2014-03-27, 22:57
Medlem
PremiumBananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xparn
Hej, då jag inte har något lösen till mobilen så kan jag ju inte göra något med den. Har hört om IMEI osv, vad bör jag göra om jag vill behålla mobilen och göra den olåsbar och så att man inte kan bli hittad? Hört att vissa mobiler kan man spåra ifall man har ngn app osv. Så behöver den Jailbrackas eller vad det kallas osv? Och i så fall hur?

Ja eller så lämnar man in den till polisen som sig bör din jävla tattare, något annat är kriminellt. Vad är det med folk nuförtiden, är alla oärliga?
Citera
2014-03-27, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om telefonen har uppdaterats till iOS7 så är det inte längre möjligt att återställa en telefon utan tillgång till det iTunes/iCloud-konto som den kopplats till.

Apple har äntligen gjort nåt rätt.
Tror inte den har IOS7, hur kan jag se detta om jag inte har lösenordet till telefonen?
Citat:
Javisst, man spärrar det ju i nätet. Inte i telefonen.
Ah, då förstår jag.
Citat:
Ursprungligen postat av PremiumBananas
Ja eller så lämnar man in den till polisen som sig bör din jävla tattare, något annat är kriminellt. Vad är det med folk nuförtiden, är alla oärliga?
Jo precis, blev lurad på 8k här om dagen... Kändes jävligt surt. Så lite komiskt detta.

Detta är stepsen jag har tänkt göra;
1. Byta Sim-kort (gjort)
2. Köpa sladd så jag kan ladda den/koppla till datorn
3. använda denna metod för att ominstallera iOS:et https://www.youtube.com/watch?v=dVfGArx9zpU
4. Jailbreaka? köpa en UMEI-unlock ?
Citera
2014-03-28, 06:52
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Tror inte den har IOS7, hur kan jag se detta om jag inte har lösenordet till telefonen?

iTunes borde visa mjukvaruversion. Eller vänta, det kräver ju att man kan låsa upp luren

Citat:
köpa en UMEI-unlock ?

Det finns inget som heter IMEI-unlock. Man kan som användare aldrig låsa upp ett spärrat IMEI. Vad man gör är att byta IMEI. Kruxet är att det kräver att man byter systemkort på nyare appleprodukter. Alla andra metoder du kan tänkas se är bluff.
Senast redigerad av EckiEcki 2014-03-28 kl. 07:02.
Citera
2014-03-28, 14:11
Medlem
Citat:
iTunes borde visa mjukvaruversion. Eller vänta, det kräver ju att man kan låsa upp luren

Det finns inget som heter IMEI-unlock. Man kan som användare aldrig låsa upp ett spärrat IMEI. Vad man gör är att byta IMEI. Kruxet är att det kräver att man byter systemkort på nyare appleprodukter. Alla andra metoder du kan tänkas se är bluff.
Hittade denna sida;

"unlock your phone permanent"
http://iunlock.org/
EDIT: Elr nej detta var för att låsa upp mobnätsleverantör i guess.
Senast redigerad av Xparn 2014-03-28 kl. 14:20.
Citera
2014-03-28, 14:22
Medlem
rePears avatar
Citat:
Hittade denna sida;

"unlock your phone permanent"
http://iunlock.org/

Den sidan låser upp operatörslåsa telefoner. Tex. om den är låst till Telia och du vill använda Telenor.

Om ägaren anmäler sin telefon stulen blir den IMEI-spärrad och då kommer det där inte hjälpa. IMEI-spärren görs med ett internationellt samarbete då telefonen blir värdelös i större delen av världen.

Det enda du kan göra är att lämna in den till polisen, om ägaren inte hämtar telefonen inom tre månader så får du den.

Värt att tillägga är att det är olagligt att inte lämna in den.

Gör det enda rätta och lämna in den.
Citera
2014-03-28, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rePear
Den sidan låser upp operatörslåsa telefoner. Tex. om den är låst till Telia och du vill använda Telenor.

Om ägaren anmäler sin telefon stulen blir den IMEI-spärrad och då kommer det där inte hjälpa. IMEI-spärren görs med ett internationellt samarbete då telefonen blir värdelös i större delen av världen.

Det enda du kan göra är att lämna in den till polisen, om ägaren inte hämtar telefonen inom tre månader så får du den.

Värt att tillägga är att det är olagligt att inte lämna in den.

Gör det enda rätta och lämna in den.
Återställde iOS så den är helt o hållet clean (ny användar id osv) om jag lämnar in den till polisen hur ska dom kunna ta den till ägaren? Försent nu när jag återställt den? x,X Det är alltså lag på att lämna in upphittade mobiltelefoner
Citera
2014-03-28, 15:06
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Det är alltså lag på att lämna in upphittade mobiltelefoner

Du är skyldig att lämna in allt upphittat hittegods.
Citera
2014-03-28, 15:11
Medlem
rePears avatar
Citat:
Återställde iOS så den är helt o hållet clean (ny användar id osv) om jag lämnar in den till polisen hur ska dom kunna ta den till ägaren? Försent nu när jag återställt den? x,X Det är alltså lag på att lämna in upphittade mobiltelefoner

Telefonens IMEI-nummer försvinner inte när man återställer den(Inställningar>Allmänt>Om), om sim-trayen är original står även rätt IMEI- och serienummer på den. IMEI står även på ägarens kvitto som han uppvisar när han lägger anmälan, för att han ska kunna bevisa att det är hans telefon.
Citera
2014-03-28, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rePear
Telefonens IMEI-nummer försvinner inte när man återställer den(Inställningar>Allmänt>Om), om sim-trayen är original står även rätt IMEI- och serienummer på den. IMEI står även på ägarens kvitto som han uppvisar när han lägger anmälan, för att han ska kunna bevisa att det är hans telefon.
Antar att det är vanligt ifall man förlorar sin iphone att man ringer upp till affären och säger det, i så fall tar dom automatiskt beslutet att blockera IMEI:en?
Citera
2014-03-28, 17:55
Medlem
rePears avatar
Citat:
Antar att det är vanligt ifall man förlorar sin iphone att man ringer upp till affären och säger det, i så fall tar dom automatiskt beslutet att blockera IMEI:en?

Det är till polisen man anmäler den försvunnen/stulen.
Huruvida det är vanligt eller inte vet jag inte, men det känns som det bästa man kan göra om man vill ha en chans få tillbaka den.
Citera
2014-03-29, 13:05
Medlem
Jag har inte haft en jailbreakad telefon sen jag hade min 3GS för ett par år sedan.

Nu har jag fått ta över en iPhone 5 som fortfarande har Ios 6 installerat och jag är sugen på att jailbreaka den.

Hur gör jag?
Citera
2014-03-29, 13:47
Medlem
Roger Rabbits avatar
Microsoft har släppt office (word, powerpoint mm) till paddan nu. Men det verkar som man måste prenumerera på office365 för att kunna göra något annat än att läsa dokument vilket är lite cp, finns det någon väg runt detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in