2012-02-02, 13:37
Medlem
D4GGes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonuser
TS, jag råder dig till att sluta skylta med vad du försöker göra.
Om du bryter mot termodynamikens lagar kommer oljebolagen att skicka ut lönnmördare och döda dig, precis som de gjorde med rube goldberg.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/88/Rubenvent.jpg
hahaha underbar kommentar XD
Citera
2012-02-03, 13:06
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
men det du beskriver är ju olika varianter på redan uppfunna och icke fungerande evighetsmaskiner...

Det är det som gör mig övertygad om att vår vän kungen är ett troll. Eller så är han bara inte läskunnig. Flera varianter av hans evighetsmaskin har redan postats, komplett med förklaringar till varför det inte fungerar, men han ignorerar helt enkelt de posterna och hävdar att det bara är han som förstår hur världen verkligen fungerar. Det tyder antingen på ett fullblodstroll eller en svårt störd individ som behöver vård.
Citera
2012-02-03, 13:07
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Ja, jag har förstått att ni inte tror på det här men för mig och vissa andra är det självklart att vattenslussen inte drar mer energi än vad som produceras eftersom vi bestämmer hur mycket som ska producerats som sagt.

Du är alltså gud? Jag menar, om du kan ändra fysikens lagar och bestämma hur mycket energi som produceras av en viss process, så måste det ju vara så.
Citera
2012-02-03, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Det tyder antingen på ett fullblodstroll eller en svårt störd individ som behöver vård.

Jag tror faktiskt KungPungPat är precis så där rubbad på riktigt. Det är något med visst med naturvetenskapen som lockar till sig cranks av det märkligare slaget. Precis som med KungPungPat brukar det inte vara något som helst mening att resonera med dessa... Men han verkar vara mer klar i bollen är Gene Ray iaf.
Citera
2012-02-04, 10:06
Medlem
TeoLogiks avatar
Är det någon som begriper varför alla dessa "varv" är så centrala? Ska dom ge en utväxling på gravitationen? I stället för att släppa en sten rakt ner på backen 1 m så låter man den löpa i en slinga 10 m ner och då får man ut 10 gånger mer energi????

FAIL
Citera
2012-02-12, 01:11
Medlem
KungPungPats avatar
Det här var en idé som föddes genom ett strömavbrott då jag tänkte att en spiral upp till taket och 1000 vikter som släpptes en efter en skulle få en generator att snurra en natt.. Så varför kan jag inte köpa en spiral med en axel koppla till generator innuti och 1000 vikter?

Ja för då skulle väl ingen tjäna några pengar nåmer, jag skulle bara veva upp vikterna en gång per dag för hand om inte all den skapade energin skulle orka lyfta upp vikterna till taknivå igen.

Skulle va instressant att testa med ett elverk och en axel innuti en spiral och bara se hur mycket vikterna måste väga för att snurra axeln.. som ett första steg.

Vad tror ni?
Citera
2012-02-12, 09:58
Medlem
Citat:
Det här var en idé som föddes genom ett strömavbrott då jag tänkte att en spiral upp till taket och 1000 vikter som släpptes en efter en skulle få en generator att snurra en natt.. Så varför kan jag inte köpa en spiral med en axel koppla till generator innuti och 1000 vikter?

Ja för då skulle väl ingen tjäna några pengar nåmer, jag skulle bara veva upp vikterna en gång per dag för hand om inte all den skapade energin skulle orka lyfta upp vikterna till taknivå igen.

Skulle va instressant att testa med ett elverk och en axel innuti en spiral och bara se hur mycket vikterna måste väga för att snurra axeln.. som ett första steg.

Vad tror ni?

Förklara nu vilken nytta spiralerna har, tydligt så alla förstår. Varför inte släppa de rakt ner?
Citera
2012-02-12, 13:19
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:

Vad tror ni?
Det har ett flertal gånger förklarats - tydligt och utan att kritisera dig eller din idé - att du får ut motsvarande något öre elkraft om du så "vevar upp" tyngd motsvarande en bil ett par meter.

Jag hatar själv trolljägare men jag vill informera om att en av de absolut största trollindikatorerna är när trådskaparen helt ignorerar de uppenbara, trådrelevanta och icke-provocerande svaren.

I bold nu och chansen för dig att kommentera detta och visa att du inte är ett troll: Förstår du att även om du lyfter ett antal ton (flera tusen kilo) ett antal meter, med en verkningsgrad på 100% (dvs ingen energiförlust), kommer ditt lyft ändå bara att vara värt något öre ström och inte på något sätt kommer påverka några ondskefulla el-magnatkonspiratörers inkomster. Förstår du eller inte?

Ja = äntligen...
Nej = för dålig även på grundläggande fysik.
Inget svar = du är ett troll.
Citera
2012-02-12, 13:53
Medlem
chibarikus avatar
Citat:

Vad tror ni?

Använder denna tråd som källa http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-60598.html som hävdar att maximala uppmätta effekten på en människa är 1,3 kcal/s. Säg att man orkar ligga på halva det vilket är en grov överskattning. så har man 0,65 kcal/s. (1 kcal=4,184 kJ vilket ger 0,65=2,72kJ/s = 2,72 kW) och detta orkar du kanske säg 4 timmar per dag (grov överskattning igen) 4*2,72=10,88 kWh så du kan då producera 10,88 kWh på en dag. Säg då att elpriset skulle sticka iväg kraftigt till 2 kr/kWh så tjänar du 21,76 kr per dag på 4 timmars stenhårt arbete.

PS. nu har jag överdrivit siffrorna så jag nästan skäms men vill inte höra att man kan producera mer. Mer troligt är att man kanske skulle kunna tjäna 1-2 kr/timme på detta hittepå.
Citera
2012-02-14, 00:13
Medlem
KungPungPats avatar
Alla kan se mina andra trådar att jag inte är ett troll, men jag antar att ni är ett gäng troll för ni fortsätter att skriva samma sak. Att jag ska svara på konstiga frågor som vem som helst med logiskt tänkande förstår.

Om vi hade en spiral som gick upp till taket och 1000 vikter som vägde 1 hekto styck, det skulle blir 100 kilo som måste vevas upp. Vem som helst kan förstå att 1000 vikter som släpps en efter en på en 2 meter spiral skulle kunna snurra en axel innuti spiralen i minst några timmar iaf. Speciellt om det tar 2 minuter för en vikt att nå botten på spiralen. 2x1000 = 2000 minuter/24 = 83 dygn.

Enligt en snabb beräkning skulle axeln innuti spiralen snurra konstant i 83 dygn innan du måste veva upp 100 kilo igen.

Jag visste inte att troll tänker på sånnt här eftersom dom är ute efter att få reaktioner från folk online.
Citera
2012-02-14, 06:18
Medlem
Citat:
Alla kan se mina andra trådar att jag inte är ett troll, men jag antar att ni är ett gäng troll för ni fortsätter att skriva samma sak. Att jag ska svara på konstiga frågor som vem som helst med logiskt tänkande förstår.

Om vi hade en spiral som gick upp till taket och 1000 vikter som vägde 1 hekto styck, det skulle blir 100 kilo som måste vevas upp. Vem som helst kan förstå att 1000 vikter som släpps en efter en på en 2 meter spiral skulle kunna snurra en axel innuti spiralen i minst några timmar iaf. Speciellt om det tar 2 minuter för en vikt att nå botten på spiralen. 2x1000 = 2000 minuter/24 = 83 dygn.

Enligt en snabb beräkning skulle axeln innuti spiralen snurra konstant i 83 dygn innan du måste veva upp 100 kilo igen.

Jag visste inte att troll tänker på sånnt här eftersom dom är ute efter att få reaktioner från folk online.

Alright, vi räknar lite på det här så får du se. Om vi (väldigt generöst) utgår ifrån att vi inte har någon energiförlust till friktion och att du (återigen väldigt generöst) bor på en etagelägenhet på Östermalm, så kommer du få ut 100kg * 10 m/s^2 * 5 m = 5000 J. Vad blir effekten? 2 min/vikt * 1000 vikter = 120000s alltså är effekten (5000 J / 120000 s) ~ 0.05 W. Skaffa 500 av dina spiraler så kan du nästan driva en lågenergilampa.
Citera
2012-02-14, 07:43
Medlem
Citat:

Okej, här bevisade TS att han är ett troll genom att inte svara på Mr Mojo Risin's extremt tydliga frågeställning. Kan vi låsa tråden, sluta svara, banna TS? Nånting!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in