2019-10-02, 12:16
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Sedan är det så att ju mindre man kan om Bibeln desto lättare är att det att vara bibelkritisk.
Det är lättare att bara vara kritisk till X-man om man inte har läst så mycket X-man..

Hur ska någon som inte begripit att X-man är sanningen någonsin förstå att Xavier och Magneto är på riktigt?

’X-man kritiker’ ska alltid komma och hata på oss mutanter.

Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Man tror att Bibeln är sann, endast Om man inbillat sig att Bibelns LÖGN är sann.
Däremot innehåller den också sanning.

Att den i Sanningens namn inte är sann, det är SANNINGEN.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-10-02 kl. 12:33.
Citera
2019-10-02, 12:21
Medlem
Citat:
Nästan så jag börjar leta i tråden, Kyss74! Men om jag istället gör ett enkelt första test: klarar du av att följa svenska språkregler och skriva Bibeln med stort B och lova att följa dem framöver?
När man skriver egennamn med liten bokstav kan det röja en önskan att förminska den eller det som egennamnet tillhör.
Du har väldigt svårt för att backa upp dina påståenden. Du försöker väldigt ofta omfokusera.
Undrar varför?

Men ok, jag kan skriva Bibeln. Jag hatar inte Bibeln.
Citera
2019-10-02, 12:36
Medlem
kvantlogiks avatar
Det överlägset bästa argumentet för att Bibeln inte är sann.
Det är simpelt att den inte är sanningen.

Vad man sedan tycker om Bibeln eller kristendomen i övrigt anbelangar Sanningen föga.

Den objektiva sanningen är obönhörlig inför politik.
Sanningen är inte politisk trots att vi gärna använder den så.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-10-02 kl. 12:40.
Citera
2019-10-02, 15:16
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Djävulen, en Kronologisk Snobb:
"Eftersom vi inte alltid kan lura hela mänskosläktet, är det ytterst viktigt att varje generation på det sättet blir avskuren från förbindelsen med alla de andra."
Han författade den tyngsta av böcker, att berusa och förslava mänskligheten. Bibeln.

Idag tycker Djävulens hantlangare att moderna tolkningar av antika lögner väger godare än den eviga sanningen.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-10-02 kl. 15:18.
Citera
2019-10-02, 15:17
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du har väldigt svårt för att backa upp dina påståenden. Du försöker väldigt ofta omfokusera. Undrar varför? Men ok, jag kan skriva Bibeln. Jag hatar inte Bibeln.
Men du känner avsmak för Gud, som Bibeln talar om, kallar honom ond.
Citera
2019-10-02, 15:21
Medlem
Citat:
Ja, den karaktären beskrivs som ond, orättvis och omoralisk i Bibeln.
Men jag hatar inte Bibeln för det.
Citera
2019-10-02, 15:24
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Någon som gett upphov till evig plåga i helvetet, Och förbannar sin egen skapelse. Är ond.
Sedan säger samma fabulering att Gud enkom är god?

Därför är Bibelns propaganda att anta som känslomässigt navelskådande snarare än sanningsenlig historia.

Den som inte förstår att Bibeln är falsk känsloargumentation och är att jämföra med Hitlers Mein Kampf är en självbedragare av rang.

Bibeln är inte sann för att man kan tycka det. Lika mycket som att Koranen är det.

Bibeln är sann på samma sätt som Koranen är sann.
Den som inte erkänner det är en skenhelig diktator.

”Äpplet är en sann frukt, men inte päronet.. Därför att jag tycker så..”..
Senast redigerad av kvantlogik 2019-10-02 kl. 15:32.
Citera
2019-10-02, 16:18
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag har inte sett en enda hållbar invändning mot Bibelns tillförlitlighet presteras här i tråden. Jag säger därmed inte att sådana existerar ö.h., någonstans.

Den enda som vågar fortsätta (mer detaljerat, ett exempel i taget) försöken att visa att Bibeln har fel är Anakronisten Par-o-o. Han är rentav flitig i sin fejkdebatt med mig (han vet att jag inte debatterar med honom).

De andra i denna grupp som jag valt kalla De Insatta inom tjocka, feta citattecken försöker inte ens.

Varför är det så - de hatar ju Bibeln, för om Bibeln är sann är deras livsåskådning en bluff?

Mitt svar: de kan till att börja med inte ämnet, kan inte Bibeln.
Dessutom får de svårt med logiken och språket när de kommer i affekt, vilket gör att det blir extra lätt att tillbakavisa deras angrepp.

Vad de kan göra då är att kopiera in saker från bibelkritiska sajter med "belägg" på att Bibeln är fel.
Det har också skett tidigare.
Men då har jag, vid några tillfällen, kikat lite på något förment fel, tagit stickprov på den ärevördiga bibelkritiken - och den faller i bitar som i bästa fall hypoteser, i sämsta fall rena falsifikationer av vad Bibeln faktiskt lär såsom den är skriven.
"De insatta" försöker emellanåt försvara vad de kopierat in, men är förstås handikappade av närapå noll koll i ämnet självt. Dessutom får de, som sagt, svårt med logiken och språket när de börjar tala om Bibeln, sitt hatobjekt, vilket gör att det blir extra lätt att tillbakavisa deras angrepp.

Vad blir då kvar?
Jo, gruppen "De insatta" regredierar till ett än surmulet än rabiat abstrakt hojtande av typen "Bibeln är sagor!", "Det finns inga belägg!", "Du är galen!", "Lögnare!", "Hycklare!".

They really have no boots on the ground.

Fast du klarar själv inte av att belägga Bibeln som sanning på något som helst sätt när det gäller någon övernaturlig betydelse.
Dessutom argumenterar du på ett oärligare sätt än någon annan i den här tråden. Du gör inlägg där du sysslar med personangrepp och härskartekniker sida efter sida, men kristendomen är väl bäst på hyckleri i världen, så vad annat är nytt?
Citera
2019-10-02, 16:30
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, den karaktären beskrivs som ond, orättvis och omoralisk i Bibeln.
Men jag hatar inte Bibeln för det.
Du hatar Bibelns beskrivning av Gud, rimligtvis. Du skulle kunna ansöka om medlemskap och även upptas i gruppen "De Insatta".
Citera
2019-10-02, 16:32
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Fast du klarar själv inte av att belägga Bibeln som sanning på något som helst sätt när det gäller någon övernaturlig betydelse.
Dessutom argumenterar du på ett oärligare sätt än någon annan i den här tråden. Du gör inlägg där du sysslar med personangrepp och härskartekniker sida efter sida, men kristendomen är väl bäst på hyckleri i världen, så vad annat är nytt?
Du verkar resignera till ett "Men bevisa Bibeln då!". Det är det jag också säger i mitt inlägg är en reaktion. Du har tagit på dig att avfärda en bok du inte kan belägga som börande avfärdas. Klart du inte gillar en front mot det beteendet.
Citera
2019-10-02, 16:47
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Sedan är det så att ju mindre man kan om Bibeln desto lättare är att det att vara bibelkritisk. Det finns ett samband. Det är t.ex. lättare att säga att Bibeln säger att haren är en idisslare och därför har fel när man inte kan hebreiska och inte ser vad Bibeln faktiskt säger om haren.
Finns det inga bibelkritiker som kan hebreiska? Jo, liksom inte på långt när alla som inte kan hebreiska är bibelkritiker.
Vad kännetecknar då en bibelkritiker, vad måste finnas där för att en människa ska kunna bli och förbli en bibelkritiker? Jo, samma sak som kännetecknar den förste som kritiserade Guds ord: Lögnens fader djävulen: falskhet.
Här i tråden syns falskheten t.ex. i att någon påstår något ohållbart och sedan försvarar det med att det var retoriskt menat (ev. parat med div. utfall mot den som avslöjade osanningen).

Jaså?
Hebreiskan påstår att haren är ett av de djur som tuggar om "uppstött föda". Det är fel.
Haren tuggar om en del av sin avföring. Det är något helt annat. Det är inte ens hela avföringen, utan bara en liten mängd.

So, jo, Bibeln har fel om haren.

Men, som jag redan påpekat så skulle det felet ha kunnat åtgärdas genom att skriva "omtuggare" i stället för "idisslare", men så länge som det faktiskt står idisslare eller liknande så är det helt uppåt väggarna fel, oavsett vad du säger om originalet, och att kristna kan läsa det och INTE reflektera över att det är fel visar hur farligt det är att läsa något och inte tänka efter och reflektera över vad det faktiskt står i det man just läst, utan bara se det som "det står i Bibeln så då är det väl sant".
Citera
2019-10-02, 17:06
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nästan så jag börjar leta i tråden, Kyss74! Men om jag istället gör ett enkelt första test: klarar du av att följa svenska språkregler och skriva Bibeln med stort B och lova att följa dem framöver?
När man skriver egennamn med liten bokstav kan det röja en önskan att förminska den eller det som egennamnet tillhör.

Etikettering är en behändig form av avståndstagande. Det är något som troende ofta tar sin tillflykt till när det som han eller hon ställs inför är för komplicerat eller svårt att besvara, så de använder etiketten Satan för att enkelt kunna förklara något motstridigt och slippa att faktiskt titta efter.
När det gäller troende så använder de också ofta etikettering av sina "motståndare" som ett sätt att distansera sig och för att kunna se ner på dessa oliktänkare. På så vis placerar de sig själva på en högre nivå. Ett annat sätt är naturligtvis att hitta på "roliga" namn på motståndaren så att motståndaren verkar löjlig och då alltså inte bör ses som en trovärdig motståndare.

Känner du dig bättre då när du gör så, Klantovius?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in