2021-01-04, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har aldrig sett dig ifrågasätta evolutionsteorin.
Varför skulle jag? Det är väldigt mycket vetenskap och vetenskapliga teorier jag inte ifrågasätter. Jag skulle bara göra mig dum om jag skulle syssla med sådant. Ska man försöka falsifiera en vetenskaplig teori så bör man ha lite att komma med. Det har inte jag.
Citera
2021-01-04, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Big Bang-teorin påstår INTE att materian skapades. Den utgår ifrån att all materia i hela det observerbara universum var koncentrerat i en punkt och började expandera.

Från Wikipedia:
"En vanlig variant på big bang-teorin är att universum pulserar och genomgår upprepade big bangs varvid materien i universum praktiskt taget nyskapas med jämna mellanrum."
"Den ekpyrotiska modellen, utvecklad av Neil Turok och Paul Steinhardt 2006 har visat att ett sådant universum skulle kunna förklara vissa problem med den kosmologiska konstanten, som vid tiden för (en) big bang, enligt vissa teorier, skulle behöva vara uppemot 10100 gånger större än de värden som verkar kunna mätas upp. En av konsekvenserna av deras arbeten är att universum skulle kunna vara minst 986 miljarder år gammalt, eventuellt till och med oändligt gammalt."

Jo, materia uppkom vid Big Bang påstås det.

Från Wikipedia:

Citat:
Big bang (eller stora smällen) är den mest vedertagna kosmologiska teorin om universums tidiga utveckling. Teorin täcker tidsperioden sedan universum var mycket, mycket ungt och fram till idag. Universums utveckling tog sin början för cirka 13,8 miljarder år sedan, då rymden började expandera. Universum var då extremt tätt och varmt, och hela det observerbara universum var koncentrerat i en punkt. Rum, tid och materia uppkom alla vid big bang.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Big_bang
Citera
2021-01-04, 22:07
Medlem
Citat:

Från Wikipedia:
Ja, den materia vi ser nu bildades då. Men vi vet inte om det är alla materia som någonsin existerat.
Så tolkat jag det hela.
Citera
2021-01-04, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, den materia vi ser nu bildades då. Men vi vet inte om det är alla materia som någonsin existerat.
Så tolkat jag det hela.

Materia som bildades vid ett annat tillfälle än Big Bang?
Citera
2021-01-04, 23:57
Medlem
Citat:
Ja, vi kan för närvarande inte ”kolla” längre bak än till BB.
BB säger att nuvarande tid, rum och materia skapades, men vi ”vet” inte mer än så.
Citera
2021-01-05, 02:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Från Wikipedia:

Ja, men inte ur tomma intet. Big-bang-teorin påstår inte att materian skapades. Det handlar om att rum, tid och materia uppkom (inte skapades) i och med att expansionen startade. I den "singularitet" som fanns innan dess existerade inte tid, rum och materia så som vi ser det, det hade en annan form och, som jag visade så ses det av flera vetenskapsmän vara en del i ett evigt kretslopp.

Samma som sker med rum, tid och materia i ett svart hål. Det existerar inte något rum, tid eller materia i ett svart hål.

Vi vet heller inte om det skett andra "Big bang" utanför det observerbara universum. Det skulle kunna förklara varför galaxer som är långt bort accelererar, vilket ju tyder på att det finns en gigantisk mängd massa som drar dem till sig.

Om du har någon annan logisk förklaring så får du gärna förklara den.
Citera
2021-01-05, 07:51
Medlem
Citat:
Det handlar om att rum, tid och materia uppkom (inte skapades)

Hahaha, jag visste det, ordjongleraren.

Problemet är bara att du tidigare påstod att materian alltid har funnits i en form eller annan.

Försök komma ur det påståendet. Är det inte lättare att bara erkänna att du tänkte fel?
Citera
2021-01-05, 07:55
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Ja,

Visa mig var dom säger detta.
Citera
2021-01-05, 08:06
Medlem
Citat:
Det handlar om att rum, tid och materia uppkom (inte skapades)

Dessutom var det inte fel av mig att använda ordet "skapades", det gör man ofta:

"Mer materia än så skulle det inte ha blivit kvar strax efter big bang för cirka 14 miljarder år sedan, då lika mängder materia och antimateria skapades." https://fof.se/tidning/2008/6/vart-tog-all-antimateria-vagen

Oavsett vilket ord jag använde, så har materian inte alltid funnits i en form eller annan, som du påstod tidigare.

Och låt oss inte glömma det ursprungliga argumentet:

Citat:
Om Gud byggt liv, var fick han ingredienserna ifrån? I alla dina exempel så finns det material att bygga från.

Samma fråga kan ställas till gudsförnekare: Om slumpen byggt livet, var fick slumpen ingredienserna från? Enligt Big Bang existerade inte materia tidigare trots Smesos påstående om att materian alltid har funnits i en form eller annan.
Senast redigerad av ttsp 2021-01-05 kl. 08:13.
Citera
2021-01-05, 08:18
Medlem
Och det här är ett guldkorn:

Citat:
Japp, jag har ingen aning om hur ”allt” började. Det går utmärkt att vara ateist ändå.

Men som troende kräver kiss74 och alla andra gudsförnekare att man vet exakt hur ”allt började".
Citera
2021-01-05, 08:21
Medlem
Citat:

Citat:
Ja, vi kan för närvarande inte ”kolla” längre bak än till BB.
BB säger att nuvarande tid, rum och materia skapades, men vi ”vet” inte mer än så.
Det blir ju bara att förskjuta frågan ett steg bakåt såvida du inte menar att detta har skett i oändlighet bakåt men det blir som att säga att det aldrig har börjat ske. Kanske låter som en ordlek men det blir rätt lustigt. Världen har aldrig blivit till.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2021-01-05 kl. 08:25.
Citera
2021-01-05, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det blir ju bara att förskjuta frågan ett steg bakåt såvida du inte menar att detta har skett i oändlighet bakåt men det blir som att säga att det aldrig har börjat ske. Kanske låter som en ordlek men det blir rätt lustigt.

Ah ok, kiss74 kanske menar materia i ett annat universum, han är ofta så otydlig.

Ja, det är att förskjuta problemet, samma sak om man menar att livet uppstod någon annanstans än på jorden, som sedan fördes över till jorden. Oavsett så är problemet detsamma, hur uppstod den komplicerade cellen utan intelligent hjälp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in