Citat:
Ursprungligen postat av apanlapan
Det spelar ingen roll, det är ingen direkt fundamental skillnad på materialet i mitt bord och i min kropp. Poängen är att det inte behöver kosta energi att hålla emot en kraft, eftersom inget arbete utförs. Likaså med dina bollar, du kan hålla dem på ett sätt som inte kostar dig någon energi.
Att det råkar gå åt energi för en människa att hålla emot krafter i vissa positioner är därför att våra muskler är konstruerade på det sättet. Det är därför vi kan låsa knäna så att vi slipper använda musklerna för att stå upp.
Jag förstår vad du menar. Om man tänker sig att ett material är stumt eller absolut, som vi gör i vardagslivet, så är det lätt att föreställa sig att om man placerar detta material mellan dessa två bollar som jag beskrev i TS så behövs ingen kraft för att hålla isär bollarna.
Men detta fasta material är till en stor del en illusion. Egentligen finns det inte något fast material. Våra ögon lurar oss. Det rör sig bara om andra krafter, som i detta fall är starkare än gravitationen. De tävlar mot varandra och den som utvecklar den starkaste kraften för tillfället vinner. Om man ökar massan på ditt bord mer och mer, kommer det till slut att åka genom golvet och fara iväg mot jordens mitt (om det inte slits sönder innan).
Kostar inte denna kraft energi på något sätt? Varifrån tas denna energi?