2012-04-21, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
-Hon befinner sig på annan ort vid tillfället - så praktiskt.
-En privat affär på 19 miljoner som tituleras som drömboende, låtsas man sen i efterhand vara så ointresserad av att man inte ens reflekterar om, när, ifall ett beslut om bygglov kommit. " Jag hade ingen aning"
- 18 Mars håller Åsa "presskonferens" där hon pekar ut brasan på sin egen tomt "– Vi eldade där nyligen, men polisen tog inte ens någon notis om platsen vid husrannsakan."

Det vore verkligen märkligt om Åsa och Magnus inte har diskuterat den här innan. Är det vanligt att ordna majbrasor i Februari ? Varför vill Åsa inte besöka Magnus i häktet utan att krångla. Är hon rädd att Magnus ska försäga sig på något sätt eller skäms hon bara ?

Eller hade relationen känslomässigt upphört?
det finns ju indikationer på det också.
Fast Åsas reaktioner är svårtolkade, tycker jag.
Nen kanske är det ett helt medvetet och utstuderat beteende?
Citera
2012-04-21, 11:50
Medlem
BettyBoop80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Docke
Men kanske kan Dråsa klara sig om hon tar på sig en offerroll, fast det lär väl inte ligga för henne...

Har hon inte redan börjat med den rollen? Hennes varumärke har ju blivit "uppätet", media jagar henne så illa att hon måste lämna landet, hon får inte tillbaka sina grejer från polisen, träffa sin...vad ML nu är osv.
Det är inte ett långt steg till "jag hade ingen aaaaaaning om någonting. Han har lurat mig totalt" osv.

Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Dråsa kan ha hittat uppgifterna i datorn, något sms eller helt enkelt kommit på Dr Brasa när han vänstrade. Om denna teori stämmer så förklarar det mycket om Dråsas prat om att han köper sitt drömboende där han ska bo osv... Hon var redan ute ur ekvationen. Och när allt kommer omkring tycker jag att ett havererat förhållande är en betydligt rimligare förklaring till att förvägra henne att stå med på köpekontraktet än att hon var en A-kändis. Att Dråsa tycker att en laddsladd är viktigare än att träffa sitt enda barns far och livspartner tyder väl också på att denna uppgift bör tas på allvar.

Har inte heller en aning om huruvida detta stämmer eller inte, men det kan vara en förklaring. Men varför sa inte Å från början att förhållandet var över? Hon hade kunnat förklara att ML köpte kåken själv, att de var på väg att separera men att hon kommer stötta honom genom allt och att hon är övertygad om att han är oskyldig. Att komma några månader senare och säga att de var på väg att avsluta relationen kommer bara få henne att se mer misstänkt ut. Nu menar jag självklart OM det skulle vara så att de var på väg att separera. Annars hade det varit korkat för MLs historia visar inte precis på någon som hade ställt sig bakom den förklaringen.

Jag tycker att hela förklaringen om att orsaken att ML själv står på papperna är Ås kändisskap är både skrattretande och märklig. Visst att Å verkar tro att hon är mer känd än hon är, men ändå. Jag får en känsla av att där ligger mer bakom och att det är en snabb ursäkt. Undrar vad de långsiktiga planerna för kåken egentligen var? Tror inte att paret planerade att bränna ner den, men de kanske ansåg att det var bäst att hålla Å utanför ifall något hände så någon fanns där för dottern. Jag är en alldeles för laglydig människa för att komma på vad som skulle kunna vara orsaken till säkerhetsåtgärden, men fiffel och båg av någon sort är ju inte helt orimligt när ML är inblandad.
Det som talar emot denna teorin är att jag inte tror att ML skulle gå med på att ta skulden för någon annan, inte ens för sin dotters skull.
Äh, jag vet inte, bara flummar men jag har svårt att tro på något som Å och M säger. Men om orsaken till att ML står själv på kontraktet faktiskt är att de inte ville ha rubriker pga Ås kändisskap så var det ju en väldigt bra plan. Verkligen
Senast redigerad av BettyBoop80 2012-04-21 kl. 11:56.
Citera
2012-04-21, 12:00
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
Det har ju framgått i media ...
Sambon hade kontakt med en mäklare efter branden och ett möte bestämdes där även en representant för försäkringsbolaget skulle närvara. Polisen utesluter inte ekonomiska motiv till branden http://www.expressen.se/nyheter/sambon-vill-traffa-doktor-asa-i-haktet/

Om ML är skyldig till branden och tanken med mötet var att förhandla ner priset eller häva kontraktet så borde det väl räknas som bedrägeri, eller försök till bedrägeri?

Beträffande bedrägeri. Grundregeln i brottsbalken är följande.

"9 kap. Om bedrägeri och annan oredlighet
1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år."

Man ska således lura någon att göra eller låta bli att göra något så att man själv vinner på det och den lurade förlorar.

I vårt fall kan det vara lite svårt att se dessa roller. I stället tror jag att ML blir skadestånddskyldig pga brott enligt skadeståndslagen samtidigt som han troligen döms för grov mordbrand.

"2 kap. Skadeståndsansvar på grund av eget vållande
1 § Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan.

2 § Den som vållar ren förmögenhetsskada genom brott skall ersätta skadan."
Citera
2012-04-21, 12:03
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
Det har ju framgått i media ...
Sambon hade kontakt med en mäklare efter branden och ett möte bestämdes där även en representant för försäkringsbolaget skulle närvara. Polisen utesluter inte ekonomiska motiv till branden http://www.expressen.se/nyheter/sambon-vill-traffa-doktor-asa-i-haktet/

Om ML är skyldig till branden och tanken med mötet var att förhandla ner priset eller häva kontraktet så borde det väl räknas som bedrägeri, eller försök till bedrägeri?
Nix pix. Bedrägeri är (fritt ur minnet) att medelst vilseledande förmå annan till handling eller underlåtenhet till skada för den vilseledde eller annan. I det här fallet har inte någon blivit vilseledd. Magnus har inte heller försökt vilseleda någon. Däremot är det inga problem att kräva skadestånd av honom eftersom man alltid har rätt till ersättning med anledning av en skada som orsakats av ett brott, i det här fallet mordbrand eller i vart fall skadegörelse.

Edit: Tvåa på den. Glömde vinningen också
Senast redigerad av Jumalauta 2012-04-21 kl. 12:05.
Citera
2012-04-21, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Nix pix. Bedrägeri är (fritt ur minnet) att medelst vilseledande förmå annan till handling eller underlåtenhet till skada för den vilseledde eller annan. I det här fallet har inte någon blivit vilseledd. Magnus har inte heller försökt vilseleda någon. Däremot är det inga problem att kräva skadestånd av honom eftersom man alltid har rätt till ersättning med anledning av en skada som orsakats av ett brott, i det här fallet mordbrand eller i vart fall skadegörelse.

Edit: Tvåa på den. Glömde vinningen också

För oss lekmän på området är försäkringsbedrägeri att man själv förstår något man äger och haf försäkrat i syfte att få ut ersättning, eller kanske anlitar någon annan att göra det -det sistnämnda lär förekomma om man vill bli av med en bil, t.ex..
Sett med de ögonen tycks ML inte ha gjort sig skyldig till det brottet.
Citera
2012-04-21, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uphill
Tala för dig själv, och inte för "oss lekmän"!

Jag kan nog tänka mig några tiotal fler sätt att begå försäkringsbedrägeri.

Då kanske du är mindre lekman än jag? ;-)
Fast jag skulle förstås ha lagt till "typ" innan exemplen.
Hur som helst gissar jag att de flesta inte ser något misstänkt bedrägeribrott för ML när det gäller Scheinvillan.
Oavsett om man kan lagens bokstav eller ej verkar man kunna vara onse i frågan.
Citera
2012-04-21, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
E3!?

OnT: Återigen, något bedrägeribrott kan omöjligt ha begåtts, vare sig mot något försäkringsbolag eller någon annan. Det finns såvitt avser försäkringsbolaget förklarat tidigare i tråden. För den som tror annorlunda återstår att förklara vem som vilselett vem.

Gammal karta, E18

Och

Citat:
Wihlbeck Holding AB (556848-3621) , Styrelseledamot, Vice VD
Alligator Bemanning (740620-XXXX-00001) , Innehavare
Dr Åsa Handelsbolag (969739-8239) , Bolagsman

Är inget nytt förstås
Citera
2012-04-21, 15:23
Medlem
jordglobens avatar
Angående svår intagning på läkarlinjen.

Läkarlinjen är en lång utbildning men den är inte jättesvår jämfört med andra akademiska utbildningar. Läkaryrket har dock hög status och därför söker sig många till den vilket medför höga ansökningspoäng.

Att brasan kommit in på läkarlinjen visar mer på att han har varit duktig på att få bra betyg i gymnasiet än att han är intelligent. Uppenbarligen verkar han inte gjort ett bra jobb som läkare.

Som jämförelse krävdes det högsta betyg, 5.0, under 80-talet för att komma in på gymnasieutbildningen för frisör i sydöstra Sverige.

Frisör el läkare, man måste helt enkelt vara bra på att få bra betyg. Sen är det säkert lättare att få höga betyg om man är riktigt smart. Men då söker man nog inte till någon av dessa utbildningar.
Citera
2012-04-21, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
-Hon befinner sig på annan ort vid tillfället - så praktiskt.
-En privat affär på 19 miljoner som tituleras som drömboende, låtsas man sen i efterhand vara så ointresserad av att man inte ens reflekterar om, när, ifall ett beslut om bygglov kommit. " Jag hade ingen aning"
- 18 Mars håller Åsa "presskonferens" där hon pekar ut brasan på sin egen tomt "– Vi eldade där nyligen, men polisen tog inte ens någon notis om platsen vid husrannsakan."

Det vore verkligen märkligt om Åsa och Magnus inte har diskuterat den här innan. Är det vanligt att ordna majbrasor i Februari ? Varför vill Åsa inte besöka Magnus i häktet utan att krångla. Är hon rädd att Magnus ska försäga sig på något sätt eller skäms hon bara ?

En underbart mönster som man hittar om och om igen i det här caset. För mig är Dråsa medskyldig! Det handlar bara om bevisen räcker i det snälla rättssystem vi har i Sverige idag.

Och så det mycket intressanta faktumet om Dråsa och Drbrasa kommer att separera eller ej efter att dom fallit
Citera
2012-04-21, 16:04
Medlem
Super-Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itahy
Men om hon kände till planerna utan att anmäla så är hon enligt svensk lag medskyldig till brott.

Oavsett, vem kan bevisa det? Det blir svårt för polisen att rekonstruera samtal som skett vid köksbordet. Vilken trovärdighet kommer Drbrasa ha efter han blivit dömd och hon dumpat honom och för att sedan släppa scoopet om att Dråsa var med på allt? Han har ingen trovärdighet och kommer bara att ses som en bitter looser som försöker dra ner henne i skiten. Han kommer att ödelägga all sin trovärdighet genom att blåneka igenom hela rättegången i båda instanserna.
Citera
2012-04-21, 16:11
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
En underbart mönster som man hittar om och om igen i det här caset. För mig är Dråsa medskyldig! Det handlar bara om bevisen räcker i det snälla rättssystem vi har i Sverige idag.
Ett rättssystem som skulle döma Åsa för medhjälp till grov mordbrand på den information du, jag och övriga tråddeltagare besitter är kanske inte så eftersträvansvärt.
Citera
2012-04-21, 16:28
Bannlyst
Om hon ska få tillbaks sitt brända Varumärke måste hon givetvis dra från honom efter fällande lagakraft-dom och hitta en mogen man istället.

Hur var det med henne och Leijonborg?

Han vill nog inte bli bränd av svedda fingrar.

Gm/Mt har en telefon med sin fd, en till Värmdö och en till city, sitter Åsa kvar på Värmdö och hur gammalt är barnet, Pojke/flicka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in