Citat:
Ursprungligen postat av
Kontemplikt
Så du vidhåller alltså att allt påpekande av logiska svårigheter ur verkligheten för att din världsbild ska gå ihop är cherrypicking?
Och att dessa logiska svårigheter ur observaationer som går helt i linje med logisk slutledning given Biblens berättelser bara är cirkelresonemang?
Du har missförstått. Problemet är att du likt alla andra kreationister som tagit på sig den omöjliga uppgiften att argumentera för era religiösa förställningar, har problem med vetenskapliga resultat ända tills något som eventuellt avviker och eventuellt inte motsäger bibeln presenteras. För då går det tydligen bra att anamma vetenskapen, trots att man precis suttit och förnekat allt den frambringat.
Det är hyckleri.
Citat:
Vad är ditt resonerande enligt dessa tankar om det inte är cirkelresonemang?
Du använde ord som "rimligt att hålla för sant" och "peerreviewade artiklar som förklarar", "vedertagen vetenskap" osv. Men det är just sådant tänk jag skrivit om såsom irrrelevant i den fråga som behandlas här.
Självklart tycker man som kreationist att vetenskapliga peer rewievade artiklar och vedertagen vetenskap är irrelevant. Som rationell och fri från religiös hjärntvättning är det dock högst relevant när vi diskuterar vad som är just rimligt att hålla för sant och inte.
Citat:
Är det rimligt att i denna fråga hålla för sant att Bibeln inte stämmer ifall utgångspunkten för allt resonemang utesluter att Bibeln kan vara sann?
Det som presenteras i dessa artiklar är rimligt att hålla för sant eftersom det inkluderas belägg för hypoteserna.
Vilka belägg har du för det du påstår om mjukdelar?
Exakt vad är det du påstår föresten?
Citat:
Om sådant Bibeln berättar om verkar kunna förklara observationer i naturen genom enkel logisk slutledning, så är det värt att nämna, för det är självklart intressant i frågan om Bibeln kan vara sann.
Men du verkar bara vilja lägga locket på och i denna fråg sätta tilltro till ett uppenbart cirkelresonemang.
Verkligen inte. Du missförstår min position.
Ja, jag anser att mycket av bibeln är motbevisad. Men detta hindrar inte någon från att övertyga mig om att bibeln faktiskt är sann. Jag hävdar inte absolut kunskap. Jag kan ha fel.
Allt som krävs är att ni som hävdar att bibeln är sann presenterar bevisning för er position så kommer jag ändra mig.
Det jag håller för sant är inga religiösa dogmer som jag vägrar ändra i ljuset av nya fakta. Sånt får religiösa fundamentalister syssla med.
Citat:
Jo, det är ett enormt flyttande av de målstolpar som utgör rimlighetens gränser. Att mjukdelar skulle bevaras under naturliga förhållanden i mer än 60 miljoner år är enligt all tidigare forskning på området helt uteslutet. Det var först när man fann det som man blev helt paff. Det har tagit många år att smälta, men till slut var det så klart "storyn" som vann och nu heter det att detta fynd så klart bevisar att mjukdelar faktiskt kan bevaras så länge, jo för de återfanns ju i mer än 60 miljoner år gamla fossil...
Har du läst någon vetenskaplig artikel om detta där man testar hur mjukdelar kunnat bevaras?
Du kanske inte vet om att man faktiskt visat just att det kan ske under särskilda förhållanden?
Man har alltså
påvisat detta, inte blott påstått det utan belägg som du verkar försöka hävda.
Återigen, vilka belägg har du för att de bevarade mjukdelarna på något sätt bekräftar att bibeln är sann?
Även om jag skulle acceptera att mjukdelar under inga omständigheter kan bevaras under miljontals år, hur skulle det bekräfta att bibeln är sann?
Citat:
Det behöver ju inte röra sig om övernaturligheter bara för attt det står i Bibeln. Enligt Bibeln har världen genomgått stora förändringar sedan den skapades. Dessa förändringar är inte övernaturliga utan har skett genom naturliga förlopp (fast det ibland indikeras att Gud gripit in i händelseförloppet, ex hur fort vattnet sjönk undan i Noas flod)
dessa naturliga förlopp borde kunna spåras idag. Så jag hävdar inte "magi" som du så föraktfullt hävdar.
Se det fetade. Magi.
Citat:
Jag hävdar att man bör göra logiska slutledningar utifrån det som finns till hands, och inte låta vanföreställningar från 1700 talet styra vad vi anser vara sant.
Men vanföreställningar från 2-3000 år sen går tydligen bra