2012-08-28, 21:58
Medlem
Jag tror din polare guummianka dragit sig ur för han kom underfund med att detta inte funkar
Citera
2012-08-28, 22:02
Medlem
Snappers avatar
Även jag har hört att en evighetsmaskin ska vara omöjlig att göra.
Men jag är ändå på din sida, jag kan inte så mycket om fysik men jag gillar inte beteendet att folk ska trycka ner något/någon som försöker sig på något som ingen annan tror på.
Precis som när folk i gamla tider blev förtryckta när de sa något om att allting inte snurrar runt jorden eller att det finns atomer. Exakt sådant beteende håller uppenbarligen än idag vilket är väldigt tråkigt.
Men kör hårt om du tror på det!
Citera
2012-08-28, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapper
Även jag har hört att en evighetsmaskin ska vara omöjlig att göra.
Men jag är ändå på din sida, jag kan inte så mycket om fysik men jag gillar inte beteendet att folk ska trycka ner något/någon som försöker sig på något som ingen annan tror på.
Precis som när folk i gamla tider blev förtryckta när de sa något om att allting inte snurrar runt jorden eller att det finns atomer. Exakt sådant beteende håller uppenbarligen än idag vilket är väldigt tråkigt.
Men kör hårt om du tror på det!

Trycka ner? Så du menar att vi ska hurra hans idér och motivera han att göra detta när vi vet att det är bluff och båg? Det är att ljuga han rakt upp i ansiktet.

Ingen har tryckt ner, känslorna börjar frodas när det gång på gång förklaras varför det inte funkar, och att många är medvetna om dom här konstellationerna. Det funkar inte punkt.

Energiprinciperna är inte bluff, med dom så har vi skapat alla möjliga apparater. flygplan, rymdraketer, satteliter. Magnetism och gravitation är något så urholkade kunskaper som det forskars febrilt på, och det finns mängder med vetenskapsmän som forskar på självbevarelse. Men det har hittills inte gått att göra ett slutet system som kan förösörja sig själv. Det tillåts helt enkelt inte med dom naturlagarna vi har.

Friktion tex är en restprodukt som motverkar rörelse, genom att ta energi från ett objekt som rör sig.
Gravitation och magnetism är två stycken konstanta krafter som genom att dom är konstanta inte kan tillföra ny rörelseenergi utan dom flyttar den bara mellan varandra. Resultatet blir att friktionen tar upp det mesta.

Resten försvinner i varje gugningsmoment då varje stöt absorberar in rörelse i sin omgivning, som att du släpper en soffa på en stor studsmatta kommer rörelseenergin från soffan att i varje studs absorberas av studsmattan och i ställningen och i marken. resultatet blir att den slutar studs efter ett tag.

Samma sak om du bygger en magnet som en skål och släpper en kula som är magnetisk i den, då kan du få den att studsa upp och ner genom att magnetismen skjuter bort kulan, men du tror väl inte på fullaste allvar att kulan kan studsa för alltid? Den kommer stanna för att garvitationen agerar som en broms när kulan åker upp och magnetismen som en broms när den faller mot magneterna. Kulan kommer hitta ett tillstånd där krafterna är lika starka och rörelseenergin är tömd.

Detta är termodynamik basic av the basic.

Rörelseenergi kan inte skapas av en konstant utan att den tillförs. Magneter och gravitation är konstanter. Rörelseenergi kan inte heller bevaras den söker sig till närmsta attraktion genom att antingen accelerera eller att falla fritt mot det.

http://minfil.se/e6LbX7a8b5

alltså jag blir inte klok på den där bilden. haha

Angående kulan:

Gravitation vs. magnetism på kulan. Du pushar igång hjulet med hjälp av din egen rörelseenergi, så vi får en potential på +1 = rörelse.

Magneten drar i kulan, gravitationen motverkar = -1 Det kostar energi varje gång överförningen mellan dessa källor sker, resultatet blir att kulan aldrig kommer kunna återgå till samma höga position.
Gravitationen drar i kulan, magneten motverkar = -1
Samma som ovan
Kulan ska rulla på hjulet, friktion = -1 Det kostar att få friktion, det är en klar furlust på rörelseenergi här.

Så genom dom 3 krafterna hamnar vi inte direkt på ett plus.

Hjulet ska ha sin del av energin genom att kulan ska överföra rörelseenergi genom friktion = -1 Hjulet ska nu absorbera ner friktionen för att få momentum, dett är DEFINITIVT inte gratis.

Nån expert kan väl såga sönder mina energikunskaper här och se hur pass fel jag har. (suger på matte)
Senast redigerad av wessla 2012-08-28 kl. 22:32.
Citera
2012-08-28, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toum
Så länge som jorden snurrar och geysrarna fortsätter vara varma så kommer det att fungera. Visst jorden kommer inte att finnas i all evighet, men några miljarder år räknar jag fan som en evighet.
Men det är ju ingen nyhet att vi använder det som naturen har att erbjuda för att skapa elektricitet. Vi har ju redan "oändlig" vattenkraft (som ju är en kraft man kan utnyttja, pga gravitationen), vindkraft, solenergi, vågenergi, bergvärme, osv, etc. Man kan säkert utvinna el ur geisrar och vulkaner också men troligen är de alternativen inte så ekonomiska och effektiva som de redan kända alternativet som redan används mycket runt om i världen. Sannolikheten för att nån ungdom på Flashback uppfinner något bättre än den globala energibranschen har lyckats med är väl inte direkt stor.
Citera
2012-08-29, 01:21
Medlem
Sandworms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Vikten är inte relevant, det är den resulterande kraftvektorn som drar i kulan som är intressant. Hjulet har inget att vinna på att snurra eftersom kulan drar rakt UT, inte rakt ner. Det blir som om vi skulle ta ett hjul, sätta en jojo i mitten istället för kulan och sen fästa en fjäder i jojon. Drar vi i fjädern kommer jojon att dras UT i den riktning som vi drar, men det kommer inte göra att hjulet vill börja snurra. Varför skulle det göra det?
Inte för att vara den som är men, magneten drar kulan rakt i sidled eller upp ja, men gravitationen går ju ner som jag antar att TS menar skapar rörelsen i hjulet. Så din liknelse här var nog lite off om mina senaste beräkningar på detta stämmer.

Men om jag skulle gissa så stannar kulan efter ett tag, och då stannar hjulet. Är dock inte säker och utesluter inte något heller för den delen, så trångsynt är jag inte. Har inte testat detta själv så hur ska jag veta egentligen. Det gör jag inte, även om jag är skeptisk.
Senast redigerad av Sandworm 2012-08-29 kl. 01:23.
Citera
2012-08-29, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandworm
Inte för att vara den som är men, magneten drar kulan rakt i sidled eller upp ja, men gravitationen går ju ner som jag antar att TS menar skapar rörelsen i hjulet. Så din liknelse här var nog lite off om mina senaste beräkningar på detta stämmer.

Men om jag skulle gissa så stannar kulan efter ett tag, och då stannar hjulet. Är dock inte säker och utesluter inte något heller för den delen, så trångsynt är jag inte. Har inte testat detta själv så hur ska jag veta egentligen. Det gör jag inte, även om jag är skeptisk.

Nej hans liknelse stämmer, istället för snöre i jojjon sätter man ett elastiskt snöre eller en fjäder som man drar i och spänner. Energin vill gå ut snett, precis som att hela konstellationen lutar.

Om du sätter 2 magneter en under och en vid sidan, vart försöker kulan hamna då? Tänk dig en nintendo dosa, vad händer om du trycker på både vänster och nedåt samtidigt
Citera
2012-08-29, 01:57
Medlem
Sandworms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Nej hans liknelse stämmer, istället för snöre i jojjon sätter man ett elastiskt snöre eller en fjäder som man drar i och spänner. Energin vill gå ut snett, precis som att hela konstellationen lutar.

Om du sätter 2 magneter en under och en vid sidan, vart försöker kulan hamna då? Tänk dig en nintendo dosa, vad händer om du trycker på både vänster och nedåt samtidigt
Då vill den stanna, om båda är lika stora.
Citera
2012-08-29, 02:57
Medlem
Citat:
Om den ena är starkare?
Citera
2012-08-29, 03:05
Medlem
Skulle det går att skapa perpetual motion om vi säger att vi släpper en stor dank så den får maxhastighet rakt ner i en fet magnet som kan skjuta upp den igen så pass högt att den får maxfart ner igen och i höjden av hoppet har vi nån slags pryl som kan sno lite rörelseenergi från danken som sen faller mot maxhastighet och får samma skjuts upp av magneten igen, magnet kanske inte funkar men nått annat. En hypotetisk superstudsmatta som kan spännas så inihelvete att maxfart av danken får den tillräckligt högt igen?
Citera
2012-08-29, 03:15
Medlem
526s avatar
Om man stänger av magneten då? Typ en mikrosekund. Då faller kulan ner en bit, och sedan upp.
Men då skulle man ju lika gärna ha en pendel som växlar mellan två pooler, men det känns rätt gjort. Som ett partytrick från 1500-talet
Citera
2012-08-29, 06:58
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Om man stänger av magneten då? Typ en mikrosekund. Då faller kulan ner en bit, och sedan upp.
Men då skulle man ju lika gärna ha en pendel som växlar mellan två pooler, men det känns rätt gjort. Som ett partytrick från 1500-talet

Exakt, partytrick. Kan man stänga av magneten har man en elektromagnet, och denna drar ström ( energi) i sån mängd som aldrig kan understiga mängden du får ut ur maskinen.
Citera
2012-08-29, 08:19
Medlem
Pads avatar
Citat:

Den vill väl alltid stanna? Det är bara exakt VAR den stannar som beror på hur stora krafterna är?
Senast redigerad av Pad 2012-08-29 kl. 08:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in