Nice Wesslan nu är du på gränsen att förstå principen ..
OM kulan skulle få sån fart av gravitationen så den lyckas åka med hjulet genom magnetfältet då håller DU magneten för högt upp utaför hjulets sida..
För som jag skrivit tidigare så accelererar hjulet mer om du håller magneten och kulan högre upp vid klockan nio på hjulet om hjulet var en klocka.. Där accelererar det mest med får svårast att hålla kulan när gravitationen börjar dra ner den. Men magneten har trots allt ähftat fast kulan i hjulet och när kulan förflyttas i sidled så kommer den vid en punkt i magnetfältet där den tvingar upp kulan till hörnet på magneten igen.
Det jag visualiserar mig är en låda med en spak på och en axel som snurrar för alltid.
Inne i lådan finns det 3 separata delar, en ställning med magnet på som kan hålla magneten och kulan på samma höjd underifrån och bakifrån utan att nudda hjulet som är den andra delen som finns i lådan. Och självklart en kula eller cylinder mellan dessa 2 delar.
När du drar i spaken så höjjer och sänker du den megnetdelen som kulan ligger på, kulan skulle hela tiden lägga sin tyngd på hjulets sida för magneten skulle attrahera den konstant..
En sån låda skulle vara revolutionerande att bygga och Wesslan får gärna skriva vad som skulle tala emot det ? alltså att hålla upp kulan , för om ni ser i klippet så finns det rumm att hålla upp kulan med nånting som lika bra kan vara en del av magnetens stöd,.. Det skulle väl betyda att kulan skulle hoppa upp till magnethörnet hela tiden och inte kunna lämna magnetfältet för vi byggt ett hinder så kulan inte åker med gravitationen bara hjulet kan snurra fritt..
För ingen kan väl säga emot att kulan kommer att ta sig till punkten närmast magneten som alltid är hörnet på magneten?
Och ingen borde väl kunna säga att ni inte ser att det finns utrymme i filmen att bygga hinder för kulan så den inte kan följa med till "viloläget" på mitten av hjulet.. Ekrarna på hjulet hålls ju upp i mitten och kulan ligger på 2 skenor med utrymme under och bakom kulan.. där det finns utrymme kan vi förhindra kulan att den faller till viloläget och konstant oblans i vikt i hjulet skulle skapa olika mycket beroende på höjjden på magneten och kulan, "stälnningen" som dom sitter på som inte kan påverka hjulet på nått sätt bara hålla kulan och magneten på en viss höjd och förhinda kulan från att läfna magnetfältet..
MVH
OM kulan skulle få sån fart av gravitationen så den lyckas åka med hjulet genom magnetfältet då håller DU magneten för högt upp utaför hjulets sida..
För som jag skrivit tidigare så accelererar hjulet mer om du håller magneten och kulan högre upp vid klockan nio på hjulet om hjulet var en klocka.. Där accelererar det mest med får svårast att hålla kulan när gravitationen börjar dra ner den. Men magneten har trots allt ähftat fast kulan i hjulet och när kulan förflyttas i sidled så kommer den vid en punkt i magnetfältet där den tvingar upp kulan till hörnet på magneten igen.
Det jag visualiserar mig är en låda med en spak på och en axel som snurrar för alltid.
Inne i lådan finns det 3 separata delar, en ställning med magnet på som kan hålla magneten och kulan på samma höjd underifrån och bakifrån utan att nudda hjulet som är den andra delen som finns i lådan. Och självklart en kula eller cylinder mellan dessa 2 delar.
När du drar i spaken så höjjer och sänker du den megnetdelen som kulan ligger på, kulan skulle hela tiden lägga sin tyngd på hjulets sida för magneten skulle attrahera den konstant..
En sån låda skulle vara revolutionerande att bygga och Wesslan får gärna skriva vad som skulle tala emot det ? alltså att hålla upp kulan , för om ni ser i klippet så finns det rumm att hålla upp kulan med nånting som lika bra kan vara en del av magnetens stöd,.. Det skulle väl betyda att kulan skulle hoppa upp till magnethörnet hela tiden och inte kunna lämna magnetfältet för vi byggt ett hinder så kulan inte åker med gravitationen bara hjulet kan snurra fritt..
För ingen kan väl säga emot att kulan kommer att ta sig till punkten närmast magneten som alltid är hörnet på magneten?
Och ingen borde väl kunna säga att ni inte ser att det finns utrymme i filmen att bygga hinder för kulan så den inte kan följa med till "viloläget" på mitten av hjulet.. Ekrarna på hjulet hålls ju upp i mitten och kulan ligger på 2 skenor med utrymme under och bakom kulan.. där det finns utrymme kan vi förhindra kulan att den faller till viloläget och konstant oblans i vikt i hjulet skulle skapa olika mycket beroende på höjjden på magneten och kulan, "stälnningen" som dom sitter på som inte kan påverka hjulet på nått sätt bara hålla kulan och magneten på en viss höjd och förhinda kulan från att läfna magnetfältet..
MVH
__________________
Senast redigerad av KungPungPat 2012-08-28 kl. 14:16.
Senast redigerad av KungPungPat 2012-08-28 kl. 14:16.
