Flashback bygger pepparkakshus!
2018-02-17, 18:51
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jisses vilka flummiga uttalanden. 1950 fanns det väl 10 datorer i hela världen. Jag kan tänka mig att de första datorkurserna gick kring 1960.

Det periodiska systemet uppfanns ca 1900. Gissningsvis gick de första kemi-kurserna som vi känner till dem kring 1920/30-talet.

År 1950 fanns fler än 10 datorer i hela världen. 1954 blev IBM 650 den första massproducerade datorn. På ett år såldes 450 exemplar (källa).

Datavetenskap infördes som akademisk disciplin någon gång i mitten av 1960-talet, men det betyder inte automatiskt att det saknades datorpionjärer tidigare. T ex Grace Hopper.

De första versionerna av det periodiska systemet uppställdes 1869 nästan samtidigt och oberoende av varandra av två kemister, Dmitrij Mendelejev och Lothar Meyer (källa). Där hade du fundamentalt fel i ditt påstående att det uppfanns 1900.

Eftersom du hävdar att de första kemikurserna ”som vi känner till dem” introducerades 1920-30-talet, då är alla som studerade kemi på universiteten fram till 1920-talet enligt ditt synsätt inga riktiga kemister. T ex Marie Curie som tilldelades nobelpriset i kemi 1911.

Ett tips till dig: ta reda på fakta istället för att flumma.
Citera
2018-02-17, 18:56
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Jag tyckte det såg ut som att du skrev ut den redan?
Du förlorade, vilket var vad som skulle visas.
Att du dessutom postade den listan utan en granskning blev roande, när du fick med mattelärarinnor med meriter som "första svarta kvinna som fått PhD-titeln" och liknande mög.

Så, listan var inte lång nog. Vill du prova igen?
Rensa bort mattelärarinnorna är du snäll från nästa.

Nej, jag förlorade inte. I föregående inlägg påpekade jag faktiskt att det sedan antikens dagar för över 2000 år sedan till idag fanns det många gånger fler manliga matematiker än kvinnliga. Utspritt under hela den långa perioden var i snitt 95-99 % av de verksamma matematikerna av manligt kön. Resten (1-5 %) var kvinnor.

Om jag skulle rensa bort låt oss säga 97 kvinnor från listan så att det endast återstår 100 blir deras andel 22 % och männens 88 %.

I över 2000 år sedan fram till 1850-1900 var kvinnor utestängda från högre utbildning, de fick inte förvalta egna egendomar, de tilläts inte bli präster och förbjöds att engagera sig politiskt. Under denna period var andelen kvinnliga matematiker försvinnande liten - under 1 procent. Över 99 % av dåtidens matematiker var män. Det var inte förrän 1960-talet som andelen kvinnor steg till runt 5 %. Idag är det 30 %, dock med variationer från land till land.

Visst är det beundransvärt att det kunde dyka upp en relativt stor andel kvinnliga toppmatematiker i förhållande till den minimala populationen.

Det finns säkert en hel del mattelärare som ”förste svarte man som tilldelats en PhD-titel” eller liknande mög som smugit sig in i matematiklistan över manliga matematiker.

Rensa själv bort de manliga mattelärarna.
Citera
2018-02-17, 19:33
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
[...]
Om jag skulle rensa bort låt oss säga 97 kvinnor från listan så att det endast återstår 100 blir deras andel 22 % och männens 88 %.
[...]
Haha.. .
Matte är ju inte din grej, helt enkelt. Vare sig i tillämpning, som synes här, eller i teori.
Citera
2018-02-17, 20:06
Medlem
lupacs avatar
Citat:
OK, då håller du med om att bland de som är bra på matematik är majoriteten män.

Om man ser rubriken som du gör så kan jag hålla med om att t.ex medel-tjejen i klass 9 kanske kan mer matematik än medel-killen. Det beror på att hon gör läxorna bättre och är lite mognare. Men redan på gymnasiets NA-linjen, som har en skevhet eftersom man söker dit om man är bra på matematik, så är medel-killen bättre än medel-tjejen. Och så fort vi kommer lite upp i åren, t.ex Högskoleprovet, så är medelmannen bättre än medelkvinnan på matematik. Att säga emot det är att bevisa att man inte har matematiskt kunskap att förstå statistik kring högskoleprovet.

Det är i snitt fler killar än tjejer som går på NA-programmet.

Resultat från gymnasieskolans nationella prov våren 2017
...
Med undantag för matematik 1A har kvinnorna bättre kursprovsresultat än männen. Elever med svensk bakgrund hade genomgående bättre resultat än elever med utländsk bakgrund. Majoriteten av eleverna som har genomfört dessa prov har föräldrar med en eftergymnasial utbildning. Det är också de eleverna som har de bästa resultaten på dessa prov.
” (källa: Skolverket)

Flickor vars föräldrar har en eftergymnasial (kort eller lång) utbildning har i snitt något bättre resultat i matematik 4 än manliga diton. I VT 2017 var det ekonomistudenterna som fick högst snittresultat, 13.8 (F) och 14.0 (M), en mycket liten könsskillnad. Men VT 2015 (länk) var det flickorna från samhällsvetenskap som fick medelresultatet 14.8 p (det bästa) och pojkarna 10.9 p. Det visar bara att långtifrån alla kvinnliga matematikbegåvningar söker sig till NA.

I mitt svar finns det enligt forskningen flera faktorer som förklarar könsgapet i HP. Om du säger emot dessa fakta är det bevis på att du uppvisar bristande kunskaper i matematik och erbarmligt låg förståelse i statistik kring högskoleprovet.
Citera
2018-02-17, 20:13
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Haha.. .
Matte är ju inte din grej, helt enkelt. Vare sig i tillämpning, som synes här, eller i teori.

78 % ska det naturligtvis vara. Jag skrev från min mobil och hade inte mina läsglasögon på mig.

Är det något mer hos mig du vill klanka ner på? Du tillför den här debatten ingenting konstruktivt - det enda du gör är att tramsa.
Citera
2018-02-17, 20:52
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
78 % ska det naturligtvis vara. Jag skrev från min mobil och hade inte mina läsglasögon på mig.
Ja utan vare sig IQ eller syn kommer du ju inte långt. Vanligtvis har du åtminstone användbar syn.

Citat:
Är det något mer hos mig du vill klanka ner på?
Eftersom du frågar så svarar jag;
Du har en komplett oförmåga till rationellt tänkande, du har grandiosa vanföreställningar om din pinsamt mediokra intelligens och du är så dålig på att dra logiska slutsatser att det är diagnosticerbart.
Detta är till att börja med, men din intellektuella och verbala status är offtopic i denna tråd.

Om du vill diskutera dina intellektuella defekter och handikapp så får du starta en egen tråd om detta.

Citat:
Du tillför den här debatten ingenting konstruktivt - det enda du gör är att tramsa.
För första gången har du och jag alltså något gemensamt.

Hur var det nu din starkaste hypotes, i topic, löd? Är det fortfarande så att kvinnor står sig bättre ju lägre nivå det är på matten? Du verkar ha slutat älta gymnasienivån. Vad är ditt aktuella halmstrå? Klarar du att vara koncis?
Citera
2018-02-17, 21:23
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Det finns åtskilliga förklaringar till den kvinnliga underrepresentationen, t ex sämre förtroende, uppfostran, mindre tävlingsintresse, andra intressen än bara matematik.
Det är ju inte bara en under-representation. Även de kvinnor som är med räknar sämre än männen.

Briljant förklaring till att kvinnor räknar sämre än män på matte-OS. "De har andra intressen än bara matematik". Det är därför ingen svensk har OS-guld i längdhopp! Vi svenskar har andra intressen. Och barnen har dåliga resultat i PISA-testerna. Men de har andra intressen!

Alla förklaringar är tydligen tillåtna, utom den självklara: att kvinnor är sämre på matematik.
Senast redigerad av Paris24 2018-02-17 kl. 21:36.
Citera
2018-02-17, 22:48
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Jag har en komplett oförmåga till rationellt tänkande, jag har grandiosa vanföreställningar om min pinsamt mediokra intelligens och jag är så dålig på att dra logiska slutsatser att det är diagnosticerbart.
Detta är till att börja med, men min intellektuella och verbala status är offtopic i denna tråd.

Om du vill diskutera dina intellektuella defekter och handikapp så får du starta en egen tråd om detta.

.... Är det fortfarande så att kvinnor står sig bättre ju lägre nivå det är på matten? Du verkar ha slutat älta gymnasienivån. Vad är ditt aktuella halmstrå? Klarar du att vara koncis?

Backa i tråden tills du kommer till mitt inlägg. Ta på dig de starkaste läsglasögon du kan hitta på äldreboendet där du bor. Glöm inte medicinerna mot din grå starr och demens. Då kanske du kan varsebli att jag inte slutat ”älta” om gymnasiets nationella prov i matematik 4. Observera särskilt stycket jag skrev:

Flickor vars föräldrar har en eftergymnasial (kort eller lång) utbildning har i snitt något bättre resultat i matematik 4 än manliga diton. I VT 2017 var det ekonomistudenterna som fick högst snittresultat, 13.8 (F) och 14.0 (M), en mycket liten könsskillnad. Men VT 2015 (länk) var det flickorna från samhällsvetenskap som fick medelresultatet 14.8 p (det bästa) och pojkarna 10.9 p.

Det är inget halmstrå utan sakliga fakta direkt från skolverkets databas. Flickor står sig bra i matematik även på både gymnasie- och universitetsnivå.
Citera
2018-02-17, 23:10
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
[...]
VT 2015 (länk) var det flickorna från samhällsvetenskap som fick medelresultatet 14.8 p (det bästa) och pojkarna 10.9 p
[...]
Det var detta som du fetat så det är väl det som är ditt starkaste argument.. .

På gymnasiets samhällsvetenskapliga linje står sig alltså kvinnorna (flickorna) väl. Åkej. Detta är alltså helt i linje med det halmstrå du tidigare klamrat dig fast vid : Kvinnor står sig väl när nivån sänks tillräckligt mycket.

Det är matten på gymnasiets samhällsvetenskapliga linje, som du alltså argumenterar med här. Hallå!
Det är 18- eller 19-åringar som ska lösa linjära ekvationer med en okänd. Om ens det. Att du tar det som intäkt för någonting alls är, ja, ett bevis för bristen på argument för din hypotes.
Citera
2018-02-18, 19:49
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det var detta som du fetat så det är väl det som är ditt starkaste argument.. .

På gymnasiets samhällsvetenskapliga linje står sig alltså kvinnorna (flickorna) väl. Åkej. Detta är alltså helt i linje med det halmstrå du tidigare klamrat dig fast vid : Kvinnor står sig väl när nivån sänks tillräckligt mycket.

Det är matten på gymnasiets samhällsvetenskapliga linje, som du alltså argumenterar med här. Hallå!
Det är 18- eller 19-åringar som ska lösa linjära ekvationer med en okänd. Om ens det. Att du tar det som intäkt för någonting alls är, ja, ett bevis för bristen på argument för din hypotes.

Flickor vars föräldrar har en eftergymnasial (kort eller lång) utbildning har i snitt något bättre resultat i matematik 4 än manliga diton. I VT 2017 var det ekonomistudenterna som fick högst snittresultat, 13.8 (F) och 14.0 (M), en mycket liten könsskillnad. Men VT 2015 (länk) var det flickorna från samhällsvetenskap som fick medelresultatet 14.8 p (det bästa) och pojkarna 10.9 p.

Det var faktiskt samma prov, ”Matematik 4”, som skrevs av samhällsvetare, ekonomer, teknologer och naturvetare. Klicka på länken till resultaten VT 2015. Läs vad som står i tabellen.

Kolla i skolverkets databaser för perioden vårterminen 2013 - vårterminen 2017 så kommer du att se att flickor vars föräldrar har en eftergymnasial (kort, lång) utbildning i snitt har något bättre resultat i matematik 4 än manliga diton.
Citera
2018-02-18, 19:59
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det är ju inte bara en under-representation. Även de kvinnor som är med räknar sämre än männen.

Briljant förklaring till att kvinnor räknar sämre än män på matte-OS. "De har andra intressen än bara matematik". Det är därför ingen svensk har OS-guld i längdhopp! Vi svenskar har andra intressen. Och barnen har dåliga resultat i PISA-testerna. Men de har andra intressen!

Alla förklaringar är tydligen tillåtna, utom den självklara: att kvinnor är sämre på matematik.

http://www.livemint.com/Opinion/KN2qeRJhfNvE5YxnoXY1TM/Why-are-there-so-few-women-mathematicians.html

Det är du och dina misogyna likasinnade som ligger bakom kvinnors dåliga självförtroende i matematik. Ni utsätter era döttrar, systrar och alla andra unga flickor för följande stereotyphot ”kvinnor är sämre på matematik än män”. Då är det inte konstigt att de kommer att känna stark oro inför matematik och därmed prestera sämre.

Lisa Sauermann är på tredje plats i Hall of Fame med sina 5 guld, 1 silver och 1 perfect store. Evgenia Malinnikova på plats nr 31 med 2 guld och 2 perfect scores. Två kvinnor finns bland de 50 främsta platserna i Hall of Fame. Om det hade varit lika många kvinnliga tävlande som manliga bör man rimligtvis förvänta sig 20 kvinnor inklusive de två som jag nyss nämnt. En könsfördelning på 30 män och 20 kvinnor.
Citera
2018-02-18, 20:30
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
[...]
14.0 (M), en mycket liten könsskillnad.
[...]
Jaha.
Gymnasienivån fortsätter vara ditt enda halmstrå. Hur är det när nivån sänks ännu mer? Hur står sig flickorna på högstadiet, lågstadiet och på dagis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in