2012-08-28, 13:49
  #805
Medlem
KungPungPats avatar
Nice Wesslan nu är du på gränsen att förstå principen ..

OM kulan skulle få sån fart av gravitationen så den lyckas åka med hjulet genom magnetfältet då håller DU magneten för högt upp utaför hjulets sida..

För som jag skrivit tidigare så accelererar hjulet mer om du håller magneten och kulan högre upp vid klockan nio på hjulet om hjulet var en klocka.. Där accelererar det mest med får svårast att hålla kulan när gravitationen börjar dra ner den. Men magneten har trots allt ähftat fast kulan i hjulet och när kulan förflyttas i sidled så kommer den vid en punkt i magnetfältet där den tvingar upp kulan till hörnet på magneten igen.


Det jag visualiserar mig är en låda med en spak på och en axel som snurrar för alltid.
Inne i lådan finns det 3 separata delar, en ställning med magnet på som kan hålla magneten och kulan på samma höjd underifrån och bakifrån utan att nudda hjulet som är den andra delen som finns i lådan. Och självklart en kula eller cylinder mellan dessa 2 delar.
När du drar i spaken så höjjer och sänker du den megnetdelen som kulan ligger på, kulan skulle hela tiden lägga sin tyngd på hjulets sida för magneten skulle attrahera den konstant..

En sån låda skulle vara revolutionerande att bygga och Wesslan får gärna skriva vad som skulle tala emot det ? alltså att hålla upp kulan , för om ni ser i klippet så finns det rumm att hålla upp kulan med nånting som lika bra kan vara en del av magnetens stöd,.. Det skulle väl betyda att kulan skulle hoppa upp till magnethörnet hela tiden och inte kunna lämna magnetfältet för vi byggt ett hinder så kulan inte åker med gravitationen bara hjulet kan snurra fritt..

För ingen kan väl säga emot att kulan kommer att ta sig till punkten närmast magneten som alltid är hörnet på magneten?
Och ingen borde väl kunna säga att ni inte ser att det finns utrymme i filmen att bygga hinder för kulan så den inte kan följa med till "viloläget" på mitten av hjulet.. Ekrarna på hjulet hålls ju upp i mitten och kulan ligger på 2 skenor med utrymme under och bakom kulan.. där det finns utrymme kan vi förhindra kulan att den faller till viloläget och konstant oblans i vikt i hjulet skulle skapa olika mycket beroende på höjjden på magneten och kulan, "stälnningen" som dom sitter på som inte kan påverka hjulet på nått sätt bara hålla kulan och magneten på en viss höjd och förhinda kulan från att läfna magnetfältet..
MVH
__________________
Senast redigerad av KungPungPat 2012-08-28 kl. 14:16.
Citera
2012-08-28, 13:56
  #806
Medlem
labbe3001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det står på hemsidan att deras videos beskriver motoriserade uppfinningar, men dom säger absolut inget om det där hjulet specifikt, för det hjulet specifikt har dom istället förklaringar på vad som skapa rörelseenergin i hjulet.. Det står inte "engine in the wheel" nånstans, men det står gravitation skapar rörelseenergin genom att försöka jämna ut vikten i hjulet..
Nej dom nämner inte det hjulet specifikt, dom skriver "These Videos are of motorized versions"
Alltså alla videor på den sidan. inte svårare än så.

Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Sen är det upp tille r vad ni väljer att tro på, ögonbevis eller teorier om at sidan skriver osynlig motor i hjulet medans dom ljuger om vart rörelseenergin kommer ifrån.. Det skulle inte göra nån intresserad av fysik genom att bli lurad och deras mål var att göra folk intresserade av fysik.. Det skulle göra folk mer rädda för fysik om dom ljög i videoklippet så ännu en gång är det helt ologiskt..
Ja vem ska man tro på?
Dom som har gjort maskinen och lagt upp den på nätet med texten "These Videos are of motorized versions". Eller ...du...

Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Som sagt det är inte motor i den här videon för principen som beskrivs fungerar och det skulle vara ett dåligt sätt att försöka få folk intresserade av fysik genom att lura folk, men visst känns det för bra för att vara sannt.. sanningen är fortfarande sanningen och jag inkommer med mer bevisfilm såfort jag klurat ut hur jag sätter ihop 2 cykelhjul så kula eller järnstång kan ligga mellan dom..
Än en gång: "These Videos are of motorized versions" Alltså, ALLA videor på den sidan är motoriserade.
Hade principen fungerat utan en motor så hade dom inte använt en!

Ja skynda dig att sätta ihop ett hjul så du får lära dig lite sanning. Och kanske ta en stor tugga "humble pie" också.

Den här mindre detaljen står också att läsa på deras sida
Citat:
Our working models assist us to better explain the impossibility of Perpetual Motion. It's excellent tool to discuss first and second Laws of Thermodynamics, Hydrostatic equilibrium Law, Law of Gravity, efficiency, friction,
Citera
2012-08-28, 14:26
  #807
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Vart tar magnetfältet slut då? Du som vet så mycket om magneter och vet att magnetens kant I VIDEON inte betyder att magnetfältets gräns går där..

Magnetfältet tar egentligen aldrig slut, men det blir svagare och svagare ju längre från magneten man kommer. Kulan kommer att fastna mellan magnetens dragningskraft och garvitationen och sen händer inget mer. Kulan kommer att dra RAKT UT från centrum av hjulet, hjulet har inga som helst skäl att börja snurra.

Citat:
Det står på hemsidan att deras videos beskriver motoriserade uppfinningar, men dom säger absolut inget om det där hjulet specifikt, för det hjulet specifikt har dom istället förklaringar på vad som skapa rörelseenergin i hjulet.. Det står inte "engine in the wheel" nånstans, men det står gravitation skapar rörelseenergin genom att försöka jämna ut vikten i hjulet..

Alltså, de har satt motorer i ALLA evighetsmaskinerna av en gemensam anledning, nämligen att de inte funkar annars. Vad har du för skäl att just den här skulle vara undantagen?

Citat:
Sen är det upp tille r vad ni väljer att tro på, ögonbevis eller teorier om at sidan skriver osynlig motor i hjulet medans dom ljuger om vart rörelseenergin kommer ifrån.. Det skulle inte göra nån intresserad av fysik genom att bli lurad och deras mål var att göra folk intresserade av fysik.. Det skulle göra folk mer rädda för fysik om dom ljög i videoklippet så ännu en gång är det helt ologiskt..

De redovisade ju klart och tydligt på sidan att de var motoriserade så de har inte ljugit. Jag tycker själv att evighetsmaskiner är väldigt intressanta som fenomen, och jag är inte ensam om det. Jag tror alltså att det är precis sådana här projekt som väcker folks intresse för fysik.
Citera
2012-08-28, 14:58
  #808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Nice Wesslan nu är du på gränsen att förstå principen ..

OM kulan skulle få sån fart av gravitationen så den lyckas åka med hjulet genom magnetfältet då håller DU magneten för högt upp utaför hjulets sida..

För som jag skrivit tidigare så accelererar hjulet mer om du håller magneten och kulan högre upp vid klockan nio på hjulet om hjulet var en klocka.. Där accelererar det mest med får svårast att hålla kulan när gravitationen börjar dra ner den. Men magneten har trots allt ähftat fast kulan i hjulet och när kulan förflyttas i sidled så kommer den vid en punkt i magnetfältet där den tvingar upp kulan till hörnet på magneten igen.

Du förstår fortfarande inte vad rörelseenergi är. När du kör igång hjulet med kulan i med en knuff så är det all rörelseenergi den får. Denna energi pendlar sedan mellan gravitationen och magneten, och eftersom att båda dessa krafter är konstanta kommer dom slåss om rörelseenergin som tillförts.

När kulan rör sig mot magneten kommer gravitationen hålla i kulan som en broms, när den rör sig mot gravitationen kommer magneten hålla i den som en broms. Mellan alltihopa har vi en anordning som även den ska ta del av rörelseenergin i form av friktion. Så när kulan rör sig så agerar även hjulet som en broms som absorberar ner kulans rörelseenergi inte bara där kulan befinner sig, men HELA hjulets tyngd.

Här ifrån är det inte svårt att med matematik beräkna hur mycket rörelseenergi hjulet kräver för att hålla sig snurrandes. Magneten och gravitationen skapar inte ny rörelseenergi, dom försöker bara flytta på den befintliga... Jag förstår inte hur många olika versioner av förklaringar det krävs innan du fattar vad det är frågan om.

Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det jag visualiserar mig är en låda med en spak på och en axel som snurrar för alltid.
Inne i lådan finns det 3 separata delar, en ställning med magnet på som kan hålla magneten och kulan på samma höjd underifrån och bakifrån utan att nudda hjulet som är den andra delen som finns i lådan. Och självklart en kula eller cylinder mellan dessa 2 delar.
När du drar i spaken så höjjer och sänker du den megnetdelen som kulan ligger på, kulan skulle hela tiden lägga sin tyngd på hjulets sida för magneten skulle attrahera den konstant..

Det du säger är att du uppfunnit ett "gupp" som mellan 2 konstanta krafter kan få en kula att guppa över för alltid, 2 krafter som drar i den från olika håll med samma konstanta dragningskraft. Som att sätta 2 magneter mitt i mot varandra, balansera en kula på en spets, och få den att guppa fram och tillbaka över spetsen mellan magneterna för alltid. = PERPETUAL MOTION = omöjligt

Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
En sån låda skulle vara revolutionerande att bygga och Wesslan får gärna skriva vad som skulle tala emot det ? alltså att hålla upp kulan , för om ni ser i klippet så finns det rumm att hålla upp kulan med nånting som lika bra kan vara en del av magnetens stöd,.. Det skulle väl betyda att kulan skulle hoppa upp till magnethörnet hela tiden och inte kunna lämna magnetfältet för vi byggt ett hinder så kulan inte åker med gravitationen bara hjulet kan snurra fritt..

Gravitation vs Magnetism = jämnvikt, det är resultatet av 2 absoluta krafter som drar i nånting. Föreställ dig dragkamp mellan 2 st exakt lika starka robotar, eller varför inte 2 olika starka. Det som händer är att den ena roboten kommer dra med sig den svaga tills den ramlar över en kant eller backar in i en vägg... Här förutsätter du att den svaga roboten kan dra tillbaka den starka som står och slirar mot en vägg. Har vi två lika starka kommer dom stå på samma punkt och dra och dra och dra och dra, vrider du upp den ena till att bli 10% starkare kommer du få dom att flytta sig i sidled, du vrider tillbaka styrkan och dom kommer bromsas in, det som blir kvar är rörelseenergin från dessa 10%, som nu kommer absorberas in i marken genom friktionen. Och dom kommer stå still igen och bara dra på samma punkt.

Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
För ingen kan väl säga emot att kulan kommer att ta sig till punkten närmast magneten som alltid är hörnet på magneten?
Och ingen borde väl kunna säga att ni inte ser att det finns utrymme i filmen att bygga hinder för kulan så den inte kan följa med till "viloläget" på mitten av hjulet.. Ekrarna på hjulet hålls ju upp i mitten och kulan ligger på 2 skenor med utrymme under och bakom kulan.. där det finns utrymme kan vi förhindra kulan att den faller till viloläget och konstant oblans i vikt i hjulet skulle skapa olika mycket beroende på höjjden på magneten och kulan, "stälnningen" som dom sitter på som inte kan påverka hjulet på nått sätt bara hålla kulan och magneten på en viss höjd och förhinda kulan från att läfna magnetfältet..
MVH

Du förstår inte processen alls, du förstår inte vad skillnaden mellan rörelseenergi och konstant attraktion är. Gravitation precis som en magnet skapar inte energi, den suger energin åt sig genom att attrahera massa, när massan nått centrum av gravitationen absorberas den. Så du kan se kulan som en energipotential som vill absorberas, därför sugs den åt båda källorna. Det som nu händer är att vid första bästa tillfälla kommer kulan att lämna tillbaka så mycket energi som möjligt genom att antingen falla ner i marken eller att sugas fast i magneten. Rörelseenergin i det här fallet är hastigheten kulan har mellan magneten och gravitationen, så precis som om du kastar en sten som få studsa mellan 2 studsmattor så kommer stenen att med varje studs tappa en del av sin energipotential tills den har noll och ligger kvar på en av studsmattorna, detta är ingen skillnad, magnet vs gravitation ger exakt samma effekt, förutom att krafterna är konstant och stenen skulle fastna upp i luften.

Du tänker helt fel, det är därför det finns en energiprincip man får använda sig av för att man kan bli lurad att det går. Man måste alltid tillföra rörelse för att en enhet ska hållas i rörelse, tillför du inte knuffar genom att spendera ny energi så kommer energin du tillfört att absorberas av faktorer som dragningskraft och friktion.


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/0/05/OrffyreusWheel.png/333px-OrffyreusWheel.png

Vi kan byta ut magneten och kulan mot ett hjul, fäster hjulet med snören i en vikt som sen istället för magnetism dras av gravitation, så nu har vi igen 2 konstanta attraherare som drar i varsin sida, du kan hänga på vilken vikt du vill för att kompensera dragningskraften. Du kan ju inte förneka att detta skapar exakt samma övervikt mot hjulet och gravitationen skulle då vilja dra i hjulet för att kompensera? Men ser du att detta skulle funka sämre? Då får du gärna förklara hur.


http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_perpetual_motion_machines

Här kan du läsa över alla olika slags maskiner som försökts byggas men som alla failat.
__________________
Senast redigerad av wessla 2012-08-28 kl. 15:18.
Citera
2012-08-28, 15:48
  #809
Medlem
KungPungPats avatar
Så ni förnekar att det blir en obalans i vikt i hjulet när kulan "sugits" upp till där magnetens kant pekar i hjulet som ALLTID är punkten närmast magneten i hjulet?
Kom ihåg att magneten inte påverkar hjulet alls utan bara sätter fast kulans vikt i hjulet så oabalansen skapas..

Är det då jag som tror på saker? eller är det ni som tror på saker när ni tror att magneten kan hålla upp ett hjul med obalans i vikt genom att "suga" till sig en järnkula vid hördet på magneten där kulan nästan lämnat magnetfältet helt och hållet..

Klart killen med en bild på ett troll driver men jag anser att ni tror för mycket om ni tror magnetens kraft att hålla upp kulan FRÅN SIDAN , överdrivs lite av er för ni tror fortfarande att en konstat obalans i vikt i ett hjul inte betyder att gravitationen kommer snurra hjulet olika mycket beroende på vart du "suger" fast kulan i hjulet, och hur stort hjulet är..

MVH
Citera
2012-08-28, 15:55
  #810
Medlem
flipdotcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Så ni förnekar att det blir en obalans i vikt i hjulet när kulan "sugits" upp till där magnetens kant pekar i hjulet som ALLTID är punkten närmast magneten i hjulet?
Kom ihåg att magneten inte påverkar hjulet alls utan bara sätter fast kulans vikt i hjulet så oabalansen skapas..

Är det då jag som tror på saker? eller är det ni som tror på saker när ni tror att magneten kan hålla upp ett hjul med obalans i vikt genom att "suga" till sig en järnkula vid hördet på magneten där kulan nästan lämnat magnetfältet helt och hållet..

Klart killen med en bild på ett troll driver men jag anser att ni tror för mycket om ni tror magnetens kraft att hålla upp kulan FRÅN SIDAN , överdrivs lite av er för ni tror fortfarande att en konstat obalans i vikt i ett hjul inte betyder att gravitationen kommer snurra hjulet olika mycket beroende på vart du "suger" fast kulan i hjulet, och hur stort hjulet är..

MVH

En och annan kurs i mekanik och fysik skulle göra dig gott. När ska du förstå att du argumenterar för en ineffektiv magnetbroms?
Citera
2012-08-28, 15:57
  #811
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Så ni förnekar att det blir en obalans i vikt i hjulet när kulan "sugits" upp till där magnetens kant pekar i hjulet som ALLTID är punkten närmast magneten i hjulet?
Kom ihåg att magneten inte påverkar hjulet alls utan bara sätter fast kulans vikt i hjulet så oabalansen skapas..

Är det då jag som tror på saker? eller är det ni som tror på saker när ni tror att magneten kan hålla upp ett hjul med obalans i vikt genom att "suga" till sig en järnkula vid hördet på magneten där kulan nästan lämnat magnetfältet helt och hållet..

Klart killen med en bild på ett troll driver men jag anser att ni tror för mycket om ni tror magnetens kraft att hålla upp kulan FRÅN SIDAN , överdrivs lite av er för ni tror fortfarande att en konstat obalans i vikt i ett hjul inte betyder att gravitationen kommer snurra hjulet olika mycket beroende på vart du "suger" fast kulan i hjulet, och hur stort hjulet är..

MVH

Du missförstår, den vill inte börja snurra, den vill snarare ramla omkull. Det finns ingenting som får kulan att vilja rulla i hjulet, gravitationen vill välta HELA maskinen, gravitationen affekterar inte bara hjulet utan allt.

Det som händer är att gravitationen flyttas åt sidan precis som att du skulle luta maskinen istället, kulan börjar ju inte rulla bara för att maskinen är uppställd med kilar och lutar. För det är precis den effekten du får. Det är som att den "håller på att trilla över kanten" men den trillar aldrig över, för att kulan ska få snurr måste den trilla över kanten, sen hoppa tillbaka igen, sen trilla över kanten igen. För att få denna energi måste du tillsätta ny rörelseenergi varje gång du vill ha upp kulan från fallet.

Jag tror inte du räknar med att gravitationen drar i både kulan och hjulet. Detta gör att dom kompenserar mot varandra.

Ett annat sätt att se att det inte funkar skulle va om du har 2 olika slags magneter, en magnet som suger i kulan, och en magnet som suger i hjulet nedifrån, dessa magneter går på helt olika frekvenser och affekterar inte varandras objekt.

Detta betyder att den ena magneten suger i kulan mot hjulets axel och den andra suger bara i hulet.

Detta funkar inte heller då hjulet sugs RAKT mot magneten i botten, det är inte så att hjulets axel söker sig mot magneten , magneten skiter fullständigt i precis som gravitationen hur hjulet är konstruerat, magnetens påverkan mot hjulet blir som en kon, precis som den andra magneten mot kulan, denna konform i sig motverkar alla axelmoment, och själva dragningskraften i sig bromsar rotationer i detta slutna system.
__________________
Senast redigerad av wessla 2012-08-28 kl. 16:05.
Citera
2012-08-28, 15:57
  #812
Medlem
analogics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Så ni förnekar att det blir en obalans i vikt i hjulet när kulan "sugits" upp till där magnetens kant pekar i hjulet som ALLTID är punkten närmast magneten i hjulet?
Kom ihåg att magneten inte påverkar hjulet alls utan bara sätter fast kulans vikt i hjulet så oabalansen skapas..

Är det då jag som tror på saker? eller är det ni som tror på saker när ni tror att magneten kan hålla upp ett hjul med obalans i vikt genom att "suga" till sig en järnkula vid hördet på magneten där kulan nästan lämnat magnetfältet helt och hållet..

Klart killen med en bild på ett troll driver men jag anser att ni tror för mycket om ni tror magnetens kraft att hålla upp kulan FRÅN SIDAN , överdrivs lite av er för ni tror fortfarande att en konstat obalans i vikt i ett hjul inte betyder att gravitationen kommer snurra hjulet olika mycket beroende på vart du "suger" fast kulan i hjulet, och hur stort hjulet är..

MVH
Yadayadayada. Varför sitter du framför skärmen fortfarande? Sluta slingra dig du har vart på väg till järnhandeln i 4 dar nu men lik förbannat så har du inte lämnat skärmen än. Nästa inlägg från dig borde innehålla en liten video med ditt mästerbygge, det är ju skitenkelt att göra så vad dröjer?
Citera
2012-08-28, 17:35
  #813
Medlem
jomenvisst84s avatar
Alltså, klart du kan få en maskin som fungerar på magneter, exempelvis den som det tjatas om i tråden, även om just den designen inte är speciellt optimal.

Problemet är att en magnet har ackumulerat energi som faktiskt går åt när den elektromagnetiska kraften används. Det går alltså åt mer energi att ladda upp magneten igen när den drivit maskinen ett tag, än vad maskinen har levererat under den tiden. Verkningsgraden kan aldrig vara 100% och därför blir energiutvninningen i slutändan negativ.
Citera
2012-08-28, 18:06
  #814
Medlem
KungPungPats avatar
Jag ska spela in en film och försöka slowa ner speeden så ni ser vad som händer på punkten där kulan ser ut att snurra i hjulet..

Om vi pratar om dom 2 krafterna så är magnetens kraft dominerande enda tills den når punkten där magnetens hörn pekar i hjulet, när magneten satt fast kulan ihjulet vid punkten så har en obalans i vikt skapats i hjulet som gör att gravitationens kraft blir dominerande på hjulet för kulan sitter där med sin vikt, hjulet vrids av gravitationen. Såfort hjulet vridits lite så har kulan förflyttats från punkten i sidledd och magneten kommer därför dra upp kulan till samma punkt igen och så viidare..

Jag har datafläkt som går att använda som el liten generator om jag snurrar den och kopplar in en lysdiod? eller?
Jag har järnkulor i 2 olika storlekar och även en bit järnrör som väger mer än kulorna och skulle skapa mer friktion..
Det är bara hjul eller cylinder av aluminium som jag letar, jag har kollat på cykelframhjul på biltema men det blir svårt ätt lägga nåt imellan dom för dom blir väl minst 1 decimeter ifrån varandra pga. navet..

Tips på hjul fortfarande välkommet..
Vart är gummiankan? kidnappad?

MVH
Citera
2012-08-28, 18:08
  #815
Medlem
flipdotcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Alltså, klart du kan få en maskin som fungerar på magneter, exempelvis den som det tjatas om i tråden, även om just den designen inte är speciellt optimal.

Problemet är att en magnet har ackumulerat energi som faktiskt går åt när den elektromagnetiska kraften används. Det går alltså åt mer energi att ladda upp magneten igen när den drivit maskinen ett tag, än vad maskinen har levererat under den tiden. Verkningsgraden kan aldrig vara 100% och därför blir energiutvninningen i slutändan negativ.

Det är ju inte elektromagneter som diskuteras och om man använder permanenta magneter och inte slår på eller upphettar dem så är dem just permanenta och innehar ingen ackumulerad energi.
Citera
2012-08-28, 18:09
  #816
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Alltså, klart du kan få en maskin som fungerar på magneter, exempelvis den som det tjatas om i tråden, även om just den designen inte är speciellt optimal.

Problemet är att en magnet har ackumulerat energi som faktiskt går åt när den elektromagnetiska kraften används. Det går alltså åt mer energi att ladda upp magneten igen när den drivit maskinen ett tag, än vad maskinen har levererat under den tiden. Verkningsgraden kan aldrig vara 100% och därför blir energiutvninningen i slutändan negativ.

Nej, det är inte här TS resonemang spricker. En vanlig jävla magnet förbrukas inte...magnetfältet finns kvar och har samma riktning så länge man inte utsätter magneten för ett pålagt magnetfält eller höga temperaturer eller slår på den med en hammare vilket kan göra att man förstör "ordningen" på laddningarna i magneten.

TS resonemang spricker i att han försöker bygga en maskin som tar energi från ingenstans. En magnet innehåller ingen energi. Lika lite som gravitationen innehåller någon energi. Magneter och gravitation kan dock användas för att omvandla energi. Tex rörelseenergi till elektricitet via en generator eller vattens potentiella energi --> kinetisk energi när det rinner nedför ett berg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in