2013-08-07, 14:33
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Om Vilbäck skrivit gymnasieskola istället för särskola eller gymasiesärskola så är det frågan vem som krokodilifierar mest. Är det Vilbäck eller SuperTeflon, som väljer ord som huvudlösa lögner och rent påhitt?

Man kan tänka sig, om man är riktigt konspiratoriskt lagd, att ngn skriver ut fel stad för att det ska bli svårare att kolla upp. Men...
Kanske, men

Citat:
Varför ljuga på det här sättet då det är så förtvivlat lätt att genomskåda?

Hur som helst, det verkar inte längre så troligt att ÅV ljugit i sitt CV eller ens skrivit fel stad.
Citera
2013-08-07, 15:12
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Kanske, men

Hur som helst, det verkar inte längre så troligt att ÅV ljugit i sitt CV eller ens skrivit fel stad.

Jag vet inte riktigt vilka formella krav man har rätt att ställa på ett CV, då det är lite mer formellt, men att kräva att städer och namn på arbetsgivare ska vara korrekta, tycker jag är ett minimum.

Något som tydligen inte gäller Grandiåsa. För mig är det konstigt och verklighetsfrämmande, på ett huvudlöst sätt, att hantera fakta på detta sätt. Jag anser att Grandiåsa inte håller sig till sanningen när hon döper om arbetsgivaren efter eget tycke och smak.
Citera
2013-08-07, 15:21
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Jag vet inte riktigt vilka formella krav man har rätt att ställa på ett CV, då det är lite mer formellt, men att kräva att städer och namn på arbetsgivare ska vara korrekta, tycker jag är ett minimum.

Något som tydligen inte gäller Grandiåsa. För mig är det konstigt och verklighetsfrämmande, på ett huvudlöst sätt, att hantera fakta på detta sätt. Jag anser att Grandiåsa inte håller sig till sanningen när hon döper om arbetsgivaren efter eget tycke och smak.

Om det står Sundsvall istället för Skellefteå är det naturligtvis slarvigt och kanske skulle det till och med få en potentiell arbetsgivare att dra öronen åt sig men det är väldigt svårt att se att det ligger en medveten sanningsförvanskning bakom det eventuella felet. Vad skulle hon rimligen ha för skäl till en sådan felaktighet? Det kan ju knappast bereda henne några fördelar utan endast nackdelar.
Citera
2013-08-07, 17:35
Medlem
Citat:
Om det står Sundsvall istället för Skellefteå är det naturligtvis slarvigt och kanske skulle det till och med få en potentiell arbetsgivare att dra öronen åt sig men det är väldigt svårt att se att det ligger en medveten sanningsförvanskning bakom det eventuella felet. Vad skulle hon rimligen ha för skäl till en sådan felaktighet? Det kan ju knappast bereda henne några fördelar utan endast nackdelar.

Nu för tiden ska ett CV vara så kortfattat som möjligt och endast på en komprimerad sida. Man tar endast med relevanta meriter för det arbete man söker.

Att ta med kindergarten, grundskola, gymnasium är no no för akademiska yrken, och även jobb som saknar relevans, typ kassan på Willys eller Konsum.
Citera
2013-08-08, 09:04
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu för tiden ska ett CV vara så kortfattat som möjligt och endast på en komprimerad sida. Man tar endast med relevanta meriter för det arbete man söker.

Att ta med kindergarten, grundskola, gymnasium är no no för akademiska yrken, och även jobb som saknar relevans, typ kassan på Willys eller Konsum.
Som vanligt vet du inte vad du pratar om. Hon har angivit att hon arbetat som engelsklärare vid en gymnasieskola. Det är meriterande så det räcker så länge man inte ska stå bakom en gruvborr i Kiruna eller liknande.
Citera
2013-08-08, 09:12
Medlem
couguars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Att dra lite på sanningen och krokodilifiera verkligheten är ju lite av Grandiåsas signum ....

Citat:
Substitute English teacher
Balder's gymnasieskola
1995 – 1996 (1 år) Sundsvall, Sweden
Extra
....

*Det har funnits en 'Baldersskolan' i Sundsvall, men detta var en särskola och knappast något regelrätt gymnasium.

Frågan är om ÅW har skrivit fel stad eller om det istället handlar om särskolan som ligger på Baldersvägen 70 i Sundsvall och som har undervisning för åk 1-10. Denna skola heter idag Norrbackaskolan. Kan den här skolan haft ett annat namn i mitten på 90-talet eller i "folkmun" kallats för Balders skola/gymnasium? Enligt denna artikeln fanns det tydligen fram till år 2007 gymnasieutbildning på den här skolan. ('Baldersvägens förskola' ligger på Baldersvägen 64). Sedan finns det något som heter Balder i Sundsvall, men det är ingen skola utan ett aktivitetscenter för utvecklingsstörda. Enligt denna artikel kallas Baldershovs IP för "Balders" och det finns även något som heter "P-huset Balder" i Sundsvall, så just namnet Balder verkar förekomma på flera ställen i den stan.

Precis som du skriver så går det inte att få fram något som heter Balder's Gymnasieskola i Sundsvall på Google (däremot Skellefteå), så något i informationen på ÅW:s Linkedin-sida verkar vara fel. Om ÅW här kanske menar särskolan på Baldersvägen i Sundsvall så är just denna artikel den enda informationen jag lyckats hitta på nätet om att det tidigare faktiskt har funnits gymnasieskola på Norrbackaskolan.
Citera
2013-08-08, 09:25
Medlem
Som gammal Sundsvallsbo kan ska jag räta ut en del frågetecken. Baldersskolan var en särskola (där jag f.ö. gjort praktik). Barnen där var 6-15 år. Den låg bredvid Norrbackaskolan som var låg-och mellanstadieskola.
Citera
2013-08-08, 09:53
Medlem
habets avatar
Citat:
Som vanligt vet du inte vad du pratar om. Hon har angivit att hon arbetat som engelsklärare vid en gymnasieskola. Det är meriterande så det räcker så länge man inte ska stå bakom en gruvborr i Kiruna eller liknande.

Nu lär det ju vara en viss skillnad vad gäller meriter beroende på om det är en gymnasieskola eller en särskola men det är ju vad jag förstår inte riktigt klarlagt.
Citera
2013-08-08, 09:59
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Nu lär det ju vara en viss skillnad vad gäller meriter beroende på om det är en gymnasieskola eller en särskola men det är ju vad jag förstår inte riktigt klarlagt.
Absolut. Min invändning handlade bara om att hon inte skrivit om sin gymnasiala utbildning i CVt utan om en tidigare anställning och det är en ännu större skillnad.
Citera
2013-08-08, 12:06
Medlem
Till Dråsas försvar: Gymnasiebeteckningen för Balders-grejen kanske är fel. Men det är väl överhuvudtaget meriterande att hon jobbat med barn med speciella utmaningar. Så det så!

...om hon nu har det...eller om hon var elevassistent istället. Brukar vara många utan pedagogisk utbildning eller erfarenhet och arbetslösa som används så.
Citera
2013-08-08, 14:19
Medlem
couguars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lerog
Som gammal Sundsvallsbo kan ska jag räta ut en del frågetecken. Baldersskolan var en särskola (där jag f.ö. gjort praktik). Barnen där var 6-15 år. Den låg bredvid Norrbackaskolan som var låg-och mellanstadieskola.

Tack för infon! Vilket år var Baldersskolan en särskola för barn mellan 6-15 år? Vid denna tidpunkt fanns det alltså inte någon gymnasieutbildning på Baldersskolan? Och vid denna tidpunkt var Norrbackaskolan alltså endast låg- och mellanstadieskola, enligt dig. Det här är ju intressant.

Har Baldersskolans särgrundskola efter denna tidpunkt flyttat till Norrbackaskolan alternativt har Baldersskolan och Norrbackaskolan slagits samman? För idag är Norrbackaskolan grundsärskola från åk 1-10. År 2009 gick de sista studenterna ut Norrbackaskolan och då hette det här särgymnasiet alltså Norrabackaskolan.

När började dom med gymnasium på Norrbackaskolan (alternativt Baldersskolan)?
Citera
2013-08-08, 14:26
Medlem
Jag gjorde praktik på Balderskolan 1978 och då var det en särskola för barn 6-15år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in