2012-10-22, 14:46
Medlem
Yoga-Millans avatar
Se där ja, man tackar för den. Beslutet "känns" helt rätt, jag tror jag hade förlorat en del av min tillit till lagen om beslutet sett annorlunda ut.
Citera
2012-10-22, 15:13
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Högsta domstolen har beslutat att inte bevilja prövningstillstånd. Hovrättens dom står därmed fast.

Protokoll 2012-10-22

Jaha Antistalk, ytterligare en domstol som inte begriper något. Hur ska vi förklara det här då?

Själv är jag mest irriterad över att ML kom så pass lindrigt undan. Man får väl trösta sig med att den sista brottmålsdomen sannolikt inte fallit över honom än.
Citera
2012-10-22, 15:20
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Själv är jag mest irriterad över att ML kom så pass lindrigt undan. Man får väl trösta sig med att den sista brottmålsdomen sannolikt inte fallit över honom än.

Ja, det känns ju inte helt okej med en sänkning från fyra år till tre. Det som irriterar mig mest är att han lyckades få hela advokatkostnaden betald av skattebetalarna, trots att han fälldes. Så, hur mycket ligger han samhället till last, bara för den summan?
Citera
2012-10-22, 15:27
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Högsta domstolen har beslutat att inte bevilja prövningstillstånd. Hovrättens dom står därmed fast.

Protokoll 2012-10-22

Det var då för väl. Då kan jag våga sälja mitt hus och slippa oroa mig för att köparen ostraffat river eller bränner ner mitt hus innan jag hunnit flytta ut

/ TT
Citera
2012-10-22, 15:44
Medlem
Lodjurens avatar
Undrar hur lång tid det tar nu innan EF skickar sitt krav till ML? Om hon inte har gjort det redan vill säga. Men det kanske fanns en poäng i att avvakta HD-beslutet? Och framförallt undrar jag exakt vad är det hon avser kräva skadestånd för.

Sen pågår ekobrottsutredningen och dom två tvisterna i tingsrätt och hovrätt. Och så Trygg-Hansas krav - enligt uppgift till Aftonbladet - för återuppbyggnaden på cirka 4,7 miljon kr.
Senast redigerad av Lodjuren 2012-10-22 kl. 16:24. Anledning: stavfel
Citera
2012-10-22, 15:58
Medlem
Då återstår väl bara Europa domstolen för antistalk och ML. Hemskt att vi har så inkompetenta domstolar och jurister i detta land Det måste vara så att alla nämndemännen i samtliga instanser samt utredande poliser varit stalkers på dr Åsna, jag ser ingen annan förklaring
Citera
2012-10-22, 16:02
Medlem
Flottig-Iraniers avatar
Sådärja, skönt.
Som tidigare sagts, Antistalk, tre gissningar med allt från att stort skadestånd till Brasa, till att HD ska bringa ordning
i denna rättsskandal, med hänvisningar till Tomas Qvick. Tre gissningar, tre magplask.
Men ett stort tack till dig oavsett. Ditt envisa och kroniskt felaktiga argumenterande har säkerligen
triggat och givit energi till trådens grävare, så bra jobbat där.
Nu följer resten av Brasas skitiga byk, sällan har jag gillat Skatteverket så mycket som under deras granskning av denna härva.
I kväll blir det en firar-bärs!
Citera
2012-10-22, 16:48
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Ja, det känns ju inte helt okej med en sänkning från fyra år till tre. Det som irriterar mig mest är att han lyckades få hela advokatkostnaden betald av skattebetalarna, trots att han fälldes. Så, hur mycket ligger han samhället till last, bara för den summan?
Ja, din irritation infinner sig även hos mig. Han hade otroligt flyt som fick sänkt med ett år, och dessutom slapp en diger räkning. Men räkenskapens tid är ännu inte förbi för den inpyrde fifflare han är.

Att HD inte meddelade prövningstillstånd var nog bara en förvåning för Antistalk. För min del tvivlade jag inte en sekund.

Vi kommer att få se fler intressanta dokument med Drbrasa som huvudfigur framöver.

Inte ens Drbrasa kan väl vara så korkad så han försöker stämma Sverige inför Europadomstolen, även om det formellt är en möjlighet. Men då skulle han nog haft helt andra invändningar mot åklagarens yrkanden, redan i tidigare instanser. Inte ett enda vettigt alibi, eller annan bevisning, eller ens försök därtill, att tillnärmelsevis påvisa annan gärningsman.

Hade han varit oskyldig, så hade han haft ett helt annat upplägg i rätten, och hans beteende i övrigt varit annorlunda.
Citera
2012-10-22, 16:49
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:

Håller med, en rättshaverist som på skattemedel kan spela dessa "höga" spel år ut och år in, sorgligt.

Mitt enda småleende i överklagan var ersättningen till TO, som endast var 3012 kr, vilket inte motsvara någon större arbetsinsatts, vilket får mig att tro att TO precis som vi gissat här, det fanns aldrig en chans och där fanns inget att hänga upp överklagan på. Han tyckte det var KÖRT – annars hade vi sett en helt annan summa på arvodet.

För biträde åt ML i Högsta domstolen tillerkänns TO ersättning av allmänna medel med 3012 kr, avseende arbete.
Citera
2012-10-22, 17:48
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
Håller med, en rättshaverist som på skattemedel kan spela dessa "höga" spel år ut och år in, sorgligt.

Mitt enda småleende i överklagan var ersättningen till TO, som endast var 3012 kr, vilket inte motsvara någon större arbetsinsatts, vilket får mig att tro att TO precis som vi gissat här, det fanns aldrig en chans och där fanns inget att hänga upp överklagan på. Han tyckte det var KÖRT – annars hade vi sett en helt annan summa på arvodet.

Någon som har koll på vad ML:s ombudskostnader var i hovrätten?

3 012 kr - advokatkostnader HD
187 119 kr - beviskostnader (brandexpert Skogetun) hovrätten
? kr: advokatkostnader Olsson hovrätten
251 181 kr: advokatkostnader Klementsson tingsrätten
______

441 312 kr (+ ombudskostnader hovrätten)

EF har gått lite som katten kring het gröt men nu väntar vi med spänning på Fischers nästa drag.

Senast redigerad av Lodjuren 2012-10-22 kl. 18:04.
Citera
2012-10-22, 17:56
Medlem
couguars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Jaha Antistalk, ytterligare en domstol som inte begriper något. Hur ska vi förklara det här då?

Ja, det stör mig också att han kom undan med 3 år. Men som du skriver har han nog fler domar att vänta ...

Något han aldrig kommer undan är att han är dömd för mordbrand. Det är inte vem som helst som vill beblanda sig med en person som har suttit inne för mordbrand.
Citera
2012-10-22, 18:03
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av couguar
Något han aldrig kommer undan är att han är dömd för mordbrand. Det är inte vem som helst som vill beblanda sig med en person som har suttit inne för mordbrand.

Undrar om ML ansöker om resning om ett år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in