• 34 009 online
  • 1 212 849 medlemmar
  • 62 563 578 inlägg
2012-06-15, 20:06
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNemo
DrÅsna/Grandiåsa torde vara en utmaning även för legitimerade psykologer och psykiatriker, det är därför hon är fascinerande på något märkligt och samtidigt lite skrämmande sätt.

fåtöljdiagnoser ska tas för vad de är, så är min arbetshypotes att Dr Åsa i någon grad är en ADHD-betingad histrioniker med inslag av narcissism och grandiositet.
Då tackar vi ytterligare en Doktor för ett utlåtande och en fåtöljdiagnos Vill tillägga mina iaktagelser som jag tidigare hävdat. Jag vidhåller HYBRIS som det primära problemet - Överdriven självuppskattning eller fel uppfattning om individens plats i världsordningen, Storhetsvansinne - Storhetsvansinne (megalomani), grandiositet, hybris, förhöjd självkänsla i psykiatrin ett uttryck för ett sinnestillstånd där en person har en starkt överdriven självuppfattning, och ofta helt falsk självbild. Storhetsvansinne kan vara ett tecken på psykos eller en personlighetsstörning.

Där faller i så fall din Histrionisk personlighetsstörning på plats.

I denna artikel

I läsarkommentarerna blir hon sågad regält i den tredje kommentaren av en läkare för sina bristande kunskaper inom skolmedicin. Hon tycks inte se sig själv, vilket vi tidigare konstaterat

Bästa Åsa! En förvånansvärt historielös historiebeskrivning för att komma från en med medicinsk utbildning

Hon verkar hitta vissa ord som hon hänger upp det mesta på, dessa ord blir sen till mantra, så om hon upprepar dom tillräckligt ofta så kanske dom blir sanna. Hon hade kanske blivit en bra politiker? Säg det tillräckligt många ggr så blir det sant.
Senast redigerad av Yoga-Millan 2012-06-15 kl. 20:18.
Citera
2012-06-15, 20:06
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postvagnen
Om någon annan läkare har skrivit ut det så vore det ju intressant att få veta skälen:

Som läkare kan du istort sett hitta på vilket skäl som helst, det har ingen betydelse. Framförallt inte om en läkare skriver ut till en kollega. Recept och sånt har bara betydelse för kreti och pleti, man räknar helt enkelt inte med att allmänheten ska ha tillräcklig kunskap och förtroende att hantera sådana frågor på egen hand, däremot har läkare stort förtroende för sin egen profession. Det finns inga som är såna pillerknarkare som läkare, och det kan räcka med att dom testar preparat av rent empiriska skäl. ML skulle lätt kunna säga att han behöver lugnande för sina eventuella ryggbesvär eller whatever.
Citera
2012-06-15, 20:09
Medlem
Citat:
Gillar inte att damerna i det här dramat ska betraktas som lurade. De vet nog vad det handlar om, och tycker det är lite spännande och farligt.

Jag håller med. Min egen grandiosa teori är att att Dråsa är en hårdkokt gangsterbrud och att hon och Brasa är ett kriminellt superpar. I förebyggande syfte vill jag framhålla att misstanken inte är frukten av min enorma avund gentemot Åsas förkrossande överlägsna fysiska behag eller Jantemässiga missunnsamhet över innehavet av både villa, volvo och Puma, utan framförallt grundar sig på att det osar katt om hennes offentliga uttalanden och generella agerande i anknytning till mordbranden, samt det orimliga i att hon skulle vara totalt ovetande om parets gemensamma (mycket suspekta) affärer.

En detalj: Jag reagerade på att Åsas sunkfirma Alligator är reggad redan 1998, alltså långt innan hon lärde känna Mange.
Citera
2012-06-15, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postvagnen
För att kunna skriva ut till sig själv så måste han vara anställd någonstans. Är han det?Det vore intressant att veta om han fått lugnande utskrivet eller inte och varför i så fall
.

Om någon annan läkare har skrivit ut det så vore det ju intressant att få veta skälen:

1. Vara lugn på rättegång?

2. ADHD mm för att mildra konsekvenserna?

Någon som vet

Det kan ju vara av den enkla anledningen att han inte mår bra. Vem av oss här inne skulle tacka nej till lugnande om man befann sig i samma situation ? Det måste vara väldigt påfrestande att sitta frihetsberövad med restriktioner dessutom, även om den nu har släppts. Han är ju bara människa trots allt.
Citera
2012-06-15, 20:13
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Som läkare kan du istort sett hitta på vilket skäl som helst, det har ingen betydelse. Framförallt inte om en läkare skriver ut till en kollega. Recept och sånt har bara betydelse för kreti och pleti, man räknar helt enkelt inte med att allmänheten ska ha tillräcklig kunskap och förtroende att hantera sådana frågor på egen hand, däremot har läkare stort förtroende för sin egen profession. Det finns inga som är såna pillerknarkare som läkare, och det kan räcka med att dom testar preparat av rent empiriska skäl. ML skulle lätt kunna säga att han behöver lugnande för sina eventuella ryggbesvär eller whatever.
Länk

(Länk fixad) från Läkartidningen.se

Att läkare skriver ut läkemedel till sig själva är praktiskt och enkelt. Men att skriva ut till sig själv kan också vara ett sätt att slippa erkänna för någon att man kanske är på väg mot vägs ände. Det säger företagsläkaren Ulla Werlenius.
Senast redigerad av Yoga-Millan 2012-06-15 kl. 20:32.
Citera
2012-06-15, 20:20
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan

Att läkare skriver ut läkemedel till sig själva är praktiskt och enkelt. Men att skriva ut till sig själv kan också vara ett sätt att slippa erkänna för någon att man kanske är på väg mot vägs ände. Det säger företagsläkaren Ulla Werlenius.

Länken funkar inte.

Jo, men det är ju som att säga att dom som jobbar i restaurangbranchen löper större risk att bli alkoholister. Framförallt handlar skillnaden om nån sorts legalitet. Läkare som knarkar ser inte sig själva som narkomaner, eftersom preparaten dom skriver ut är lagliga (med recept) och dom själva jobbar i en legal profession. Lite som att det är mer okej för en väktare att använda fysiskt våld än det är för gemene man, även om dom rent lagligen inte är att betrakta som tjänstemän.
Citera
2012-06-15, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyksalie
Jag kikade på Fup tilläggsprotokoll och noterar följande som ser lite potentiellt intressant ut avseende bröderna Dalton-hypotesen:

Både Simon och Frans är Topp 20 kontakter under tiden 1-27/2 med 22 respektive 14 kontakter, men inga under tiden 22-24/2... Trots den påstådda bilöverlämningen till Frans 22/2.

Simon är lillebror till M och är läkare, vet ej var.

Finns fler läkare i släkten.
Citera
2012-06-15, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Preputiet
En prequel med namnet Livet de luxe, kunde också vara på sin plats.
Sen en spinnoff Stockholm Noir, som handlar om källarfolket.

On topic: Bra att man lyft fram Grandiåsas mamma, det är väl inte normalt att man bara tar emot 6 mille på sitt konto utan att reflektera över var pengarna kommer ifrån. Vad är tanken bakom upplägget?
Penningatvätt? Vart går pengarna vidare?

Sitter inte morsan i styrelsen i Wihlbeck Holding? Vilken spetskompetens har företaget?

Vem i hela världen skulle utse sin egen morsa till målvakt? Jag tror inte ens en fullfjädrad psykopat skulle vara så hjärtlös.

För min del lutar det mer åt att morsan också är kriminell, det ligger i generna helt enkelt (stackars Människobarnet, hon har minst sagt dåliga förutsättningar här i livet). Vore trevligt om vi kunde gräva fram lite mer på morsan, finns säkert en hel del mumma där.

Hoppas Skatteverket synar även henne i sömmarna!

Ps. Är det belagt att Dråsna farsan varit involverad i någon brand?

Jag ser detta inlägg som ett framsteg, jag menar att det allt för länge varit fokus på L*ndbergs mentala hälsa och man tagit ett förlegat grepp om situationen när man låter en man ta hela ansvaret. Det är trots allt kvinnorna som är konsumenter av lyxen som han, Mange skall ut och skaffa på norrländsk karla karl manér. Han gör det en man måste göra, eftersom han har skaffat sig damer dyra i drift, där drömboendet blir det dyraste i landet, i Stockholm.

Jag tror man måste bort från den moderna populärpsykologin och Hare när man diagnostiserar Grandiosa.
Problemen härrör sig från det Freud kallade hysteri, orsakad av en viss frustation, en frustation man inte pratar om i vår tid, därav orsaken till problemet med hysteriskt agerande utan eftertanke.
Freud talade även om överjaget, där det egna idet gick förlorat. Jakten på att vara lyckad, bo bra och bli bekräftad genom materiella ting och främlingars beundran, stämmer väl överens med Grandiosa. När fasaden rämnar, överjaget avslöjas och förlöjligas, reagerar Grandiosa irrationellt och skyddar sig själv och pengarna utan beaktande av juridiska konsekvenser.
Senast redigerad av Vresrosen 2012-06-15 kl. 20:45.
Citera
2012-06-15, 20:27
Medlem
Preputiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Som läkare har han väl utrskrivningsrätt? Jag vet inte hur restriktiva dom är med sånt nuförtiden, men det borde vara fullt möjligt att han kan skriva ut recept till sig själv.
Inga som helst problem att skriva ut till sig själv om man är läkare. Brasa har inte blivit av med sin förskrivarrätt så där finns det inget som hindrar att han ordinerar både det ena och det andra till sig själv. Problemet för Brasa uppstår när det ska hämtas ut, han har som bekant varit belagd med fulla restriktioner.
Citera
2012-06-15, 20:38
Medlem
Postvagnens avatar
Har lillebror skrivit ut till Magnus?
Citera
2012-06-15, 20:46
Medlem
Postvagnens avatar
Har inte Brasa blivit av med sin förskrivningsrätt? Finns det någon som kan kolla vad han har skrivit ut? I Stockholms läns landsting vet jag att receptblocken är på väg ut
Citera
2012-06-15, 20:56
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag ser detta inlägg som ett framsteg, jag menar att det allt för länge varit fokus på L*ndbergs mentala hälsa och man tagit ett förlegat grepp om situationen när man låter en man ta hela ansvaret. Det är trots allt kvinnorna som är konsumenter av lyxen som han, Mange skall ut och skaffa på norrländsk karla karl manér. Han gör det en man måste göra, eftersom han har skaffat sig damer dyra i drift, där drömboendet blir det dyraste i landet, i Stockholm.

Jag tror man måste bort från den moderna populärpsykologin och Hare när man diagnostiserar Grandiosa.
Problemen härrör sig från det Freud kallade hysteri, orsakad av en viss frustation, en frustation man inte pratar om i vår tid, därav orsaken till problemet med hysteriskt agerande utan eftertanke.
Freud talade även om överjaget, där det egna idet gick förlorat. Jakten på att vara lyckad, bo bra och bli bekräftad genom materiella ting och främlingars beundran, stämmer väl överens med Grandiosa. När fasaden rämnar, överjaget avslöjas och förlöjligas, reagerar Grandiosa irrationellt och skyddar sig själv och pengarna utan beaktande av juridiska konsekvenser.

Jo. Det kan inte vara lätt när man fått tag på en kroppsmålad strippa som ska ha en åttio kvadratmeters pool annars flyttar hon hem till morsan, som dessutom har all kosing på kontot. Tänk dig att svärmor har sex miljoner av dina svarta pengar på kontot.
Fy fan.
Citera