2012-05-09, 18:07
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preputiet
Ja det har du rätt i. Det var ju en rejäl brandplats på tomten, 40kvm om jag inte minns fel. Kanske doktorsparet hade mer bråte som behövde eldas. Till så pass stora brandplatser går det säkert åt en hel del tändvätska.

Du minns fel.
En rationell och driftig karl som Brasa skulle aldrig elda en så fjuttig brasa. Dr Brasas förtida majbål hade en diameter på 40m. En cirkel med den storleken har en yta på ca 1250 kvadratmeter. Det är en rejäl brasa det!

Citat:
Ursprungligen postat av Dråsa
Åsa Wihlbeck ‏ @DoktorAsa
RetweetadRetweeta
@izink Ja, vid husrannsakan tog man INGEN notis om den 40 m i diameter stora brandplats vi har på gården som brann nyl . NU varit tillbaka.
Citera
2012-05-09, 18:25
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursprungligen postat av Dråsa
Åsa Wihlbeck ‏ @DoktorAsa
RetweetadRetweeta
@izink Ja, vid husrannsakan tog man INGEN notis om den 40 m i diameter stora brandplats vi har på gården som brann nyl . NU varit tillbaka.

Det där är rätt graverande för DrÅsa. Inte bara att dom hade lagt upp bollen för ett eventuellt försvar, att hon gick ut med det så snabbt betyder att hon var med på det och mycket väl visste vad det handlade om. Det ska bli intressant att höra hon ställer sig till det där nu efteråt. Inser hon inte att hon "kriminerar" sig själv?
Citera
2012-05-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Du minns fel.
En rationell och driftig karl som Brasa skulle aldrig elda en så fjuttig brasa. Dr Brasas förtida majbål hade en diameter på 40m. En cirkel med den storleken har en yta på ca 1250 kvadratmeter. Det är en rejäl brasa det!

Det måste kännas förfärligt för en sådan karl att bara bli kallad någons sambo. När man har sitt eget EGO. Mäste rimligen känna sig väldigt förminskad.
Bär man sedan tänker på vad Dråsa faktiskt sa, om hon nu verkligen uttryckte sig på det sättet, så borde hon ju vara insatt i ett händelseförlopp, sdär den där gårdsbranden bara var en avledande manöver.
Varför i herrans namn skulle hon påpeka den branden för polisen. Om jag inte minns fels tyckte hon det var konstigt att polisen inte tog närmare notis om den brandplatsen också.
Citera
2012-05-09, 18:36
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Docke
Bär man sedan tänker på vad Dråsa faktiskt sa, om hon nu verkligen uttryckte sig på det sättet, så borde hon ju vara insatt i ett händelseförlopp, sdär den där gårdsbranden bara var en avledande manöver.
Varför i herrans namn skulle hon påpeka den branden för polisen. Om jag inte minns fels tyckte hon det var konstigt att polisen inte tog närmare notis om den brandplatsen också.

Hon gick väl ut med det eftersom polisen inte frågade om det. Dom hade ju lagt upp det så himla bra, om nån skulle fråga varför ML hade så svedda ögonbryn. "Jo, men vi hade en liten brasa på gården..." När polisen uppenbarligen inte brydde sig var hon tvungen att gå ut med det själv, på twitter dessutom. "She volunteered that information" som man säger i utrikiska deckare.
Citera
2012-05-09, 18:41
Medlem
marreparres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det där är rätt graverande för DrÅsa. Inte bara att dom hade lagt upp bollen för ett eventuellt försvar, att hon gick ut med det så snabbt betyder att hon var med på det och mycket väl visste vad det handlade om. Det ska bli intressant att höra hon ställer sig till det där nu efteråt. Inser hon inte att hon "kriminerar" sig själv?

40 m i diameter är mer än en tredjedel av Globens diameter som är 110 m, vi snackar BRASA!

Senast 16 maj ska åtal väckas, så snart kommer troligen Förundersökningsprotokollet.
Ni som är rutinerade, hur många FUP-sidor brukar en sånhär historia generera.
Senast redigerad av marreparre 2012-05-09 kl. 18:50.
Citera
2012-05-09, 19:03
Medlem
Citat:
Hon gick väl ut med det eftersom polisen inte frågade om det. Dom hade ju lagt upp det så himla bra, om nån skulle fråga varför ML hade så svedda ögonbryn. "Jo, men vi hade en liten brasa på gården..." När polisen uppenbarligen inte brydde sig var hon tvungen att gå ut med det själv, på twitter dessutom. "She volunteered that information" som man säger i utrikiska deckare.

Eller var det ifall någon skulle fråga om tändvätskan? Vi vet väl inte med säkerhet hur pass nära i tiden för själva mordbranden som den inhandlades.
Citera
2012-05-09, 19:04
Medlem
Super-Swedes avatar
Citat:
Brasa borde definitivt se sig om efter en bättre advokat.

Och vad skulle det hjälpa? Jag tror inte det finns någon advokat som skulle kunna ändra på nuvarande status.

Vad tror ni sker när målet ska upp i rätten, kommer Åsa vara på plats? Jag ska försöka åka förbi och gotta mig när skådespelet startar.
Citera
2012-05-09, 19:16
Medlem
BettyBoop80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Docke
Det har väl sagts tidigare i tråden att eldandet på Värmdö skedde två veckor innan Schinvillan brann. Däremot har jag sett motstridiga uppgifter om man skulle kunna se några spår av den brasan.

Från de uppgifter jag har sett ska den lilla brasan på Värmdö ha skett någon gång i Januari

Citat:
Ursprungligen postat av Electrolux
Enligt uppgift eldade de på tomten i Hemmesta i januari, så det måste vara innan den här branden.

Citat:
Ursprungligen postat av zI0n
Deras stora hög med ris på tomten brann i början på januari.

Grannhuset vart också köpt av någon, som sedan sålde det vidare i januari.

Om det stämmer att polisen sagt att tändvätskan köptes i nära anslutning till branden så lär den vara köpt efter Januari-brasan. Min tolkning är att den köptes max några dagar innan villan brann.
Dessutom om det skulle vara så att tändvätskan användes till brasan på Värmdö så borde det väl bli en rejäl brand som ML inte precis skulle kunna kontrollera? Jag kan inte mycket om bränder men det är min tanke iaf. Har ML gjort ett sånt bål borde det vara känt. Att halva Värmdö brinner upp pga att någon ska bränna lite ris känns som en given nyhet

Ang teorin om en alternativ gärningsman så har jag hittills inte sett en enda teori eller ett enda scenario som jag anser trovärdigt. Det verkar hintas en massa men ingen har lagt fram något, har ni information så berätta det istället för att idiotförklara alla som inte tror att det är en stalker som sätter dit ML. Jag är öppen för att det kan finnas en annan förklaring eller gärningsman, men så länge det bara är antydningar så är era uppgifter tom ännu mindre pålitliga än slaskpressen. Ingen har lagt fram ett enda litet fakta som faktiskt talar för stalkerteorin, men jag ska ändå tro på den eftersom anonyma FB-användare säger att det är så?
Citera
2012-05-09, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Du minns fel.

Låter som karln lagt ut riset på backen en och en om diametern blir 40 m. Jag som trodde vitsen med att elda ris var att packa ihop det och sedan fjutta på. Gissar att det är felskrivning av vår eminenta Dr Åsa. Det är inte så lätt att skilja på kvm och diameter fast man ska vara högutbildad läkare.
Citera
2012-05-09, 19:43
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Holy smoke, nu snackar vi brasa. Räcker 20l tändvätska? Jag brukar förbruka en halv flaska bara till att tända grillen.

Du använder för mycket tändvätska. Det räcker med en halv deciliter till grillen.

Varför ska han hälla på tjugo flaskor? Det räcker med en skvätt, eller lite papper och torrt gräs.
Elden sprider sig och riset brinner av sig själv.
Citera
2012-05-09, 19:43
Medlem
Citat:

Det är väl bl a det där som gör Polisen 100% övertygade om att hon är lika skyldig som hennes sambo. Det är inget bevis i sig men för den Polis som träffade henne och hennes märkliga reaktion råder ingen tvekan om att Dråsa även hon är lika skyldig som sambon sin ......
Citera
2012-05-09, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Du använder för mycket tändvätska. Det räcker med en halv deciliter till grillen.

Varför ska han hälla på tjugo flaskor? Det räcker med en skvätt, eller lite papper och torrt gräs.
Elden sprider sig och riset brinner av sig själv.

Precis, men om det är ett hus du skall elda ner DÅ räcker det inte med lite papper och några deciliter tändvätska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in