2020-11-30, 21:11
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Ja, nu går det som det brukar gå i diskussioner med Bibelkritiker. Det är alltid krav på att den Bibeltroende ska framföra bevis som ska vara godkända av ateister.

Vill påminna om att det var Bibelkritiker som framförde att de hade motbevis.
Jag har ännu inte sett några relevanta sådana än.

Men trots det har jag nämnt en observation till Bibelberättelsens fördel. Har väl inte sett bra svar på det än.

Ja, det är upp till förespråkarna för de olika dokumenten eller filosofierna att finna logiska samspel med observationer ur verkligheten. Sedan kan trovärdigheten bedömas.
Det brukar gå till så att när en utombiblisk källa säger samma sak som Bibeln accepteras Bibelns uppgift. Annars inte, och i dessa fall bara den uppgiften. Ett metodiskt avfärdande av Bibelns uppgifter alltså när de står ensamma, medan utombibliska källors uppgifter accepteras så fort de framkommit.

(Vart tog Bogomil vägen?)
Senast redigerad av Calovius 2020-11-30 kl. 21:17.
Citera
2020-12-01, 12:35
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det brukar gå till så att när en utombiblisk källa säger samma sak som Bibeln accepteras Bibelns uppgift. Annars inte, och i dessa fall bara den uppgiften. Ett metodiskt avfärdande av Bibelns uppgifter alltså när de står ensamma, medan utombibliska källors uppgifter accepteras så fort de framkommit.

(Vart tog Bogomil vägen?)

Men fungerar inte bevisföring allmänt så?

1. Påstående X
2. Utan evidens finns det inte anledning att hålla det som sant. OBS, påståendet är inte avfärdat.
3. Evidens uppstår för påstående X. Alternativt uppstår konflikterande evidens eller fortsatt frånvaro av evidens.
4. Det blir antingen rimligt eller inte rimligt att anta att X med största sannolikhet stämmer.

Men påståendet ensamt säger ju inget om sanningshalten. Isåfall är ju tex alla religiösa texter sanna på samma gång.
Citera
2020-12-01, 14:49
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Men fungerar inte bevisföring allmänt så?

1. Påstående X
2. Utan evidens finns det inte anledning att hålla det som sant. OBS, påståendet är inte avfärdat.
3. Evidens uppstår för påstående X. Alternativt uppstår konflikterande evidens eller fortsatt frånvaro av evidens.
4. Det blir antingen rimligt eller inte rimligt att anta att X med största sannolikhet stämmer.

Men påståendet ensamt säger ju inget om sanningshalten. Isåfall är ju tex alla religiösa texter sanna på samma gång.

Jag kokar ner vad jag skrev om bibelkritikernas metod som inte endast drabbar metafysiskt innehåll i Bibeln!
1. Angivelser som finns Bibeln betraktas med betvivlan. För undantag se 3.
2. Angivelser utanför Bibeln betraktas med tilltro.
3. När angivelser som finns i Bibeln överensstämmer med angivelser utanför Bibeln betraktas de med tilltro.

Summa summarum: man mäter med olika mått. Det kunde också kallas partiskhet till nackdel för Bibeln.
Citera
2020-12-01, 15:24
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag kokar ner vad jag skrev om bibelkritikernas metod som inte endast drabbar metafysiskt innehåll i Bibeln!
1. Angivelser som finns Bibeln betraktas med betvivlan. För undantag se 3.
2. Angivelser utanför Bibeln betraktas med tilltro.
3. När angivelser som finns i Bibeln överensstämmer med angivelser utanför Bibeln betraktas de med tilltro.

Summa summarum: man mäter med olika mått. Det kunde också kallas partiskhet till nackdel för Bibeln.

Mmm, men vi pratar väl fortfarande om påståenden?
Oavsett om de är ordinära eller extraordinära.

Vad är det för skillnad på att Jesus återuppstod från de döda efter 3 dagar och att Mohammed flög till himmelen på en bevingad häst?
Vi kan ta vilket religiöst påstående som helst från vilken religion som helst.

Men din logik är ju alla hela tiden sanningsenliga om de inte behöver underlag / evidens som talar för att påstående X faktiskt är sant. Och till och med du måste väl förstå problematiken med att Bibeln ska bevisa Bibeln? I såfall bevisar ju Koranen Koranen.

Inga andra påståenden i något annat sammanhang får ju samma "slappa" hantering.
Inte inom rättsväsendet eller inom någon gren av vetenskapen.

Det handlar inte om någon partisk nackdel till Bibeln. Det handlar om att alla påståenden behöver ju tillräckligt med bevisföring för att vi ska kunna landa i en sannolikhetsbedömning gällande sanningshalten.

Det räcker ju inte med att jag säger att person X mördade Palme.
Och det är ju ingen "partisk nackdel" eller förutsatt mening om ingen tror på mig.
Jag behöver påvisa på att så faktiskt är fallet. Med hjälp av bevisföring.
Citera
2020-12-02, 00:11
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Mmm, men vi pratar väl fortfarande om påståenden?
Oavsett om de är ordinära eller extraordinära.

Vad är det för skillnad på att Jesus återuppstod från de döda efter 3 dagar och att Mohammed flög till himmelen på en bevingad häst?
Vi kan ta vilket religiöst påstående som helst från vilken religion som helst.

Men din logik är ju alla hela tiden sanningsenliga om de inte behöver underlag / evidens som talar för att påstående X faktiskt är sant. Och till och med du måste väl förstå problematiken med att Bibeln ska bevisa Bibeln? I såfall bevisar ju Koranen Koranen.

Inga andra påståenden i något annat sammanhang får ju samma "slappa" hantering.
Inte inom rättsväsendet eller inom någon gren av vetenskapen.

Det handlar inte om någon partisk nackdel till Bibeln. Det handlar om att alla påståenden behöver ju tillräckligt med bevisföring för att vi ska kunna landa i en sannolikhetsbedömning gällande sanningshalten.

Det räcker ju inte med att jag säger att person X mördade Palme.
Och det är ju ingen "partisk nackdel" eller förutsatt mening om ingen tror på mig.
Jag behöver påvisa på att så faktiskt är fallet. Med hjälp av bevisföring.
Du inleder med "Mmm", som att du har fattat en del av vad jag skrivit, men sedan är det som att du faller ner i mörkret igen.
När du skriver: "Det handlar om att alla påståenden behöver ju tillräckligt med bevisföring" så har jag just skrivit att utombibliska uppgifter sätts tilltro till ensamma, utan annat samstämmigt vittnesbörd, vilket däremot ej, inte och ingalunda är fallet med Bibeln som istället betvivlas när den är ensam om uppgiften och bara tros när denna har utombibliskt samstämmigt vittnesbörd.
Citera
2020-12-02, 00:17
Medlem
Citat:
Du inleder med "Mmm", som att du har fattat en del av vad jag skrivit, men sedan är det som att du faller ner i mörkret igen.
När du skriver: "Det handlar om att alla påståenden behöver ju tillräckligt med bevisföring" så har jag just skrivit att utombibliska uppgifter sätts tilltro till ensamma, utan annat samstämmigt vittnesbörd, vilket däremot ej, inte och ingalunda är fallet med Bibeln som istället betvivlas när den är ensam om uppgiften och bara tros när denna har utombibliskt samstämmigt vittnesbörd.

Menar du på fullt allvar att Bibeln skullle stå i en särställning gentemot andra religiösa urkunder? Hur argumenterar du för detta för en sekulär person?
Citera
2020-12-02, 00:21
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Menar du på fullt allvar att Bibeln skullle stå i en särställning gentemot andra religiösa urkunder? Hur argumenterar du för detta för en sekulär person?
What! Också jag har en eller två frågor som pockar på svar och som går före din fråga i kön: Menar du på fullt allvar att du läst vad jag skrivit? Om så, menar du på fullt allvar att du förstått det?
Citera
2020-12-02, 03:43
Medlem
psykosnyckels avatar
Religion är en nymodighet för människan. En relik från en svunnen tid.
Bibeln är flera böcker kombinerade, det står bland annat om jättar på en del sidor..
Man kan undra varför de som skrev böckerna inte idoliserades då de kanaliserade gud när de skrev.
Hade den skrivits idag hade det blivit ett par månader på psyk avdelning.
Det var en grej på den tiden att man hade spådomar & prat om högre makter som en meal ticket man kunde göra karriär inom, ett yrkes val.. eller en passion visst, om senare generationers förkunnare verkligen hade tro det vet inte jag.
Det var lite som att grottmålningar fallit ur tiden & religion var nästa klotter.
Senast redigerad av psykosnyckel 2020-12-02 kl. 03:50.
Citera
2020-12-02, 09:03
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Kan du ge ett exempel på när utombibliska påståenden anses vara sanna utan bevisföring?

Jag skrev ju: "Inga andra påståenden i något annat sammanhang får ju samma "slappa" hantering.
Inte inom rättsväsendet eller inom någon gren av vetenskapen."
Citera
2020-12-02, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Så du vidhåller alltså att allt påpekande av logiska svårigheter ur verkligheten för att din världsbild ska gå ihop är cherrypicking?
Och att dessa logiska svårigheter ur observaationer som går helt i linje med logisk slutledning given Biblens berättelser bara är cirkelresonemang?
Du har missförstått. Problemet är att du likt alla andra kreationister som tagit på sig den omöjliga uppgiften att argumentera för era religiösa förställningar, har problem med vetenskapliga resultat ända tills något som eventuellt avviker och eventuellt inte motsäger bibeln presenteras. För då går det tydligen bra att anamma vetenskapen, trots att man precis suttit och förnekat allt den frambringat.
Det är hyckleri.

Citat:
Vad är ditt resonerande enligt dessa tankar om det inte är cirkelresonemang?

Du använde ord som "rimligt att hålla för sant" och "peerreviewade artiklar som förklarar", "vedertagen vetenskap" osv. Men det är just sådant tänk jag skrivit om såsom irrrelevant i den fråga som behandlas här.
Självklart tycker man som kreationist att vetenskapliga peer rewievade artiklar och vedertagen vetenskap är irrelevant. Som rationell och fri från religiös hjärntvättning är det dock högst relevant när vi diskuterar vad som är just rimligt att hålla för sant och inte.

Citat:
Är det rimligt att i denna fråga hålla för sant att Bibeln inte stämmer ifall utgångspunkten för allt resonemang utesluter att Bibeln kan vara sann?
Det som presenteras i dessa artiklar är rimligt att hålla för sant eftersom det inkluderas belägg för hypoteserna.

Vilka belägg har du för det du påstår om mjukdelar?
Exakt vad är det du påstår föresten?

Citat:
Om sådant Bibeln berättar om verkar kunna förklara observationer i naturen genom enkel logisk slutledning, så är det värt att nämna, för det är självklart intressant i frågan om Bibeln kan vara sann.
Men du verkar bara vilja lägga locket på och i denna fråg sätta tilltro till ett uppenbart cirkelresonemang.
Verkligen inte. Du missförstår min position.
Ja, jag anser att mycket av bibeln är motbevisad. Men detta hindrar inte någon från att övertyga mig om att bibeln faktiskt är sann. Jag hävdar inte absolut kunskap. Jag kan ha fel.
Allt som krävs är att ni som hävdar att bibeln är sann presenterar bevisning för er position så kommer jag ändra mig.
Det jag håller för sant är inga religiösa dogmer som jag vägrar ändra i ljuset av nya fakta. Sånt får religiösa fundamentalister syssla med.

Citat:
Jo, det är ett enormt flyttande av de målstolpar som utgör rimlighetens gränser. Att mjukdelar skulle bevaras under naturliga förhållanden i mer än 60 miljoner år är enligt all tidigare forskning på området helt uteslutet. Det var först när man fann det som man blev helt paff. Det har tagit många år att smälta, men till slut var det så klart "storyn" som vann och nu heter det att detta fynd så klart bevisar att mjukdelar faktiskt kan bevaras så länge, jo för de återfanns ju i mer än 60 miljoner år gamla fossil...
Har du läst någon vetenskaplig artikel om detta där man testar hur mjukdelar kunnat bevaras?
Du kanske inte vet om att man faktiskt visat just att det kan ske under särskilda förhållanden?
Man har alltså påvisat detta, inte blott påstått det utan belägg som du verkar försöka hävda.

Återigen, vilka belägg har du för att de bevarade mjukdelarna på något sätt bekräftar att bibeln är sann?
Även om jag skulle acceptera att mjukdelar under inga omständigheter kan bevaras under miljontals år, hur skulle det bekräfta att bibeln är sann?

Citat:
Det behöver ju inte röra sig om övernaturligheter bara för attt det står i Bibeln. Enligt Bibeln har världen genomgått stora förändringar sedan den skapades. Dessa förändringar är inte övernaturliga utan har skett genom naturliga förlopp (fast det ibland indikeras att Gud gripit in i händelseförloppet, ex hur fort vattnet sjönk undan i Noas flod)
dessa naturliga förlopp borde kunna spåras idag. Så jag hävdar inte "magi" som du så föraktfullt hävdar.
Se det fetade. Magi.

Citat:
Jag hävdar att man bör göra logiska slutledningar utifrån det som finns till hands, och inte låta vanföreställningar från 1700 talet styra vad vi anser vara sant.
Men vanföreställningar från 2-3000 år sen går tydligen bra
Senast redigerad av -Gambler- 2020-12-02 kl. 09:36.
Citera
2020-12-02, 10:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Kan du ge ett exempel på när utombibliska påståenden anses vara sanna utan bevisföring?

Jag skrev ju: "Inga andra påståenden i något annat sammanhang får ju samma "slappa" hantering.
Inte inom rättsväsendet eller inom någon gren av vetenskapen."
Det finns många sakpåståenden i den romerske historieskrivaren Tacitus verk som inte återfinns någon annanstans men ändå anses trovärdiga. Samma med den judiske historieskrivaren Josefus, de grekiska Thukydides och Polybius. Finns hur mycket som helst inom historievetenskapen.
Citera
2020-12-02, 10:44
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gambler-
Men vanföreställningar från 2-3000 år sen går tydligen bra
Hur vet du att det ens är fråga om vanföreställningar och att det inte istället en vanföreställning som du har, sedan en tid tillbaka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in