2012-04-21, 17:04
Bannlyst
Då är hon körd här, Robinson=Risktagare, men kan hon bli dömd på det som finns nu?
Citera
2012-04-21, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samhaellsbyggaren
Då är hon körd här, Robinson=Risktagare, men kan hon bli dömd på det som finns nu?

Det är väl inte så mycket konkret som kommit fram i tråden. men vad vet vi egenligen.
Alfahannen/honan håller sig i bakgrunden men tar likafullt hem bytet där andra tar risken.
Citera
2012-04-21, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Ett rättssystem som skulle döma Åsa för medhjälp till grov mordbrand på den information du, jag och övriga tråddeltagare besitter är kanske inte så eftersträvansvärt.

Helt korrekt! Men för den sakens skull dömer vi övriga (allmänheten) utanför rättsystemet henne ganska hårt ändå.
Det är så man gör för att säkerställa att inte vi också (i framtiden) dras ned i hennes smuts .... därför ryker hennes varumärke all världens väg så länge hon försvarar sin kriminelle "sambo".

Jag skriver "sambo" för sammanboende lär de inte bli igen på länge om inte nu mot förmodan även Dråsa får krypa in i fängelset/häktet .....
Citera
2012-04-21, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Helt korrekt! Men för den sakens skull dömer vi övriga (allmänheten) utanför rättsystemet henne ganska hårt ändå.
Det är så man gör för att säkerställa att inte vi också (i framtiden) dras ned i hennes smuts .... därför ryker hennes varumärke all världens väg så länge hon försvarar sin kriminelle "sambo".

Jag skriver "sambo" för sammanboende lär de inte bli igen på länge om inte nu mot förmodan även Dråsa får krypa in i fängelset/häktet .....
Försvarar hon honom, det har jag missat.
Nej ingen får bli sambo så i kurran.
Kan han bli frikänd?
Citera
2012-04-21, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordgloben
Angående svår intagning på läkarlinjen.

Läkarlinjen är en lång utbildning men den är inte jättesvår jämfört med andra akademiska utbildningar. Läkaryrket har dock hög status och därför söker sig många till den vilket medför höga ansökningspoäng.

Att brasan kommit in på läkarlinjen visar mer på att han har varit duktig på att få bra betyg i gymnasiet än att han är intelligent. Uppenbarligen verkar han inte gjort ett bra jobb som läkare.

Som jämförelse krävdes det högsta betyg, 5.0, under 80-talet för att komma in på gymnasieutbildningen för frisör i sydöstra Sverige.

Frisör el läkare, man måste helt enkelt vara bra på att få bra betyg. Sen är det säkert lättare att få höga betyg om man är riktigt smart. Men då söker man nog inte till någon av dessa utbildningar.

Detta är min uppfattning om läkarutbildningen:
Det enda svåra med utbildningen är längden på den.
Något svårfattligt, som kräver lite skarpare intelligens finns inte, i vartfall inte för den ordinäre studenten.
Vissa kurser, som kan kräva lite begåvning för att förstå, som vissa delar av fysiologin och t.ex. medicinsk statistik kan man bara glida igenom. Visst minne måste man förstås ha.
nästan alla som börjar utbildningen blir klara.
Under AT kan det hända att eomliga som verkar mindre lämpade får lite förlängning på tiden, men det brukar vara allt. När man kommit så långt som till ST är det nog bara att ånga på, för läkarbristen är ju stor.
Många i kåren har andra utbildningar i botten, finns allt från bagare till civilingenjöre roch civilekonomer, arrkitekter, you name it. Finns säkert frisörer också.
När det gäller ML så har det ju ryktats i tråden att det var lite problem under ST, men av vilket slag har jag ingen aning om,
andra kanske vet.
Jag skulle gissa att många universitetsutbildninngar är betydligt mer krävande när det gäller begåvning, säg ekonomi, civilingenjör och sådant.
Men, ska man bli riktigt duktig så skadar det nog inte med lite hjärnkapacitet även i läkaryrket, men såklart är många personlighetsfaktorer väl så betydelsefulla.
Jag tror det skett en betydande förändring på senare år,
För länge sidan var läkare väldigt allmänbildade, ofta konstnärliga och tillhörde nog ofta den intellektuella eliten, men jag tror inte det är så i dag.
Nen lite av gamla tiders glans kring yrket finns väl fortfarande kvar.
Det är väl den glansen Dråsa försöker sola sig i. Och kanske har den hjälpt ML i hans trassliga affärer.
Citera
2012-04-21, 21:33
Medlem
Såg att ML tydlign är så pass känd att han fick vara med i kvällens avsnitt av Robins på SVT.
Citera
2012-04-21, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Här har vi kanske förklaringen till Åsas grova händer och ådriga underarmar. Två rykten går på stan just nu: det ena gör gällande att hon var skogsarbetare i Västerbotten innan hon blev TV-doktor, det andra att hon var timmerman på diverse byggen i norra Ryssland.

Vilket av dem som ligger sanningen närmast är ännu oklart.

Tack för ett bra inlägg, i övrigt (det av mig icke citerade) också.

Det skulle vål inte förvåna om hon hunnit med det också.
Skogsarbete i Västerbotten kanske ligger nära. Jag tror att jag hörde någon gång, att hennes morfar, eller var det farfar bodde i en by utanför Skellefteå, Koler tror jag det var -det är en liten by mellan Skellefteå och Bastuträsk, och där hade han ett jordbruk med en massa djur har hon berättat.
Det var därför hon skaffade så stor hund. Hon ville ha mycket djur omkring sig. Om jag fattade det rätt gick de talltså bra med en stor hund likaväl som många hästar, eller något i den vägen, men jag kan ha missuppfattat. Men jag tror logiken var något åt det hållet...
Citera
2012-04-21, 22:45
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjugohundratolv
Inte helt oväntat att det fanns väktare där med tanke på caremachefens hotbild. Det verkar som om det hela var helt impulsivt.

Hörru, tjugohundratolv, hur kommer det sig att du vet så mycket om Dr Åsa och hennes sambo? Umgås du med dem?

Samtidigt så vet du i en helt annan tråd väldigt mycket om Anders Lettström och Aje Philipson. Hur kommer det sig? Umgås du i dessa kretsar?

Det verkar nämligen lite apart att dessa båda bekantskapskretsar skulle glida ihop, så jag vore tacksam om du kunde utveckla just hur du liksom glider mellan dessa båda grupper. Är det kanske någon av dem som är barndomskamrat och via denne/denna har du lärt känna de andra?
Senast redigerad av Albertus.Pictor 2012-04-21 kl. 22:47.
Citera
2012-04-21, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
En underbart mönster som man hittar om och om igen i det här caset. För mig är Dråsa medskyldig! Det handlar bara om bevisen räcker i det snälla rättssystem vi har i Sverige idag.

Och så det mycket intressanta faktumet om Dråsa och Drbrasa kommer att separera eller ej efter att dom fallit

Jag är enig med dina inlägg. Jag ser Dråsa som medskyldig, och jag skulle inte bli förvånad om hon varit drivande. Det är hennes "varumärke" och livsstil som är dyrbart och kostar stora pengar. Det blir att jobba hårt som sambo.

Vare sig rättssystemet är snällt eller ej beträffande mordbrand och medhjälp, så kommer Dråsa få kännbara ekonomiska förluster när notan för branden skall betalas. Det hon äger med Brasa är inte mycket värt när han är häktad och inte har kontroll över sina affärer.

Att tända eld på ett hus, och förvänta sig att det är någon annans ansvar, EF- säljaren är bedrägeri.
När Brasa och Dråsa ser en brasa som lösning på sina problem, har dom planerat ett brott mot EF. Dom vill bryta kontraktet, men ser till att det är EF som gör sig skyldig till kontraktsbrott. Samtidigt som EF blir skandaliserad, ytterligare en gång, för samröret med dem.

Att EF har försäkring innebär att hon är garderad för egen del, och att det underlättar för henne att få ut ersättning.
Det verkar vara fel på mångas rättsuppfattning om bedrägeriet. Att orsaka fel eller skada på huset för att slippa undan kontraktet, är inte lagligt när skadan uppgår till miljontals kronor.

Brasa har haft en bil som brann lägligt efter en hävning av köp. Han kunde ha kört ner den för ett stup eller gömt den i skogen. Oavsett vad han väljer att göra för att bli av med en bil i syfte att få försäkringspengar, så är det försäkringsbedrägeri. Det blir extra illa vid brand då det är fara för människor och byggnader då bilen står vid någons infart.
Citera
2012-04-22, 07:02
Medlem
Angående ts så har han redan från start visat stort intresse för dr Åsa o dr Brasa. Han har bidragit med mycket skvaller, stalkat dem runt deras hus och länkat/citerat sånt man kan hitta på nätet. Nån "insideinformation" har han dock inte kommit med vare sig han sitter på sån eller ej.

Nån skrev att det kändes apart att ts skulle umgås med både kungens polare och dr Åsa. Ja, lika apart men fullt möjligt som att Dr Åsa suttit på släktmiddagar med sångaren i The Ark, vilket hon förmodligen har. Däremot är han nog en vanlig knäppgök som vi andra och hans identitet skall lämnas därhän.

Hans skrivande har dock fått mej att förstå att dr Åsa med sambo är lika intressant som Carola och hennes knasiga ex-man Runar. Och att ämnet platsar ypperligt här i skvaller.

Köpa en massa tändvätska var ju en rolig grej, som flera funderat: vad ska man ha det till? Hur mycket grillar paret? Inte har de väl tänkt tutta på fler bamse-rishögar med tändvätska?

Angående mordbrand eller vårdslöshet så kan du bli dömd för att ha glömt en kastrull på spisen som fattat eld. Så snälla, minimera era diskussioner om detta. Det återkommer ständigt. Man måste ansöka om tillstånd om man vill tutta på en byggnad i sin egen ägo. Som regel får man nej.
Undertecknad har viss erfarenhet inom området hehe.

Du kan inte försäkra ett hus före tillträdesdagen så glöm att han skulle få ut nåt på försäkringen.

En gammal volvo i glesbygd som brunnit upp av sig själv eller med hjälp (brasas eller lokal ungdoms, eller tom nya ägarens) är inget bevis för att dr Brasa skulle ha tuttat på sin villa. Hade det funnits flera misstänkta bränder, flera domar hade det kunnat användas för att peka på ett mönster. Det finns det inte i dagsläget.

Dålig ekonomi eller ej. Det smarta hade väl varit att punga för huset och sälja det omgående? Löfte på lån, inteckningar eller vad det kan heta borde de ju ha fått redan förra året eller? Kreativa som de är borde de kunnat lösa frågan nu iaf på någorlunda laglig ekoväg.

Vad jag inte fattar är den långa tid mellan samtalet då dr Brasa hade fått muntligt nej på bygglovet och då dr Åsa går ut i pressen med att hon ej visste om nejet. Brevet borde ju ha kommit fram på den tiden även om Brasa inte meddelat Åsa på en gång. Som sambos med eftersänd post borde hon väl ha öppnat detta? Åkt och vittjat hans lya i Örebro?

Samma med hennes dillande om en eventuell brasa på Nackatomten.

Ni som dillar om en eventuell separation, vars finns länk?

Att dr Brasa synts i området under tiden för händelsen är mer logiskt än konstigt, skulle inte ni det om ni var nära tillträdelsedagen på ert drömhus? "Källan" i kvällspressen som läcker om en eventuell vakt som skall ha sett någon men ej kunnat identifiera honom. Ptja, bara mer skvaller. Kliver det fram ett vittne eller hans registreringsplåtar reggats typ en halvtimme runt händelsen av fartkamera eller utanför tullarna åt båda håll, then were talking. Men oidentifierad man på en tomt, kan lika gärna vara nån som rastat sin pudel hos grannen.

Att påstå till gamla ägaren att det är ens drömhus för att sedan vilja riva halva kåken tycker jag är fräckt. Kan vi inte spekulera i om det är Eva som sprungit runt och tuttat på? Även i hennes fall skulle det vara mer logiskt än konstigt om hon befann sig på sin gamle Harrys tomt vid tillfället. Hur fäller vi henne?

Den tekniska utredningen är väl det ni får ställa ert hopp till så länge.
Citera
2012-04-22, 07:45
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan.J
Jag är enig med dina inlägg. Jag ser Dråsa som medskyldig, och jag skulle inte bli förvånad om hon varit drivande. Det är hennes "varumärke" och livsstil som är dyrbart och kostar stora pengar. Det blir att jobba hårt som sambo.

Vare sig rättssystemet är snällt eller ej beträffande mordbrand och medhjälp, så kommer Dråsa få kännbara ekonomiska förluster när notan för branden skall betalas. Det hon äger med Brasa är inte mycket värt när han är häktad och inte har kontroll över sina affärer.

Att tända eld på ett hus, och förvänta sig att det är någon annans ansvar, EF- säljaren är bedrägeri.
När Brasa och Dråsa ser en brasa som lösning på sina problem, har dom planerat ett brott mot EF. Dom vill bryta kontraktet, men ser till att det är EF som gör sig skyldig till kontraktsbrott. Samtidigt som EF blir skandaliserad, ytterligare en gång, för samröret med dem.

Att EF har försäkring innebär att hon är garderad för egen del, och att det underlättar för henne att få ut ersättning.
Det verkar vara fel på mångas rättsuppfattning om bedrägeriet. Att orsaka fel eller skada på huset för att slippa undan kontraktet, är inte lagligt när skadan uppgår till miljontals kronor.

Brasa har haft en bil som brann lägligt efter en hävning av köp. Han kunde ha kört ner den för ett stup eller gömt den i skogen. Oavsett vad han väljer att göra för att bli av med en bil i syfte att få försäkringspengar, så är det försäkringsbedrägeri. Det blir extra illa vid brand då det är fara för människor och byggnader då bilen står vid någons infart.
Tänk att det ska vara så svårt att förstå att det är mordbrand att tända eld på ett hus, inte bedrägeri. Just det förhållandet att Magnus är häktad för mordbrand och inte för bedrägeri borde dessutom betyda någonting i sammanhanget. Det borde även det faktum att Åsa inte är delgiven misstanke om brott samt att EFs försäkringsbolag inte har blivit vilselett, i synnerhet inte av försäkringstagaren. Dags för en
Senast redigerad av Jumalauta 2012-04-22 kl. 07:48.
Citera
2012-04-22, 07:57
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albertus.Pictor
Hörru, tjugohundratolv, hur kommer det sig att du vet så mycket om Dr Åsa och hennes sambo? Umgås du med dem?

Samtidigt så vet du i en helt annan tråd väldigt mycket om Anders Lettström och Aje Philipson. Hur kommer det sig? Umgås du i dessa kretsar?

Det verkar nämligen lite apart att dessa båda bekantskapskretsar skulle glida ihop, så jag vore tacksam om du kunde utveckla just hur du liksom glider mellan dessa båda grupper. Är det kanske någon av dem som är barndomskamrat och via denne/denna har du lärt känna de andra?
Det tjugohundratolv anfört i saken har inte på någon punkt kunnat vederläggas och endast i något enstaka fall har h*n backat litet när uppgifterna ifrågasatts. Insikterna verkar vara goda och h*n har förklarat en del kring hur dessa nåtts. Det är väl gott så, din fråga tangerar faktiskt vad som är olämpligt på ett anonymt forum.

Vad beträffar Aje m.fl. tycker jag å andra sidan att tjugohundratolv yttrat sig på ett sätt som tyder på att h*n inte har någon djupare bekantskap med herrarna ifråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in