2012-08-28, 18:12
Medlem
flipdotcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av numb3rs
Nej, det är inte här TS resonemang spricker. En vanlig jävla magnet förbrukas inte...magnetfältet finns kvar och har samma riktning så länge man inte utsätter magneten för ett pålagt magnetfält eller höga temperaturer eller slår på den med en hammare vilket kan göra att man förstör "ordningen" på laddningarna i magneten.

TS resonemang spricker i att han försöker bygga en maskin som tar energi från ingenstans. En magnet innehåller ingen energi. Lika lite som gravitationen innehåller någon energi. Magneter och gravitation kan dock användas för att omvandla energi. Tex rörelseenergi till elektricitet via en generator eller vattens potentiella energi --> kinetisk energi när det rinner nedför ett berg.

Precis, magneter bidrar inte med energi utan skapar bara ett flöde.

TS är således påväg att lösa ekvationen 0+0 = 1
Citera
2012-08-28, 18:18
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Så ni förnekar att det blir en obalans i vikt i hjulet när kulan "sugits" upp till där magnetens kant pekar i hjulet som ALLTID är punkten närmast magneten i hjulet?
Kom ihåg att magneten inte påverkar hjulet alls utan bara sätter fast kulans vikt i hjulet så oabalansen skapas..

Vikten är inte relevant, det är den resulterande kraftvektorn som drar i kulan som är intressant. Hjulet har inget att vinna på att snurra eftersom kulan drar rakt UT, inte rakt ner. Det blir som om vi skulle ta ett hjul, sätta en jojo i mitten istället för kulan och sen fästa en fjäder i jojon. Drar vi i fjädern kommer jojon att dras UT i den riktning som vi drar, men det kommer inte göra att hjulet vill börja snurra. Varför skulle det göra det?

Citat:
Är det då jag som tror på saker? eller är det ni som tror på saker när ni tror att magneten kan hålla upp ett hjul med obalans i vikt genom att "suga" till sig en järnkula vid hördet på magneten där kulan nästan lämnat magnetfältet helt och hållet..

Ja, det är du som tror på saker, alternativt trollar.

Citat:
Klart killen med en bild på ett troll driver men jag anser att ni tror för mycket om ni tror magnetens kraft att hålla upp kulan FRÅN SIDAN , överdrivs lite av er för ni tror fortfarande att en konstat obalans i vikt i ett hjul inte betyder att gravitationen kommer snurra hjulet olika mycket beroende på vart du "suger" fast kulan i hjulet, och hur stort hjulet är..

Magnetens och gravitationens storlek spelar ingen roll, kulan kommer alltid att hitta sitt jämnviktsläge mellan de två och sen fastna där.

Jag utgår från att du menar mig när du skriver "killen med bild på ett troll" (det är för övrigt en gremlin från filmen Gremlins 2, närmare bestämt the brain gremlin)? Jag förstår dock inte vad du menar med driver. Att jag skulle driva med dig? Eller att jag driver tesen att du har fel?

Vi lär som sagt inte komma längre innan du har testat själv och sett att det inte funkar. Spill inte mer tid här nu utan ge dig ut i garaget och spika.
Citera
2012-08-28, 18:25
Medlem
Pads avatar
Citat:
Tips på hjul fortfarande välkommet..

Som någon skrev, PET-flaska med hål borrade i kork och botten.

Behöver du en skena för kulan, köp vanlig mjuk plastslang och klyv på mitten, limma fast de två halvorna på insidan med lagom avstånd.

Vill du ha ett smidigare hjul, skär hel enkelt ut en bit i mitten av flaskan, montera spåret av slangar inuti och limma på ekrar på sidorna så att du kan fästa en mittaxel. En timmes jobb så borde du ha en färdig prototyp för typ inga pengar alls.
Citera
2012-08-28, 18:52
Medlem
analogics avatar
http://www.nyanders.se/?gclid=CMKgquDiirICFcgtmAod0EwAAw Där finns det elmotorer att köpa, icke att glömma om det ska bli nån rotation på det hela.

Efter prototypen är klar och det är dags att skala upp det hela så kan du köra på en gammal hederlig dieselmotor och ett avdankat pariserhjul från en gammal zigenarcirkus eller liknande.

Var noga med att förklara för företaget du ska sälja manicken till sen att dom inte ska bry sig om motorn som är kopplad till det hela utan att det är principen som är viktigast.

Väntar på filmen så det blir tyst på alla oljebaroner här i tråden, låt dom inte tysta ner din upptäckt!
Citera
2012-08-28, 19:11
Medlem
Aigiss avatar
Jösses, över 40 sidor, det trodde jag aldrig...

Får ändå ta och applådera TS för att han faktiskt verkar vara sugen på att bygga mackapären (och möjligen för lyckad trollning). Dem flesta hade gett upp efter mindre än tio sidor av motsättningar.
Citera
2012-08-28, 19:45
Medlem
KungPungPats avatar
Som jag förstår det så är ni väldigt snabba med att ifrågasätta mina kunskaper om fysik och magnetism.. Men hur mycket kunskaper har ni egentligen lärt er om hur kulor i hjul betér sig om man attrahear dom från utsidan med en magnet? i skolorna på lektionerna menar jag..

Ni är så bergsäkra på att era trosbaserade kunskaper om vad som händer med kulan i videoklippet är sanningen medans det som kklippet visar är osannt och jag har fel på mina teorier jag tror bara , helt enkelt. Och det enda jag har är en förstelse vad som händer med kulan i hjulet med magnet utanför och det är exakt vad som händer i videklippet, en kula som ser ut satt snurra på samma punkt medans nånting skapar röresleenergi i hjulet, förslagsvis gravitationen eftersom magneten inte kan påverka hjulet direkt, enbart när kul häftats fast av magneten får hjulet sin obalans i vikt..

Det här är inte raketvetenskap men visst känner jag mig ganska smart när ni trilskas med att videon är en bluff när videon bevisar en princip som fungerar i verkligheten..

Jag har goda nyheter hur som helst, jag har hittat perfekta delar till ett hjul och ett järnkula eller järnrör får plats jag får se. har datafläkt som generator för att bevisa att el produceras..

MVH

Efterlys gummiankan!
Citera
2012-08-28, 19:48
Medlem
flipdotcoms avatar
Citat:
Som jag förstår det så är ni väldigt snabba med att ifrågasätta mina kunskaper om fysik och magnetism.. Men hur mycket kunskaper har ni egentligen lärt er om hur kulor i hjul betér sig om man attrahear dom från utsidan med en magnet? i skolorna på lektionerna menar jag..

Ni är så bergsäkra på att era trosbaserade kunskaper om vad som händer med kulan i videoklippet är sanningen medans det som kklippet visar är osannt och jag har fel på mina teorier jag tror bara , helt enkelt. Och det enda jag har är en förstelse vad som händer med kulan i hjulet med magnet utanför och det är exakt vad som händer i videklippet, en kula som ser ut satt snurra på samma punkt medans nånting skapar röresleenergi i hjulet, förslagsvis gravitationen eftersom magneten inte kan påverka hjulet direkt, enbart när kul häftats fast av magneten får hjulet sin obalans i vikt..

Det här är inte raketvetenskap men visst känner jag mig ganska smart när ni trilskas med att videon är en bluff när videon bevisar en princip som fungerar i verkligheten..

Jag har goda nyheter hur som helst, jag har hittat perfekta delar till ett hjul och ett järnkula eller järnrör får plats jag får se. har datafläkt som generator för att bevisa att el produceras..

MVH

Efterlys gummiankan!

Och hur förklarar du hur du kan skapa energi från tomma intet? Det är ingen tro utan det är empirisk fakta till den grad att det är en fysikalisk lag.
Citera
2012-08-28, 19:53
Medlem
Citat:
Som jag förstår det så är ni väldigt snabba med att ifrågasätta mina kunskaper om fysik och magnetism..

Högst märkligt

Citat:
Men hur mycket kunskaper har ni egentligen lärt er om hur kulor i hjul betér sig om man attrahear dom från utsidan med en magnet? i skolorna på lektionerna menar jag..

Det är det som är det fina med fysik / matematik, man behöver inte studera alla tänkbara fall för att kunna uttala sig om ett godtyckligt fall. Det räcker med att du kan fundamentala regler för att med dessa som hjälp härleda en lösning till just det problem du betraktar.

Som exempel behöver du bara veta vad a+b betyder för att kunna svara på vad 1+1, 23+4 och 55+913 är.

Citat:
Ni är så bergsäkra på att era trosbaserade kunskaper om vad som händer med kulan i videoklippet är sanningen medans det som kklippet visar är osannt och jag har fel på mina teorier jag tror bara , helt enkelt.

Skillnaden mellan din tro och vår är att vår baseras på de fundamentala lagarna om krafter, arbete och energi. Din tro baserar sig inte på ett skit annat än din vilja att "principen" fungerar. Hela ditt resonemang bygger dock på felaktiga antaganden, varför din slutsats - hur logisk den än må vara - är felaktig.

Citat:
Och det enda jag har är en förstelse vad som händer med kulan i hjulet med magnet utanför och det är exakt vad som händer i videklippet, en kula som ser ut satt snurra på samma punkt medans nånting skapar röresleenergi i hjulet, förslagsvis gravitationen eftersom magneten inte kan påverka hjulet direkt, enbart när kul häftats fast av magneten får hjulet sin obalans i vikt..

Den enda anledningen till att kulan beter sig som den gör är för att en motor driver systemet till ett konstant varvtal. Hade principen fungerat som du tror (speciellt att det går att utvinna energi ur den) så hade varvtalet konstant ökat, och det väldigt fort.

Citat:

Fånigt trams, du argumenterar fortfarande:

A fungerar (felaktigt)

Om A fungerar så gäller B (ni har fel)

Citat:

MVH

Trevligt för dig, vi väntar högst intresserade.

Du har fortfarande inte svarat på min fundamentala fråga:

Anser du att en vikt som hänger i en fjäder och svänger, till synes utan att retardera, är en evighetsmaskin? Om inte, varför? Vi har precis samma förutsättningar som i ditt exempel, nämligen fjäderkraft vs. gravitation.

Länk
Senast redigerad av Ap4thy 2012-08-28 kl. 20:00.
Citera
2012-08-28, 20:10
Medlem
Aigiss avatar
Citat:

Mer än dig vilket iofs inte behöver betyda ett skit.

Dock behöver man inte veta något om fysik, bara ha ett uns av logisk tänkande eller sunt bondförnuft. Hade denna maskin fungerat så hade det väl varit en av de, om inte den, största uppfinningarna i världen. Den hade alltså inte enbart figurerat på YT utan överallt i nyheterna.

Jag antar att du är anhängare av någon konspirationsteori och att "elakingarna" håller tillbaka denna underbara information från mänskligheten för att förslava oss på något sätt och det är därför detta inte är allmän kunskap?

Jag hoppas du kommer tillbaka efter att maskinen misslyckats kapitalt och ber om ursäkt för att du slösat med massa internet som kunde använts till mer användbara saker som porr eller memes. En av grundstenarna i konspirationsteoretiker är ju dock att det aldrig är teorin som är fel utan något utanför. Får man gissa på att du kommer skylla på att du fått fel magnet, hjul eller kula? Fel gravitation torde vara en högoddsare men man vet fan aldrig med er.
Citera
2012-08-28, 20:12
Medlem
Pads avatar
Citat:

Tja, jag skulle bli förvånad om inte magneter följde samma enkla principer som de alltid har gjort. Det är liksom du som får förklara varför de skulle börja bete sig annorlunda i det här fallet mot hur de alltid annars gör.

Men som sagt, snacka mindre, bygg mer. Det är du som har bevisbollen.
Citera
2012-08-28, 20:12
Medlem
rumpmannens avatar
Oh, minnen!
Jag satt själv när jag var liten och experimenterade, byggde ihop dynamo med motor, växlar och annat. Tyckte att det "logiskt sett" borde snurra i all evighet. Tyvärr kom energiprincipen och förstörde allt..(den gamla fulingen!!)
Det närmaste jag kan tänka mej att "skapa" energi är om vi i en mycket avlägsen framtid lär oss att utnyttja nollpunkts-energi. Den skapas självklart inte, men kommer från en jätte-jätte liten punkt Och för att inte förvilla någon, det är enbart halvseriösea teorier än så länge!
Citera
2012-08-28, 20:51
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:

MVH

Efterlys gummiankan!

Vi har lärt oss exakt så mycket som behövs för att fatta att sådant här inte funkar, att man inte vinner pengar på Jack Vegas och att det enda som är säkert här i livet är döden.

Det är ingen av dina 'opponenter' som har 'trosbaserade' uppfattningar, bara du.

Fysik är faktiskt en av grunderna i 'raketvetenskap', och om NASA hade resonerat som du så hade vi aldrig landat på månen. Men det tror du väl inte heller att vi har gjort, ditt satans foliehattstroll.

Du har inte hittat några delar, och vi kommer aldrig att få se någon video. Du trollar bara, som du har gjort så många gånger förut. Motbevisa det 'trosbaserade' påståendet om du kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in