utvisa men efter att ha läst ALLT om detta fall så tror jag att det även här finns minst en hund begraven. Vid andra likartade fall så har det obeserverats från första bänk hur mycket mygel som försigår inom sjukvården. Det finns mycket hållhakar teoretiskt. Tidigare i tråden nämndes ju sexklubben i Solna.....där kan ju någon ha filmats ......och sedan kan ju "någon" ha använt filmen för det möjliga syftet: "Vill du ha en film - jag behöver ett lån." Allt är givetvis hypotetiskt men om en indiciekedja är riktigt stark i kombination med den åtalades tidigare CV inom och utanför rättsväsendet så lutar ALLT åt han är hett (! !) skyldig. Det hundar som fortfarande är begravna kanske kommer upp i hovrätten? En fingervisning om hur det kommer att gå i tingsrätten är ju om Brasa blir försatt på fri fot i väntan på dom. Det brukar tex betyda frisläppande men om han däremot kvarhålls i häktet då har nog ett regemente grävskopor plockats fram för att utreda allt.

Har någon tittat in i den polska anknytningen?

Om man utgår från de belopp som säkrats så är väl det knappast linddrigt ekobrott. När skatteverket tar i med hårdhandskarna så kan de också inkludera på indicier hur förslagen skatteflykten har varit i hans straff och till de belopp som hans döms att betala sannolikt även inkludera kostnader som man haft för att utreda skatteflykten.

I framtiden är det nog tveksamt om dessa två någonsin kan arbeta som läkare någonstans i Sverige för inget landsting vill ha en mediacirkus av detta slag. Det kanske blir Dubai i alla fall?

Något utanför ämnet:
Carl Troilius (läkaren i Malmö) som förgrep sig på kvinnliga patienter under narkos har ansökt hos socialstyrelsen om att få läkarlegitimation igen. Enligt expressen bor han utomlands men var? Samma tidning säger att han bytt efternamn till Esbjörnsson. Åter till ämnet. Läkaryrket innebär förtroende. Sumpas det så är man rökt.
Senast redigerad av Postvagnen 2012-06-10 kl. 13:49.
Citera
2012-06-10, 13:46
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Följer man denna tråd kan man få för sig att det ML och DrÅsa är skyldig till lite av varje redan men där det mesta bygger på rykten och förtal från andra i samma tråd med syften av olika slag.
Samt delar tagna ur en fup som bygger på en indiciekedja som inte provats av domstol.

Det kan vi nog vara alldeles säkra på att de är, det är inte så att man inte är skyldiga till det man utfört förrän det slagits fast i rätten - men det är först då man kan dömas för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Häleri är numera rätt lätt att anklagas för och hamna i, alldeles särskilt när man erbjuds billiga varor och har lite kontanter i fickan!

Så du menar för att det är "lätt" att anklagas för det så är det förmildrande omständigher
Och det skall bli oerhört intressant att se om DrBrasa under rättegången kommer att tala om VEM han har köpt det av i så fall.
Citera
2012-06-10, 13:47
Medlem
Super-Swedes avatar
Alternativ teori!

Man får väl utgå med 100% säkerhet att Brasa inte räknade med att bilen var loggad och att kontokortet lämnade elektroniska spår som skulle kontrolleras.

Alla GPS tider är korrigerade till rätt tid av mig, dvs tidangivelse i FUP ex 17:00 är 18:00 korrekt tid.

120622, vi börjar vid IKEA, Kungenskurva
19:02, anländer Brasa IKEA
20:08, lämnar Brasa IKEA
20:26, anländer Brasa till Albano
20:20 - 22:03 telefontystnad, dvs. Brasa använder inte mobilen.
22:03 - 22:45, diverse sms kontakter med Åsa som avslutas med ett samtal, FUP_B s251 MAST ANGIVELSE, DVS POSSITION AV BRASAS TELEFON SAKNAS!
21:34, biljett Telefonplan löses med Brasas kontokort FUP_B S.251
22:31 - 23:19 BRASAS GPS ÄR OCH SNURRAR I KEVINGE! FUP_B S.299.
22:22, Åter Albano
23:30 Brasas GPS lämnar Albano
23:39,
23:43, tankar diesel på Statoil Jarlaplan, med Brasas kontokort, FUP_A s.149
00:30, hemma i Nacka

Brasa kommer från IKEA och på väg mot Albano passerar han platsen för biljettköpet, Telefonplan. Brasa åker raka vägen till Albano, det finns ingen logik att sedan lämna bilen och till fots ta sig till Tekniska för att "planka" med tunnelbanan till Telefonplan. Varför inte bara stanna på vägen från IKEA och uträtta sitt ärende? Eller varför inte bara hoppa in i bilen och köra tillbaka?

Jo, för att Brasa hämtade en bil som stod parkerad ute i Albano och körde den till en plats runt Telefonplan för att sedan lösa en biljett och åka tillbaka till Albano. Varför var det så viktigt att leverera en bil? Jo för att hans medhjälpare (Frasse, en Vingmutter eller något annat källartroll) lättare skulle kunna åka direkt ut till Albano och möta Brasa den 24/2 kl.02:06. Hade personen ifråga varit hemma, det visste Brasa att han inte var, hade sannolikt Brasa plockat upp honom på vägen.

Jag tror inte att man ensam, utan "knasvakt", åker och bränner ner ett hus med en väktare i området.

Sen kan man alltid konspirera om att 2 medhjälpare åkte ut till Brasa och hämtade hans bil och lämnade sin egen. Hjälpte till att leverera kontraktet, åkte ut till Albano och förberedde allt. Tände eld på huset, tillbaka till Albano (klädbyte) och sen hem till Brasa för bilbyte? Brasas "hake" är att han erkänt att han lämnade in kontraktet under dörren. Vem vet, han kanske satt och tryckte i sin barack medan vingmuttrarna tände på kåken?

Varför har inte polisen lämnat någon teori om biljettköpet. Jo för att det ger utrymme för en alternativ gärningsman. Varför har man inte säkrat foton från Statoil, Jarlaplan eller IKEA?

Drbrasa är skyldig! Men till vad får vi se. Drbrasa är faktiskt inte bunden till Kevinge vid tid för branden - men det är som han säger - min GPS kanske var där men inte jag
Senast redigerad av Super-Swede 2012-06-10 kl. 14:04.
Citera
2012-06-10, 13:53
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat avBrutus
Är det bekräftat i FUP:en att han klev AV vid Telefonplan?
Eller är det endast bekräftat att han sedan klev PÅ vid Telefonplan?

Kan det annars vara så att han klev av vid T-Hägerstensåsen och att ML och Frans tog en promenad för att prata alibidetaljer och övertalning, att den promenaden slutade vid T-Telefonplan, där ML började sin resa tillbaka mot bilen.

Tänkbart? Eller saknas logik?
Något i FUP:en som motsäger det?

Vad jag har förstått så finns det inget i FUPen om resan TILL Telefonplan, det enda vi har där är Super-Teflons teori om den (så god som något annat som kommit fram hitills).
Din idé om en promenad kan i så fall mycket väl hålla logiskt, men om det är sanningen är ju förstås något annat
Citera
2012-06-10, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Vad jag har förstått så finns det inget i FUPen om resan TILL Telefonplan, det enda vi har där är Super-Teflons teori om den (så god som något annat som kommit fram hitills).
Din idé om en promenad kan i så fall mycket väl hålla logiskt, men om det är sanningen är ju förstås något annat

Då blir det extra spännande att följa rättegången och höra när fru åklagare fyller i sina luckor i fupen genom att hänvisa och referera till Super-Teflons m.fl. teorier på FB och som andra intygar är logiska..

ja dåså! åklageriet står på fast och hållbar grund.. eller.
Citera
2012-06-10, 14:06
Medlem
Super-Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet

Det är bekräftat att hans kontokort köpte en biljett med t-banan i Telefonplan.
Citera