2019-10-02, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du hatar Bibelns beskrivning av Gud, rimligtvis. Du skulle kunna ansöka om medlemskap och även upptas i gruppen "De Insatta".
Nja, det beror på vad du menar med insatt?
Det jag kan säga är att de som påstår sig vara insatta, samt tror på bibeln, aldrig lyckats övertyga mig om att den varken är sann eller god.
Citera
2019-10-02, 18:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VadFanIHelvete
Put your money where your mouth is. Men detta är redan bekant.

https://youtu.be/3wkuqRFXNvI - lite pedofilvibbar.

Ibland.

Kasta inte sten i glashus.

Vad har du att tillföra i ämnet?
Citera
2019-10-02, 19:07
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Du har tagit på dig att avfärda en bok du inte kan belägga som börande avfärdas. Klart du inte gillar en front mot det beteendet.
Du har tagit på dig att sanningsförklara en bok du inte kan belägga som annat än politisk och religiös propaganda.

Det är väl självklart att någon som påstår att ett partiprogram är rena rama sanningen avskräcks för att bemöta kritik.
Tror du att lögnare uppskattar kritik alls?

Är 'meningsmotståndare är onda och tycker inte om sanningen' ett fullgott argument för kommunism?
Är 'meningsmotståndare är onda och tycker inte om sanningen' ett fullgott argument för kristendom?
Är 'meningsmotståndare är onda och tycker inte om sanningen' ett fullgott argument för islam?

Varför skiljer sig kraven för argumentation för kristendom från argumentation för islam eller kommunism?

Om dina argument gäller för kristendom och Bibeln,
Varför gäller de inte för kommunism (Kommunistiska manifestet) eller islam (Koranen)?

Har du något giltigt argument för Bibelns sanningshalt som inte också kan appliceras på Koranen eller X-man?
Senast redigerad av kvantlogik 2019-10-02 kl. 19:19.
Citera
2019-10-02, 23:30
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Men du känner avsmak för Gud, som Bibeln talar om, kallar honom ond.
Ja, bibelns gud måste vara den obehagligaste figuren i hela skönlitteraturen; avundsjuk och stolt över det, en småsint, orättvis, hämndlysten, blodtörstig etnisk rensare, kvinnohatare, homofob, rasist, barnamördare, folkmördare, sjukdomsspridande, storhetsvansinnig sadomasochistisk översittare som nyckfullt och illasinnat slår åt höger och vänster. Det ser vem som helst som läser bibeln, förutom de indoktrinerade fundamentalisterna då förstås ;-)
Citera
2019-10-03, 01:10
Medlem
Krystofs avatar
Citat:
Jag menade med vidgade vyer bara att du behöver Bibeln som en bok att lita på som den är skriven, att du behöver komma loss från dina fördomar och dåliga idéer om Bibeln. Ta Bibeln som Jesus tog den!
Genom både helvete och skärseld? Wow. Vilken religion eller religiös gruppering tillhör du?

jag tillhör ingen religiös gruppering alls. även dessa begrepp har sina motsvarigheter utanför kristendomen.
Citera
2019-10-03, 04:39
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Jag har inte sett en enda hållbar invändning mot Bibelns tillförlitlighet presteras här i tråden.
Det är för att den helige Andens onda kusin har lagt en blöt filt över dina ögon.
Du är helt enkelt blind för sanningen. Istället ser du sanning där endast lögnens fader bor.

Det har snart postats 7000 inlägg här i tråden,
Och inte en tillstymmelse av tillförlitliga belägg för Bibelns sanningsanspråk har presenterats.

Vill du veta varför det är så? Därför att Bibeln inte är sanningen.

Vet du hur bevisbörda fungerar?
Det är inte avfärdandet som behöver bevisas, utan tvärtom.

Du kan inte bevisa att ’den rosa osynliga enhörningen’ inte existerar, det behöver du inte heller.
Däremot så behöver du påvisa att Bibeln är sann om du hävdar det. Om du vill bli tagen på allvar.

Att dina motdebattörer inte faller platt beror inte på att de hatar varken Bibeln eller dig.
Det beror helt enkelt på att du är oärlig och uppenbart ljuger.
Det är svårt att ta en lögn för sanning, och det blir inte enklare för att lögnaren spelar martyr.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-10-03 kl. 04:45.
Citera
2019-10-03, 06:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ditt inlägg #6505 säger mer om dig än om Bibeln. Ett exempel.
När James K. Hoffmeier kan skriva en hel bok med namnet Israel in Egypt. The Evidence for the Authenticity of the Exodus Tradition* (1996) är det uppenbart att det är något fel, antingen på honom eller på dig. Han är hemma i både bibelforskning och egyptologi-arkeologi.

* https://www.amazon.com/Israel-Egypt-Evidence-Authenticity-Tradition/dp/019513088X

Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Det är för att den helige Andens onda kusin har lagt en blöt filt över dina ögon.
Du är helt enkelt blind för sanningen. Istället ser du sanning där endast lögnens fader bor.

Det har snart postats 7000 inlägg här i tråden,
Och inte en tillstymmelse av tillförlitliga belägg för Bibelns sanningsanspråk har presenterats.

Vill du veta varför det är så? Därför att Bibeln inte är sanningen.

Vet du hur bevisbörda fungerar?
Det är inte avfärdandet som behöver bevisas, utan tvärtom.

Du kan inte bevisa att ’den rosa osynliga enhörningen’ inte existerar, det behöver du inte heller.
Däremot så behöver du påvisa att Bibeln är sann om du hävdar det. Om du vill bli tagen på allvar.

Att dina motdebattörer inte faller platt beror inte på att de hatar varken Bibeln eller dig.
Det beror helt enkelt på att du är oärlig och uppenbart ljuger.
Det är svårt att ta en lögn för sanning, och det blir inte enklare för att lögnaren spelar martyr.

I det citat från Calovius själv ovan ber han en annan skribent att studera en viss publikation från någon som enligt Calovius själv är ”hemma i både bibelforskning och egyptologi-arkeologi”, men det är en helt oärlig referens därför att Calovius själv anser inte att det som James K. Hoffmeier faktiskt kom fram till i sin forskning är korrekt.
James K. Hoffmeier argumenterar för ett påstått uttåg ur Egypten under 1200-talet f.Kr. medan Calovius envist påstår att det måste ha skett 200 år tidigare, på 1440-talet.
Så här skriver James K. Hoffmeier:
”This evidence suggests that the occurrence of Ramesses in the exodus narratives points to the city of Pi-Ramesses, which flourished for only 150 years (ca. 1270–1120 b.c.). Tanis soon replaced it as the dominant city of the northeast Delta, beginning in the eleventh century, for the next thousand
years. The identification of Rameses in Exodus 1:11, 12:37, and Numbers 33:3 makes best sense as Pi-Ramesses. Furthermore, the appearance of Rameses in the exodus story suggests that either the memory was preserved to later times, when the city no longer existed, or that the actual writing took place when the city still flourished.”

Att hänvisa till någon som skrivit en bok och kalla denna person för expert är högst oärligt om man sedan visar sig egentligen inte hålla med om vad den personen faktiskt påstår.
Citera
2019-10-03, 06:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Moses skrev Moseböckerna. Detta enligt forskning.

Moses kan inte ha skrivit Moseböckerna om de ursprungligen skrevs på hebreiska.
Det är helt elementärt och det borde vilken person som helst som påstår sig kunna hebreiska och hebreisk språkhistoria inse hur enkelt som helst.

(Det första hebreiska alfabetet uppfanns inte förrän på 1000-talet f.Kr. och baserades då på det feniciska skrivsystemet, men efterhand så fick bokstäverna en egen form och det var sedan ett utvecklat skriftspråk först omkring 800-talet f. Kr.)

Vad mer har du ljugit om?
Citera
2019-10-03, 08:05
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vad mer har du ljugit om?
Vad har har inte ljugit om?!

Har det kommit ens ett resonemang från den användaren som inte läckt som ett såll eller släppt som en dammlucka?

Förutom då det där enda som han slagit i skallen på dig och gjort till genmäle och tilltal i samma?

Calovius kan inte ens erkänna att denne ljuger när han påstår att sin egen tro är sanning. Trots att denne bör förstå detta lika tydligt som alla vi andra.

Calovius kan inte erkänna att dennes tro på Bibeln är sin egen religiösa övertygelse.

Bibeln är tusenmila ifrån sanningen utan istället ett partiprogram.

Att någon är kommunist gör inte kommunismen till sann.
Det gör däremot den troende till en idiot, om denne inte förmår släppa sanningsanspråket.
Citera
2019-10-03, 08:27
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Vad har har inte ljugit om?!

Förutom då det där enda som han slagit i skallen på dig och gjort till genmäle och tilltal i samma?

Jo, fast han ljög ju om det också. Han hänvisade till att det måste stå en konsonant före en vokal i hebreiskan innan det räknas som en stavelse. Hur gäller det på 1440-talet f.Kr. om det inte fanns några skrivtecken för hebreiska förrän 500 år senare?

Och mitt ursprungliga påstående var att uttalet av ordet "farao" hade ändrats på egyptiska sedan 1440-talet f.Kr. och att det hebreiska uttalet var mer likt det senare uttalet, varvid han påstod något om att det hebreiska ordet alltid varit samma hela tiden och inte hade ändrats. (Hur han nu skulle kunna veta det om det inte finns några skrifter från den tiden att jämföra med.)

Ja, läcker som ett såll gör hans resonemang ...
Citera
2019-10-03, 09:10
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du verkar resignera till ett "Men bevisa Bibeln då!". Det är det jag också säger i mitt inlägg är en reaktion. Du har tagit på dig att avfärda en bok du inte kan belägga som börande avfärdas. Klart du inte gillar en front mot det beteendet.

Det har alltid varit min inställning och det kan du se i mina inlägg. Det var väl min första fråga till dig personligen? Vad är det i Bibeln som får dig att tro att att dess övernaturliga påståenden är sanna. Jag väntar ännu på svar.
Det är dessutom inte min börda att bevisa något som osant som inte är belagt som sant.
Vidare så bevisar du mig rätt i ditt vägrande att svara på frågan i sak ytterligare en gång med att diskutera mig och vad jag gör och gillar. Deflektion och oärlighet är din metod ännu en gång.
Citera
2019-10-03, 10:09
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Ja, bibelns gud måste vara den obehagligaste figuren i hela skönlitteraturen; avundsjuk och stolt över det, en småsint, orättvis, hämndlysten, blodtörstig etnisk rensare, kvinnohatare, homofob, rasist, barnamördare, folkmördare, sjukdomsspridande, storhetsvansinnig sadomasochistisk översittare som nyckfullt och illasinnat slår åt höger och vänster. Det ser vem som helst som läser bibeln, förutom de indoktrinerade fundamentalisterna då förstås ;-
Bra att du inte skrev "Det ser alla som läser...". Vi kristna älskar Bibelns Gud, som är god, rättfärdig, helig, barmhärtig, kärlek...
2 Tess 1:6-10:
"Gud är rättfärdig: han vedergäller dem med lidande som plågat er och ger åt er som blir plågade lindring tillsammans med oss. Och det sker när Herren Jesus kommer från himlen och uppenbarar sig med sina mäktiga änglar, i flammande eld och straffar dem som inte vill veta av Gud och dem som inte lyder vår Herre Jesu evangelium. Dessa skall bli straffade med evigt fördärv, bort från Herrens ansikte och hans härlighet och makt, när han kommer för att förhärligas i sina heliga och väcka förundran hos alla dem som tror. Ty vårt vittnesbörd har ni trott. Så skall det ske på den dagen."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in