2012-08-26, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gummiankafb
Nja, om du både läser och tittar på bilderna, så förstår du. I det här aktuella exemplet så innebär det ökade avståndet också större påverkan från magneten, eftersom rörelsen är nedåtgående/bortåt.

vilket endast resulterar i att kulan hittar viloläge mellan magneten och jorden. Kulan tappar energin från magneten när den kommer bort från den och det absorberas i anordningen genom friktionen, eftersom att det inte finns nånting som pushar tillbaka den mot magneten kommer energin inte att bli starkare av sig själv utan den kommer att komma längre och längre ifrån efter varje moment.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Friktion
Senast redigerad av wessla 2012-08-26 kl. 12:22.
Citera
2012-08-26, 12:25
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Skolan? Behöver man gå i skolan för att förstå vad friktion är och varför den förstör ditt projekt? Som iofs redan falsifierats för 150 år sen.

Energiprincipen spelar in här, det du säger är att du skulle kunna sätta upp 2 magneter och få en kula att hoppa mellan dom utan en extra påverkan tills den dagen magneterna tappat sin kraft. Det är precis som att hoppa studsmatta och varje hopp är lika högt utan att du behöver ta sats.

Edit: Jag tror jag förstår vad det är ni inte fattar, ni tror att kulan VILL RULLA bara för att den ligger i ett hjul, det vill den inte, den vill åka i fritt fall. Och det fria fallet förflyttas av magneten snett men fortfarande RAKT in mot hjulet. Hade den velat rulla måste magneten dra den på ett sånt sätt att den vill rotera över sin axel, det är omöjligt om man inte laddar kulan med elektromagnetism och får den att "ticka" om sina laddningar i takt med att kulan rullar.

Du tror att friktionen som magneten skapar skulle hålla upp hela hjulet trots obalansen i vikt..

Om du fäller ner 4 magneter framför bilhjulen på din bil så kommer dom skapa en konstant obalans i vikt som gravitationen kommer försöka jämnu ut genom att snurra hjulen. Om det som du lärt dig i skolan säger att kulan i hjulet kommer ligga still även fast det är en magnet som drar upp den på hjulets ens sida.. Då skulle jag tänkt om hela min "kunskap" om fysik..

Menar du att kulan skulle strejka på grund av att magneten sitter fast på bilen?
(kulan ligger fortfarane löst i hjulet precis som att den låg löst på marken utanför hjulet)
Kulan bryr sig inte om vart magneten sitter för kulan blir påverkad hur som helst..

Magnet påverkar kula som påverkar hjul när gravitationen ska jämna ut obalansen i vikt som uppstår av magnetens dragkraft på kulan..
Citera
2012-08-26, 12:26
Medlem
Citat:
Men det där är ju falskt, eftersom kulan i sig är rund, och inte statisk (ingenting är statiskt) så påverkar magneten inte kulan på det sättet.

Just därför att kulan är rund kommer du att påverka en proportionelig bit av kulan som resulterar i halva eller hela.

Citat:
Det här är också falskt, magnetfält är INTE statsika.

Attraktionen är konstant och resulterar i fritt fall.

Citat:
Nu börjar det ju bli dagisnivå på dina inlägg. Om kraften som studsmattan skickar upp mig med är lika stor som gravitationskraften, så kommer jag att studsa för evigt.

Ta sats förresten? Vart kommer den kraften ifrån?

Från dina muskler när du hoppar som i sin tur förbrukar energi.

Citat:
Nej, magnetkraften är fortfarande något.

Nej det är en energiförflyttare, inte skapare..

Citat:
En kraft vi utnyttjar för att skapa arbete.E]
*flytta arbete

Citat:
Men med dina ord, så visst, kulan "vill" åka i fritt fall, men kraften som hjulet påverkar den med, och kraften som magneten påverkar den med, förhindrar detta.

Hjulet gör inget annat än att absorbera energi, vilket resulterar i att den vill ha mer, magneten ger inte energi den bara förflyttar den.
Citera
2012-08-26, 12:28
Medlem
MammasBarns avatar
Kör hårt TS! Vem bryr sig om folk säger att det inte fungerar? Det är ett jävligt kul experiment. Dessutom så är det de som vågar tänka och prova saker "outside the box" som i slutändan lyckas med saker och ting. Lycka till!

Skönt att någon vågar och kan använda sin egna hjärna istället för att hela tiden lyssna på andra.
Citera
2012-08-26, 12:33
Medlem
Detta med att magneten attraherar kulan olika mycket på olika positioner i kulan stämmer till en viss del i denna maskin. Men problemet är att kulan eventuellt kommer att lägga sig i en sorts i vila genom att flytta sig åt vänster/uppåt på hjulet så att magneten kommer tillslut att dra kulan från dess mittpunkt, därav försvinner rullandet helt.
Citera
2012-08-26, 12:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Finns det någon i tråden som har några bra idéer på hjul eller cylinder av aluminium, ett rör skulle också fungera runt 10 cm i diameter?

Jag har själv sökt på både blocket och google och såklart i affärer men det känns ganska svårt att hitta hjul med plats för kula i..

MVH
Ska du göra den så liten som Ø 10 cm? OK, det kvittar väl. Men du ska väl i alla fall göra den som två ringar där magneten har plats i mitten eller kör du på att magnetismen tar sig igenom rörväggen?

Varför inte en stump av ett plaströr i så fall? Typ avloppsrör som de säkert har på Bauhaus eller så kan du nog hitta det i någon container utanför något hus där de gör stambyte.

Vore ju mycket värdefullt om du bygger den här så små tips bidrar jag gärna med. Som tidigare sagts så rekommenderar jag plexiglas till stativ etc. Du skulle ju kunna såga ut ett par ringar i plexiglas också och svarva till rullbanorna så de blir släta. I brist på svarv får du väl snurra den med en borrmaskin som du säkert har. Har du ingen borrmaskin så är det dags att köpa en.
Citera
2012-08-26, 13:18
Medlem
Citat:
vilket endast resulterar i att kulan hittar viloläge mellan magneten och jorden.

Nej, den hittar inget viloläge. Visa mig ett praktiskt exempel där magnetism skapar ett viloläge/stillastående tillstånd (och kom ihåg, när kula är helt attraherad mot magneten, så är det ju magneten, metallen som påverkar kulan, inte magnetfältet)

Citat:
Kulan tappar energin från magneten när den kommer bort från den

Nej, tvärtom, magnetens påverkan på kulan ökar, tills den blir så stor att den drar den tillbaka, när kulan har den riktningen, så minskar magnetens påverkan ju mer den drar kulan till sig, och till slut blir gravitationskraft/friktionen starkare och den byter riktning igen.

Citat:
eftersom att det inte finns nånting som pushar tillbaka den mot magneten kommer energin inte att bli starkare av sig själv utan den kommer att komma längre och längre ifrån efter varje moment.

Igen, magneten ÄR en kraft,som drar kulan till sig. (sen det där att den i varje moment kommer komma längre och längre bort....)(äntligen kommer vi någonstans)

ALLTSÅ (och ursäkta [CAPS LOCK] ) DU HAR JU FÖRNEKAT ATT DET UPPSTÅR ETT "MOMENT", DU HAR JU SAGT ATT DEN KOMMER HITTA ETT "LÅST" TILLSTÅND, DÄR DEN FASTNAR, VILKET ÄR DET NU!!!!!??? DET KAN INTE VARA BÅDA!! DEN KAN INTE BÅDE HITTA ETT LÅST/FAST LÄGE, OCH HAMNA LÄNGRE OCH LÄNGRE BORT

I det här fallet har du ju delvis rätt, som sagt, magnetens kraft kommer avta, men det har ALDRIG varit det som har varit frågan.

Citat:
Hjulet gör inget annat än att absorbera energi, vilket resulterar i att den vill ha mer, magneten ger inte energi den bara förflyttar den.

PRECIS, VILKET ÄR PRECIS DET VI HAR SAGT HELA TIDEN, DEN FLYTTAR ENERGI FRÅN MAGNETENS DRAGNINGSKRAFT TILL HJULET. SOM VI SEDAN OMVANDLAR TILL ELEKTRICITET.
Senast redigerad av gummiankafb 2012-08-26 kl. 13:23.
Citera
2012-08-26, 13:21
Medlem
Jag skulle kunna sträcka mig så långt som att erkänna uppställningen som en transformator av vibrationer till rotation. Om vibrationer flyttar kulan eller magneten ur jämviktsläget så skulle kanske experimentet kunna fungera så länge jämviktsläget ständigt rubbas/flyttas fram och tillbaka.

Kan även vara därför TS tror sitt eget experiment bevisar att det fungerar. TS tillför energi till systemet när magneten inte hålls helt still.
Citera
2012-08-26, 13:23
Medlem
Det här förtjänar ett eget inlägg:

Citat:
Eftersom att det inte finns nånting som pushar tillbaka den mot magneten kommer energin inte att bli starkare av sig själv utan den kommer att komma längre och längre ifrån efter varje moment.

Igen, magneten ÄR en kraft,som drar kulan till sig. (sen det där att den i varje moment kommer komma längre och längre bort....)(äntligen kommer vi någonstans)

ALLTSÅ (och ursäkta [CAPS LOCK] ) DU HAR JU FÖRNEKAT ATT DET UPPSTÅR ETT "MOMENT", DU HAR JU SAGT ATT DEN KOMMER HITTA ETT "LÅST" TILLSTÅND, DÄR DEN FASTNAR, VILKET ÄR DET NU!!!!!??? DET KAN INTE VARA BÅDA!! DEN KAN INTE BÅDE HITTA ETT LÅST/FAST LÄGE, OCH HAMNA LÄNGRE OCH LÄNGRE BORT
Citera
2012-08-26, 13:25
Medlem
flipdotcoms avatar
Jag förstår inte hur den här tråden lever men:

Magneter tillför ingen energi utan bygger upp lägesenergi, samma typ som man kan se i en fjäder, lägger du ihop två magneter med polerna mot varandra så åker dem isär, men det är du som har utfört arbetet och tillfört energin. Drar du isär en fjäder så åker den ihop, du har tillfört energi som sedan frigörs när fjädern återgår till normalläget. Om vi nu byter ut magneten i filmen mot en fjäder så borde det gå in att detta inte är ett sätt att få gratis energi då vi isåfall måste TILLFÖRA energi för att bygga upp potentiell lägesenergi.

Detta påminner starkt om att diskutera kreationism med evangelister....
Citera
2012-08-26, 13:32
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingubenji
Jag skulle kunna sträcka mig så långt som att erkänna uppställningen som en transformator av vibrationer till rotation. Om vibrationer flyttar kulan eller magneten ur jämviktsläget så skulle kanske experimentet kunna fungera så länge jämviktsläget ständigt rubbas/flyttas fram och tillbaka.

Kan även vara därför TS tror sitt eget experiment bevisar att det fungerar. TS tillför energi till systemet när magneten inte hålls helt still.

Och varför skulle viktbalansen i hjulet skapas när magneten håller kulan på ena sidan så en konstant obalans i vikt uppstår i hjulet?

Jag vet att du tycker att det här ska vara olgaligt att diskutera men jag använder mig av min yttrandefrihet medans du föreslår att det ska vara olagligt att skapa en sån här tråd..

Och varför skriver du ens om du redan bestämmt dig för att vi hittar på allt, vill du hjälpa andra att inte förstå?

MVH
Citera
2012-08-26, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipdotcom
Jag förstår inte hur den här tråden lever men.

Det är alltid intressant när det kommer in nya användarkonton, som tidigare bara skrivit om "Africa Oil" och helt plötsligt blir expert på fysik.

Citat:
Ursprungligen postat av flipdotcom
Magneter tillför ingen energi utan bygger upp lägesenergi, samma typ som man kan se i en fjäder, lägger du ihop två magneter med polerna mot varandra så åker dem isär, men det är du som har utfört arbetet och tillfört energin.

Nja, det är jag som tillfört magneten, eller fjädern, det är ungefär som att säga att det inte är bensin som driver bilen, för det är jag som har tillfört bensinen.

Men du har rätt att en fjäder är lagrad energi på samma sätt, och jag har sagt det hela tiden att det här inte är ett alternativ för att generera el i någon större skala, men lika självklart fungerar det.

Om du har en magnet som kan lyfta 60kilo (på 50centimeter) säg 100ggr, så måste det såklart utvinna lika mycket energi ur den rörelsen som du kan med 6000 liter vatten på 50 cm.

Det ÄR lagrad energi.

Det är varken mer eller mindre evighetsmaskin än något annat, eftersom man måste tillföra en kraft, magneten.

Citat:
Ursprungligen postat av pingubenji

Vad bra. För magnetfältet är ju naturligt rörliga, så håller du magneten helt still, så ÄR det magnetiska fältet rörligt.
Senast redigerad av gummiankafb 2012-08-26 kl. 13:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in