2012-04-20, 23:31
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag har inte någon statistik som stöd för mitt påstående, men jag kan tänka mig att det är snarare regel än undantag att när två personer med ett gemensamt motiv (ekonomisk vinning) planerar att bränna ned det hus de bor i, så befinner sig så gott som alltid en av parterna på något mirakulöst sätt många mil därifrån omgiven av människor som kan ge honom/henne alibi när kåken väl en gång ska tändas på.

Sett till Dråsas beteende nu när allt gått snett dvs hon klättrar på väggarna så lutar jag åt att hon var fullt medveten om vad som skulle hända och agerade som schablonmedbrottslingen gör. Och det är säkerligen polisen också, hittar dom den minsta stödbevisning så kommer dom att plocka in henne. Och det vet hon.
Jag tror att du tänker helt rätt. Och när sedan Åsa
redan dagen efter sambons gripande går ut och twittrar och pratar med Aftonbladet om alibit, utan att ha blivit tillfrågad, ter sig hela affären solklar.
Citera
2012-04-20, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itahy
Men om hon kände till planerna utan att anmäla så är hon enligt svensk lag medskyldig till brott.

Att tända på ett hus är mordbrand, om detta verkar alla vara eniga.

Det som inte belysts är att bedrägeri är också ett brott, och det handlar om betydande belopp, som skulle lösa DrBrasas och Dråsas ekonomiska problem.
Om huset hade skadats med flit, men inte genom brand är det verkligen OK?
Orsaka vattenskada så att huset försämras till den grad att grund för hävning föreligger?
Jag anser att EF var utsatt för ett bedrägeri, oavsett om hon har försäkring eller ej.

Att det var utbetalning från hennes försäkring som var målet för branden är inte huvudfrågan. Agerandet mot EF är hänsynslöst och jag tycker inte att den omständigheten att hon var försäkrad är förmildrande. Det är ett hänsynslöst försäkringsbedrägeri där EF få utstå tråkigheter.
Citera
2012-04-20, 23:47
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleSchewen
I dagens Expressen berättas att Dr Brasa har förlorat ett annat mål i Umeå Tingsrätt, där han skall betala 1,8 miljoner
,(det är inte målet där han är stämd på 5,5 miljoner)( och nu är han ju inte ens ute så att han kan sätta eld på något för att få fram kontanter) så Dr Brasa kanske inte skulle bytt karriär ?

Men jag vet inte hur han var som läkare, men byter man självmant så finns det förmodligen själ för det.

Vad handlar det målet på 1,8 miljoner om? Nån som vet?
Citera
2012-04-20, 23:48
Medlem
subutex1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Docke
Kan man vara så smart med så pass dålig svenska?
Hon borde knappast ha kommit in på läkarlinjen i vart fall.
Hur det är med ML vet jag inte, har inte sett något han skrivit.
Men kanske kan Dråsa klara sig om hon tar på sig en offerroll, fast det lär väl inte ligga för henne...

Man behöver knappast vara Einstein för att klara läkarlinjen. Vissa människor förväxlar höga intagningspoäng med att utbildningen skulle vara svår. Det enda höga intagningspoäng skvallrar om är att det är svårt att komma in på utbildningen för att den är extremt populär. Jag påstår inte att det är en lätt utbildning men med normalintelligens och intresse så klarar man den. Har man dessutom förmåga till empati och ett visst intresse av människor så kanske man blir en duktig läkare också i slutändan
Citera
2012-04-21, 00:22
Medlem
marreparres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Skatteverket tolkar lagar och regler och det sällan till fördel för de som granskas. Jag såg din kommentar ovan och tycker att den var bra, rent juridiskt. Det är inte utan anledning att man alltid ska överklaga skatteverkets beslut med juridisk expertis om summan är värd det.

Allt handlar om vad som kommer att framkomma vid en revision och granskning av parets ekonomi såväl juridisk person som privat. Det kan ju hända att de finner märkliga transaktioner mellan deras gemensamma bolag med också pengar som åkt in och ut på olika gemensamma privata konton. Pengar som vid närmare granskning faktiskt måste tas upp till beskattning. Ja då uppstår en skuld till staten. Om de framkommer att inköp har gjorts med gemensamma pengar för något som en av dom enbart står som ägare på så kommer det också att granskas. En del människor brukar vara noga med bodelning, andra inte. De beror som sagt på vad en utredning påvisar, och om paret faktiskt är mer involverade i varandras ekonomi än vad de vill ge sken utav.

Det ser staten lätt med hjälp av kontoutdrag ifrån banken. För inte vill man ta risken att det ska finnas en liten "målvakt" i en och annan familj. Nu finns det ingen skuld och om det uppstår någon så ska vi kanske inte utgå ifrån att Magnus inte tänker betala. Men det som införskaffats under parets tid tillsammans kommer det säkerligen titta lite extra på oavsett vem som står som ägare.

Åsa har ju dessutom ganska dumt uttalat sig i media att inköpet av Scheinvillan,drömhuset eller brandhögen var ett gemensamt köp men att hon ville undvika den mediastorm ( ironiskt nog ) det skulle bli om hon till en början stod med som köpare. Det i sin tur väcker genast frågan - Finns det mer egendom som ägs gemensamt men där bara en står som ägare ?

Om Dråsa och Magnus informellt köpte Scheinvillan gemensamt så lär väl även Dråsa bli ruinerad när ev skadestånd ska utkrävas från försäkringsbolaget, och kanske senare även skadestånd till Eva F.

Om Dråsa varit med i brännarplanerna så står det alltså till de själva att lösa den ekonomiska biten efteråt om hur mycket var och en ska betala, något säger mig att det finns mycket stor risk att det uppstår en brutal konfilikt där, som säkert når ända fram till media.

Här finns ju risken att t ex Dråsa vägrar att hjälpa till att betala pengar till Brasas stora skadestånd, och därmet kanske en tvist uppstår och kanske något rättsligt, vad vet jag.

Kan tänka mig att både Dråsa och Pyromange är kompetenta när det gäller att försöka få så liten del som möjligt att själv betala, och att det kan uppstå en fight där de kämpar med näbbar och klor mot varandra.

Jag undrar hur Pyromanges ex-fru tänker kring detta, undrar om hon sitter där hemma och halvmyser medans detta spektakel rullas ut i media.
Senast redigerad av marreparre 2012-04-21 kl. 00:36.
Citera
2012-04-21, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subutex1
Man behöver knappast vara Einstein för att klara läkarlinjen. Vissa människor förväxlar höga intagningspoäng med att utbildningen skulle vara svår. Det enda höga intagningspoäng skvallrar om är att det är svårt att komma in på utbildningen för att den är extremt populär. Jag påstår inte att det är en lätt utbildning men med normalintelligens och intresse så klarar man den. Har man dessutom förmåga till empati och ett visst intresse av människor så kanske man blir en duktig läkare också i slutändan

Jag håller helt med dig.
Utbildningen är inte svår alls. Det gäller bara att ha förmåga att plugga. Sittfleisch, som min svenskalärare uttryckte saken.
Citera
2012-04-21, 09:17
Bannlyst
Se på fan, dom har redan en stor kåk vid vattnet med stor tomt och brygga, bättre än Harrys ser det ut som men Harrys är mer centralt, då kan man ångra sig.

http://kartor.eniro.se/query?what=map_wp&mop=wp&ps_id=per_13201183:1
Citera
2012-04-21, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det är restprodukter från tillverkningsprocessen som kan användas för att identifiera ex en specifik produktionslinje/batch. Varje enskild batch kommer att skilja sig från nästa och/eller föregående vid en molekylär analys. Frågan är bara hur mycket.

Tack. Verkligen imponerande. Jag, då kan han ligga risigt till.
Citera
2012-04-21, 09:52
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samhaellsbyggaren
Ganska enkelt på kartan och IRL, Stocksund ligger på andra sidan om E3, kommunen är Danderyd med hk i Djursholms slott, Kevinge är runt golfbanan och Harrys villa låg nära Mörby (sjukhus)/centrum. Magnus Uggla bor i Kevinge. Norrut är det lite fattigare Enebyberg, nordöst om Stocksund är Djursholm och i söder är Solna.
E3!?

OnT: Återigen, något bedrägeribrott kan omöjligt ha begåtts, vare sig mot något försäkringsbolag eller någon annan. Det finns såvitt avser försäkringsbolaget förklarat tidigare i tråden. För den som tror annorlunda återstår att förklara vem som vilselett vem.
Citera
2012-04-21, 11:09
Medlem
Konsult TTs avatar
DrBrasa ligger enl Aftonbladet som nr 5 på listan över "Vilken kändis vore det jobbigast att sitta bredvid i ett flygplan?" http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article14702806.ab

Citat:
Här är hela listan
1. Ove Sundberg 41 %

2. Sean Banan 16 %
3. 
Björn Ranelid 14 %
4. Carola Häggkvist 9 %
5. Dr Åsas sambo 8 %
6. Hanna Widerstedt 6 %
7. 
Estelle Bernadotte 2 %
8. 
Marcus Birro 2 %
9. 
Kikki Danielsson 1 %
10. 
Jan Josefsson 1 %
Är det månne FB's förtjänst ?

/ TT
Citera
2012-04-21, 11:10
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
E3!?

OnT: Återigen, något bedrägeribrott kan omöjligt ha begåtts, vare sig mot något försäkringsbolag eller någon annan. Det finns såvitt avser försäkringsbolaget förklarat tidigare i tråden. För den som tror annorlunda återstår att förklara vem som vilselett vem.

Det har ju framgått i media ...
Sambon hade kontakt med en mäklare efter branden och ett möte bestämdes där även en representant för försäkringsbolaget skulle närvara. Polisen utesluter inte ekonomiska motiv till branden http://www.expressen.se/nyheter/sambon-vill-traffa-doktor-asa-i-haktet/

Om ML är skyldig till branden och tanken med mötet var att förhandla ner priset eller häva kontraktet så borde det väl räknas som bedrägeri, eller försök till bedrägeri?
Citera
2012-04-21, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag tror att du tänker helt rätt. Och när sedan Åsa
redan dagen efter sambons gripande går ut och twittrar och pratar med Aftonbladet om alibit, utan att ha blivit tillfrågad, ter sig hela affären solklar.

-Hon befinner sig på annan ort vid tillfället - så praktiskt.
-En privat affär på 19 miljoner som tituleras som drömboende, låtsas man sen i efterhand vara så ointresserad av att man inte ens reflekterar om, när, ifall ett beslut om bygglov kommit. " Jag hade ingen aning"
- 18 Mars håller Åsa "presskonferens" där hon pekar ut brasan på sin egen tomt "– Vi eldade där nyligen, men polisen tog inte ens någon notis om platsen vid husrannsakan."

Det vore verkligen märkligt om Åsa och Magnus inte har diskuterat den här innan. Är det vanligt att ordna majbrasor i Februari ? Varför vill Åsa inte besöka Magnus i häktet utan att krångla. Är hon rädd att Magnus ska försäga sig på något sätt eller skäms hon bara ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in