Citat:
Ursprungligen postat av flipdotcom
Jag förstår inte hur den här tråden lever men.
Det är alltid intressant när det kommer in nya användarkonton, som tidigare bara skrivit om "Africa Oil" och helt plötsligt blir expert på fysik.
Citat:
Ursprungligen postat av flipdotcom
Magneter tillför ingen energi utan bygger upp lägesenergi, samma typ som man kan se i en fjäder, lägger du ihop två magneter med polerna mot varandra så åker dem isär, men det är du som har utfört arbetet och tillfört energin.
Nja, det är jag som tillfört magneten, eller fjädern, det är ungefär som att säga att det inte är bensin som driver bilen, för det är jag som har tillfört bensinen.
Men du har rätt att en fjäder är lagrad energi på samma sätt, och jag har sagt det hela tiden att det här inte är ett alternativ för att generera el i någon större skala, men lika självklart fungerar det.
Om du har en magnet som kan lyfta 60kilo (på 50centimeter) säg 100ggr, så måste det såklart utvinna lika mycket energi ur den rörelsen som du kan med 6000 liter vatten på 50 cm.
Det ÄR lagrad energi.
Det är varken mer eller mindre evighetsmaskin än något annat, eftersom man måste tillföra en kraft, magneten.
Citat:
Ursprungligen postat av pingubenji
Kan även vara därför TS tror sitt eget experiment bevisar att det fungerar. TS tillför energi till systemet när magneten inte hålls helt still.
Vad bra. För magnetfältet är ju naturligt rörliga, så håller du magneten helt still, så
ÄR det magnetiska fältet rörligt.