Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det här var en idé som föddes genom ett strömavbrott då jag tänkte att en spiral upp till taket och 1000 vikter som släpptes en efter en skulle få en generator att snurra en natt.. Så varför kan jag inte köpa en spiral med en axel koppla till generator innuti och 1000 vikter?
Ja för då skulle väl ingen tjäna några pengar nåmer, jag skulle bara veva upp vikterna en gång per dag för hand om inte all den skapade energin skulle orka lyfta upp vikterna till taknivå igen.
Skulle va instressant att testa med ett elverk och en axel innuti en spiral och bara se hur mycket vikterna måste väga för att snurra axeln.. som ett första steg.
Vad tror ni?
Använder denna tråd som källa
http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-60598.html som hävdar att maximala uppmätta effekten på en människa är 1,3 kcal/s. Säg att man orkar ligga på halva det vilket är en grov överskattning. så har man 0,65 kcal/s. (1 kcal=4,184 kJ vilket ger 0,65=2,72kJ/s = 2,72 kW) och detta orkar du kanske säg 4 timmar per dag (grov överskattning igen) 4*2,72=10,88 kWh så du kan då producera 10,88 kWh på en dag. Säg då att elpriset skulle sticka iväg kraftigt till 2 kr/kWh så tjänar du 21,76 kr per dag på 4 timmars stenhårt arbete.
PS. nu har jag överdrivit siffrorna så jag nästan skäms men vill inte höra att man kan producera mer. Mer troligt är att man
kanske skulle kunna tjäna 1-2 kr/timme på detta hittepå.