2012-02-01, 17:13
Medlem
KungPungPats avatar
Ja, jag har förstått att ni inte tror på det här men för mig och vissa andra är det självklart att vattenslussen inte drar mer energi än vad som produceras eftersom vi bestämmer hur mycket som ska producerats som sagt.

Det är den här ritningen som jag tror på och tänker testa i ett dataprogram om jag nånsin hittar ett.
http://laddauppbilder.se/?di=0132811231112

KAll-fusion är säkert intressant men gravitation är energi som vi alla har runt om oss i överskott så varför inte testa att generera på ett smidigt sätt från gravitation. Det skulle kunna betyda mycket om det gick så varför inte. Förstår inte varför det "hatas" så mycket på det här för jag tycker det är intressant fortfarande.

Algodoo programmet verkar inte ens ha spiraler och det verkar vara ett program för barn.
Nåågon som har tips på dataprogram skriv gärna?

MVH
Citera
2012-02-01, 19:58
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter234
TS, ge dig.

Vi ska skapa evighetsmaskiner här är du inte intresserad av det så stick.

Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Förstår inte varför det "hatas" så mycket på det här för jag tycker det är intressant fortfarande.
För att människor är inskränkta och fyrkantiga i sitt tänkande, de kramar dagens flyktiga sanningar som om det vara nått absolut och evigt sant och är intoleranta mot de som tycker något annat.

Hur ska din vattensluss-maskin fungera btw?
Senast redigerad av gavlip 2012-02-01 kl. 20:01.
Citera
2012-02-01, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Hur ska din vattensluss-maskin fungera btw?

Det är denna lilla detalj som han inte kan förklara. Däremot har flera påpekat precis varför den inte kommer fungera.
Citera
2012-02-01, 20:51
Medlem
qups avatar
Är inte alls insatt i fysik och såntdära men har på nåt sätt förstått att evighetsmaskiner inte funkar. Har inte sett ritningen som postas i början (för länken fungerar inte) men gillar beskrivningarna och TS engagemang (troll eller inte spelar som ingen roll när man BRAINSTORMAR ).

Hur genererar dessa vikter energi genom att åka nedåt på en spiral? Och varför slösas den energin bort om vatten bär upp dem mot startpunkten igen?
Citera
2012-02-01, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Är inte alls insatt i fysik och såntdära men har på nåt sätt förstått att evighetsmaskiner inte funkar. Har inte sett ritningen som postas i början (för länken fungerar inte) men gillar beskrivningarna och TS engagemang (troll eller inte spelar som ingen roll när man BRAINSTORMAR ).

Hur genererar dessa vikter energi genom att åka nedåt på en spiral? Och varför slösas den energin bort om vatten bär upp dem mot startpunkten igen?

Ju mer vatten, desto högre tryck i botten => desto mer energi går åt för att knuffa in objektet i vattnet.

+ hur får man in det i vattnet utan att spilla ut vatten? Någon anordning krävs, som i sin tur behöver ännu mer energi.
Citera
2012-02-01, 22:05
Moderator
pbos avatar
Citat:
Det är den här ritningen som jag tror på och tänker testa i ett dataprogram om jag nånsin hittar ett.
http://laddauppbilder.se/?di=0132811231112
Snygg tombola! Hur får man ut lotterna?

Som någon redan skrivit så finns redan en mycket bra metod att alstra ström från fallande massor som dessutom transporteras tillbaka upp till utgångsläget igen utan att man tillför energi själv. Det kallas vattenkraft.
Citera
2012-02-02, 00:36
Medlem
Sen undrar jag varför TS krånglar till det så mycket med bollar å spiraler å grejer. Varför inte bara byggan nåt sånt här, det känns mycket enklare: http://www.youtube.com/watch?v=-KtFZMN7_Bw
Citera
2012-02-02, 09:59
Medlem
KungPungPats avatar
Om man har en axel i spiralen så kommer den snurras av vikterna när dom dras neråt av gravitationen.

Det är den vridkraften som går att användas att kanske hissa upp vikterna men ingen verkar ens ha testat, vända på strukturen eller till vattensluss som behöver pump och ingång och utgång och 2 motorer för dom.

Är det bara friktionen som spelar roll och som gör att en spiral med 8 varv inte kan hissa upp en vikt 8 steg till toppen?

Jag behöver fortfaranda ett dataprogram.

MVH
Citera
2012-02-02, 10:20
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Om man har en axel i spiralen så kommer den snurras av vikterna när dom dras neråt av gravitationen.

Det är den vridkraften som går att användas att kanske hissa upp vikterna men ingen verkar ens ha testat, vända på strukturen eller till vattensluss som behöver pump och ingång och utgång och 2 motorer för dom.

Är det bara friktionen som spelar roll och som gör att en spiral med 8 varv inte kan hissa upp en vikt 8 steg till toppen?

Jag behöver fortfaranda ett dataprogram.

MVH

All friktion är ett energibortfall, du kommer med tid förlora mer och mer energi i maskinen och tillslut stannar den, om du inte tillför energi, men det vore ganska dumt att göra i ett kraftverk?
Citera
2012-02-02, 10:30
Medlem
KungPungPats avatar
Ja misstänkte det, då blir nog helt enkelt en cirkel med spiraler som på den sista bilden den närmaste lösningen som bör fungera eftersom där har den jämnvikt och behöver bara snurra 10% av ett varv för att spiralerna ska snurra nästan 1000 varv.

JAg söker ett program som jag kan först bygga en spiral med vikter och sen bygga en cirkel med sånna spiralkostruktioner. Kan nån bekräfta att att programmet Algodoo klarar av det?

MVH
Citera
2012-02-02, 10:50
Moderator
-Info-s avatar
Den här tråden fick mig att tänka på något relaterat, nämligen om gravitationen i sig förbrukar någon energi av något slag. Så jag skapade en tråd om detta istället för att driva denna tråd off-topic:

https://www.flashback.org/t1785584
Citera
2012-02-02, 10:53
Medlem
TS, jag råder dig till att sluta skylta med vad du försöker göra.
Om du bryter mot termodynamikens lagar kommer oljebolagen att skicka ut lönnmördare och döda dig, precis som de gjorde med rube goldberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in